• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo wypadków z rowerami w 2020

Joanna Skutkiewicz
24 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków. Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków.

Policja opublikowała statystyki roczne wypadków drogowych za rok 2020. Raport zawiera również dane dotyczące rowerzystów. Wynika z nich, że w ubiegłym roku kalendarzowym w całym kraju kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Co ciekawe, to spadek o niemal 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego.



Czy zdarzyło ci się wsiąść na rower pod wpływem alkoholu?

W 2020 roku rowerzyści uczestniczyli w 3768 wypadkach drogowych (dane dotyczą całego kraju). Zginęło 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne. Zdecydowanie więcej wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce na terenie zabudowanym (3232 wypadki w stosunku do 536 na obszarze niezabudowanym), jednak w co piątym wypadku na obszarze niezabudowanym ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym śmierć poniosła jedna osoba na 22 wypadki. To wciąż bardzo dużo, jednak różnica jest dostrzegalna gołym okiem.

W 2020 roku kierujący rowerami mieli aż 3642 kolizje z pieszymi. Najechanie na pieszego zdarzyło się 114 razy. Na szczęście nikt nie zginął wskutek tego, jednak 107 osób zostało rannych.

Najwięcej wypadków latem



Jak wynika ze statystyk, najbardziej obfitującymi w wypadki miesiącami były lipiec (15.7 proc. wypadków w 2020 roku), wrzesień (13.7 proc.) i sierpień (13.5 proc.). W tym ostatnim miesiącu zginęło najwięcej, bo aż 38 rowerzystów. Z raportu wynika również, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów i rannych było we wtorki (16.2 proc. ogółu), a najwięcej zabitych odnotowano w piątki (16.9 proc.).

Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze



Do większości wypadków, w których poszkodowani byli rowerzyści, przyczyniali się też inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi, nie ustępując pierwszeństwa lub nieprawidłowo wyprzedzając rower. W wypadkach z udziałem samochodu osobowego zginęło aż 88 osób, a 1748 zostało rannych.

Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019. Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019.

Wypadki z winy rowerzystów



Rowerzyści też nie są bez winy. W 1396 przypadkach zdarzeń drogowych za odpowiedzialnego za spowodowanie wypadku wskazano kierującego rowerem. Zginęło przez to aż 111 osób. Tak samo jak przy wypadkach spowodowanych przez kierujących autami, również tutaj najpopularniejszą przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (464 wypadków). Pośród przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców jednośladów wymienia się też:
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
  • nieprawidłowy manewr skrętu
  • nieprawidłowe wymijanie
  • nieprawidłowe omijanie
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego
  • nieprawidłowe wyprzedzanie
  • nieprawidłową zmianę pasa ruchu
  • niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu
  • nieprzestrzeganie innych sygnałów
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej
  • jazdę bez wymaganego oświetlenia
  • gwałtowne hamowanie
oraz inne przyczyny.

Ubezpieczenie NNW i Casco dla rowerzysty



Z analizy wieku sprawców-rowerzystów wynika, że największe zagrożenie powodowały osoby starsze, tj. po 60. roku życia. Z innych części raportu policji wynika również, że aż 239 wypadki drogowe w 2020 roku zostały spowodowane przez kierujących rowerem, którzy byli pod wpływem alkoholu. Wskutek tego zginęło 15 osób.

Opinie (427) ponad 20 zablokowanych

  • Cały w tym ambarans , że rowerzysta nie musi znać przepisów.... (2)

    i nie wymaga się od niego prawa jazdy , czy karty rowerowej , wiec dalej będzie dużo wypadków , bo widze codziennie co wyprawiają ludzie na rowerach.

    • 19 12

    • ironia szyta grubymi nićmi

      80% dorosłych rowerzystów ma prawo jazdy

      • 0 1

    • ale o to chodzi ze wypadki powodują w 82% właśnie ci z prawkiem

      a nie ci bez

      • 7 4

  • (2)

    moj mąż jest takim rowerowym i**otą. za cholere nie może zrozumieć że jeśli jeżdzi po jezdni w ruchu ulicznym (nie w pl) nieznając przepisów ruchu drogowego bo nie ma prawa jazdy, to jest mega zagrożeniem na drodze. I nic mu nie przemówi do rozsądku bo go po prostu nie ma!
    wielu z was jest tak samo przemądrzałych, dlatego powinny być obowiązkowe karty rowerowe. To jest też pojazd!!!!

    • 10 6

    • Zostaw dziada z jego rowerem i daj się zaprosić na drinka :)

      • 2 1

    • typowy wpis osoby nie rozumiejącej różnicy między "zachowaniem wiążącym się z narażaniem na ryzyko"

      od "zachowań stwarzających zagrożenie" dla innych uczestników ruchu. Postawa powszechnie występująca wśród amatorskich i zawodowych "ekspertów" bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju.

      • 1 0

  • Wina (1)

    najcześciej leży po obu stronach. Tak jak jest wielu nieodpowiedzialnych kierowców tak też są rowerzyści którzy "nadwyrężają" przepisy mśląc że są że są jak krowy w Indiach! Trzeba pamiętać także o ograniczonym zaufaniu, a także iz nie zawsze pędzący rowerzysta zostanie zauważony. Nauczmy się nawzajem szanować, a nie słuchać lewaków, którzy tylko szuja i poróżniają naród!

    • 3 4

    • symetryści nie mają racji

      w krajach osiągających lepszy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego zakłada się, że odpowiedzialność "silniejszego" jest większa: samochód ma dużo większą energię kinetyczną niż rower lub pieszy i dlatego w wielu krajach stosuje się natychmiastowe założenie obciążania kierowców za materialne skutki jakiejkolwiek kolizji.

      • 1 0

  • Niestety ale państwo w autach czują się jak królowie ulicy i w tym jest problem. (1)

    Drodzy jaśnie państwo rowerzyści jeżdżą chodnikami i po pasach bo to wy cały czas chcenie ich tam zepchnąć. Jedyne wyjście to zwężać drogi i budować szerokie ścieżki rowerowe.

    • 7 7

    • warto dodać: kosztem szerokości jezdni oraz/lub miejsc wykorzystywanych obecnie do parkowania samochodów

      (np. przy krawężnikach lub na chodnikach).

      • 0 0

  • Malowanie białą farbą pasów na drogach przynosi efekty w postaci coraz większej ilości wypadków. (2)

    Nie trzeba być geniuszem żeby się domyślić że rowery pomiędzy autami to niebezpieczne sąsiedztwo. Ale po co budować nowe ścieżki, skoro można pobazgrać po asfalcie A dotacje z UE i tak wpłyną. A nadwyżkę z tej inwestycji to już mądre głowy wiedzą jak mają podzielić.

    • 4 5

    • 47% przejazdów rowerem w Holandii odbywa się na jezdniach ulic w tzw. ruchu mieszanym

      dzięki temu między innymi ruch pojazdów jest uspokojony i wszyscy nie tylko są bezpieczniejsi, ale także są bezpieczniejsi - potwierdzają to twarde dane statystyczne. Holandia jest krajem najszczęśliwszych dzieci mogących bezpiecznie samodzielnie poruszać się na dużych obszarach miast tego ciekawego kraju.

      • 2 2

    • jest wrecz odwrotnie

      • 5 1

  • Wydźwięk artykułu jest niezgodny z ustaleniami prawdziwych ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego

    to znaczy ekspertów nie uzależnionych mentalnie od samochodów. Eksperci brytyjscy (Wielka Brytania ma najlepsze na świecie i w Europie statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego) wyliczyli, że promowanie jazdy rowerem jako formy codziennej mobilności przyczynia się do podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Inne statystyki pokazują, że każdy kierowca, który przesiada się z samochodu na rower aby docierać nim np, codziennie do pracy, zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i lepiej rozumie uwarunkowania osób poruszających się pieszo, rowerem lub samochodem. Szkoda, że autorka tego tekstu sprawia wrażenie, że nie czytuje literatury poświęconej kwestiom bezpieczeństwa ruchu drogowego publikowanej w krajach rzeczywiście osiągających w tym obszarze dobre rezultaty. Polska nadal pozostaje w "ogonie" państw europejskich jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu, ale kierowców także. Całe szczęście w Trojmieście jest coraz więcej stref uspokojonego ruchu i doktryna separacji nie jest traktowana jako jedyne rozwiązanie problemów występujących na skrzyżowaniach korytarzy ruchu samochodów, pieszych i rowerzystów. Wiele jeszcze się musi zmienić w mentalności naszych obywateli korzystających ze swoich pojazdów silnikowych by nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji pieszych i rowerzystów na jezdniach, chodnikach i drogach dla rowerów.

    • 2 2

  • I obowiazkowo karta roweowa dla poruszajacych sie po drogach publicznych (1)

    Wiedza z ruchu drogowego musi być!

    • 2 3

    • jeśli ponad 80% dorosłych rowerzystów ma prawo jazdy i samochód

      to takie dyrdymały nie mają sensu

      • 2 2

  • Czas by kazdy rowerzysta mial wykupione OC (2)

    • 2 2

    • czas by policja ściślej egzekwowała obowiązek wykupywania polic OC przez kierowców

      szacunki mówią, że ok. 30% samochodów na polskich drogach jest kierowanych przez osoby, które nie wykupiły OC

      • 1 0

    • czas, by policja wyłapywała te około 30% kierowców jeżdżących bez wykupionego obowiązkowego OC

      proszę nie powtarzać głupiej mantry o potrzebie wykupywania OC przez rowerzystów: wielu z nich ma takie ubezpieczenie wykupione, promowanie obowiązku wykupywania OC przez rowerzystów jest sposobem na pogarszanie warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju

      • 1 0

  • Hahaha

    Rowerzyści to zuo tak jak te baby z blyskawicami

    • 3 3

  • Rower (2)

    Jak to jest, że rowerzysta jedzie jezdnią pomimo, że ma z boku wzdłuż jezdni drogę rowerową. Tego właśnie nie rozumiem. Właśnie robią tak faceci w rajtuzach, którzy nazywają się kolarzami. Żeby chociaż nosili koszulki odblaskowe, ale nie całe czarne i taki rowerzysta zlewa się z otoczeniem i naprawdę są takie sytuacje, że nie widać go. Nie wspomnę już o bezczelnej jeździe bez świateł wieczorami, gdzie powinien być obowiązek jazdy z oświetleniem, ale po co niech kierowcy martwią się, że takiego pajaca potracili. Policja też powinna bezwzględnie karać rowerzystów łamiących przepisy. Sam często jeżdżę rowerem i nawet w dzień jezdze na światłach dla swojego bezpieczeństwa i innych.

    • 6 4

    • w dobrze zarządzanych miastach jeśli droga rowerowa jest tworzona kosztem chodnika lub trawnika

      lub nie spełnia pewnych istotnych warunków technicznych, nie jest traktowana jako droga. z której rowerzyści mają obowiązek korzystać. Doświadczeni kolarze szosowi nie traktują takich wydzielonych dróg dla rowerów jako elementów poprawiających warunki korzystania z rowerów szosowych i mają rację. Ciągi pieszo rowerowe są tworzone nie po to, by pozbawić rowerzystów prawa korzystania z jezdni. Obecność rowerzystów na jezdni znakomicie uspokaja ruch i poprawia bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. W Holandii 47% przejazdów rowerem odbywa się w tzw. ruchu mieszanym - po jezdniach normalnych ulic miejskich.

      • 1 0

    • Jezdnią jest szybciej bezpieczniej i wygodniej

      a dróg dla rowerów w polsce praktycznie nie ma. Są jedynie drogi pieszo-rowerowe po których w myśl ustawy prawa o ruchu drogowym nie ma obowiązki rowerzysta jechać

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum