Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą
Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.
Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.
- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę
Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).
- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.
Do korków trzeba się przyzwyczaić...
Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.
Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.
- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
... ale są też na nie sposoby
Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.
O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.
Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku
Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.
- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.
Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.
W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.
Opinie (411) 4 zablokowane
-
2018-05-24 11:05
Jak są korki to powinni się napić wody z Motławy (1)
Paul Adamowitz
- 10 1
-
2018-05-24 11:18
Twoje złote myśli są na poziomie debila.
- 0 2
-
2018-05-24 11:57
Wiadukt na AK ... przy Łostowicach (2)
Kiedy wreszcie powstanie tam wiadukt? Na kogo mam zagłosować aby go wybudował?
- 11 5
-
2018-05-24 12:18
Wiadukt jest tam konieczny!
A matoły, które piszą, ze korek przeniesie się w inne miejsce, nie maja pojęcia o ruchu drogowym w mieście. Przecież nie wszystkie samochody jadą na ostanie skrzyżowanie - niektóre skręcają wcześniej!
- 2 2
-
2018-05-24 12:47
Kacperek Pomorze
Yeah!
- 0 0
-
2018-05-24 12:01
(2)
Ktoś kto wymyślił ten tunel powinien beknąć! Taniej by było zrobić most wantowy o trzech pasach ruchu ... Poza tym korki będą tam do czasu jak nie zrobią dalej rozjazdów i normalnych skrzyżowań ... Tam się wszystko blokuje
- 5 6
-
2018-05-24 12:14
Przy takim moście trzeba by było też przenieść stocznie, albo musiałby być zwodzony.
Nie wiem więc czy by było taniej...
- 0 0
-
2018-05-24 15:27
Ciekawe jak by się pod nim zmieściły platformy wiertnicze remontowane w stoczni
- 1 0
-
2018-05-24 12:04
Prom
Znaczy się że już najwyższa pora uruchomić nowy prom
- 8 1
-
2018-05-24 12:22
Powinno się (3)
Zabronić studentom korzystania z aut na terenie trójmiasta pod groźbą wydalenia z uczelni. Są pkmki, skmki, ubery, traficary, będą miejskie rowery itp. Dojeżdża sobie taki panicz z brodnicy czy tam innych mazur na studia, a potem i tak po 5 latach powtarzania roku nie zdaje, generując przy tym tysiące niepotrzebnych kilometrów i opóźniając ruch.
- 13 4
-
2018-05-24 12:42
Bardzo dobry pomysł (2)
Ja bym to rozszerzył na wsztstkie samochody. Wtedy mielibyśmy normalne miasto.
- 2 2
-
2018-05-24 17:00
GDA, NOL, NE, CB, GA, GWE, GPU, GLE, GKA, GKS, GBY (1)
GST, GMB, GKW, CSW, CBR, NIL, NOS, NBA, NBR, NKE, CAL, GND, GTC,
jak coś pominąłem to dopiszcie- 1 0
-
2018-05-24 22:50
GS, GSL.
- 1 0
-
2018-05-24 12:25
A pomysł był inny (2)
A wystarczyło wybudować tunel jak pierwotnie założono. 3 pasy w obu kierunkach.
- 4 5
-
2018-05-24 12:32
a najlepiej puścić Wisłę tunelem , a na górze po pięć pasów (1)
- 5 0
-
2018-05-24 15:25
I statki też tunelem :)
- 0 0
-
2018-05-24 12:32
W szkole miałeś fizykę? (3)
Przejeżdżając w tunelu samochód ciężarowy tworzy za sobą takie wiry powietrza, że nie utrzymasz na rowerze równowagi i wciągnie cię pod koła samochodu
- 5 3
-
2018-05-24 12:43
Widzę, że ty miałeś
Możesz nam tu rozpisać wzory na taką sytuację? :D
- 1 3
-
2018-05-24 22:19
czyli ty sprawdzałes i ci mózg wywiało :)
- 0 0
-
2018-05-24 23:03
uogólniasz ...
... by poprzeć swoją tezę, czyli manipulujesz.
wszystko zależy od bardzo wielu czynników ... a prędkość, wielkość pojazdów, ich budowa i odległość między nimi to tylko te najważniejsze.
ale nie o to ci chodziło, by poddać to rzetelnej ocenie.- 0 0
-
2018-05-24 12:46
Jak widać kolejny tunel jest nieodzowny.
To podstawa komunikacji w Gdansku. Kolejny tunel bardzo potrzebny.
- 2 0
-
2018-05-24 13:05
wystarczy - to powinno być zrobione od początku - wprowadzić opłatę (1)
10 gr za przejazd osobówką, lub 1zł dziennie, samochody ciężarowe 50 gr
- 4 3
-
2018-05-24 22:20
zapomniałes dodac 2 zera:)
- 1 0
-
2018-05-24 13:07
rozwiązaniem jest budowa kolejnych linii SKM - także do NP i przez Przymorze (1)
- 6 1
-
2018-05-24 14:19
Za dawnych czasów był plan kam z Sopotu przez przymorze Brzeźno Nowy port do gdanska
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.