• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
24 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić. Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - głównie w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy - musimy się przyzwyczaić.

Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.



Co robisz, gdy utkniesz w korku?

Na korki i związane z nimi uciążliwości kierowcy zaczęli się skarżyć w ostatnich tygodniach. Większy niż zwykle ruch w tunelu - szczególnie w rurze prowadzącej w kierunku Letnicy - zwrócił także uwagę naszych czytelników. Problem został zdiagnozowany już wcześniej, przypomnijmy że w połowie kwietnia informowaliśmy o pomyśle drogowców, by w czasie porannego szczytu ruch w tunelu pomagały rozładować włączane na kilkadziesiąt minut światła na rondzie przy Marynarki Polskiej.

Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.

- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie. W maju padł rekord ruchu w tunelu, którym pojechało już 360 tys. pojazdów. Jak mówią drogowcy, ruch ciągle rośnie.

Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę



Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).

- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.

Do korków trzeba się przyzwyczaić...



Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.

Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.

Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.

- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby. Jak ominąć korek w tunelu pod Martwą Wisłą? Są na to dwa sposoby.

... ale są też na nie sposoby



Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.

O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.

Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku



Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.

- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
Testy systemów przeciwpożarowych w tunelu

W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.

Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.

W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.

Opinie (411) 4 zablokowane

  • aż prosiło sie zrobić bezkolizyjne, dwupoziomowe przejazdy (3)

    w prostopadłych relacjach Marynarki Polskiej i Uczniowskiej.
    Korzystne ukształtowanie terenu i wyjazd z tunelu też za tym przemawiają a przy kosztach calej inwestycji miałoby to znikomy wpływ. No i te bezsensowne rondo nie byłoby potrzebne.
    Ale to jakiś problem mentalny chyba bo przecież Armii Krajowej i Łostowicka też ze zrozumiałych względów nie może się od kilkunastu lat doczekać nawet pomysłu na takie rozwiązanie. Zamiast tego manipuluje się śiwatlami i dzielnie walczy o dodatkowe 2-3 metry jakiegoś lewo lub prawoskrętu

    • 44 18

    • (2)

      no to korek sie przesunie kawalek dalej

      • 10 5

      • Idiota nie zrozumie

        • 4 3

      • Gdyby była "koniczynka" (bezkolizyjne skrzyżowanie dwupoziomowe) w ogóle nie byłoby korków, bo pojazdy nie napotykając czerwonego światła będąc w ciągłym ruchu rozjeździłyby się, a to w kierunku Nowego Portu, a to w kierunku Przymorza, Zaspy czy Wrzeszcza. Ilość pojazdów na następnym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną byłaby mocno zredukowana.

        • 2 2

  • Wacha za tania... (3)

    Teraz już 2 auta w rodzinie to standart, 3 już też nie wyjątek...

    • 26 13

    • (1)

      Dlatego trzeba wprowadzic podatek od nich za wjazd do miasta

      • 16 7

      • 100/100

        • 7 3

    • Na szczęście jest limit

      jeden kierowca nie pojedzie dwoma autami ;)

      • 11 0

  • Co na to Kacper? (8)

    Czy wyraził już poparcie dla korków w tunelu?

    • 37 17

    • Sam się zakorkował hehe

      • 5 4

    • Ale d*pka szczypie POwiaków haha (4)

      Tak młody chłopak i może wygrać z wami. Mi wystarczy tylko tyle że nikt z bandy nie będzie prezydentem.
      On jest z Gdańska i nie jest uwikłany a więc będzie działał na naszą korzyść.

      • 6 18

      • Budyń czekoladowy kazał lemingom trollowac to trollują

        • 7 6

      • (1)

        pissuarowa menda ktora doi kase z energi...kacperek

        • 10 6

        • Co ci ugniata kopułkę?

          • 1 3

      • tiaaa... populistyczny wpychacz i wylizywacz...

        Młody gowniak bez większego poprawia.
        PIS sobie go obciąże wokół palca i tyle będziesz miał z "suwerenności rządzenia" ;-)
        Prezes mówi siad, to trzeba siad.
        Z resztą przykład idzie z Góry. Beatka miała być taka niezależna, to jej łeb też ukręcili ;) i Mateusza posadzili ;)
        W Gdańsku byliby podobnie jeśli Kacperek doszedł by na stołek (bo przecież nie do władzy!!! ;-))

        • 0 0

    • O ciągle trole od budyniowego waginosceptyka (1)

      • 6 3

      • d*pki z pisuaru już wyglądają i mącą wodę.

        • 1 1

  • Ściema (1)

    Problemem jest bezpośredni brak połączenia ze Słowackiego. Jeżeli tego nie zrobią, tunel z czasem zakorkuje się aż do Przeróbki. Koszty połączenia poszły w wymianę gruntu pod stadionem. Ówczesny skarbnik miasta dzisiaj piastuje tam super funkcję i ma to w nosie, a raczej w d....ie.

    • 34 12

    • Idiota do kwadratu

      • 5 8

  • (6)

    Dwa lata to i tak dlugo.

    Nadal wydawajcie miliardy na asfalt i poszerzanie drog dla niewydolnego w miescie ruchu samochodowego.
    Wlasciciele pol naftowych sa pelni radosci gdy kolejne pieniadze wplywaja im na konto.

    • 35 25

    • Juz niedlugo paliwko po 7 zł

      • 7 2

    • (4)

      Te miliardy pochodzą od kierowców płacących podatek w paliwie. Po za tym przemysł motoryzacyjny i z nim usługi powiązane (również LOTOS) to olbrzymi rynek pracy. Czym go zastąpisz? Żyjemy w wolnym kraju i każdy ma prawo wybrać co chce robić i jak. Lubisz komunikację zbiorową lub rower to korzystaj z tego i nie smęć innym.
      Dodatkowo tunel i trasa Sucharskiego łącząca Gdańsk z obwodnicą południową to droga tranzytowa nie lokalne. Przyjeżdżają nią ludzie z innych rejonów Polski w tym ciężarówki, udział mieszkańców Gdańska jest tam nieznaczny.

      • 11 13

      • (2)

        Ile miliardów z podatku w paliwie poszło na tunel?

        • 8 1

        • O mld

          Słownie: zero miliardów

          • 6 1

        • to to szkoda a ile poszło na ścieżki rowerowe od rowerzystów. Ilu rowerzystów porusza się po drogach i ma OC a powoduje wypadek ba sam miałem wymuszenie przez barana na rowerze a OC brak.

          • 8 4

      • Tak, oczywiscie, z podatkow. Nie wiem czy wiesz, ale ropa jest uzywana do budowy drog, do tankowania samochodow, do produkcji przemyslowej. Praktycznie kazda plastikowa rzecz w twoim domu jest z ropy - od plastikowej lyzeczki po szczoteczke do zebow. I owszem generuje to stanowiska pracy, ale stwarza tez ogromne zniszczenia dla srodowiska, a bez srodowiska nie bedzie i nas.

        • 5 1

  • Stawiajmy na komunikację samochodową a nie zbiorową (1)

    Co może się nie udać?

    • 19 16

    • Mogą być korki?

      Niemożliwe :)

      • 8 0

  • Hahaha (4)

    I miliard poszedł.... W centrum ilosc aut rosnie w tunelu rosnie.. Proponuje drugi tunel obok wybudowac zeby zaspokoic potrzeby kierowców.

    • 26 11

    • (3)

      Gdyby nie tunel to centrum byłoby już kompletnie sparaliżowane...

      • 16 7

      • (1)

        Dokładnie tak samo jak jest obecnie

        • 8 7

        • bywasz w tym centrum? bo nie wiesz co piszesz

          • 8 1

      • Tak jasne

        Budowa nowych dróg zachęca tylko kolejne osoby do wyprowadzki za miasto lub dojeżdżania samochodem.

        • 9 1

  • nie musimy! (11)

    wystarczy patrol policji z analizatorem spalin i korki znikną! Wczoraj jazda w okolicach tunelu i audi GST które dymiło nie tylko podczas ruszania ale stale auto dość nowe jak na prowincję. Na lewym pasie nieśmiertelny vw T4 GDA i także stawianie zasłony dymnej.
    Ludzie zrozumcie że cała prowincja kupuje stare diesle wymienia to co niezbędne i jedzie tym do miasta. Przegląd zrobiony na wiejskiej stacji kontroli gdzie wszyscy się znają więc przysługa za przysługę tylko przyjedź Sławek na otwarcie lub przed zamknięciem. Tak to działa. A póżniej zasłony dymne w mieście i śliskie brudne drogi.
    Do tego ludzie z prowincji jadą niestety sami ! Jedzie tylko kierowca. Mamy kolej autobusy busy blablacar itp więc należy wyłapać złomki na złom a pozostałym wprowadzić opłaty za wjazd do miasta. Im bardziej trucicielskie auto tym wyższe i mam tu na myśli diesle bo taki delikwent jak przyjedzie ze wsi dieslem to nie gasi silnika często nawet przez 15 minut bo jesli sie śmiga na paliwie rolniczym to po co.
    Miasto ma być dla mieszkańców a nie przyjezdnych. Już dawno zrozumieli to włodarze miast europejskich ale my mamy Adamowicza niestety. A ustawa pozwalająca na opłaty za wjazd do miasta już jest.

    • 39 21

    • (1)

      85% aut na naszych drogach to trupy

      • 12 0

      • i to szczególnie te świeże rocznikowo

        • 1 1

    • Prowincje, prowincje....

      skończ już z tymi małomiasteczkowym lamentem

      • 10 6

    • (3)

      Widac że komuś 3 złote za mocno do głowy uderzyły. A co Ci ludzie mają kupować sobie jak ich nie stać ? Ciesz się ,że jadą do tej pracy ,a nie siedzą na d*pie w tej prowincji i sterczą pod sklepem cały dzień. Opłata za wjazd do miasta już totalnie odleciałeś widzę. Wszędzie płatne parkowanie, dwie trzecie ceny paliwa to podatki, OC x10 wypłata opodatkowana i potem jeszcze wszystko w sklepach też. Widać że jesteś albo głupi albo z KODU. Gdybyś baranie prowadził jakąś działalność byś zobaczył ilu mamy chętnych do pracy i gdyby wszyscy "z prowincji" przestali tu pracować to by zostali sami dyrektorowie i Ukraińcy.

      • 11 7

      • (2)

        Widocznie nie nadajesz sie do prowadzenia dzialalnosci jak ludziom nie mozesz placic.
        Ile masz samochodow w lizingu?
        Niby dzialalnosc gospodarcza a kilka samochodow w lizingu. Nie kumam tego.

        • 2 7

        • (1)

          nie mam ani 1 auta w leasingu osiołku.
          Zatrudniam 1 człowieka i zarabia 3 średnie krajowe więc możesz mi skoczyć a działalność prowadzę 7 lat. Mając obecnie 28 własne mieszkanie działkę itp więc zakasaj rękawki i polecenia dyrektora wykonywać bo Ci multisporta zabiorą albo premii nie dostaniesz.

          • 3 9

          • 28 to poziom IQ? :)))

            • 1 0

    • Przeciętne auto w Gdańsku ma 15 lat, więc zwalanie wszystkiego na prowincję jest bez sensu.

      • 5 0

    • Jesteś bardziej rasistowski niż przeciwnicy gejów i lesbijek (1)

      • 2 2

      • Kup leksykon i sprawdź słowo "rasizm", bo gwiazdorzysz!

        • 1 1

    • Nie - miasto nie jest DLA MIESZKAŃCÓW - jest także dla ludzi, którzy do niego przyjeżdżają i wpływa bezpośrednio na okoliczne miejscowości.
      Nie pojmuję myślenia typu "zamknijmy miasto dla przyjezdnych - będzie dobrze". Zwłaszcza w mieście, gdzie "przyjezdni" to większość mieszkańców, bo nawet takich, którzy żyją tu w drugim czy trzecim pokoleniu wcale nie ma tak wielu.
      Ci "źli przyjezdni" tu pracują, tu zostawiają także swoje pieniądze i przyczyniają się do rozwoju miasta. A ze są korki? Cóż - tak jest w większych miastach. Ponadto pokażcie mi proszę choćby porządne parkingi typu P+R w Gdańsku, zlokalizowane przy sprawnie działających węzłach komunikacyjnych...
      A zanim sam zostanę nazwany "słoikiem", "bosym Antkiem" itd. - moja rodzina mieszka tu od kwietnia 1945 r.

      • 3 0

  • Więcej dobrych dróg to paradoksalnie większy ruch i korki...

    • 23 6

  • Skutki niebudowania skrzyżowań wielopoziomowych (2)

    Wszędzie światła pomimo, że nowo-wybudowane drogi główne. Miejsca było sporo, czemu nie zbudowano "koniczynki"?

    • 26 24

    • (1)

      Oszczędności, oszczędności.Byle szybko i z pompą.

      • 6 6

      • Gdyby na newralgicznych skrzyżowaniach były "koniczynki", czyli bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe, nie byłoby korków

        A w temacie przecinania wstęgi z pompą, to - dla przykładu - niedawno remontowana Mickiewicza, gdzie trochę lepszy asfalt, krawężniki, ale całość jak za Gomułki.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum