• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa z Gdyni do Sopotu plażą wciąż możliwa?

Patsz
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Gdyńscy urzędnicy chcą, by w ramach planowanej Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie z Gdyni do Sopotu można było jechać plażą. Decydującą opinię w tej sprawie musi wydać m.in. Urząd Morski i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.



Zdarza się, że cykliści jeżdżą po plaży, jednak większość wybiera prowadzenie roweru po piasku lub zakończenie podróży. Zdarza się, że cykliści jeżdżą po plaży, jednak większość wybiera prowadzenie roweru po piasku lub zakończenie podróży.
Droga od strony Gdyni poprowadzona byłaby wyremontowaną aleją Kukowskiego. W końcu rowerzyści musieliby wjechać na plażę. Droga od strony Gdyni poprowadzona byłaby wyremontowaną aleją Kukowskiego. W końcu rowerzyści musieliby wjechać na plażę.

Czy postulat, by droga rowerowa z Gdyni do Sopotu prowadziła plażą ma sens?

Oznaczona symbolem R10 droga dla rowerzystów to Nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie. Z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dojedziemy do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock zamkniemy pętlę, prowadzącą z powrotem do Gdyni.

Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego. Na razie tworzone jest studium wykonalności inwestycji.

W Gdyni trasa "na papierze" wiedzie od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona.

Gdyński odcinek będzie miał 17,3 km długości. 9 kilometrów trzeba zbudować praktycznie od zera. Jednym z elementów, który miałby powstać jest droga z Gdyni do Sopotu na plaży, o którą wciąż chcą starać się gdyńscy urzędnicy.

Półtora roku temu zdecydowano o budowie drogi wzdłuż nadmorskiego klifu - od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Na inne rozwiązanie zabrakło pozwolenia m.in. Urzędu Morskiego i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku - instytucji aktywnie uczestniczących również w projektowaniu trasy obecnymi alejkami. Do urokliwej drogi sporo zastrzeżeń mają rowerzyści. Ich zdaniem trudności z jazdą mogą mieć przede wszystkim mniej doświadczone osoby. Najgorzej sytuacja wygląda, gdy cykliści poruszają się z przyczepką.

Przy okazji planów związanych z Nadmorską Drogą Rowerową, wizja jadących przez plażę rowerzystów więc powróciła. Odbyło się już pierwsze spotkanie w tej sprawie. Trasa, po odcinku na al. Kukowskiego zobacz na mapie Gdyni, musiałaby zostać poprowadzona kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu.

- Konieczne byłyby prace modernizacyjne, m.in. remont 700-metrowej Alei Witolda Kukowskiego, wykonanie m.in. umocnień w okolicach Potoku Kolibkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Wydaje się, że w ramach tego projektu, sprzyjającego turystyce, całość jest do zrealizowania. Musimy czekać jednak na to, co przyniosą rozmowy i spotkania z Urzędem Morskim - opowiada Rafał Studziński, gdyński oficer rowerowy.

W Urzędzie Marszałkowskim koordynującym działania związane ze studium wykonalności trasy przyznają, że kłopotliwych miejsc na trasie do zaprojektowania jest więcej. Szczegóły na temat ostatecznego kształtu drogi i w ogóle zasadności jej budowy będą znane nie wcześniej niż w grudniu. W lutym całe studium wykonalności ma być gotowe.

- Do tego czasu będziemy chcieli mieć również jasną kwestię w przypadku tego odcinka. Na pewno warto próbować, zwłaszcza, że cała trasa ma mieć charakter, który będzie sprzyjał rozwojowi turystyki - usłyszeliśmy w departamencie turystyki Urzędu Marszałkowskiego.

Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 15 mln zł oraz koszt ewentualnych wykupów gruntów.

- Jest szansa na zdobycie środków z puli przeznaczonej na 2016 rok, więc nie jest to tak odległa przyszłość, jak mogłoby się wydawać - mówił miesiąc temu Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Patsz

Miejsca

Opinie (101) 7 zablokowanych

  • Odgrzewane kotlety ;-/

    Mowa o tym już od kilku lat, a w temacie cały czas echo ;-/
    Nie lepiej przedstawić to, dopiero jak ruszy budowa?

    • 4 2

  • kładki niepotrzebne

    remont Kukowskiego nie jest potrzebny od razu, można po kilku latach, jak by stała się popularna i uczęszczana

    zamiast kładek, pasy gumowe po plaży, zakotwiczone elastycznie
    dużo tańsze i trwalsze
    a w czasie sztormu i tak trzeba górą

    kładka nawet 30 cm nad piaskiem stała by się śliska od byle czego, od piachu, rosy, deszczu, upadek z wysokości kładki, wjazdy i zjazdy na kładkę, koszty remontu - po co wam urzędasy procesy?

    urzędasy to jednak nieudaczniki i pokurcze

    • 5 0

  • W Gdyni dla trasy EUROVELO 10 bardziej potrzebna jest zwodzona kładka pieszo rowerowa z Oksywia (1)

    do Placu Witolda Gombrowicza - znakomity skrót dla mieszkańców Obłuża i Oksywia do centrum Gdyni

    • 4 2

    • Obłuże i Oksywie to już nie Gdynia

      • 0 2

  • trasa z Sopotu aż do bulwaru Nadmorskiego (1)

    Gdyby taka trasa powstała to nareszcie można by dojechać rowerem z Sopotu do pracy w Gdyni w przeciągu 20 minut i pożegnać się z samochodem w okresie od wiosny do jesieni. Teraz przedarcie się przez te wszystkie nagle kończące się trasy, chodniki i czasami jezdnię jest po prostu tylko dla... facetów w rajtuzach i kaskach. Poza tym taka trasa stanowiłaby doskonałe umocnienie brzegu i klifu orłowskiego.

    • 2 3

    • Zastanów się co piszesz,to nie Holandia dla naszych, odcinek na plaży między Orłowem a bulwarem gdyńskim nie do zrealizowania,To kosztowałoby setki milionów może za sto lat

      • 2 1

  • absurd

    Panie Prezydencie Szurek wczoraj głosowałem na pana jako na mądrego człowieka i dobrego gospodarza , MAM NADZIEJE ZE NIE DOPUŚCI PAC DO DALSZEJ DEWASTACJI MIASTA I TERAZ JESZCZE PLAŻY PRZEZ ROWERZYSTÓW . Zaznaczam ze też mam rower i jeżdżę nim .

    • 7 3

  • A może morzem tą trasę poprowadzić.

    Oczywiście z przesiadką na rower wodny.

    • 3 1

  • estakada

    Przenieście estakadę z Oksywia. W końcu się przyda

    • 4 0

  • Niech lepiej połączą Morską z Obłużem...

    • 8 0

  • Obywatel

    Extra, a już myślałem, że się nie doczekam, kiedyś był tam ścieżka asfaltowa.
    Szkoda tylko, że nie do samej Gdyni, teraz dojeżdżam tylko do końca Sopotu i nawrotka, górki nie dla mnie dlatego cieszy mnie ten projekt.
    Pozdrawiam.

    • 6 6

  • jestem przeciwny drodze rowerowei wzdłuz plazy

    czy wszedzie trzeba wjechac i tyłek podwiezć propagujmy piesze wycieczki , spacery wzdłuż morza ...a nie namolnych rowerzystow pedzacych po sciezkach ..przesada

    • 9 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum