• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • Ostrołęka nas wyprzedza (1)

    pod względem ścieżek rowerowych ?! ...ci co robili ten ranking to chyba nigdy nie byli w Ostrołęce...jakaś marna prowokacja i tyle

    • 2 8

    • bo liczy sie ze są!

      w jakim stanie i w jakim standardzie to juz nie jest wazne. wazne ze na chodniku kostke na rozowa sie wymieni do tego znak nakazu jazdy rowerem po tym i trasa gotiwa. przeciez w polace jestesmy.

      • 1 0

  • Nie tylko Gdańsk jest zascianiem Polski rowerowej ale całe trójmiasta zasciankiem europy rowerowej (5)

    Gdańsk nie dogonił żadnego miasta w europie zachodniej z przed 20 lat !! Wiec co to za ranking.Takie ranginki robią sobie urzednicy by w propagandzie władz miasta wciskać ze jest dobrze!!A w Gdańsku nadal mnóstwo wysokich krawężników i wiekszosc to chodniki z pozwoleniem na jazde rowerem pokazywane przez urzedników jako sciezki rowerowe!!
    brak stojaków rowerowych czy nawet zadaszonych!
    Nad morzem przy molo zlikwidowali w koncu tą karykaturę stojakich z pseudo zadaszeniem dla rowerów ma przez 10 lat ją bronili !! Urzednicy miasta wsą wyjatkowymi szkodnikami wnim.Powinno sie ich wszystkich wywalic ale oni sa bezkarni i przyspawani do stołków !!

    • 9 1

    • piszesz nieprawdę (4)

      Badania Klimatu Rowerowego (zgodnego ze standardami opracowanymi na Politechnice Drezdeńskiej) przeprowadzonego dwa lata temu w Tczewie i rok temu w 49 miastach naszego kraju, w tym w Gdańsku wykazały, że subiektywna ocena warunków korzystania z roweru przez osoby jeżdżące na rowerach w tych miastach jest lepsza niż średnia miast analogicznej wielkości w RFN. W wielu miastach Europy Zachodniej warunki korzystania z rowerów są dużo gorsze niż w Gdańsku.

      • 0 1

      • Zrób sobie reality check. (2)

        U nas rowerzysta się cieszy z każdego ochłapu, stąd ta subiektywna ocena. Jeździłem rowerem i po wspomnianym byłym RFN (i to po największej konurbacji), w Holandii i Danii. Weźmy nawet nie porównujmy, bo tylko się ośmieszyć można. Gdańsk notabene stał w komunikacji rowerowej całkiem nieźle, ale to było dekadę temu. Od tego czasu nie tylko Warszawa, ale mnóstwo średnich miast Gdańsk wyprzedziła. Przy takim trwaniu w dobrym samopoczuciu to dopiero będzie wstyd, jak Sopot wyprzedzi (bo tam jeszcze nie rozumieją, o co chodzi z normalnym DDRem - wystarczy się przejechać świeżo wyremontowanym odcinkiem od Malczewskiego w kierunku Gdyni).

        • 1 1

        • ocena kilkuset respondentów nie jest oceną subiektywną (1)

          jest oceną intersubiektywną - opartą o opinie wielu osób, wiele z nich nie cieszy się "ochłapami", tylko ma wiedzę wyniesioną z oglądu infrastruktury ulicznej (nie tylko rowerowej) wielu miast Europy. Mam wrażenie, że zwracasz uwagę (tak jak i autorka artykułu) wyłącznie na widzialną infrastrukturę rowerową: pamiętaj jednak, że rowerzyści jeżdżą nie tylko po drogach dla rowerów, tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po drogach szybkiego ruchu. Twoje doświadczenie oceniam sceptycznie, ponieważ regularny rowerzysta zwykle nie jest pesymistą ani rygorystą tak jak temu dałeś wyraz w swoim wpisie.

          • 0 2

          • Jest realistą.

            A realia są takie, że król jest nagi. I nie trzeba jechać nawet do cywilizowanego kraju, wystarczy Warszawa.

            • 1 1

      • co ty bredzisz trolu jakie badania ty dzbanku niemasz nawet pojecia zco za brednie wypisujesz

        • 0 0

  • Południe Gdańska (1)

    W części południowej Gdańska wciąż bardzo mało ścieżek rowerowych i nic nie słychać aby miały powstawać jakieś nowe.

    • 10 1

    • jak maja takie gnioty robic jak w polnocnej czesci

      to mze faktycznie lepij zeby nic nie było

      • 0 0

  • (11)

    Gminy radzą sobie dożo lepiej niż Gdańsk. Gdańsk wydaje pieniądze bez głowy. Im dalej od Centrum tym gorzej. A na Południu nic się kompletnie nie robi.

    • 32 13

    • kolejny frustrat pseudo aktywista rowerowy? (5)

      w południowych dzielnicach Gdańska jest droga dla rowerów wzdłuż Alei P. Adamowicza i powstaje DDR wzdłuż Nowej Warszawskiej, nie mówiąc o innych elementach widzialnej infrastruktury rowerowej funkcjonujących tam od wielu lat.

      • 5 5

      • (2)

        Starogardzka, Małomiejska-Świętokrzyska, Warszawska-Jabłoniowa, Kartuska, Beethovena, Schuberta-Sobieskiego, Jaśkowa Dolina, Słowackiego, Spacerowa... Wszystkie te drogi to główne ciągi komunikacyjne między dolnym, a górnym tarasem - żadna z nich nie ma DDR na całej długości, a niektóre nie mają jej w ogóle!!!

        • 5 0

        • Najbardziej boli ta Kartuska... (1)

          Od skrzyżowania z Adamowicz Boulevard aż do samej Łostowickiej jedzie się ulicą, miejscami o wątpliwej jakości nawierzchni. To w tym momencie powinien być priorytet dla miasta, żeby przynajmniej poszerzyć jezdnię o osobne pasy rowerowe.

          • 0 0

          • nie poszerzysz, miasto musiałoby wykupić pas z prywatnych działek, to była jeszcze 30 lat temu wiejska droga - żadnej rezerwy tam nie ma. Zwężenia pasów dla aut też nie przejdzie bo tam jeżdżą autobusy.

            • 0 0

      • Ale Adamowicza to południe?

        Chyba mieszkasz tu od niedawna

        • 0 1

      • Aleja Adamowicza i nowa Warszawska to żadne południe, wszystko to rejon trasy AK.

        • 0 0

    • Im bliżej centrum tym lepiej.. (1)

      Przecież o to chodzi i jest to jak najbardziej prawidłowa praktyka. 60 lat temu na Przymorzu pasły się krowy. Na Pieckach pasły się jeszcze 30 lat temu. W Głownym miesicie krów nie ma już od wieków.

      • 2 0

      • Chcemy odblokować centrum z korków?

        Dajmy dojechać rowerem ludziom z dużych osiedli - sypialni gdańskich w okolicach obwodnicy.

        • 2 1

    • (1)

      swietokrzyska to dramat. rowerzysci boja sie jechac miedzy samochodami po ulicy bo w autach frustraci wiec jada chodnikiem ktory na niektorych odcinkach nawet 1m szerokosci nie ma.

      • 2 1

      • w autach taki sami frustraci jak ci na rowerach - po prostu ta beznadziejna infrastruktura przeszkadza wszystkim i wszystkich niepotrzebnie stresuje. Postaw się w roli pieszego czy kierowcy, to zobaczysz, że nie tylko ty jesteś pokrzywdzony.

        • 1 1

    • gminy radzą sobie lepiej? Zależy które. Nie wszystkie gminy ogarniają i zarządzają tak, by robić dobrze. Zapraszam do gminy Nowy Dwór Gdański. Prędko zmienisz zdanie :)

      • 0 0

  • (4)

    Tylko może zastanówmy się jakim kosztem dla pieszych czy kierowców są robione te drogi rowerowe.... Piesi często mają kilka centymetrów żeby przejść a rowerzyści mogą się swobodnie nawet wyprzedzać

    • 3 5

    • kolejny tekst cierpiącego na samochodozę (2)

      udającego obrońcę intersów pieszych. Przecież to co napisałeś nie jest prawdą. Wiele chodników w Gdańsku uległo poprawie w wyniku budowy kosztem części ich szerokości drogi dla rowerów. Wyzwaniem dla komfortu pieszych jest jedynie fakt, że na wielu chodnikach Gdańska kierowcy parkują swoje samochody, robiąc to często nielegalnie, a egzekwowanie przepisów nie jest odpowiednie.

      • 1 0

      • "Wiele chodników w Gdańsku uległo poprawie w wyniku budowy kosztem części ich szerokości drogi dla rowerów." (1)

        ..i wszystko jasne.

        Dokladnie w taki sposob "wiele drog dla rowerow uleglo poprawie w wyniku parkowania na nich samochodow"

        • 1 1

        • kolejna nieprawda, trollu

          na drogach rowerowych wydzielonych z szerokich chodników samochody w Gdańsku parkują bardzo rzadko. Problem jest parkowanie na malowanych na jezdni pasach dla ruchu rowerów - ale w Gdańsku jest ich bardzo niewiele. Oczywiście głównym problemem jest parkowanie samochodów na chodnikach i trawnikach.

          • 0 1

    • a tymczasem kierowcy mają po 9 pasów po 3.5m każdy

      i zawsze płaczą że mają najgorzej

      • 1 0

  • W Nowym Jorku, mieście samochodów (3)

    na dosłownie każdej ulicy w mieście zabrano przynajmniej jeden pas ruchu - wcześniej przeznaczony dla aut - i przerobiono go na pas rowerowy oddzielony słupkami. Niektóre ulice są całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego. W Gdańsku za to budują jakieś pseudo zawijasy między dziurawymi chodnikami. Jesteśmy tak daleko za cywilizacją, że może nasze wnuki wnuków doczekają czasu, gdy jazda rowerem będzie tak samo normalna, jak jazda autem dzisiaj.

    • 12 2

    • piszesz nieprawdę (1)

      na wielu ulicach Nowego Jorku nie tworzy się widzialnej infrastruktury rowerowej tylko uspokaja i redukuje ruch, tak jak w Gdańsku i wielu przyjaznych dla rowerów miastach Europy i świata.

      • 0 3

      • w gdansku to sie dalej esy floresy na waskich chidnikach tworzy, a nie uspokaja ruch

        • 0 0

    • akurat NYC nie jest miastem samochodów

      chyba tam najmniej mieszkańców w całych USA posiada samochód czy nawet prawo jazdy

      • 2 0

  • z czego tu się cieszyć powstaje masa niepotrzebnych bubli patrz Krzemowa w Gdyni serio przy takiej podrzędnej uliczce jest potrzeba wydzielona ścieżka na chodniku?Pseudo ścieżka rowerowa przy budowanym węźle Janowo krawężniki na każdym przejeździe rowerowym dużo powyżej normy co ciekawe przy chodniku dla pieszych są praktycznie płaskie a na g..wno ścieżce na 1 cm lub wyższe serio o to chodzi?Dla mnie to sa buble a nie infrastruktura Rumia i Reda droga do Aquaparku bubel który w jednej dziurze jest ścieżką w drugiej juz nie jest ścieżką krawężniki na każdym wjeździe do budowanego kurnika z apartamentami 30 m kw na 3-5 cm serio?Kogo cieszy tworzenie bubli?Sopot bubel na bublu ścieżki na chodnikach przy ulicach z ograniczeniem do 30 naprawdę to ma zachęcać do jazdy na rowerze?Bubel na Łokietka dalej oznaczony jako DDR?

    • 2 1

  • Nie ma (1)

    W Gdańsku dróg rowerowych! Są ścieżki wydzielane na chodnikach kosztem bezpieczeństwa pieszych i wjazdów na posesję. A ten cały oficer rowerowy niech zacznie kampanie informującą ze rowerzysta to nie święta krowa w obcisłych gatkach, a uczestnik ruchu i należy uważać na innych!

    • 0 4

    • kolejny wpis świadczący o sukcesie lobby samochodowego

      we wmawianiu mieszkańcom, że rowerzyści są największym zagrożeniem bezpieczeństwa pieszych w strefach uspokojonego ruchu lub na przestrzeniach miejskich uwolnionych od parkujących i jeżdżących samochodów.

      • 2 0

  • Najgorsze są bezsensowne braki ścieżek poza miastem. Dojedziesz do Trąbek Wielkich i dalej co? Walczyć o życie na ruchliwej drodze? Itp.
    Powinni uzupełnić do pewnego sensownego układu umożliwiającego komunikację.

    • 6 0

  • (1)

    Chojnice chyba licząc te ziemne trakty z grząskiego żwirku w całym powiecie?

    • 0 2

    • Grząskiego? Tam jest bardzo dobra nawierzchnia jeżeli chodzi o szuter to wzór.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum