• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • ale s...f

    ale s..f
    Widzę że wyprowadzka z Gdyni pod Gdynię była błędem, powinienem się wyprowadzić dalej

    • 10 3

  • Mam co raz większą pewność ,że rządzącym w mieście potrzebny jest psychiatra !

    • 10 6

  • Idiotyzm!

    • 8 4

  • 270 opinii/komentarzy

    przypomina wojnę domową, w dodatku wyłącznie pomiędzy obywatelami ... .
    standard w tym kraju.

    taaa, najlepiej zagryźć się wzajemnie na śmierć z powodu jednej drogi dla rowerów.

    • 7 0

  • zwalczac samochody w miescie! Super Gdynia , tak trzymac! (9)

    prywatny ruch samochodowy w centrum, miasta powinien byc ograniczany i szykanowany, pierwszenstwo powinna miec komunikacja miejska, pies, rowery a dopiero na koniec, jak zostanie miejsce, mozna pomyslec o samochodach.

    Ale wjazd do centrum powinien byc platny.

    Samochodow jest za duzo, kazdy biedak teraz ma, trzeba zlikwidowac z 1/3 jak najszybciej, na poczatek

    • 7 12

    • jestes uposledzony (6)

      takich idiotow jak ty trzeba leczyc.... btw, rower to srodek lokomocji biedakow, szczegolnie popularny w krajach trzeciego swiata i na wsi....

      • 5 4

      • (2)

        a byl ty na Zachodzie?

        • 0 2

        • Ja byłem (1)

          Chodzi o ten Zachód, gdzie korki są 100x większe niż w 3mieście, czy jakiś inny mityczny zachód pedalarski?

          • 3 2

          • Korki większe ? Zależy gdzie. W Amsterdamie w centrum ich nie widziałem -

            autobusy i tramwaje z których korzystałem z gracją jechały przez znaczne obszary - zupełne odwrotnie niż tam gdzie było mało rowerzystów. W Hamburgu samochodem nie mogłem wyjechać i mimo paru godzin spędzonych w centrum nie widziałem tam tylu rowerzystów co w właśnie w Amsterdamie.

            • 0 2

      • a i owszem (1)

        nie widzialem rowerzystow jezdzacych chodnikami, nie widzialem rowniez idiotow bijacych rekordy predkosci na sciezkach rowerowych. Ogolne wrazenie jest takie, ze nasi przasni polscy rowerzysci to pospolity motloch majacy innych w d...pie

        • 3 2

        • No co ty nie powiesz ? Widzę, że masz blade pojęcie o jeździe na rowerze

          i w ogóle co cię to powinno obchodzić. W Amsterdamie było wielu takich co przemknęli obok mnie pieszego z dużą prędkością. Po prostu wiaterek im wiał w plecy i był lekki spadek, więc co ? Myślisz że byłem tym faktem przerażony ? Natomiast jako pieszy w Polsce mam większe problemy z kierowcami i ich faworyzowaniem. W centrum Gdyni starsi ludzie mają niczym sprinterzy przebiegać przez krótko działające zielone światła ? Słyszałeś o filmiku z Poznania na youtube, gdzie nagrano pewne przejście dla pieszych gdzie czerwone światło paliło się przez 5 minut i 50 sekund, a zielone dla nich tylko 10 sekund ? Miałem wrażenie, że w Gdyni zaczyna być podobnie, ale przy Batorym chyba wyregulowano światła pieszym, zielone chyba pali się nieco dłużej. A w centrum gdzie są komplety przejść dla pieszych ? Na krzyżówkach klasycznych czyli o kształcie "+" powinny być cztery przejścia, a na typu "T" trzy jak na drodze z Batorego do Biedronki - gdzie piesi pokonują w miejscu niedozwolonym Abrahama, bo śmieszne byłoby aby szli naokoło przez przejścia przy Armii Krajowej lub 10 Lutego. Centrum to centrum i tu piesi (w tym kierowcy jako piesi) powinni mieć swobodę poruszania się a nie ograniczenia.

          Więc dla mnie jako pieszy jesteś dziwny - rowerzyści ci przeszkadzają ? Więc zawalcz też o ostre kontrole prędkości samochodów chociażby tylko w centrach (poza nimi też, ale już normalne) to wtedy rowerzyści zjadą z chodników.

          I pamiętaj - są w Trójmieście i na Zachodzie też wspólne ciągi pieszo-rowerowe. Na Zachodzie piesi mimo pierwszeństwa nie chodzą na nich środkiem tylko po bokach.

          • 0 4

      • Dziękuję ci bardzo za zaliczenie do krajów III świata Holandii i Danii

        i im podobnych z północy Europy. Efekt taki że to "bogacze" z Polski pracują na zmywakach obsługując tych rowerowych biedaków, co szlajają się po świecie za wypoczynkiem.

        • 1 3

    • Pies? A jaka rasa? (1)

      Ale myślę, że dla pedalarzy sprawnych intelektualnie inaczej najlepszą odpowiedzią będzie ta z fraszki Tuwima: "Nie powiem nawet 'pies cię **bał', bo to mezalians bylby dla psa"

      • 3 1

      • No proszę znalazł się oczytany, kulturalny ale jednak cham. Jak kochanek mojej

        matki chrzestnej, oczytany, osłuchany muzyką klasyczną adwokat. Jak jej mąż dowiedział się o romansie to pan mecenas zamiast związać się z kochanką już na stałe to ją też porzucił, bowiem jak powiedział interesują go tylko mężatki. I w ogóle później miał ją w głębokim poważaniu mimo iż zapadła na zdrowiu. I w ogóle na starość zrobił się wielkim ego... Innych miał za nic.

        Podobnie jak ty Panie od fraszki Tuwima. Powiedz mi ile masz Pan pedałów w aucie ?

        I na koniec - mimo znajomości twórczości Tuwima potrafi Pan czytać ze zrozumieniem ? Kto forsuje ten pomysł ? Nie przypadkiem ekipa z UM ? Chyba że masowo zaczęli dojeżdżać do magistratu na rowerach.

        • 0 2

  • Cieszę się, że Gdynia wpisuje się w politykę ograniczania ruchu silnikowego w miastach. (4)

    Jest to jakiś drobny powiew Zachodu. Krok po kroku.

    • 6 13

    • czytajac komantarze, to droga jeszcze daleka (3)

      prawdziwy cebularz traktuje swoj samochod jak swieta oznake swojego specjalnego statusu. Kit, ze wydaje 1/3 swej smiesznej pensji, ale wozi sie jak "pan"

      • 4 5

      • prawdziwy cebularz traktuje swoj rower jak swieta oznake swojego specjalnego statusu (2)

        niestety cebulakow wsrod rowerzystow jest wiecej niz wsrod zmotoryzowanych. wystarcz popatrzec jak to dzidostwo porusza sie po miescie:
        - zlosliwie blokuje drogi
        - nie ustepuje pierszenstwa pieszym
        - urzadza sobie wyscigi na chodnikach
        najbardziej rozczulajacy to cebulak, ktory twierdzi ze reprezentuje powiew Zachodu.....

        • 5 1

        • Ty jesteś racjonalny ? W czym ? W chamstwie ? Jeżdżę samochodem też sporo (1)

          (raczej jeździłem teraz już mniej) i nikt mnie właściwie przez ten ponad 1 000 000 km przez kupę czasu nie przyblokował rowerem. To ty antycebulowy gościu masz pecha albo chyba nie umiesz jeździć - wyprzedzić rowerzysty.

          Podobnie i ponadto jako pieszy i rowerzysta nie widziałem wyścigów na chodnikach. Tylko na jezdniach i albo w TV albo na żywo jak etapy Tour de Pologne w Trójmieście.

          Jako pieszy - a dlaczego ma mnie przepuścić jak jest jednośladem i czekać skoro jestem jeszcze daleko od niego ? Czy ja zapominam że rower to maszyna napędzana siłą mięśni człowieka ? I dlaczego miałbym zatem go nie puścić ? W Amsterdamie to właściwie nikt nie stawał ani piesi ani rowerzyści - obie grupy z gracją przenikały przez siebie.

          I ty jesteś racjonalny ?

          • 0 4

          • "W Amsterdamie to właściwie nikt nie stawał ani piesi ani rowerzyści - obie grupy z gracją przenikały przez siebie."

            Nie wiem gdzie ty tę grację wojtusiu sidziałeś, ale ja w Amsterdamie zdążyłem się co najwyżej nabawić odruchu spłoszonego zająca na miedzy, bo wystarczyło, że przystanąłem na chwilę (uprzedzając pytanie - NIE na drodze rowerowej), żeby jakiś pedalarz mi zaraz prosto w plecy "dzyń! dzyń! dzyń!" Po dwóch godzinach spaceru zaczęło mnie to niemożebnie wqrwiać.

            • 2 1

  • Inny pomysły na zidiocenie

    Proponuję zrobić w miejscu kolejnej "genialnej" inwestycji Szczurka tj. lotniska w Kosakowei cyclodrom dla pedałofilów - połaczony z infoboxem o tematyce : doskonalenie słownictwa w zakresie bluzgów na kierowców, przeganania pieszych po przejścaich, olewania znaków drogowych, maskowania swej widzialności nocą, wyłączania mózgu podczas pedałowania itp. Oczywiście na koszt kierowców, którzy chętnie zapewne wybulą na to rocznie po kilka tysi w opłacie paliwowej - w ramach autopromocji PrezydĘta Szczurka( bo prezydentem Gdyni już dawno przestał być) . Sugeruję roboczą nazwę Experyment z Pedałami.

    • 7 3

  • (2)

    Utrudnianie ruchu i zatruwanie rzycia mieszkańcom centrów miast przerabiano na świecie. Powoduje to powstawanie slamsów. Obudzicie się niedługo z ręką w nocniku.

    • 5 3

    • Czy nie powinno być rzyci? Bez tego 'a'?

      Bo faktycznie, w truciu rzyci pedalarze to są najlepsi...

      • 3 1

    • No ba, Holandia i Dania to faktycznie slamsy. To chyba trzeba będzie się tam

      przenieść. Powiedz tu takim jak ty kto jeździ za granicę na zmywaki, a kto wypoczywać - szlajać się po całym świecie. Chyba pozbędę się samochodu. Ale ja rowerzysta mam nowy, w przeciwieństwie do "bogatych" rodaków mających często gęsto ponad 10-letnie szroty po naprawach.

      • 2 1

  • czy w UM Gdynia pracuja idioci?

    po eksperymencie na Swietojanskiej miasto powinno dac sobie spokoj z rownoleglymi miejscami parkingowymi.... to sie po prostu nie sprawdza. kolejna sprawa to oddzielne swiatla dla rowerow.... po co? nie wystarcza te, ktore juz teraz sa tam zainstalowane ( z petla indukcyjna dla rowerow )? zastanawia rowniez dlaczego akurat ten fragment drogi ma zostac dla rowerow przebudowany..... jaki cel miasto chce w ten sposob osiagnac? jaki ruch rowerowy (skad/dokad) ma ta droga przejac? co do kontrpasa na Starowiejskiej... nie ma tam ofiar kolizji, bo rowerzysci po prostu kierujac sie zdrowym rozsadkiem tamtym bublem nie jezdza.... mam nieodparte wrazenie, ze miastem Gdynia rzadzi gromada idiotow, ktorzy nie rozwiazuja problemow a tworza nowe.....

    • 12 1

  • I co dalej ?

    A dalej będzie tak - że czego by tam nie budować i tak popedałują ulicą , a spójż tylko krzywo to zobaczysz fakulca (((

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum