• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • Oby nie przechodził tam jakiś "roztargniony sędzia"

    • 13 9

  • A ja się pytam co ze Słowackiego

    Wybudowali nową drogę, a o dawnej trasie zapomnieli.

    Służyła wiele lat, a teraz odcięta ekranami. Czego oczy nie widzą tego sercu nie żal?

    • 27 5

  • Przykład forum raduni pokazuje ze to nie prawda ;) (2)

    Dla kierowców tam jest po 6 pasow dla rowerzystow i pieszych wspolny waski chodnik pozastawiany autami. Do tego przejscia bez przejazdow rowerowych na wprost. co oznaczy ze chcąc przejechac prosto w strone pruszcza na skrzyzowaniu stoi sie na jakis 7 swiatłach. Bomba

    • 45 11

    • (1)

      Pawełek A. nie jeździ ani rowerem, ani autobusem, ani nie chodzi piechotą. Jest wożony. Odjechał od rzeczywistości zupełnie.
      Do tego w każdej wypowiedzi agresja. Co się z tym gościem stało?

      • 19 7

      • Taki był zawsze

        z wiekiem tylko się nasiliło...

        • 6 4

  • Oczywiście że tracą podam przykład: (1)

    Jak na mojej ulicy wyremontowanej za kasę z UE został złożony wniosek przez mieszkańców żeby zamontować parkometry, bo miejsca parkingowe są zajmowane przez pracowników pobliskiego biurowca to ZDiZ odpowiedział że nie można wprowadzać zmian przez 5 lat, bo projekt z dotacji i będzie trzeba pieniądze zwracać.

    A jak kierowcy rozjechali słupki na chodniku i ZDiZ je wyciął nie wstawiając nowych, to postawili znak i dopuścili parkowanie na chodniku.

    • 36 6

    • DRMG i ZDiZ do wymiany po wyborach.

      • 2 2

  • (3)

    "Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu." Pani Olimpia z UM stosuje jakąś nowomowę. Ile tych odbiorów musi być, aby stwierdzić, że droga jest przerwana? Wg nich wszystko jest w porządku, a jednocześnie wspomina coś o nowym projekcie.
    O co tu chodzi? Brak tu logiki, a może chodzi o to, aby powiedzieć coś nic nie mówiąc. Bełkot urzędniczy.

    • 44 5

    • (2)

      Ktoś już podpisał zgodę na projekt, który został wykonany w obecnej formie. A teraz się tłumaczą, że póki nie ma odbioru to się nie liczy! Dobre

      • 9 3

      • Skąd wiesz jak wygląda projekt (1)

        Puki co poprowadzili pas dla aut, bo im ułatwi prace budowlane i pewnie dopóki jest tam budowa, to prace nie będą odebrane i tu akurat dobrze.
        Bo póki jeżdżą ciężkie pojazdy nie ma co odbierać prac drogowych.

        • 2 3

        • ja wiem jak wygląda projekt

          a wygląda dokładnie tak, jak został zrealizowany. Teksty uskuteczniane przez ZDiZ i UM to jakaś parodia.

          • 4 1

  • Jest jeszcze jeden odcinek na Rakoczego (wiadukt przy kerfurze)

    Na początku była tam droga dla rowerów, potem droga pieszo rowerowa. Teraz ponoc jest już tylko droga piesza. Rower powinien jezdnią tam jechac

    Czy to moze nie chodzi o to zeby pobrac dofinansowania z zewnatrz na ddr? a potem jak sie skonczy ich okres ochronny przerobic na zwykłe chodniki? sprytnie

    • 13 8

  • wyciągnięcie konsekwencji

    Jak zwykle, krwiożercze hieny chcą tylko widzieć, jak drugiemu dzieje się krzywda. Ot, tak dla własnej satysfakcji. Jak w średniowieczu, kiedy tłumy ludzi patrzyły na tortury, palenie czarownic na stosie, egzekucje. Ludzie uwielbiali takie widowiska. Widzę, że w niektórych głowach dalej to myślenie pokutuje. Skrajnie prymitywnie, muszę niestety dodać. Wstyd mi za tych "aktywistów".

    • 11 28

  • (1)

    "skorzystali na tym mieszkańcy pobliskiego budynku mieszkalnego, zbudowanego kilka lat temu przez trójmiejskiego dewelopera" - uwielbiam takie pieprzenie kalesoniarzy. Uwaga! To zbudował deweloper, więc to jest źle, nieczyste! Jeszcze księdza zawołajcie, żeby egzorcyzmy odprawił. Bo przecież to, że zyskali mieszkańcy tego bloku, mieszkańcy tego miasta - to jest nieważne. Ważne, że kalesoniarze nadal nie przejęli 100% ulic tego miasta. Gardzę wami.

    • 23 43

    • Jak skorzystaja mieszkancy skoro rowerem z domu nie wyjada?

      • 5 2

  • "zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana."

    No tak bo nie widac ze została zlikwidowana, specjalny urzednik do tego potrzebny :D

    • 27 6

  • a może niech Jackowski wpierw się zajmie nauką kultury (8)

    jazdy na rowerze. Rowerzyści notorycznie łamią przepisy. 1. Jazda po chodnikach mimo, że mają ulicę. 2. Jazda przez przejścia dla pieszych mimo, że prawo nakazuje zejście z roweru i przeprowadzenie go przez przejście.

    • 29 31

    • roger to anarchista

      więc o czym ty piszesz

      • 5 10

    • Za swoje postępowanie każdy odpowiada sam

      Co ma niby robić niejaki Jackowski?

      • 11 5

    • (3)

      Rowerzyści to zagrożenie dla zdrowia i życia pozostałych użytkowników dróg

      • 13 12

      • Faktycznie wszędzie pełno rowerzystów morderców (1)

        Zabijają cała jedna osobę raz na 2-3 lata mordercy. Pod kołami samochodu za to nikomu nie dzieje się krzywda.

        • 14 5

        • Nie licząc tych śmiesznych 10 ofiar śmiertelnych dziennie :)

          To w granicach błędu statystycznego.

          • 12 1

      • Tak, to oni prowadzą dwutonowe rowery

        I jeżdżą 90 tam gdzie można 50. Zabijają ludzi na przejściach, bied****arze

        • 11 5

    • Ty sie lepiej zajmij kierowcami na chodnikach, drogach rowerowych i trawnikach. Oraz jezdzacych po miescie jak wariaci.

      • 9 4

    • 1. A na większość ścieżek, trzeba wjeżdżać z chodników/przejść dla pieszych
      2. Szczególnie zadowoleni są z tego przepisu kierowcy, którzy lubią marnować czas. A tak poważniej przepis jest głupi, wystarczyłoby wprowadzić obowiązek zatrzymania się przed wjazdem na przejście (bez sygnalizacji)

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum