Droga rowerowa z Gdyni do Sopotu plażą wciąż możliwa?
Gdyńscy urzędnicy chcą, by w ramach planowanej Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie z Gdyni do Sopotu można było jechać plażą. Decydującą opinię w tej sprawie musi wydać m.in. Urząd Morski i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego. Na razie tworzone jest studium wykonalności inwestycji.
W Gdyni trasa "na papierze" wiedzie od centrum handlowego Szperk , ulicą płk. Dąbka , Trasą Kwiatkowskiego , ul. Janka Wiśniewskiego do Bulwaru Nadmorskiego . Następnie aleją Piłsudskiego , Zwycięstwa , ul. Orłowską , Promenadą Królowej Marysieńki i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona.
Gdyński odcinek będzie miał 17,3 km długości. 9 kilometrów trzeba zbudować praktycznie od zera. Jednym z elementów, który miałby powstać jest droga z Gdyni do Sopotu na plaży, o którą wciąż chcą starać się gdyńscy urzędnicy.
Półtora roku temu zdecydowano o budowie drogi wzdłuż nadmorskiego klifu - od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Na inne rozwiązanie zabrakło pozwolenia m.in. Urzędu Morskiego i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku - instytucji aktywnie uczestniczących również w projektowaniu trasy obecnymi alejkami. Do urokliwej drogi sporo zastrzeżeń mają rowerzyści. Ich zdaniem trudności z jazdą mogą mieć przede wszystkim mniej doświadczone osoby. Najgorzej sytuacja wygląda, gdy cykliści poruszają się z przyczepką.
Przy okazji planów związanych z Nadmorską Drogą Rowerową, wizja jadących przez plażę rowerzystów więc powróciła. Odbyło się już pierwsze spotkanie w tej sprawie. Trasa, po odcinku na al. Kukowskiego , musiałaby zostać poprowadzona kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu.
- Konieczne byłyby prace modernizacyjne, m.in. remont 700-metrowej Alei Witolda Kukowskiego, wykonanie m.in. umocnień w okolicach Potoku Kolibkowskiego . Wydaje się, że w ramach tego projektu, sprzyjającego turystyce, całość jest do zrealizowania. Musimy czekać jednak na to, co przyniosą rozmowy i spotkania z Urzędem Morskim - opowiada Rafał Studziński, gdyński oficer rowerowy.
W Urzędzie Marszałkowskim koordynującym działania związane ze studium wykonalności trasy przyznają, że kłopotliwych miejsc na trasie do zaprojektowania jest więcej. Szczegóły na temat ostatecznego kształtu drogi i w ogóle zasadności jej budowy będą znane nie wcześniej niż w grudniu. W lutym całe studium wykonalności ma być gotowe.
- Do tego czasu będziemy chcieli mieć również jasną kwestię w przypadku tego odcinka. Na pewno warto próbować, zwłaszcza, że cała trasa ma mieć charakter, który będzie sprzyjał rozwojowi turystyki - usłyszeliśmy w departamencie turystyki Urzędu Marszałkowskiego.
Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 15 mln zł oraz koszt ewentualnych wykupów gruntów.
- Jest szansa na zdobycie środków z puli przeznaczonej na 2016 rok, więc nie jest to tak odległa przyszłość, jak mogłoby się wydawać - mówił miesiąc temu Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Miejsca
Opinie (101) 7 zablokowanych
-
2014-11-17 12:19
Czyli po plaży będą hasać pieski i jeździć rowerzyści,
a gdzie mają się podziać plażowicze?
Już na chodnikach nie ma miejsca dla pieszych, bo jak cię rowerzysta nie rozjedzie to wdepniesz w psie g.... .- 7 3
-
2014-11-17 12:24
pieszy widocznie nie ma bytu bo rowerzystom buduje się autostrady a oni i tak wolą ulice proponuję zlikwidować parkingi na chodnikach bo przejść się nie da a co dopiero z wózkiem
- 4 5
-
2014-11-17 12:40
Czy jak chce mi się kupę
mogę ją zrobić na plaży? Pytanie zasadne. Co kilkadziesiąt metrów leży psia kupa na plaży, pseudoludki jak świnie ich nie zbierają!!!!
- 5 2
-
2014-11-17 13:31
bardzo ważna sprawa ! przecież przy każdej ścieżce rowerowej powstają nowe miejsca pracy - hotele, hostele, restauracje, bary, punkty pompowania kół i wiele, wiele innych
- 6 1
-
2014-11-17 13:34
W niedzelę widziałem pędzącego rowerzystę
z polskim, serdecznym pozdrowieniem "spier......j z drogi". 20 metrów dalej dostał porządnie w pier...l od staruszki, która zrzuciła go z drogi. Gęba odrapana, pończochy rowerowca porwane. Trochę pokory rowerzysty
- 10 5
-
2014-11-17 13:44
to niemożliwe!
taka inwestycja mogłaby łączyć Trójmiasto, a na coś takiego żaden z naszych prezydentów by sobie nie pozwolił!
- 4 0
-
2014-11-17 14:04
Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski? (2)
Zmuda czy Żmuda?
- 0 0
-
2014-11-21 23:48
to chyba jakiś celebryta, zmienia nazwisko dla zainteresowanych
- 0 1
-
2014-11-29 17:03
Żmuda
- 0 0
-
2014-11-17 14:09
co oni jedza
Co te urzedasy jedza ze maja tak rozmiekczony mózg, najpierw jakies bzdury o sciezkach biegowych w lesie, teraz sciezka rowerowa po plazy, zupelnie im blachy powyginało
- 3 2
-
2014-11-17 14:40
Ścieżka plażą
Trasa wiodąca plażą jest dodatkowym atutem i w okresie wiosenno/ jesiennym gdy plaża nie jest zajęta byłaby bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem. Ja bym widział taką trasę z płyt betonowych w kształcie U na szerokość dwóch rowerów z wózkami ok 1,5m ułożonych wzdłuż linii lasu. Mogłyby mieć od strony plaży układ ławeczki, a także zabezpieczyć plaże klif przed erozją. I myślę że będzie kosztowała znacznie mniej niż 10mln.
- 3 4
-
2014-11-17 15:48
Tylko nie to. Jeżdzę codziennie na rowerze ,nawet zimą ale nie szkoda niszczyć naturalny porządek w przyrodzie.
Plaża jest piękna bez dodatkowych betonów.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.