• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • Jak zwykle (4)

    Czemu panaceum na korki to są zawsze światła? Może by tak w końcu budować skrzyżowania bezkolizyjne? Aż prosi się za miast ronda na wyjeździe z tunelu, a tu niespodzianka , cyk światełka. Centrum Gdańska koło dworca mało się korkuje, to co zrobić ? Cyk światełka dorzucimy. Tak samo na Armi Krajowej z Łostokwicką można by zrobić ładny wiadukt. Nasypy już są z reszta dawno to było planowane lecz tylko na papierze - cyk światełka. Mało korków w centrum no to cyk nowe centrum handlowe no i cyk więcej swiatelek.
    Nosz k....... ileż jeszcze i jak długo . Już to ktoś powiedział ,, jak zyc’’?

    • 26 6

    • nasypy zostały przygotowane dla dzieci, na okres zimowy. Spadnie śnieg, można zjeżdżać na sankach

      • 0 1

    • Korzystaj z roweru (2)

      Hahahahaha

      • 1 7

      • Cóż za życiowa rada! (1)

        • 5 1

        • na odległości do 5 km jak znalazł

          na dalsze rower plus SKM plus Mevo

          To ostatnie dopiero za rok

          • 0 0

  • normalnie jak z gierką. Wypuszczamy gierkę, a później przez następne lata wydajemy łatki oraz liczne dodatki

    współczesne młode pokolenie jest przystosowane do takich fuszerek

    • 7 1

  • Przepustowość nie tunelu, tylko najdurniejszej budowli ostatnich lat,

    czyli największego ronda nowożytnej Europy.

    • 10 1

  • nowe osiedla (1)

    to co będzie, gdy skończą już budować nowe osiedla na letnicy.. gdzie dojdzie dodatkowe 10 tys. mieszkańców

    • 23 0

    • Oni rano akurat nie będą jechać w stronę Letnicy geniuszu

      • 0 0

  • Ja tam w korkach nie stoję. Wystarczy wiedzieć gdzie mieszkać i gdzie pracować. Szkoda życia na gnicie w korkach.

    • 7 3

  • Trzeba poszerzyć Podwale Przedmiejskie do 4 pasów.

    Niech jeżdżą przez centrum odkorkowując w ten sposób tunel. Potem jak się znowu zatka to trzeba zbudować drugi tunel. A dalej 5 pasów na PP. Proste.

    • 9 4

  • Nalezy wybudowac wszedzie po 10 pasow, jak przepustowosc to przepustowosc!!!

    Za te miliardy pakowane w asfalt moznaby wybudowac tysiace torow kolejowych i tramwajowych i zafundowac bezplatne przejazdy do 2100 r.

    • 9 1

  • Zmniejszyć przepustowość na Podwalu!! (8)

    I jeszcze niedługo zmniejszą przepustowość na Podwalu Przedmiejskim. Przejścia naziemne, zmniejszenie pasów z trzech do dwóch. Paranoja. Niebezpieczne ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy w świetle ulicy. Jestem rowerzystą, ale ten pomysł jest chory, przecież w tej chwili po obu stronach Podwala są bardzo szerokie chodniki, wystarczy wyrównać i zmieszczą się piesi i rowerzyści, a zostawić po trzy pasy dla samochodów.

    • 20 11

    • Najlepsze jest to, że te ścieżki będą używane (5)

      góra pół roku, a właściwie od maja do października. Podła pogoda i niskie temperatury - może jedzie 3 szaleńców na krzyż.
      Potem wszyscy wsiadają do komunikacji i czopek gotowy.

      • 7 6

      • żal d*pe ściska? żałujesz im? sam najchętniej całą przestrzeń byś zagarnął? (1)

        Zburzyć wszystko i Januszowi proszę dobudować jeszcze po 10 pasów. Bo wielskie pańisko chce i mu się należy

        • 4 3

        • Nie kretynizuj, te zmiany na Podwalu są nie po to by

          zmniejszyć ruch pojazdów itd ale by wydrzeć jak największą przestrzeń pod zabudowę bloków dla deweloperów.
          Jak nie wiesz to się zapytaj Bielawskiego.

          • 3 1

      • sprawdź liczniki (2)

        sezon rowerowy u nas trwa ponad 8 miesięcy

        W Finlandii pod kołem podbiegunowym 22 procent podróży w mieście to ruch rowerów.

        U nas też tak będzie.

        • 1 4

        • No tak

          Tylko że nie. U nas udział rowerów w dojazdach do pracy już nie rośnie. W Warszawie ostatnio nawet zmalał.

          • 1 0

        • Tak ci koledzy mówią? Pe.aliści to kłamczuchy

          • 0 0

    • (1)

      Przeznaczenie jednego z pasów na Podwalu to nie zmniejszenie a zwiększenie przepustowości. Wystarczy nie myśleć wyłącznie w kategoriach własnego samochodu.

      • 0 2

      • Twoja logika to jeść więcej by schudnąć? :))))

        • 1 0

  • Osiedle Letnica

    jest w budowie i póki co z tunelu korzystają ciężarówki, które ją obsługują. Czy tunel będzie wydolny jak już osiedle zostanie zasiedlone?

    • 9 0

  • Szczury poruszają się w rurze.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum