• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • nieco bez sensu jest podawanie w przeliczeniu na powierzchnię miasta (1)

    a to z tego względu, że miasta mają bardzo różną powierzchnię (jedne są gęściej zabudowane inne mniej, a o ile pamiętam to w Trójmieście jest 'tłoczno', a przynajmniej w Gdyni przypada najwięcej osób na km2), oczywiście tak samo bezsensowne jest podawanie ogólnych km, bo miasta różnią się liczba ludności.

    Nie wiem czemu nie ma tu chyba najbardziej obiektywnego przelicznika, czyli liczba kilometrów na 100 tys ludności, tak jak podaje się inne dane tego typu, choćby liczbę przestępstw. Jest ale tylko dla Nowej Soli...

    • 7 1

    • szkoda że nie podano linku do tych danych

      • 0 0

  • (2)

    Są tzw.białe plamy w Trójmieście . Np. w jednej z największych dzielnic Gdyni, Witominie nie ma ani jednego metra ścieżki rowerowej. Jedynie na wjeździe do dzielnicy pieszo - rowerowe (Kielecka i Małokacka, ale tylko pod górę o czym nie wszyscy wiedzą).

    • 14 1

    • Ciekawe pod jakim względem największej. (1)

      Nonono, pewnie od razu największej. Tylko ciekawe względem jakiego kryterium ;)

      • 1 1

      • Pod względem liczby mieszkańców!!!

        • 0 0

  • taaa i 90% z nich to zwykłe chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem (3)

    nie ze mną te numery Brunner....

    Te cyferki to wszystko jeden wielki pic na wode fotomontaz.

    • 27 1

    • problemem jest obowiązek korzystania z wydzielonej dla rowerów infrastruktury mimo tego, że nie spełnia ona warunków (1)

      w dobrze zarządzanych miastach i krajach kolarze trenujący do wyścigów szosowych nie mają obowiązku korzystania z ciągów pieszo-rowerowych lub dróg dla rowerów tworzonych kosztem chodnika. Potrzebne są zmiany w prawie o ruchu drogowym - ale od tego jest Sejm, a nie działalność władz lokalnego samorządu miejskiego.

      • 0 1

      • lokalny samonierząd też ma narządzia
        moźe robić ńiedotychkę t11 dopuszczając strachliwych rowerzystów na chodniku
        oraz pas rowerowy, lub sierźanty na głównej jezdni, dla normalsów

        wszyscy byli by zadowoleni, nawet buraki w burakowozach,
        bo sierżant ich w oczy nie kłuje jak pas.

        • 0 0

    • W polin Żyjesz !

      • 0 0

  • skoro takie dzbany jak niby oficer rowerowy kitliński blokuje budowe wydzielonej drogi rowerowej (1)

    bo podobo mu sie jazda waskim chodnikiem to niema co Gdańsk liczyc na normalnosc

    • 9 3

    • piszesz nieprawdę trollu

      w Gdańsku dużo ważniejszym wyzwaniem jest parkowanie samochodów na szerokich chodnikach, na których ruch pieszych i rowerzystów odbywałby się bezproblemowo, gdyby kosztem chodnika lub miejsc do parkowania powstała droga dla rowerów.

      • 1 0

  • Kiedy Buspasy i Nowa Świętokrzyska (2)

    Brak buspasów i czerwone światłą dla Tramwajów zabijają komunikację w Gdańsku.

    • 3 5

    • Budowa nowych połączeń drogowych nie rozładowuje korków (1)

      tak jak popuszczanie pasa nie leczy nadwagi ani otyłości. Jeszcze o tym nie wiesz? W Gdańsku potrzebna jest pełna trasa (pieszo) rowerowa wzdłuż doliny Potoku Oruńskiego - od Kampinoskiej do drogi technicznej nad Kanałem Raduni i stacji PKP Gdańsk Orunia a nie Nowa Świętokrzyska.

      • 3 3

      • Lepiej popuszczać pasa niż się dławić i wymiotować

        Jeszcze o tym nie wiesz?

        • 0 1

  • Brzmi jak rzeczywistość z czasów komunizmu (12)

    Co za stek bzdur. Nie mogę nawet bezpiecznie przejechać rowerem z Angielskiej Grobli przez centrum miasta. Nie ma ścieżek rowerowych, ani nawet miejsca dla rowerów na nowo powstałej nowoczesnej infrastrukturze. To wszystko kłamstwa, które mają poprawić Polakom samopoczucie z powodu ich gorszej infrastruktury. Jeśli spędziłeś trochę czasu w zachodnioeuropejskim kraju, takim jak Niemcy, zauważysz, jakim chorym żartem jest infrastruktura rowerowa w tym kraju. Proszę, skończcie z tymi nonsensownymi propagandowymi artykułami.

    • 71 9

    • Dokladnie tak daleko nam do poziomu rowerowego jakiejkolwiek stolicy kraju ue! (3)

      • 6 2

      • (2)

        Powiedziałbym, że z tym co jest w Paryżu, to nawet Gdynia może konkurować ;)

        • 3 2

        • W Paryżu nawet Pola Elizejskie mają być przekształcone w ulicę przyjazną dla rowerów

          "autostrady" nad Sekwaną zostały przekształcone w strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów już kilka lat temu. Podobnie rue de Rivoli wzdłuż Luwru.

          • 2 4

        • tam normalnie wszyscy po jezdni jezdza

          nikt anty rowerowych "ściezek" nie potrzebuje

          • 1 1

    • A ja do tej pory nie mogę dojechać ścieżką rowerową z ul morskiej na bulwar

      • 7 2

    • Najbardziej śmieszą mnie inicjatywy typu "Kręć kilometry dla Gdańska". (2)

      Brak dróg dla rowerów, albo współdzielone z pieszymi i (o zgrozo) hulajnogami. Pytam- gdzie mam kręcić te kilometry? Może w domu na stacjonarnym? Przecież ten chodnik z Pruszcza do Gdańska to proszenie się o wypadek rowerzysty albo pieszego.
      A już hitem totalnym są hulajnogiści na swych bezszelestnych chińskich wynalazkach, biorący się nie wiadomo skąd i kiedy.
      Kilka lat pracowałem w Finlandii i powiem Wam, że pod względem DDRów jesteśmy baaardzo daleko z tyłu.

      • 10 2

      • poczytaj rzetelne podręczniki polityki rowerowej i dobrych praktyk (1)

        Aby w mieście można było mówić o dobrej polityce rowerowej potrzebne są trzy rzeczy: sprzęt (hardware) czyli infrastruktura - nie tylko widzialne drogi dla rowerów, ale także działania na rzecz uspokojenia ruchu i stopniowego zwiększania powierzchni ulic i placów wolnych od (szybko) jeżdżących i parkujących samochodów, oprogramowanie (software) - szeroko zakrojone i skoordynowane działania informacyjno - promocyjne, w tym takie kampanie jak "kręć kilometry dla Gdańska" oraz układ instytucjonalny (orgware): odpowiednio umocowana w strukturze urzędu miasta komórka zajmująca się koordynowaniem działań wszystkich służb miejskich w obu wyżej wymienionych obszarach. Faktycznie nie jesteśmy na poziomie FInlandii, ale nie jesteśmy w Europie na szarym końcu.

        • 2 5

        • za nami są tylko Węgrzy, Rumuni i Bułgarzy.

          • 0 1

    • (3)

      O jakich kłamstwach piszesz? Przecież artykuł podał dane statystyczne. To są liczby, a liczby jak wiemy nie kłamią ;)
      Jeżeli jednak nie potrafisz przejechać bezpiecznie przez centrum, to sorry, ale chyba problem jest z Tobą.

      • 3 5

      • Wliczanie przelotowek że strefą 30 do ścieżek

        • 2 1

      • kłamstwem jest to że zwykłe dziurawe wąskie, kręte chodniki z kraweznikami po 20cm zalicza sie do infrastruktury rowerowej

        • 2 0

      • ciągi pieszo-rowerowe to porażka, a są wliczane do "statystyk"

        • 1 2

  • Dajcie samą Gdynię (1)

    Bo tam jest rowerowo prawdziwy dramat. Zresztą zdjęcie jedt z Gdyni - kostka bauma, dziury i urwana ciągłość.

    • 13 4

    • Jedyna utrata ciągłości na DDPiR ze zdjęcia

      jest w Sopocie, na wiadukcie

      • 1 0

  • Wielka szkoda, że Gdynia jest w tak wielkiej zapaści ścieżek rowerowych (2)

    co prawda jakieś tam ścieżki są budowane, ale to kropla w morzu potrzeb. Jeszcze na dodatek samochodowe lobby chce zawładnąć centrum miasta, bo ciągle czytam jacy to oni są biedni i to, że zabierają im parkingi w najlepszych miejscówkach. Nawet chcieliby zawładnąć Polanką Redłowską i oprócz tego dymu samochodowego zostawiać tam dym po smażonym mięsie typu grill.
    A szkoda, bo wcześniej działało tu dość sensowne stowarzyszenie, które upominało się o rowerową brać i wytyczało dość sensowne drogi rowerowe, których Gdynia nawet jakiś czas przewodziła.

    • 12 5

    • W Gdyni zbudowano DDR na części ulicy 10 lutego i buduje się ddr na Władysława IV (1)

      proces realokacji przestrzeni wielu ulic na rzecz rowerzystów trwa. Poszerzana jest śródmiejska strefa płatnego parkowania i strefa płatnego parkowania - tak więc znaczna część ulic jest uwalniana od nadmiaru samochodów szukających miejsca do parkowania, tak więc stopniowo (być może za wolno, ale konsekwentnie) poprawiają się warunki korzystania z rowerów. Oczywiście warto pamiętać, że redukcja skali i uspokojenie ruchu znajduje się na pierwszym miejscu hierarchii działań na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu wszystkich, w tym oczywiście rowerzystów, którzy powinni być traktowani jako ważni uczestnicy zwykłego ruchu ulicznego.

      • 3 0

      • być może za wolno!!!

        działa także Departament Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Bo przecież dużym atutem jest to, że przebieg gdyński obejmuje główny szlak, nie tylko : Kaszuby, Kociewie, Żuławy i Powiśle. Zatem rowerzyści przemierzając całość szlaku powinni doświadczyć oprócz tej różnorodności kulturowej i krajobrazowej naszego województwa, także podziwiać oryginał gdyńskiego modernizmu. liczymy też, że w niedalekiej przyszłości uda się wpisać go na listę unesco, a całą trasę w europejską sieć Euro Velo.

        • 2 0

  • Śródmieście Gdańska nie dla rowerów (6)

    Niedawno przeprowadziłem się do Śródmieścia i okazało się, że tu się bardzo ciężko jeździ na rowerze. Wszędzie są świeżo zrobione kocie łby. W planie jest jeszcze wybrukowanie Ogarnej i Szerokiej, co jeszcze pogorszy sytuację.

    • 14 3

    • Nic nowego (1)

      Mieszkam tu od dawna, a spróbuj przejechać po kocich łbach na Chlebnickiej, Rzeźnickiej, Szafarni, Grobli Angielskiej, czy też Św. Barbary.
      Dramat.

      • 6 1

      • Kocie łby na rewitalizowanych ulicach historycznej części miasta Gdańska to największa porażka

        polityki niezrównoważonego rozwoju systemu komunikacyjnego miasta. Całe szczęście budowane jest naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przy Bramie Wyżynnej. Warto wywierać nacisk na "konserwatora zabytków", który torpeduje niekiedy sensowne kierunki działań miasta w tym rejonie.

        • 2 2

    • (3)

      Na Hucisku masz 2 równoległe drogi w odległości 7 metrów i jeszcze ci mało?

      • 0 3

      • gdzie niby? (2)

        chodzi ci o ten chodnik?

        • 0 0

        • (1)

          Jadąc od Urzędu Miasta w kierunku pomnika Sobieskiego na wysokości ronda na Hucisku masz pas ruchu dla rowerów a obok równoległą DDR z przejazdami rowerowymi przy chodniku

          • 0 0

          • taaa i kończy się chodnikiem bez legalnej możliwości jazdy dalej rowerem. no super że takie udogodnienie :D za to pas jest też tylko na skrzyżowaniu.

            no szał wręcz....

            • 0 0

  • Kartuska w Gdańsku - odcinek Łostowicka/Adamowicza

    Na tym odcinku jest bardzo duży ruch rowerowy rano i po południu, niestety drogi rowerowej brak pomimo że miała być gotowa lata temu (zapowiedzi UM). Biorąc pod uwagę natężenie ruchu oraz ilość samochodów pow. 3,5t jest to odcinek bardzo mało przyjazny rowerzystom (żeby nie powiedzieć niebezpieczny), stąd spora ich liczba wybiera chodnik (na co mieszcząca się przy tej samej ulicy Drogówka czasami zwraca uwagę...).

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum