Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?
Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.
- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:
- Likwidację drogi rowerowej na ul. Rakoczego w celu budowy prawoskrętu do nowego osiedla mieszkaniowego. Temat ten szczegółowo opisaliśmy w sierpniu.
- Stworzenie wąskiego, zaledwie 1,5-metrowego, peronu autobusowego przy ul. Okopowej w ramach przebudowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Na ten problem zwracaliśmy uwagę w listopadzie ub r.
- Likwidację starej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej i zastąpienie jej nowymi miejscami parkingowymi. Zdaniem działaczy RM skorzystali na tym mieszkańcy pobliskiego budynku mieszkalnego, zbudowanego kilka lat temu przez trójmiejskiego dewelopera. Przeczytaj naszą recenzję nowej infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej.
- Zwężenie chodnika przy sklepie spożywczym na ul. Uphagena do 1,2 m zamiast co najmniej 2 m, aby wykonać dodatkowy pas do skrętu, który w opinii RM nie był potrzebny, gdyż niewielu klientów dociera do sklepu samochodem.
Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?
- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.
- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli
W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.
- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
porównać
Opinie (195) 4 zablokowane
-
2018-09-21 11:39
Jak zwykle wina dewelopera. Ja odebrałem właśnie kluczyki do mojego mieszkanka. Co prawda nie duże, ale wybudował je deweloper a nie jakiś rowerzysta!
- 6 10
-
2018-09-21 12:29
Wszystko wiadomo robyg (3)
Wszystko wiadomo robyg
- 7 6
-
2018-09-21 13:12
A kto ma dużo akcji robygu? (1)
Adam Pawłowicz
- 3 3
-
2018-09-25 08:08
nie ma, tylko miał, każdy mógł kupić akcje na giełdzie, nawet Ty, wielka mi sensacja...
- 1 1
-
2018-09-21 21:39
Zwykła kampania wyborcza ha ha ha zmieńcie już płytę bo się znudziła ha ha
- 0 2
-
2018-09-21 13:11
Nie szkodzą!!!!
- 2 2
-
2018-09-21 13:38
Biała Księga Prześladowań Trójmiejskich Rowerzystów (1)
Odcinek 10348
- 6 10
-
2018-09-21 15:16
Nie rozumiem minusujących
Czyżby uważali, że w Trójmieście rowerzyści nie są prześladowani? Alarmujące doniesienia na tym portalu wskazują nawet, że skala tych prześladowań przebija okupację hitlerowską.
- 2 6
-
2018-09-21 13:41
(5)
Sprawa jest prosta. Zawsze ważniejsze są rozwiązania z których korzysta większość. A większość nie korzysta z ścieżek rowerowych tylko właśnie z dróg. Smutne to jest że grupki fanatyków jak np ta cała rowerowa metropolia terroryzuje całe miasto. Każdego nie da się zadowolić ale dobrze jest jak się myśli o wszystkich. Obecnie jest tyle ścieżek rowerowych że jak ktoś lubi się włóczyć po mieście to ma gdzie. Ale przede wszystkim miasto powinno się rozwijać gospodarczo, by była praca i to dobrze płatna a nie jakieś dziadostwo.
- 11 17
-
2018-09-21 14:11
jak by "twoja większość" decydowała gniłbyś w korku od rana do wieczora. ;)
- 9 3
-
2018-09-21 17:30
(3)
A jak ktoś nie lubi "włóczyć się po mieście" tylko szybko przejechać rowerem a punktu A do B, to też ma gdzie?
- 5 3
-
2018-09-21 17:46
(1)
to jest w mniejszości i musi poczekać na swoją kolej w kwestii inwestycji miejskich. Zrozumiałeś?
- 4 4
-
2018-09-21 20:46
Glupis jak but. Jakby bylo tak jak piszesz to rozwoj swiata nigdy by nie nastapil i nadal bys grzebal w piasku zaostrzonym patykiem, bo jak wiadomo wsrod jaskiniowcow poczatkowo wiecej bylo uzytkownikow patyka niz krzemienia.
- 3 3
-
2018-09-21 20:21
najczęściej w takich przypadkach pcha się do komunikacji miejskiej
- 1 3
-
2018-09-21 13:56
Zawężony chodnik przy Sosnowej na rogu Partyzantów
Tam też inwestor osiedla na Batorego, róg z Sosnową dostał zgodę na przebudowę ronda przy Partyzantów, na wylocie Sosnowej. Zawęzil chodnik do 1,2 m, choć standard jest minimum 2 metry.
Przebudowa już dawno skończona, ale
ZDiZ twierdzi, że ciągle trwa i odbiór będzie do grudnia 2018.
Teraz piesi tłoczą się na wąskim chodniczku, już od roku. Czy ZDiZ wymusi na inwestorzr, by poszerzył ten chodnik?- 11 0
-
2018-09-21 14:36
Roger Maruda
MOze być lepiej, to jasne. Ale ten gość działa przez konflikt - nic już nie zmieni.
- 6 7
-
2018-09-21 15:32
panika boją się protestów mieszkańców?
Krasnoludki zwęziły drogę?Ale urzędnicy ich nie lubią(nie odebrali inwest.) i rowerzyści i tak będą rowery wnosić na plecach bo coś tam coś tam
- 5 3
-
2018-09-21 15:48
(2)
Na Chłopskiej jest dobra ścieżka rowerowa po drugiej stronie.Ciągnie się od Rzeczypospolitej/Ko łobrzeska ( a może nawet dalej) do Pomorskiej, no ale to ciągle za mało dla rowerzystów! A co maja piesi zrobić? Ciagle spychani gdzieś do kąta i to często ci najstarsi, bo to oni głównie chodzą bo nie mają samochodów.
- 8 8
-
2018-09-21 15:56
No i słusznie.
skoro są dwie jezdnie po dwa pasy, dwa torowiska w obie strony i dwa chodniki z obu stron to dlaczego droga dla rowerów ma być tylko jedna? Zwłaszcza jak przedostanie się z jednej na drugą stronę jest tam bardzo utrudnione.- 4 3
-
2018-09-21 23:11
no właśnie taka dobra że wolą chodnik.
- 1 0
-
2018-09-21 15:56
Burdel w Gdańsku
osiaga właśnie apogeum. Za chwile cala ta banda urzednicza straci pracę. I beda czeste wezwania do sądów. Oby poza Gdańskiem, bo tu sąd wiadomo jak działa.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.