• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • Kolejne korki rozwiąże na jakiś czas budowa...

    Proponuję budowę przedłużenia ulicy Pokolenia Lechii Gdańsk do Nowego Portu od węzła Harfa

    • 4 0

  • Ruch rośnie, bo nawigacja tak prowadzi. (2)

    Wyraźnie mniejsze korki są za to na Podwalu Przedmiejskim i Elbląskiej. To chyba dobrze no nie?
    Ale pan redaktor tego raczył nie zauważyć, bo przesłanie tego artykułu miało być takie, że nie ma sensu budowa nowych dróg, gdyż i tak się zatykają.
    To się nazywa manipulacja szanowny portalu Trójmiasto.

    • 4 8

    • To niemanipulacja tylko fakt

      • 3 0

    • Bym nie przesadzał z tym "wyraźnie mniejszz" ;)

      • 2 0

  • I co cymbały Tunel juz sie zablokował ,identycznie było by z drogą zieloną zablokowała by sie po 4 latach! (3)

    Tylko ograniczenie ruchu blachosmrodów jest wstanie uratować te miasto,tak jak wszystkie miasta i te ograniczenia juz wprowadziły miasta zachodnie.Ale Urzedasy gdańska jak zawsze są opóźnione w rozwoju.A to jest ich wina bo nieinwestowanie w komunikacje miejską dlatego ludzie nakupowali sąbie starego taniego złomu.Którego cały czas przybywa i przez to niema tez miejsc parkingowych.

    • 11 11

    • dla miasta jedynym sensownym ratunkiem jest inwestowanie w komunikację pieszą, rowerową (1)

      i szynową.

      Kto z kierowców tkwiących w korku przesiądzie się z auta do zatłoczonego autobusu stojącego w korku?

      • 2 2

      • Jedynym sensownym rozwiązaniem jest pomyślunek w urbanistyce. Jak mieszaniówkę buduje się na przedmieściach a w centrum wieżowce biurowce to się będzie korkować.

        • 0 0

    • dokladnie tak komunikacje musi byc szybsza.wygodniejsza i tańsza

      • 1 0

  • ankieta

    Ankieta jak zwykle super... A gdzie opcja - wsciekam sie i przeklinam.. rozładowuje swoje emocje.. :(

    • 6 0

  • Nie zjeżdzajcie na rondo, pare metrów dalej jest węzeł.

    i brak korków

    • 3 1

  • Potrzebny trzeci pas w każdej rurze

    albo drugi tunel

    • 5 0

  • Port to chcą rozbudowywac do najwiekszedo w Europie (2)

    ale po 2 pasy razem z ruchem miejskim to dużo za mało

    • 7 0

    • proste rozwiazanie tiry na tory i drogi do portu niepotrzebne wystarczy kolej

      • 1 0

    • Ale port w tej chwili i po rozbudowaniu faktycznie jest i będzie po jednej wschodniej stronie Wisły

      Po tejże stronie są dojazdy do najważniejszych szlaków komunikacyjnych.
      Kto przy zdrowych zmysłach pchałby się TIRem na Zaspę , Przymorze, Sopot itd żeby dotrzeć do obwodnicy i dalej, tym bardziej ze jest zakaz.
      Czy ty w ogóle ogarniasz infrastrukturę drogową w mieście?

      • 0 0

  • Jest proste rozwiazanie nie tylko na korki w Tunelu ale i na korki w miescie.Wproweadzic oplaty za wjazd od tunelu i wjazd do (1)

    za wiazd do tuneli 10 zł za jazdę po miescie 300zł miesięcznie!Wtedy te słoiki i cała reszta buraków co codziennie zatruwaja spalinami i jadą w pojedynke tym 20 letnim blachosmrodem za 1000 zł kupionym przesiada sie na komunikacje miejska!Ale obecnie komunikacja jest droższa.

    • 4 9

    • A może powinna być po prostu lepsza a nie tańsza przez nałożenie twoich śmiesznych opłat. Bo przy tak kijowej komunikacji, jak jest w Gdańsku, to już bym chyba wolał się do innego miasta przeprowadzić niż jeździć komunikacją zbiorową.

      • 1 0

  • Kiedy wreszcie dopuszczony zostanie ruch rowerowy na obwodnicy? (1)

    No, kiedy?

    • 3 9

    • Zapytaj lekarza

      • 0 0

  • To pokazuje jak potrzebne są nowe drogi, mosty, wiadukty (4)

    Ale budyń woli kładki dla pieszych i to jeszcze ruchome by koszty zwiększyć .

    • 8 5

    • gimbusie niema miejsca na nowe drogi wynocha do komunikacji miejskiej (2)

      • 0 0

      • Jak ci życie zbrzydło to jeździj komunikacja (1)

        Normalny człowiek który płaci podatki chce mieć dobre drogi, wiadukty, tunele, mosty i chce sobie jeździć swoim luksusowym samochodem. By tak żyć potrzeba wypier.... Ludzi z urzędu miasta i postawić tam takich którzy za moje podatki wybudują dobre drogi. Komunikację zostawię dla plebsu

        • 0 0

        • chce mieć

          typowy komuszy pomiot.
          To se zbuduj, jak chcesz.

          • 0 0

    • Kładkę ruchomą nad Motławą finansuje inwestor budujący na Wyspie Spichrzów.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum