• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • Białemustokowi??? (5)

    Aż ciężko to przeczytać ze zrozumieniem...:):):)

    • 17 11

    • (3)

      No właśnie, zastanawiam się, czy to prawidłowa odmiana.

      • 2 3

      • Chyba dobrze odmienione, choć aż razi;) (2)

        Taki paradoks:)

        • 4 2

        • tak, to poprawna odmiana. choć faktycznie źle się to czyta (1)

          • 3 2

          • Źle się czyta, bo widzisz to pewnie pierwszy raz na oczy.

            • 2 1

    • Łatwiej by było napisać ciemnogrodowi na wschodniej granicy.

      • 0 0

  • (13)

    Moim zdaniem w Gdańsku nie jest tak zle. Czekam oczywiście na ścieżkę na ul. Kołobrzeskiej. Poza tym przydałaby się na fragmentach Grunwaldzkiej, aby wypełnić możliwość jazdy ciągłej przez Sopot, Gdynię. A co do sugestii autorki, ze można liczyć sieć ścieżek dla 3miasta jako całości-uważam, ze to nie ma sensu. To są trzy osobne miasta.

    • 81 15

    • Nie jest źle jak ktoś rower wyciąga sporadycznie

      ja tez uważam że służba zdrowia w polsce działa ok. nie korzystam to złego słowa na nich przecież nie powiem

      • 32 4

    • to sie niedoczekasz bo nie planują (1)

      • 4 2

      • zawsze mnie zdumiewa ta tęsknota do uścieżkowienia Kołobrzeskiej
        jeżdżę tamtędy rowerem po jezdni, jest dobrze, po co poprawiać coś co działa?

        • 0 4

    • Dokładnie (5)

      Kołobrzeska doskonale obrazuje jak przyjaznym rowerzystom miastem jest Gdańsk

      • 14 2

      • W Gdańsku macie Kołobrzeską (1)

        A w Gdyni mamy Śląską, Hutniczą, Wiśniewskiego, Estakadę Kwiatkowskiego, Dąbka, Unruga, Rolniczą, Chwarznieńską, Jaskółczą, Nowowiczlińską, Wiczlińską...

        • 5 1

        • zapomniales o wielkopolskiej

          oj tam, tylko jakas 1/3 populacji Gdyni, nie ma jak normalnie dojechac rowerem gdziekolwiek, bo droga rowerowa konczy sie w 1/3 a potem zostaje przeciskanie sie naookolo przez osiedlowe uliczki, dzialki lesne i juz jestes na drodze rowerowej

          • 1 0

      • (2)

        Kołobrzeska to drobiazg w stosunku do Małomiejskiej, Świętokrzyskiej czy Jabłoniowej

        • 5 0

        • (1)

          kartuska, budowlanych, do studzienki, spacerowa, słowackiego na matarnie..... sporo tego

          • 0 0

          • ale że co ?

            nie ma w moim rejonie ścieżek ale mam się cieszyć bo są tam gdzie nigdy nie jeżdżę ?

            • 0 0

    • (1)

      Brakuje sciezek na kolobrzeskiej, czarnym dworze (co boli bo brakuje doslownie kilometra zeby ta trasa miala sens), lesnym odcinku slowackiego (mozna jechac przez matemblewo, ale jak pada to nie), ale najwieksza wiocha to chyba brak sciezki w okolicach starego miasta. Czlowiek konczy pod forum i pchaj rower tunelem bo nigdzie sie nie dostaniesz, pomimo ze dalej w strone stogow albo sobieszewa sciezki sa doskonale. To jest w sumie najwiekszy zarzut, mamy sytuacje gdzie mamy swietne dzielnicowe systemy sciezek rowerowych ktorych nikt nie polaczyl.

      • 9 2

      • te kilka dziur to nic

        w Gdyni jak jest kilka kilometrów ciągłości to jest sukces, tam każdy kawałek jest bez połączenia z innymi a jeżdżenie między dzielnicami to chyba tylko lasem

        • 2 0

    • Wszystkie ściezki są skoncentrowane na dolnym tarasie

      • 0 0

    • To ma bardzo duzo sensu.

      Tak jak w Warszawie ktos dojezdza rowerem z Zoliborza do Mordoru tak nie jest niczym dziwnym, zeby ktos dojezdzal rowerem z Gdyni do Gdanska (tak jak ja robilem), czy tez z Rumi do Gdyni (jak robie to teraz). Mysle, ze wiekszosc podrozy w trojmiescie obejmuje co najmniej dwa rozne miasta, wiec liczenie tego osobno nie ma sensu, bo co by mi bylo po swietnych drogach w Gdansku, gdyby Sopot nie byl przejezdny rowerem? I tak bylbym skazany na SKM.

      • 0 0

  • (3)

    Przypominam, że w KRD nie ma takiego tworu jak ścieżka rowerowa, są drogi dla rowerów co wiąże się z wieloma zasadami na nich obowiązującymi. Jest to droga i taki właśnie status posiada.

    • 23 4

    • KRD tez nie ma. (2)

      jest ustawa prawa o ruchu drogowym

      • 4 1

      • (1)

        Cenna uwaga, teraz wiesz już jakie przepisy łamiesz na codzień.

        • 1 4

        • pijesz do kierowcy czy do rowerzysty?

          • 1 0

  • Budować ścieżki, żeby przestali szarżować na chodnikach (5)

    W zeszłym tygodniu baran jeden prawie w moje dziecko wjechał

    • 25 16

    • a ty pewnie facebook a g*wniak na hulajnodze (1)

      • 9 4

      • zobaczymy....

        bydlaku jak ,,zaśpiewasz,, gdy się w końcu doigrasz goowniaku ;)

        • 1 6

    • jednym z największych osiągnięć lobby samochodowego

      jest wmówienie mieszkańców, że pokojowe współistnienie pieszych i rowerzystów w przestrzeni miejskiej (na chodnikach, ciągach pieszo-rowerowych i w strefach pieszych uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów) nie jest możliwe.

      • 4 2

    • a ścieżki to nie są chodniki? tylko niby co?

      • 1 0

    • zaś Specjal to prawie Guiness

      "prawie" to pojemne słowo

      • 0 0

  • Wszystkie ścieżki rowerowe (7)

    biegnące tuż przy ulicy to pomyłka, chyba że chodzi o to by filtrować spaliny przez płuca rowerzystów...
    Tacy bierni "palacze"..

    • 27 12

    • (6)

      Wraz z malejącym ruchem aut, miejsce rowerów będzie na jezdni. Po co budować coś tymczasowego (ddr)?

      • 1 11

      • (1)

        będziesz miał rację juz wtedy, gdy znikniesz samochody
        i przestawisz wajchę w duszy Januszy

        • 4 2

        • Ekonomia sama przestawi

          • 2 3

      • (2)

        Jakoś nie widzę tego malejącego ruchu. Tymczasowa jest co najwyżej moda na rower.

        • 5 4

        • pcozekaj pare lat, wprowadza EURO 6 (1)

          skonczy sie zrodelko szrotow z zagranicy, uzywki beda bardzo drogie albo elektryki uzywane, takze drozsze. Juz nasza elita z blokow nie bedzie miala autka do jezdzenia po szlugi 500m

          • 1 1

          • Na krakowskim Kazimierzu już wprowadzono Strefę Czystego Transportu

            okazało się, że prawie nikt nie mógł tam wjechać, i od razu oprotestowali to lokalni przedsiębiorcy. Skutek jest taki, że w strefie zrobiono tyle wyjątków, że praktycznie przestała ona istnieć.

            • 1 0

      • Samochody całkowiecie nie znikną nigdy, można powalczyć o proporcję w rodzaju jedno auto na pięciu-sześciu mieszkańców, ale to nadal będzie oznaczało spory ruch.

        • 2 0

  • to ścieżek czy dróg rowerowych? (7)

    bo to nie to samo. dróg dla rowerów praktycznie nie mamy wcale.

    Różowy wąski pasek poprowadzony slalomem od lewej do prawej na niewiele szerszym chodniku nie jest żadną drogą rowerową.

    • 40 4

    • "ścieżki" to są w lasach albo parkach (6)

      ludzie trochę więcej profesjonalizmu... pojęcia "ścieżka rowerowa" to może sobie żul spod sklepu używać. W żadnych przepisach drogowych takie twór nie funkcjonuje

      • 6 4

      • pycha i niewiedza (5)

        żeby powstała np. droga dla rowerów (DDR) zgodnie z terminologią prawa budowlanego trzeba wybudować ścieżkę rowerową. Naucz się profesjonalisto.

        • 5 5

        • (3)

          tylko że droga rowerowa musi spełniać masę kryteriów te bublowate chodniki nie spełniają więc nie wiem z jakiej racji się je nazywa ścieżkami rowerowymi

          • 2 1

          • piszesz nieprawdę (2)

            Znaczna część dróg dla rowerów zbudowanych w Gdańsku spełnia wszystkie zapisy holenderskiego podręcznika budowy dróg dla rowerów.

            • 2 2

            • Pewnie z 5 km

              • 1 2

            • która? i jaki to procent wszystkich?

              • 0 0

        • no właśnie tu problem moze byc

          ze zamiast na ustawę i rozporządzenia drogowe buduje się na podstawie prawa budowlanego które nie narzuca przecież żadnych standardów. jak im wyjdzie taka będzie i jest jak jest. 99% tras nie nadaje sie do jazdy po nich rowerem

          • 0 0

  • Dolny taras Gdanska ma sciezki w miare ok (2)

    ale brakuje na kilku ulicach jak na Kolobrzeskiej, Bora Komorowskiego czy połączenia tej wzdłuż Pomorskiej z Parkiem Regana, chociaż mocno brakuje też drogi rowerowej wzdłuż ul Czarny Dwór czy Kaczyńskiego.
    Górny taras Gdańska ma sieć bardzo uboga i z większości miejsc nie da się dojechać nigdzie. Dobrze ze jest ta trasa wzdłuż Adamowicza czy Havla bo poza nimi to totalna porażka.
    W Sopocie brakuje drog łączących ta wzdłuż AK z tą wzdłuż plaży.
    Gdynia ... lepiej nie mówić czego brakuje bo w zasadzie wszystkiego. Na szczęście można z Gdańska dojechać już aż do Śródmieścia więc i tak zmieniło się na lepsze. Jeszcze lat świetlne przed Gdynia. Ale tam brakuje nie tylko drog dla rowerów ale w zasadzie wszystkiego

    • 19 3

    • na górnym tarasie przynajmniej drogi i chodniki są ok

      na dolnym jak nie ma ścieżki rowerowej to często zostaje tylko chodnik pamiętający Gierka albo jezdnia o księżycowej nawierzchni (patrz Kołobrzeską)

      • 1 1

    • Nie ma w Gdańsku ul. Kaczyńskiego. Jest Dąbrowszczaków

      • 2 0

  • Ale ja się wcale nie dziwie że Gdynia jest daleko w tyle:) (1)

    Niestety jedyna i słuszna strategia rozwoju infrastruktury rowerowo samochodowo pieszej w Gdyni jest oparta na kubełku farbi i pędzla.
    A to co się dzieje od czasu do czasu nie jest jedną spójną strategią czy ciągiem działań a robotami interwencyjnymi tak aby zamknąć usta malkontentom.
    Ważniejsze jest planowanie projektowanie poprawianie tych projektów odkładanie w czasie niż realne wykonywanie jednego bądź dwóch projektów od A do Z. Nie mówię już o tym co się dzieje z tymi inwestycjami po roku czy dwóch jak sa wiecznie usterkowanie i śmiało mogę powiedzieć że taka jest strategia aby to ciągle naprawiać na koszt mieszkańców. I zmierzając do końca mamy odpowiedź czemu tak integralne części dróg w Gdyni sa popsute jak Estakada Kwiatkowskiego która powinna przejść do księgi rekordów Guinnessa bo od momentu rozpoczęcia budowy 1978 roku a skończywszy w 2008 roku trwa tam nieustanna budowa . Wstyd dla urzędników że tak można a raczej nie można tego rozwiązać raz a dobrze

    • 12 7

    • Zawsze chodzi o To samo > $$

      • 0 0

  • (2)

    Kiedy i czy w ogóle doczekamy się brakującego nadmorskiego odcinka pomiędzy Kolibkami a Kamiennym Potokiem?

    • 21 4

    • (1)

      Nigdy, bo należałoby ten odcinek na palach zbudować - pierwszy sztorm i po drodze / ścieżce rowerowej. :)

      • 4 1

      • polactwo

        się buduje lekko, a potem się odbudowuje
        za każdym razem po szturmie przychodzi pan Józio i już na drugi dzień jest git

        w Japonii potrafią odbudować po trzęsieniu ziemi w kilka dni autostradę
        a u nas żal za d*pę ściska

        • 1 3

  • (3)

    Czy są uwzględnione ścieżki rowerowe w Trójmieście na terenie TPK?

    • 10 2

    • Ta, uwzględniono nawet chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym (wg przepisów nakaz jazdy z prędkością pieszego) xD

      • 6 2

    • (1)

      w Gdyni z pewnością, skoro im tak dużo wyszło :)

      • 0 0

      • Gdy to jeszcze jak cię mogę
        dramat jest w Sopockowie
        jak kto mieszka w Gda i pracuje w Gdy
        to co dzień musi rydzykować życią

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum