• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą bezpłatnego przewozu rowerów w PKM

Kamil Gołębiowski
27 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM

Od soboty przewóz rowerów w pociągach PKM jest już płatny. Na początku rezerwacji będzie można dokonać jedynie w kasach i u kierownika pociągu. Nie można tego jak na razie zrobić ani przez aplikacje mobilne ani internet.



Jak najskuteczniej ułatwić przewóz rowerów w PKM?

Nie milkną echa po wprowadzeniu opłat i konieczności rezerwacji na przewóz rowerów w pociągach PKM wszystkich linii. Pisaliśmy niedawno na ten temat.

Na plus warto odnotować zamówienie dodatkowych pociągów, w których zamiast wieszaków mają być poręcze lub stojaki rowerowe w podłodze. Większa też będzie liczba miejsc do przewozu rowerów - 20. W dotychczasowych szynobusach spalinowych pozostaje jednak wciąż problem z istniejącymi, niewygodnymi wieszakami, których będzie więcej, zamiast, choć społecznicy domagają się demontażu.

Jest też nadal kłopot z restrykcyjnym dla rowerowych podróżnych regulaminem przewozów. Do tego doszły świeżo wprowadzone opłaty za przewóz jednośladów. Przewóz jednorazowy kosztuje 3 zł, za 30 zł można kupić rezerwację miesięczną.

Rowerowa Metropolia krytycznie o pomysłach Zarządu Województwa Pomorskiego



Pomysły Województwa Pomorskiego społecznicy z Rowerowej Metropolii określili jako "nieudolną próbę rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów" i twierdząc, że "w żadnych przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu" i dodając, że zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków. Na stronie tegorocznego, 22 Wielkiego Przejazdu Rowerowego, odbywającego się w niedzielę 10 czerwca 2018 społecznicy wystosowali też petycję do Marszałka Województwa Pomorskiego o przywrócenie bezpłatnego przewozu rowerów w pociągach PKM. Padają argumenty o obniżeniu przez opłaty atrakcyjności oferty PKM.

Petycję można podpisać na stronie tegorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.

Społecznicy z Gdyni twierdzą, że wylano dziecko z kąpielą. Podkreślają, że problem dużej liczby jednośladów w pociągach PKM dotyczy weekendów i występuje na nielicznych kursach w konkretnych godzinach, a tymczasem do jednego worka wrzucono użytkowe przewozy aglomeracyjne i turystyczne.

Ich zdaniem, brakuje dróg rowerowych z dolnego na górny taras Trójmiasta, więc bezpłatny przewóz rowerów pociągiem jest niezbędnym zastępstwem brakującej infrastruktury.

Dopóki udział rowerów w całkowitej ilości przejazdów wynosi zaledwie 4-6 proc., to ma sens stymulować go możliwością bezpłatnego przewozu. PKM pokrywa trudny rowerowo odcinek o dużym nachyleniu, na którym jednocześnie brakuje dróg rowerowych. Na wąskim i pogruchotanym chodniku za barierkami, wzdłuż ul. Słowackiego nie da się jechać wygodnie ani bezpiecznie. Podobnie jest między Gdynią Główną i Karwinami oraz ul. Spacerową z Oliwy do Osowej. Po wprowadzeniu opłaty cena przejazdu wzrasta o kilkadziesiąt procent. Decydentom brakuje zrozumienia, czym jest i może być rower w mieście. Istniejące haki zamienne z miejscem siedzącym pogorszyły warunki przewozu rowerów zmniejszając tak komfort przewozu jak i ilość miejsca do przewozu rowerów - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Co ważne, środowisko rowerowych urzędników Trójmiasta, naukowców i społeczników mimo kontrowersji wokół PKM, jest zgodne w kwestii potrzeby ułatwień dla rowerowych mieszkańców, chcących korzystać z kolei.

Przewóz rowerów bez stojaków i wieszaków pozwala zmieścić najwięcej jednośladów na metrze kwadratowym i ma sens zwłaszcza na trasach turystycznych. Umiejętnie skonstruowany wagon może godzić potrzeby pieszych, cyklistów, osób z wózkami lub większym bagażem oraz niepełnosprawnych. Przewóz rowerów bez stojaków i wieszaków pozwala zmieścić najwięcej jednośladów na metrze kwadratowym i ma sens zwłaszcza na trasach turystycznych. Umiejętnie skonstruowany wagon może godzić potrzeby pieszych, cyklistów, osób z wózkami lub większym bagażem oraz niepełnosprawnych.

Gdańsk wskazuje na ułatwienia dla mieszkańców parkujących pod stacjami



Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu są mniejszościowym akcjonariuszem w spółce SKM, nie mają zatem decydującego wpływu na podejmowane decyzje. Działamy natomiast w tych obszarach, w których jesteśmy w stanie. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Gdańsku powstaną dwa duże parkingi rowerowe (na 500 miejsc każdy) w Gdańsku Głównym i Gdańsku Wrzeszczu. Będą one monitorowane i wielopoziomowe. W pociągach i autobusach natomiast, przynajmniej w komunikacji codziennej, rowery powinny być przewożone raczej w sytuacjach awaryjnych - mówi Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku.


Sopot nie odpuści ułatwień dla rowerzystów w PKM



Przewóz rowerów w pociągach PKM częściej występuje w celach turystycznych i w weekendy, niż w relacjach codziennych. Jako Sopot stosowaliśmy do Marszałka Województwa Pomorskiego oraz do spółki SKM pisma z prośbą o interwencję i propozycjami udogodnień. Rezultatem były spotkania przedstawicieli środowisk decyzyjnych oraz rowerowych w Urzędzie Marszałkowskim w lutym br. Niestety, władze kolei zamiast zwiększyć podaż miejsc, postanowiły obniżyć popyt przez wprowadzenie opłaty rezerwacyjnej. Nie odpuszczamy tematu i mamy nadzieję, że uda się doprowadzić do poprawy standardu przewozu rowerów w PKM. W szczególności chodzi o likwidację wieszaków rowerowych na rzecz wygodniejszych i bezpieczniejszych miejsc poziomych - dodaje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Sopotu.


Gdynia wspiera partnerów z Trójmiasta



Ważne są też z pozoru drobne udogodnienia, jak parkingi rowerowe pod stacjami i oddalone od ściany prowadnice rowerowe przy schodach. W moim odczuciu PKP jest partnerem, którego trzeba do takich rozwiązań jeszcze przekonywać. Niebawem ruszy budowa węzła przesiadkowego z parkingiem rowerowym i samochodowym przy stacji Gdynia Chylonia. Ponadto przy węźle przesiadkowym Gdynia Karwiny powstanie dość duży parking kubaturowy wraz z automatycznym parkingiem rowerowym. To eksperyment skierowany do osób posiadających nieco droższe rowery, które może bałyby się zostawić przy zwykłym stojaku, których oczywiście też nie zabraknie - uzupełnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Finansując "Park and Ride" miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli



Nie wszyscy są przekonani, że takie same formy zachęt do korzystania z kolei jak dla rowerzystów są dobre również w przypadku kierowców samochodów.

To forma prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów, gdzie miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli na obrzeża. W Holandii takie parkingi są płatne, a na odwrocie pokwitowania napisane jest: "Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego." Po roku zaczęli rezygnować z samochodu dojeżdżający na dystansie do 2 km, po dwóch latach ci z odległości 3,5 km, po trzech latach z 5 km, a po sześciu latach, gdy wprowadzono rowery elektryczne, z samochodu rezygnowali nawet mieszkający w odległości 12 km od stacji - polemizuje dr Piotr Kuropatwiński, były wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Warto dbać o bezpieczne warunki parkowania rowerów na stacjach "dojazdowych" i system wypożyczalni rowerów na stacjach docelowych. W przewozach turystycznych natomiast ludzie wolą korzystać z dopasowanych i wyposażonych do indywidualnych potrzeb rowerów "osobistych", stąd problemy z ich przewozem w okresach weekendów i sezonu urlopowego.

Ogromnym problemem jest brak dobrego klimatu współpracy między środowiskiem rowerowym a środowiskiem decyzyjnym. Czuję się współautorem pomysłu na bezpłatny przewóz rowerów na tradycyjnej linii SKM obowiązujący bodaj od 2004 roku. W Holandii ponad 30% pasażerów kolei to ludzie dojeżdżający do stacji rowerem. Warunki przewozu roweru są kwestią ilości i jakości wagonów oraz ich wyposażenia. Przypuszczalnie przez co najmniej 60% czasu miejsca na przewóz roweru jest i tak pod dostatkiem. Opłata za przewóz powinna łączyć się z rzeczywistą pewnością przewozu, nie ma jednak sensu jej pobieranie w godzinach, w których napełnienie wagonów pasażerami, z rowerami lub bez, jest niewielkie. Ponadto rowery składane powinny być bezwzględnie traktowane jako zwykły bagaż - wywodzi Kuropatwiński. Koszt krańcowy dodania kolejnego wagonu do już istniejącego systemu, aby zmieścili się rowerzyści, jest wielokrotnie niższy niż budowa dodatkowej infrastruktury mającej zwiększyć "przepustowość" sieci drogowej - dodaje.

Opinie (162) 5 zablokowanych

  • Nie widzę problemu aby zapłacić za przewóz roweru ale nie może być tak, że mam bilet, a nie wsiądę do pociągu.

    • 14 0

  • (5)

    Rowerzyści to powinni siedzieć cicho i się cieszyć że w ogóle mają możliwość tego brudasa-rower przewieźć pkm a 3 zł to są grosze moim zdanie opłata za rower co najmniej 10zł powinno być
    Rowerem się jeździ a nie go wozi Pkm jest dla ludzi a nie rowerów czy to tak trudno zrozumieć!!!!
    Czekam aż w komunikacji miejskiej tak samo wprowadza opłaty za rower ...
    Wpychaja się tymi brudasami do autobusu wiedzą że są tam wózki z dziećmi to na siłę pcha... Masakra aż strach z takim jeździć.. I tak niech się cieszą że kierowcy są tolerancji ba ja bym na ich miejscu w ogóle nie pozwoliła im wsiąść a niech sobie jadą pod górkę
    Albo rower albo transport publiczny i sprawa jasna nic nie trzeba tłumaczyć krótka piłka....
    Tak samo jeżdżą po ulicach stwarzają niebezpieczeństwo na drodze nie dostosowują się do przepisów korki tworzą bo trzeba za takimi slimakiem jechać od czego są ścieżki rowerowe???
    Tak samo. Te wyścigi a niech sobie po lesie jeżdżą a nie po drogach publicznych i pół miasta jest zamykane bo taki w rajtuzach jedzie pffff....

    • 28 11

    • (3)

      Wózek dziecięcy się pcha, a nie ładuje to brudne coś do komunikacji miejskiej. Po to ma koła.

      • 4 9

      • (1)

        Wózek dziecięcy się prowadzi a rowerem jeździć to po pierwsze
        Wózki zazwyczaj są czyste a rowery brudne i to są fakty...
        Autobus jest dla ludzi a nie rowerów

        • 8 5

        • Dawaj wyniki badań stwierdzające, że rowery są "zazwyczaj" brudne. I definicje brudnego roweru.

          • 3 5

      • I to stwierdzenie podsumowuje patologie obcislych majtek. Rower do wózka porównywać... zenada

        • 6 4

    • bachury na rekach wozić, a nie w wózku

      • 0 1

  • Wagon doczepic tylko dla rowerów

    I osób i gra troszkę więcej spali

    • 3 2

  • a darmowych rowerów nie chcą?

    • 14 2

  • Jeżdżę rowerem do/z pracy od 2008 niezależnie od pogody. 20 km dziennie. 5 dni w tygodniu. (4)

    Nie rozumiem tego dziwnego zwyczaju z wożeniem rowerów. Skoro jedziesz nim gdzieś, to po cię pakujesz do kolejki czy autobusu?

    • 21 5

    • (2)

      Bo np ktoś chce zrobić wycieczkę rowerową na Kaszubach. A niekoniecznie cała ekipa jest w stanie zrobić 200km jednego dnia, szczególnie walcząc o życie trasą w kierunku Żukowa i Kościerzyny.

      • 10 7

      • no to jak chce wycieczkę (1)

        to niech sobie wykupi rezerwację i wszystko będzie jak trzeba. i nie będzie potem afery że "czekałem na peronie z dzieckiem żoną i teściową i nas nie wpuścili więc żeby przeżyć do rana musieliśmy teściową zjeść"

        • 9 3

        • żeby zrobić rezerwację musi najpierw pojechać do wrzeszcza albo centrum bo tam jest kasa :).

          nawet jak to zrobisz, to co jak stawisz się z rowerem w pełnym rynsztunku na całodniowy wyjazd a on będzie....odwołany :). następna kolejka ma już inne rezerwacje

          • 4 3

    • Nie każdy ma siłę przejechać 20 km, ale już np. 5 km do kolejki od domu i 5 km do pracy od dworca tak. Ten kto tylko ściga się żeby posadzić tyłek (nie ustęując starszym i kobietom z małymi dziećmi tego nie rozumie). Po to są haki na rower żeby właśnie można było je przewozić żeby przyciągnąć pasażerów również takich.1 rower w kolejce to 1 samochód mniej.

      • 4 2

  • precz z rowerami

    Za darmo to można w r.j dostać...

    • 14 3

  • rowerem to się jezdzi, a nie go wozi .lanserzy w obcisłych gaciach

    • 15 8

  • a ja chce darmowego miejsca dla mojego roweru obok fotela w kinie.

    • 12 3

  • Jestem za tym zeby bylo platne, ale zeby bylo

    Nie ma nic za darmo, transport rowerow tez kosztuje. Niech tylko bedzie normalnie dostepny, zgodnie z zapotrzebowaniem na taka usluge

    • 11 0

  • Skandal. Jak mozna kasowac za przejazd rowerem ?

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum