• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • Widzę oczami wyobraźni te korposzczury za dwadzieścia lat (50 dych) na karku , pedałujące pod Starogardzką do domciu.

    • 1 5

  • Kiedy pętla rowerowa wokół wyspy stogowskiej i ruch rowerowy po moście wantowym??!!!

    • 2 0

  • Wielka szkoda, że Gdynia jest w tak wielkiej zapaści ścieżek rowerowych (2)

    co prawda jakieś tam ścieżki są budowane, ale to kropla w morzu potrzeb. Jeszcze na dodatek samochodowe lobby chce zawładnąć centrum miasta, bo ciągle czytam jacy to oni są biedni i to, że zabierają im parkingi w najlepszych miejscówkach. Nawet chcieliby zawładnąć Polanką Redłowską i oprócz tego dymu samochodowego zostawiać tam dym po smażonym mięsie typu grill.
    A szkoda, bo wcześniej działało tu dość sensowne stowarzyszenie, które upominało się o rowerową brać i wytyczało dość sensowne drogi rowerowe, których Gdynia nawet jakiś czas przewodziła.

    • 12 5

    • W Gdyni zbudowano DDR na części ulicy 10 lutego i buduje się ddr na Władysława IV (1)

      proces realokacji przestrzeni wielu ulic na rzecz rowerzystów trwa. Poszerzana jest śródmiejska strefa płatnego parkowania i strefa płatnego parkowania - tak więc znaczna część ulic jest uwalniana od nadmiaru samochodów szukających miejsca do parkowania, tak więc stopniowo (być może za wolno, ale konsekwentnie) poprawiają się warunki korzystania z rowerów. Oczywiście warto pamiętać, że redukcja skali i uspokojenie ruchu znajduje się na pierwszym miejscu hierarchii działań na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu wszystkich, w tym oczywiście rowerzystów, którzy powinni być traktowani jako ważni uczestnicy zwykłego ruchu ulicznego.

      • 3 0

      • być może za wolno!!!

        działa także Departament Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Bo przecież dużym atutem jest to, że przebieg gdyński obejmuje główny szlak, nie tylko : Kaszuby, Kociewie, Żuławy i Powiśle. Zatem rowerzyści przemierzając całość szlaku powinni doświadczyć oprócz tej różnorodności kulturowej i krajobrazowej naszego województwa, także podziwiać oryginał gdyńskiego modernizmu. liczymy też, że w niedalekiej przyszłości uda się wpisać go na listę unesco, a całą trasę w europejską sieć Euro Velo.

        • 2 0

  • Jakieś wnioski czy to tylko "ej bo GUS napisał..."

    • 1 1

  • Artykuł - jak często w naszym kraju, bierze pod uwagę jedynie tzw. widzialną infrastrukturę rowerową (5)

    Czyli jest oparty o milcząco przyjęte założenie, że rowerzyści jeżdżą (mają prawo, mają obowiązek?) wyłącznie po drogach dla rowerów, podczas gdy nawet w takiej Holandii 47% przejazdów rowerem odbywa się w tzw. ruchu mieszanym, to znaczy po jezdni zwykłych ulic miejskich, na których jest uspokojony ruch i kierowcy szanują rowerzystów i pieszych, którzy tam sporadycznie przechodzą na drugą stronę jezdni, nie szukając przejścia dla pieszych - wszędzie się czują bezpiecznie. Niedawno opublikowany raport z Badań Klimatu Rowerowego, oparty o wielokryterialną analizę subiektywnych ocen warunków korzystania z rowerów wskazuje, że na tle 7 dużych miast Polski, warunki korzystania z rowerów w Gdańsku są oceniane przez użytkowników najwyżej. Szkoda, że treść tego raportu nie została wykorzystana do promocji Gdańska. Nie chcę napisać, że w Gdańsku jest super, ale naprawdę jest lepiej niż nawet w szczycącym się najwyższym wskaźnikiem udziału przejazdów rowerem w ogólnej liczbie codziennych podróży w mieście Poznaniu czy ostro inwestującym w infrastrukturę rowerową Wrocławiu.

    • 2 2

    • W Polsce, kierowcy szanują (...) rowerzystów i pieszych (3)

      no i tu już wiemy, gdzie rozumowanie się nie spięło

      • 2 1

      • Niektórzy szanują, niektórzy nie szanują i trollują (2)

        Instalacja wielu elementów uspokajających ruch, przebudowa wylotów ulic przy zachowaniu niwelety chodnika i drogi dla rowerów prowadzącej wzdłuż głównych ulic (por. np. wylot ulicy Bema na Kartuską w Gdańsku), zmiana przepisów o pierwszeństwie pieszych zbliżających się do przejścia etc. etc. powoduje, że coraz większa liczba kierowców zaczyna szanować rowerzystów i pieszych - dotyczy to zwłaszcza wielu kierowców, którzy albo przesiedli się na rowery w wielu relacjach, albo więcej korzystają z rowerów w celach rekreacyjnych - o tym mówi wiele statystyk z lat pandemii.

        • 1 2

        • Mieszkam w strefie 30 (1)

          I jak zobaczę tu pierwszy pojazd jadący 30 lub mniej, to się przestanę nabijać z takiego myślenia życzeniowego

          • 2 1

          • w godzinach szczytu nawet na autostradach ruch odbywa się z prędkością pieszego lub mniejszą

            • 0 3

    • Tylko że te uspokojone ulice to typowe osiedla (wyspy), często "zamknięte", tj. bez wyjazdu. Żeby dostać się z jednej do drugiej wyspy, to trzeba przejechać taką Sobieskiego czy Kartuską zachodnią. I nagle p4ła wymięka.

      • 0 1

  • Szkoda, że z Suchanina nie ma jak dojechać do Wrzeszcza rowerówką przez Schubera. (2)

    • 3 0

    • Schuberta

      • 0 0

    • Jak zrobią tramwaj, to obok będzie ddr. Tylko czy zrobią połączenie z Suchaninem w okolicach Wileńskiej do Schuberta? Pewnie nie.

      • 0 0

  • (1)

    Chojnice chyba licząc te ziemne trakty z grząskiego żwirku w całym powiecie?

    • 0 2

    • Grząskiego? Tam jest bardzo dobra nawierzchnia jeżeli chodzi o szuter to wzór.

      • 1 0

  • nieco bez sensu jest podawanie w przeliczeniu na powierzchnię miasta (1)

    a to z tego względu, że miasta mają bardzo różną powierzchnię (jedne są gęściej zabudowane inne mniej, a o ile pamiętam to w Trójmieście jest 'tłoczno', a przynajmniej w Gdyni przypada najwięcej osób na km2), oczywiście tak samo bezsensowne jest podawanie ogólnych km, bo miasta różnią się liczba ludności.

    Nie wiem czemu nie ma tu chyba najbardziej obiektywnego przelicznika, czyli liczba kilometrów na 100 tys ludności, tak jak podaje się inne dane tego typu, choćby liczbę przestępstw. Jest ale tylko dla Nowej Soli...

    • 7 1

    • szkoda że nie podano linku do tych danych

      • 0 0

  • Nie jest dobrze

    Dużo dróg roweroych jest budowanycch bez glowy. Na Hucisku się dublują, przechodzą w chodnik, co powoduje, ze dalej rowerzyści jadą po chodniku. W innych miejscach drogi pieszo - rowerowe są tak zatłoczone przez pieszych, że latwiej iść niż jechać, a alternatywy nie ma. Dolne Miasto zmusza do jazdy po bruku lub chodnikiem, naprawdę nie ma vzym się chwalić.

    • 1 1

  • uff (1)

    Pajacowanie z tymi scieżkami kiedyś nie było i nie było tylu wariatów na rowerach

    • 3 12

    • Na szczęście liczba wariatów w samochodach na stałym, wysokim poziomie

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum