Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?
Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.
- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:
- Likwidację drogi rowerowej na ul. Rakoczego w celu budowy prawoskrętu do nowego osiedla mieszkaniowego. Temat ten szczegółowo opisaliśmy w sierpniu.
- Stworzenie wąskiego, zaledwie 1,5-metrowego, peronu autobusowego przy ul. Okopowej w ramach przebudowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Na ten problem zwracaliśmy uwagę w listopadzie ub r.
- Likwidację starej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej i zastąpienie jej nowymi miejscami parkingowymi. Zdaniem działaczy RM skorzystali na tym mieszkańcy pobliskiego budynku mieszkalnego, zbudowanego kilka lat temu przez trójmiejskiego dewelopera. Przeczytaj naszą recenzję nowej infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej.
- Zwężenie chodnika przy sklepie spożywczym na ul. Uphagena do 1,2 m zamiast co najmniej 2 m, aby wykonać dodatkowy pas do skrętu, który w opinii RM nie był potrzebny, gdyż niewielu klientów dociera do sklepu samochodem.
Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?
- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.
- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli
W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.
- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
porównać
Opinie (195) 4 zablokowane
-
2018-09-21 07:54
Doigrasz sie (2)
Adamowicz z Bielawskim doigracie się szybko. Mafia Gdanska. Oby PiS jak najszybciej się za was zabrał. Czekam na Wasze mordy w wiezieniu
- 14 14
-
2018-09-21 08:06
Pisowski kretyn się odezwał. W więzieniach wylądują pisiory, włącznie z Adrianem.
- 9 4
-
2018-09-21 08:19
tania sztuczka, piszac o wyimaginowanej "Mafii Gdanskiej" odwracasz uwage od rzeczywistej coraz bardziej rozrastajacej sie mafii specjalisty od miesiaczek
- 8 5
-
2018-09-21 07:57
straszne
zawsze przeciwko wam
- 7 9
-
2018-09-21 07:57
pis w natarciu
im wszystko szkodzi co nie pochodzi z biurka prezesa
- 10 10
-
2018-09-21 08:02
Bananowe miasto. Idźcie głosować.
- 8 10
-
2018-09-21 08:04
Bez przesady! Rowerzyści mogą jeździć ulicami. Prawo i lewoskręty są niezbędne! Ścieżki rowerowe są ważne, ale nie ważniejsze od nowych dróg.
- 8 25
-
2018-09-21 08:05
(3)
Uphagena? "niewielu klientów dociera do sklepu samochodem."
Przez cały dzień parking jest pełen...- 6 8
-
2018-09-21 08:53
pełen od pracowników pobliskiego biurowca. Ruch na Uphagena na pewno nie wymusza skrzyżowania jak wjazd na autostrade.
- 11 2
-
2018-09-21 08:56
Bo jest parking. Jakby był szeroki chodnik to by jeździli inaczej. (1)
Ilośc klientów x3, potwierdzone na całym zachodzie Europy.
- 4 1
-
2018-09-21 14:04
Zwłaszcza w marketach budowlanych
Liczba klientów rośnie razy 10, potwierdzone info.
- 0 3
-
2018-09-21 08:05
na foto nr. 1 widać jak byk , że ze ścieżką rowerową też można odbić w prawo tak jak z chodnikiem ! (1)
no tak !- tylko jest problem ! , bo jak widać na focie w miejscu gdzie mogła by przebiegać ściezka rowerowa usadowiono instalacje pod słup bilbordowy !- a jest to ponoć własność jakiegoś SB-eka który posiada podobno taką całą ogólnopolską sieć tych instalacji przeznaczonych pod wynajem na reklamy ! i tu jest pies pogrzebany ! nie wolno tego ruszać !... a tak -a propo! ; - da się w Polsce żyć ? ...
- 15 9
-
2018-09-21 08:10
człowieku weź swoje poranne pigułki
miejsce na którym jest billboard to jest prywatna działka prywatnego właściciela!
- 6 3
-
2018-09-21 08:06
(1)
Najpiekniej dewelorper - EuriStyl - zrobil na rogu Hynka i jpii. była ulica dojazdowa do Dywizjonu 303. Teraz jest tylko dojazd do owego osiedla a reszta drogi zamknieta...to jest ingerencja. Nowi maja fajnie a cala reszta blokow musi jezdzic na okolo, choc ulica istniala od zawsze. A kto zgodzil sie na takie zagospodarowanie i projekt - Budyń Investment :)
- 15 4
-
2018-09-21 12:22
Kwestia do kogo należ teren.
- 1 0
-
2018-09-21 08:12
To tylko kolejny element długoletniego planu
Wg niego Gdansk ma być autostradą z parkingami i „aneksem miejskim”
- 15 9
-
2018-09-21 08:17
Też nie lubię rowerowych aktywistów, ale nie hejtujcie ich w tym przypadku, bo to o czym mówią nie dotyczy tylko (1)
rowerzystów, ale również na równi z nimi pieszych, czyli nas wszystkich, bo musimy się gnieść na pozwężanych chodnikach. Sam codziennie mam nieprzyjemność korzystać z przystanku autobusowego Toruńska, gdzie ledwie dwie osoby mogą się minąć i wysiadanie bądź wsiadanie do autobusu w szczycie jest zwyczajnie bardzo niewygodne.
- 33 8
-
2018-09-21 17:19
Czyli dopiero zabolała Cię d*pa jak problem dotyka również Ciebie. Wcześniej rowerzyści moglu być chłoptysiami do bicia. Dopiero jak poruszyli problem pieszych, to nagle przejrzenie na oczy?
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.