Chcą bezpłatnego przewozu rowerów w PKM
Od soboty przewóz rowerów w pociągach PKM jest już płatny. Na początku rezerwacji będzie można dokonać jedynie w kasach i u kierownika pociągu. Nie można tego jak na razie zrobić ani przez aplikacje mobilne ani internet.
Na plus warto odnotować zamówienie dodatkowych pociągów, w których zamiast wieszaków mają być poręcze lub stojaki rowerowe w podłodze. Większa też będzie liczba miejsc do przewozu rowerów - 20. W dotychczasowych szynobusach spalinowych pozostaje jednak wciąż problem z istniejącymi, niewygodnymi wieszakami, których będzie więcej, zamiast, choć społecznicy domagają się demontażu.
Jest też nadal kłopot z restrykcyjnym dla rowerowych podróżnych regulaminem przewozów. Do tego doszły świeżo wprowadzone opłaty za przewóz jednośladów. Przewóz jednorazowy kosztuje 3 zł, za 30 zł można kupić rezerwację miesięczną.
Rowerowa Metropolia krytycznie o pomysłach Zarządu Województwa Pomorskiego
Pomysły Województwa Pomorskiego społecznicy z Rowerowej Metropolii określili jako "nieudolną próbę rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów" i twierdząc, że "w żadnych przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu" i dodając, że zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków. Na stronie tegorocznego, 22 Wielkiego Przejazdu Rowerowego, odbywającego się w niedzielę 10 czerwca 2018 społecznicy wystosowali też petycję do Marszałka Województwa Pomorskiego o przywrócenie bezpłatnego przewozu rowerów w pociągach PKM. Padają argumenty o obniżeniu przez opłaty atrakcyjności oferty PKM.
Petycję można podpisać na stronie tegorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego.
Społecznicy z Gdyni twierdzą, że wylano dziecko z kąpielą. Podkreślają, że problem dużej liczby jednośladów w pociągach PKM dotyczy weekendów i występuje na nielicznych kursach w konkretnych godzinach, a tymczasem do jednego worka wrzucono użytkowe przewozy aglomeracyjne i turystyczne.
Ich zdaniem, brakuje dróg rowerowych z dolnego na górny taras Trójmiasta, więc bezpłatny przewóz rowerów pociągiem jest niezbędnym zastępstwem brakującej infrastruktury.
Dopóki udział rowerów w całkowitej ilości przejazdów wynosi zaledwie 4-6 proc., to ma sens stymulować go możliwością bezpłatnego przewozu. PKM pokrywa trudny rowerowo odcinek o dużym nachyleniu, na którym jednocześnie brakuje dróg rowerowych. Na wąskim i pogruchotanym chodniku za barierkami, wzdłuż ul. Słowackiego nie da się jechać wygodnie ani bezpiecznie. Podobnie jest między Gdynią Główną i Karwinami oraz ul. Spacerową z Oliwy do Osowej. Po wprowadzeniu opłaty cena przejazdu wzrasta o kilkadziesiąt procent. Decydentom brakuje zrozumienia, czym jest i może być rower w mieście. Istniejące haki zamienne z miejscem siedzącym pogorszyły warunki przewozu rowerów zmniejszając tak komfort przewozu jak i ilość miejsca do przewozu rowerów - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Co ważne, środowisko rowerowych urzędników Trójmiasta, naukowców i społeczników mimo kontrowersji wokół PKM, jest zgodne w kwestii potrzeby ułatwień dla rowerowych mieszkańców, chcących korzystać z kolei.
Gdańsk wskazuje na ułatwienia dla mieszkańców parkujących pod stacjami
Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu są mniejszościowym akcjonariuszem w spółce SKM, nie mają zatem decydującego wpływu na podejmowane decyzje. Działamy natomiast w tych obszarach, w których jesteśmy w stanie. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Gdańsku powstaną dwa duże parkingi rowerowe (na 500 miejsc każdy) w Gdańsku Głównym i Gdańsku Wrzeszczu. Będą one monitorowane i wielopoziomowe. W pociągach i autobusach natomiast, przynajmniej w komunikacji codziennej, rowery powinny być przewożone raczej w sytuacjach awaryjnych - mówi Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku.
Sopot nie odpuści ułatwień dla rowerzystów w PKM
Przewóz rowerów w pociągach PKM częściej występuje w celach turystycznych i w weekendy, niż w relacjach codziennych. Jako Sopot stosowaliśmy do Marszałka Województwa Pomorskiego oraz do spółki SKM pisma z prośbą o interwencję i propozycjami udogodnień. Rezultatem były spotkania przedstawicieli środowisk decyzyjnych oraz rowerowych w Urzędzie Marszałkowskim w lutym br. Niestety, władze kolei zamiast zwiększyć podaż miejsc, postanowiły obniżyć popyt przez wprowadzenie opłaty rezerwacyjnej. Nie odpuszczamy tematu i mamy nadzieję, że uda się doprowadzić do poprawy standardu przewozu rowerów w PKM. W szczególności chodzi o likwidację wieszaków rowerowych na rzecz wygodniejszych i bezpieczniejszych miejsc poziomych - dodaje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Sopotu.
Gdynia wspiera partnerów z Trójmiasta
Ważne są też z pozoru drobne udogodnienia, jak parkingi rowerowe pod stacjami i oddalone od ściany prowadnice rowerowe przy schodach. W moim odczuciu PKP jest partnerem, którego trzeba do takich rozwiązań jeszcze przekonywać. Niebawem ruszy budowa węzła przesiadkowego z parkingiem rowerowym i samochodowym przy stacji Gdynia Chylonia. Ponadto przy węźle przesiadkowym Gdynia Karwiny powstanie dość duży parking kubaturowy wraz z automatycznym parkingiem rowerowym. To eksperyment skierowany do osób posiadających nieco droższe rowery, które może bałyby się zostawić przy zwykłym stojaku, których oczywiście też nie zabraknie - uzupełnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Finansując "Park and Ride" miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli
Nie wszyscy są przekonani, że takie same formy zachęt do korzystania z kolei jak dla rowerzystów są dobre również w przypadku kierowców samochodów.
To forma prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów, gdzie miejscy podatnicy płacą za tych, którzy z miasta uciekli na obrzeża. W Holandii takie parkingi są płatne, a na odwrocie pokwitowania napisane jest: "Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego." Po roku zaczęli rezygnować z samochodu dojeżdżający na dystansie do 2 km, po dwóch latach ci z odległości 3,5 km, po trzech latach z 5 km, a po sześciu latach, gdy wprowadzono rowery elektryczne, z samochodu rezygnowali nawet mieszkający w odległości 12 km od stacji - polemizuje dr Piotr Kuropatwiński, były wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Warto dbać o bezpieczne warunki parkowania rowerów na stacjach "dojazdowych" i system wypożyczalni rowerów na stacjach docelowych. W przewozach turystycznych natomiast ludzie wolą korzystać z dopasowanych i wyposażonych do indywidualnych potrzeb rowerów "osobistych", stąd problemy z ich przewozem w okresach weekendów i sezonu urlopowego.
Ogromnym problemem jest brak dobrego klimatu współpracy między środowiskiem rowerowym a środowiskiem decyzyjnym. Czuję się współautorem pomysłu na bezpłatny przewóz rowerów na tradycyjnej linii SKM obowiązujący bodaj od 2004 roku. W Holandii ponad 30% pasażerów kolei to ludzie dojeżdżający do stacji rowerem. Warunki przewozu roweru są kwestią ilości i jakości wagonów oraz ich wyposażenia. Przypuszczalnie przez co najmniej 60% czasu miejsca na przewóz roweru jest i tak pod dostatkiem. Opłata za przewóz powinna łączyć się z rzeczywistą pewnością przewozu, nie ma jednak sensu jej pobieranie w godzinach, w których napełnienie wagonów pasażerami, z rowerami lub bez, jest niewielkie. Ponadto rowery składane powinny być bezwzględnie traktowane jako zwykły bagaż - wywodzi Kuropatwiński. Koszt krańcowy dodania kolejnego wagonu do już istniejącego systemu, aby zmieścili się rowerzyści, jest wielokrotnie niższy niż budowa dodatkowej infrastruktury mającej zwiększyć "przepustowość" sieci drogowej - dodaje.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2018-05-27 16:00
Zawsze twierdziłem że istnieje podział na tych...
co jeżdżą na rowerach i z rowerami.
- 18 5
-
2018-05-27 16:04
Nie ma nic za darmo!
- 16 3
-
2018-05-27 16:05
No cóz. Łatwo porównywać do Holandii, gdy brakuje kontekstu (2)
Przecietny czas pracy w Holandii to 29 godzin. Tak, tak, znacznie mniej niże w Poslce. To onzacza, że więcej czasu na inne akywnośći, np. rower. Poza tym inna tam pogoda, znaczniebardziej przyjanza - w Poslce to kilka miesięcy.
- 14 4
-
2018-05-28 07:41
Holandia jest płaska jak stół
- 0 1
-
2018-05-28 21:19
a co powiesz na temat pogody w Finlandii?
tam skala korzystania z rowerów jest kilkakrotnie wyższa niż u nas
Podobnie w takich "płaskich" krajach jak Szwajcaria czy Austria.
Strategia rowerowa Wiednia zakłada podniesienie udziału podróży rowerowych do 10% w ciągu najbliższych 3 lat.- 1 0
-
2018-05-27 16:28
ludzie wy nie rozumiecie !? (6)
Jeżeli konduktor pociągu weźmie l. Rowerów ponad stan lub kierowca autobusu miejskiego wpusci rower do autobusu i podczas wypadku ucierpi ktoś w skutek kontaktu z rowerem problemy ma konduktor/ kierowca. Chcecie wypuszczenia rowerów do autobusu lub pociągu ?! Wymagajcie zmiany przepisów , które zwolnią konduktora/kierowcę oraz przewoźnika z odpowiedzialności ? Inaczej za wasz rower ktoś może stracić pracę i uprawnienia :-) wierzcie mi nikt normalny nie będzie ryzykować ...
- 23 5
-
2018-05-27 16:34
Owszem,, regulamin powinien obciązać za szkody wyrządzone przez rower - właściciela roweru, tak jak za szkody wyrządzone przez dziecko - jego rodzica, a za szkody wyrządzone przez psa - jego opiekuna.
Serio, wydawało mi się, że tak właśnie jest. Jednak okazuje się, że założenie normalności jest u nas na wyrost.- 5 1
-
2018-05-27 16:58
tere fere.....
takie myślenie to kompletny absurd,.- 0 2
-
2018-05-27 16:59
(1)
ZKM Gdańsk błaga kierowców żeby zostali i nikt pracy nie straci za to że przewiózł dziecko z rowerkiem.
- 1 4
-
2018-05-27 22:04
jeżeli wsiada matka z dzieckiem i podczs hmowania
Rower potubuje dzieciaka, przyjedzie karetka policja a upierdliwy a raczej praworzadny policjant zapyta a dlaczego pan zabrał rower do pojazdu , skoro pojazd nie jest przystosowany ... ( brak stojaków itp) nalepka na pojeździe znaczy tyle ze jakiś idiota chcąc podlizac się ludzi a. Ja tam nalepic kazał. Już nie wspomnę jeżeli rower uderzy dziecko w głowę i te umrze lub będzie hospitaliziwane ponad 7dni . W tym momencie kierowca lub konduktor tracą uprawnienia i grozi im wyrok ... zkm ztm itp cuda mogą gadać obiecywać sugerować ale zawsze wiedzą że odpowiada kierowca . Nawet gdy ma na piśmie w rozporządzeniu , że ma zabierać rowery. Kierowca musi znać przepisy, pojazd jakim się porusza . Jeżeli widzi brak możliwości bezpiecznego transportu np roweru. Może odmówić zabrania go. Zabezpieczenie roweru to nie przypiecie go do rurki. On musi być tak zamocowany by w razie przywrócenia się pojazdu on się nie może przemieścić nawet na cm ...
- 3 1
-
2018-05-27 21:53
niestety jestem kierowcą autobusu w 3mieście (1)
Taka odpowiedzialność na nas ciąży . Ba! Jeżeli ktoś mi zajedzie drogę i muszę zahamować. W skutek tego rower uszkodzi kogoś nogę np łamiąc ją co nie jest rzadkością . Policja przybyła na miejsce może zatrzymać mi prawo jazdy pomimo, iż miałem powód do hamowania i osoba, którą zajedzie mi drogę będzie też ukarana. Jeżeli w skutek hamowania przewroci się pasażer i złamie sobie nogę ja nie odpowiadam winny jest ten co zajechał . Jeżeli natomiast w skutek tego zdarzenia szkodę na zdrowiu wyrzadzi rower ja za niego odpowiadam ... nikt tego nie wie i traktują mnie jak śmiecia gdy odmawiam np rowerzyście gdy mam pełny pojazd. Jednak ja nie chce stracić uprawnień. Z tego powodu brakuje tak wielu kierowców autobusów ... koledzy wolą wozić buraki za 50% większą kasę niż wozić i odp za ludzi ... konduktor ma podobną odpowiedzialnośc
- 5 2
-
2018-05-28 21:22
łamiąc np, nogę co nie jest rzadkością
nie ma to jak anegdotyczne dane.
Ile takich przypadków było w ciągu ostatnich 10 lat?
P....olicie HIpolicie tak mocno, że aż głowa boli.
Napisz jeszcze, że jazda rowerem powoduje raka, a spaliny samochodów pachną jak fiołki.- 0 1
-
2018-05-27 17:04
Ona
Co to za zwyczaj przewozenia rowerow komunikacja miejska? Naprawde jest to dla mnie niezrozumiale, wyszedles na rower to jedz nim do konca, a nie pakujesz sie w pelen ludzi tramwaj czy autobus. Nie raz widzialam taka sytuacje. Ostatnio nawet kobieta z wozkiem nie wsiadla, no jakis rowerzysta wepchnal sie z rowerem. Masakra. Powinni zakazac jazdy rowerami w komunikacji.
- 25 12
-
2018-05-27 17:22
Mafia rowerowa znowu czegoś chce (oczywiście gratis) (4)
- 31 9
-
2018-05-27 18:29
(3)
A mafia kierowców też nie chce płacić za parkingi i parkuje na chodnikach i w krzakach.
- 3 7
-
2018-05-27 19:47
niezły argument (2)
inni kradną więc my też kradniemy
- 9 1
-
2018-05-28 06:45
(1)
"mafia" rowerowa wszystko już ma.
nie chce nic dla siebie.
my chcemy by było więcej rowerzystów,
a mniej śmierdzieli.
tymczasem urzędasy robią wszystko by popierać śmierdzieli.
ciekawe, płacą im za to, czy to bezinteresowna durnota?- 1 5
-
2018-05-28 09:18
Skoro chcecie mniej śmierdzieli to zrezygnujcie z rowerów i zainwestujcie w higienę osobistą.
- 3 2
-
2018-05-27 17:43
Dzis chca rower a jutro beda chcieli auta w pociagach wozic ,,, rower ma koła to PEDAŁOWAC...
a nie wozic cztery litery pociagiem i sie chwalic ,,gdzie ja rowerem nie zajechałem" zadnych rowerów w pociągach !!!
- 22 10
-
2018-05-27 18:01
Mam dość rowerów w PKM.
PKMka o 15.46 Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł. wiecznie nabiera opóźnienia przez te rowery. Szczytem są rowerzyści (których nie miał kto wyrzucić - gdzie jest wtedy obsługa pociagu ?), którzy wysiadają na każdym przystanku wypuszczając pasażerów i wsiadają z tym rowerem z powrotem. A czas leci...
- 21 6
-
2018-05-27 18:12
lubicie w tym truj-miescie pl skłócać ludzi (3)
przeca wiadomo że ped**arze to najbardziej roszczeniowa grupa społeczna. wszystko za darmoche. Tam gdzie politycy / transport miejski/ decyduja to juz darmoche otrzymali a teraz startują do kolei. A są tak podstepni że wykorzystują protesty grup pokrzywdzonych
- 19 7
-
2018-05-27 20:00
troche to dziwne (1)
od ponad 20 lat poruszam sie przez cały rok rowerem mimo ze posiadam auto i jestem tego samego zdania ,, idziesz na rower to nim jedz a nie przewoz ,, Kartuzy to niespelna kilkanascie km więc turysto rowerowy ku pokrzepieniu i kondycji
- 6 1
-
2018-05-27 21:51
hahaha
nagraj nam swoją pokazową wycieczkę do kościerzyny, czekamy. i z gdańska i z gdyni tak jak połączenia są.
- 1 2
-
2018-05-28 21:25
tia, piszesz oczywiście o użytkowników trzech pedałach w pojeździe
dla przypomnienia: lewy pedał to sprzęgło, środkowy to gaz a prawy to hamulec nożny.
Pod prawą ręką zwykle masz jeszcze hamulec ręczny.- 0 0
-
2018-05-27 18:25
Abonament ? (2)
Jak dziala abonament ? Ktos wykupi cala pule i bedzie miejsce a PKM nie zabierze zadnego roweru ?
- 7 2
-
2018-05-27 18:30
(1)
To pole do popisu dla zarządu przewoźnika. Zablokują na miesiąc możliwośc rezerwacji i nikt nie pojedzie.
- 2 3
-
2018-05-28 07:26
nie, w ogóle celem nie jest 3 złote, gdzież by im chodziło o pieniądze,
oni frontem do klienta, klient se rzyczy płacić, to ma co chce
a że nazwano to opłatą rezerwacyną? no jakoś przeca trzeba było ją nazwać...
to nieważne, że nie daje to rezerwacji... można było to nazwać opłatą od zapaszku...- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.