• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • Mam wątpliwości co do wiarygodności tego rankingu (2)

    GUS zbiera dane na podstawie ankiet, a nie w oparciu o d9kumenty. Czyli każdy podaje, ile uważa. Toteż jeśli np. taka Nowa Sól za drogę dla rowerów uznaje chodnik współdzielony czy z dopuszczonym ruchem rowerów, to już wiemy jak powstały te osiągnięcia. Byłem w Chojnicach i, Bóg mi świadkiem, nie widać tych dróg dla rowerów! Są natomiast liczne..alejki parkowe, i podobne urządzenia oznaczone jako drogi dla rowerów.

    • 2 2

    • no a na co ty liczyles? (1)

      90% to zwykłe chodniki zapewne są nienadające się do jazdy po nich rowerem.
      Gdansk podobnie liczy. chodniki dla pieszych również wlicza w infrastrukturę rowerową.

      • 1 1

      • zalezy jaki chodnik, niekiedy warto go liczyc

        chodnik k. placu inwalidów i parku w Oliwie liczyl bym, bo to jedyny łącznik w osi Wita i przez Park

        swoją drogą Park Oliwski zakazuje rowerów, bo to wiocha jest. ale "nas nie dogoniat"

        • 0 0

  • Ściema (3)

    Zamiast budowy ścieżek, mamy wyznaczanie pasów na jezdniach. By kierowcom żyło się gorzej, a aktywistom lepiej.

    • 2 5

    • wzrost skali ruchu rowerowego przyczynia się do mniejszej kongestii

      rower nie jest terenochłonnym pojazdem, w odróżnieniu od samochodu: najbardziej terenochłonnego rodzaju transportu. Dlatego wzrost skali ruchu rowerów poprawia warunki korzystania z samochodów, Najważniejszym źródłem problemów kierowców w mieście jest nadmiar samochodów jeżdżących, zaparkowanych lub szukających miejsca do zaparkowania na "darmowych" parkingach.

      • 2 2

    • ja jako kierowca tez wole pasy w jezdni dla rowerow

      • 2 2

    • To pojedź do poznania

      Tak fajnie jest to wszystko rozwiązane

      • 0 1

  • Jakieś wnioski czy to tylko "ej bo GUS napisał..."

    • 1 1

  • Ścieżka !!!!!! (1)

    Po co budować ścieżki rowerowe jak i tak rowerzyści jadą chodnikiem a ścieżka obok. Przykład Gdynia Dąbrowa ul. Rdestowa !!!!!!!

    • 0 5

    • bo ścieżki to nie chodniki.. tylko niby co?

      • 1 0

  • Kiedy pętla rowerowa wokół wyspy stogowskiej i ruch rowerowy po moście wantowym??!!!

    • 2 0

  • (3)

    Uważam, żeby coś zrobić z drogą rowerową na alei Hallera znajduje się ona w takim miejscu gdzie mieszkańcy niejednokrotnie nie mogli dostać się do swoich posesji. Najgorzej było w okresie letnim. Czas najwyższy pomyśleć o zmianie.

    • 7 21

    • Mieli zrobić to mieszkańcy sie nie zgodzili.

      nie dogodzisz

      • 1 0

    • Ścieżka na Halera jest absurdalnie zrobiona

      Szeroki pas drogowy gdzie zmieściłby się wygodny chodnik i wygodna ścieżka, a ścieżka poprowadzona tak, że jest wąska i kręta i jeszcze ludziom pod oknami lub na skarpie przy działkach. Kto to wymyślił? Grzelak?

      • 3 2

    • To może przenieść DDR i puścić ją przez stację SKM Politechnika?

      Dlaczego DDR musi iść przy samej ulicy Hallera? Zamiast tego można ją puścić przez tunel pod stacją SKM Politechnika, a tam połączyłaby się z istniejącą już DDR przy Klinicznej. Piesi, kierowcy i tramwaje miałyby więcej miejsca, a rowerzystom droga wydłużyłaby się tylko o 70 metrów, a tym jadącym w stronę Nowego Portu nawet by się skróciła.

      • 4 3

  • Widzę oczami wyobraźni te korposzczury za dwadzieścia lat (50 dych) na karku , pedałujące pod Starogardzką do domciu.

    • 1 5

  • (1)

    Moim zdaniem Białystok jest na pierwszym miejscu, a Gdańsk na drugim. Chodzi o wydzielone bezpieczne ścieżki rowerowe

    • 0 2

    • od końca.

      • 0 0

  • Zwiekszyć opłaty za parkowanie do 4.50 zł za godzinę od nowego roku

    I rozszerzyć strefę w Całym Trójmieście!!!!
    To z tych pieniędzy budowane są drogi rowerowe, chodniki i parki!
    Docelowo wprowadzić Bezpłatnią komunikację miejską dla mieszkańców Trójmiasta finansowaną z opłat parkingowych!
    Będziemy żyli spokojnie bez hałasu i smrodu!

    • 2 3

  • Nie wszystko złoto co się świeci (2)

    Ścieżki rowerowe powstają a drogi dziurawe, asfalt łatany po kilkanaście razy. Jako zmotoryzowany płacę podatek drogowy a za to buduje się autostrady dla rowerzystów którzy nic nie płacą i mają wielkie wymagania. Do tego nie oszukujmy się rowery są sezonowym środkiem transportu. Ekologia? To zasłona dymna w tym przypadku. Zresztą Chińczycy kiedyś w tym przodowali, jeździli tylko i wyłącznie rowerami i ciekawe dlaczego od tego odeszli. Może posłom z UE a szczególnie z naszego Sejmu zaproponujmy tandemy jako pojazdy służbowe. Nadal będą mieli nawet swojego kierowcę.

    • 2 8

    • (1)

      Spora część rowerzystów ma samochody ale nie używają ich do przejazdów po mieście. Więc płacą podatek drogowy a rezygnując z jeżdżenia po ulicach a raczej stania w korkach powodują, że te korki są ciut mniejsze. Pozdrawiam

      • 4 0

      • Poza tym motoroszczeniowiec "szczeka pod niewlasciwym drzewem".

        Pobocze jezdni jest dziurawe, zdewastowane. Tworzy się rynsztok, woda stoi. Zalegają śmieci. To co robi waadza? Remontuje drogę? Nie. Robi z chodnika "drogę" dla rowerów. Po taniości. A gdyby wyremontowali jezdnię, rowerzyści jechali by bokiem, nie środkiem.

        Ale motouzależnieni krótkowzrocznie widzą tylko rowerzystę, a nie widzą urzędnika-lenia, który wtłoczył rowerzystę w jazdę środkiem. Jak na Kołobrzeskiej, jak na Czyżewskiego, jak w wielu miejscach.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum