• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Brak kolizji - bo tam nie ma rowerzystów (5)

    Brak kolizji, nie dlatego że ta ścieżka jest taka bezpieczna , tylko dlatego, że praktycznie żaden roweżysta z niej nie korzysta.
    Proponuje policzyć ilu roweżystów jeździ wytyczonym pasem i podjąć racjonalne , zdroworozsądkowe decyzje i zlikwidować tą karykaturę ścieżki rowerowej, zamiast dalej brnąć z absurdalnymi pomysłami, które tylko utrudniają życie mieszkańców i firm ze śródmieścia.
    Jakim cudem jeden nawiedzony rowerowo urzędnik może terroryzować swoimi pomysłami większość społeczności, a te proporcje są jasno widoczne.
    Temu Panu już dziękujemy

    • 19 9

    • to czas, aby zaczęli bez obaw korzystać

      • 1 6

    • roweżyści faktycznie jerzdzą jak porąbani, ale rowerzystom taki pas bardzo się przyda

      • 4 5

    • roweRZytsa, bo roweR (1)

      chcesz się wypowiedzieć publicznie i PISEMNIE - przynajmniej sugeruj się czerwonymi podkreśleniami.....
      oczy bolą od Twoich pseudo-polskich wypocin

      • 3 0

      • Przyganiał kocioł garnkowi, RowerzYSTa , bo tak jest po kolei , nie działają podkreślenia ?

        a do ubliżania od pseudopolaków mnie nie sprowokujesz , pozdrawiam

        • 2 0

    • O jaką ścieżkę chodzi ? O ten kontrapas na Starowiejskiej ? Ja tam jeżdżę celowo

      nakładając drogę - bowiem nie jest skorelowany z innymi DR, których tam jeszcze nie ma. Rozumiem o co chodzi władzom i jeśli to przyszły szlak rowerowy: Władysława IV - Armii Krajowej - 3 Maja - Starowiejska - Pl. Konstytucji to pojawi się więcej rowerzystów, zdecydowanie więcej. A na razie jadę z DR z Władysława IV przy Armii Krajowej na jezdnię, nią do Jana z Kolna, 3 Maja i Starowiejską na Pl. Konstytucji i dalej Janka Wiśniewskiego - większość rowerzystów nie jeździ jak ja naokoło Starowiejską tylko od razu z Jana z Kolna wjeżdżają z tyłu Sądu na Wiśniewskiego - robię to celowo, abyś nie narzekał że nikt tędy nie jeździ.

      Co do firm - coraz więcej ludzi jeździ do pracy rowerami, bo mają dość stania w korkach.

      I nie narzucaj się środkiem transportu - ja się nie narzucam, jestem przeciwnikiem prawnego zabraniania jazdy samochodem do centrów itp. regulacjom. Jeżdżę i tym i tym, samochodem po znacznie duże i cięższe przedmioty (np. meble do skręcenia lub z żoną bo nie może za bardzo jeździć rowerem). W zeszłym roku np. z chęcią jechałem rowerem z Redłowa do OBI na Chylonię po parę rzeczy i taki np. 50 m cieńszy zielony wąż ogrodniczy ładnie fabrycznie zapakowany zmieścił się w całości w większym takim codziennym plecaku. Po licho miałem jechać po niego sam samochodem, zwiększając ruch i ponosząc koszty paliwa ?

      • 0 0

  • najlepiej pozabierać wszystkie pasy, po co jeden... (2)

    ... proponuję cały ruch przenieść tylko do obwodnicy i dzielnice ościenne, a w całym mieście od Wielkopolskiej, po Śląską, Morską, Janka Wiśniewskiego i całe centrum wydzielić drogi rowerowe....
    ... chyba w magistracie dają się we znaki jeszcze procenty z sylwestra...

    • 19 9

    • Przestań drzeć się histeryku. Akurat korzystasz z tego pasa. (1)

      • 1 3

      • Ja wiem, ze korzystajacym z SKM wszystko jedno, ale...

        nie pomyslales chyba, ze mniej pasow = generowanie wiekszego ruchu na innych pasach = wieksze korki ??
        Dodatkowo pas, ktory jednoczesnie bedzie do jazdy prosto i skręt to dopiero absurd. Jeden samochod wystarczy, ze chce skrecic i wszystko bedzie stalo, tak jak na genialnych skrzyzowaniach Władka IV/10 lutego, czy nawet tym wspomnianym w w/w poscie...
        W większych aglomeracjach wyodrebnia sie dodatkowe pasy na bezkolizyjne skrety, a u nas sie zabiera.
        Może tobie zabierzemy jedno pomieszczenie w domu, z ktorego "mniej" korzystasz?

        • 3 2

  • Coś nowego (3)

    Szkoda pieniędzy i roboty .Na Starowiejskiej zrobiony specjalny pas na jezdni a rowerzyści dalej śmigają po chodnikach.

    • 11 6

    • to takiemu co po chodniku, gdy obok pas na jezdni... (1)

      ... kijek w szprychy :)

      • 1 2

      • Uśmieszek ? A z tobą to będzie się można spotkać w Sądzie.

        • 1 1

    • Facet, skończ waść z głupim szablonem - jest DR a obok rowerzyści jadą

      jezdnią. Te bajeczki opowiadaj gdzie indziej.

      • 0 2

  • mój typ (1)

    na bzdurę roku. 100m ścieżki o szerokości pasa dla kilku rowerzystów tamtędy jeżdżacych.

    • 15 9

    • Na pewno kilku ? Nie wiesz gdzie mieszkasz ? Bo widzę masz z tym problemy.

      • 0 0

  • a ja mam gdzies ten pas i bede jezdzil tak jak do tej pory,mam takie prawo (1)

    • 2 8

    • A ja mam prawo jeździć 160 km/h Świętojańską ? Po co gadasz głupoty.

      • 1 0

  • południk Gdynia (2)

    Idiotyzm. Jedyna możliwość przejazdu samochodem przez centrum Gdyni w kierunku południowym ( poza zatkaną i pełną świateł Świętojańską.)

    • 9 5

    • Z tego co wiem to od przyszłego roku Świętojańska w końcu będzie deptakiem, a na pewno zakaz jazdy samochodami (tylko trolejbusy).

      • 3 2

    • No strasznie dużo ludzi skręca w lewo z 3 Maja w 10 Lutego, jakby niepomni byli

      tego co dzieje się na tej drugiej przed Władysława IV. A dzieje się tyle, iż często gęsto na środkowym pasie na 3 Maja ustawia się nawet za trzema autobusami z 15 aut aby jechać na wprost, gdy na lewym ustawią się może jeden może dwa których kierowcy liczą na to, iż na 10 Lutego przed Wł. IV będzie mniej aut i szybko skręcą z niej w prawo w kierunku Orłowa.

      Skąd to wiem ? Bo samochodem skręcałem w z 3 M. na 10 L. lewo tysiące razy - po prostu widząc zapchany środkowy pas z autobusami i wolny lewy zjeżdżam na niego, bo jadąc na wprost nie zawsze da radę przejechać na pierwszym zielonym światle i zawsze jest nadzieja że przed krzyżówką 10 L i W IV nie jest tak źle i że szybko skręci się na niej w prawo w kierunku Sopotu. I nie zawsze bywało źle, ale w szczytach krótki odcinek 10 L. między 3 M. a Wł. IV jest zapchany i wolny (wtedy jak nie ma zbyt dużej ilości autobusów czekam na 3 M w kolejce i jadę na wprost).

      • 0 0

  • co to za pomysł?

    komu się tam sufit na łeb spadł?

    • 10 6

  • Mniejszość wymusza swoje rozwiązania na większości (2)

    Dlaczego mniejszości jaką z ogółu mieszkańców Gdyni stanowią aktywni, roweżyści, pozwala się dyktować warunki wszystkim mieszkańcą.
    Po wynikach sondażu widać, że nastawienie do takiego rozwiązania nie jest przychylne, a mimo to na siłę jest kontrapas forsowany.
    A tak na marginesie za rejestrację samochodu itp czynności właściciele aut dokładają się poprzez opłaty do kasy miasta,a jaki wkład mają rowerzyści?

    • 19 8

    • po komentarzach widać, że jeden analfabeta zaspamował pół forum

      • 2 6

    • To rowerzyści rządzą a nie UM i pr. Szczurek ? Od kiedy to ? Mnie nikt nie pytał

      się o zdanie, niemniej jednak jakieś DR powinny być w centrum.

      Do jakich opłat rowerzyści mają się dokładać ? A dlaczego mają ? Trują spalinami ? Są tak ciężcy że niszczą jezdnie ? I nic zupełnie nie płacą ? A podatki od nieruchomości to nic (lub pośrednio przez czynsze) ? A piesi coś płacą ? Budowa i utrzymanie chodników kosztuje.

      I proszę korzystać ze słownika ortograficznego - ja uznaję choroby, ale nie zwalniają one z korzystania ze słownika. Mam w rodzinie dwóch ludzi z wyższym wykształceniem co robią błędy, a raczej robili bo nauczyli się mieć przy sobie słowniki.

      • 0 3

  • "Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie." (6)

    Myślałem, że całe Śródmieście objęte jest strefą płatnego parkowania, a tutaj trzeba kombinować z kontrpasami, bo autofotelarze zrobili sobie prywatny parking na chodnikach i części drogi.

    Nie mogę się doczekać, aż zacznie funkcjonować strefa płatnego parkowania na całym Śródmieściu i przyległych ulicach sąsiadujących dzielnic (wąska ul. Warszawska to dzisiaj jeden wielki parking), przez który przedzierają się trolejbusy). Najwyższa pora, aby każdy kupujący samochód zadbał najpierw o miejsce, w którym będzie go trzymać. Nikt nie kupuje złotych rybek, jeśli wcześniej nie kupi akwarium.

    • 8 5

    • Dokładnie! (3)

      W ogóle ilość samochodów powinna być limitowana.

      Prawo do rejestracji samochodu powinno być obwarowane wymogiem posiadania miejsca parkowania dla tego samochodu (tak jest np. w Tokio).
      Tam żeby zarejestrować auto trzeba pokazać zaświadczenie o tym że posiada się prawo do miejsca postojowego.

      A u nas dzika Afryka - samochód każdy kupi, a zaparkuje się "gdzieś".
      Do tego dochodzi przyzwyczajenie że zaparkować trzeba maksymalnie 50m od klatki schodowej, choćby miało się stać na chodniku, bo dojść 500m od parkingu to już nie na nogi jaśnie hrabiego-kierowcy.

      • 10 8

      • Jestem przeciwny temu. Ja jeżdżę rowerem bo tak chcę a nie że mnie ktoś do

        niego ma zmusić przepisami prawa. Miejsca parkingowe - czemu u nas nie ma garażowców ?

        • 0 1

      • Twój stary tez był limitowany

        • 1 1

      • jeden problem

        co z mieszkancami okolic? GWE? Gda? dlaczego chcesz dyskryminpwac gdynian?

        • 0 0

    • taaa

      Najlepiej wozić miejsce parkingowe ze sobą co? Trochę więcej realizmu!

      • 1 5

    • A ja sie nie moge doczekac zakazu parkowania na chodnikach.

      • 5 0

  • (3)

    Nie wiem czy jest czym się cieszyć. Wspomniane bezpieczne rozwiązanie na ulicy Starowiejskiej wcale takim bezpiecznym nie jest. Nie raz widziałam tam nieciekawe sytuacje. Takie rozwiązania wcale nie przyczynią się do tego że ludzie przestaną jeździć samochodami. Taka jest polska mentalność. Stać mnie na samochód i będę nim jeździć do pracy, bo wstyd autobusem(chociaż np. 40 minut szybciej i o wiele taniej). Tak jak już wiele ludzi wspomniało pełno rowerzystów jeździ i tak ulicami chociaż obok mają scieżki. Po pierwszepytam co to zaprzyjemność? zastanawiać się czy ktoś nie zahaczy mnie autem albo nagle trzeba będzie zjechać bliżej krawężnika, bo auto wymijające mnie podjedzie zbyt blisko i ciach zahaczam o krawężnik uderzam głową w beton i jestem rośliną. Bo oczywiście wielu "promotorów" jazdy rowerem po mieście wcale kasków nie zakłada bo i po co. A uwierzcie mi niejeden przez taką głupotę życie sobie zmarnował. Po drugie no właśnie nie lepiej przejechać sobie przyjemnie np. ściężka rowerową czy też ścieżkami leśnymi? to chyba o to chodzi w jeździe na rowerze. Ma być przyjemnie i lepiej chyba by było jednak bez mnóśtwa spalin obok nas czy się mylę? Osobiście bardzo lubię jeździc rowerem rekreacyjnie i cieszę się, że Gdynia jest pozytywnie nastawionado rowerzystów, ale szlag mnie trafia jak ciągle słyszę negatywne komentarze "rowerowców", którym rozwiązania miasta nie pasują i cieszą się tylko z tych najbardziej idiotycznych. Chociaż i tak finalnie przechwalają się, ze oni zrobiliny to lepiej, że skrzyżowania wcale nie powinny być robione pod kierowców itp..

    • 8 6

    • mentalność trzeba zmieniać.

      • 3 1

    • Pelno rowerzystow jezdzi i tak ulicami, bo sciezki sa zrobione po prostu zle i niebezpiecznie. Mentalnosc trzeba zmieniac. Smrod i spaliny sa w miescie od samochodow, wiec nalezy ich ilosc zmniejszyc. Ludzie musza sie jednak przemieszczac, wiec nalezy im dac bezpieczna, tania i zdrowa alternatywe. Rower moze byc swietnym srodkiem transportu na trasy 1-10km. Drogi rowerowe powinny byc bezpieczne i dobre. Ludzie nie uzywaja czegos co jest po prostu zle.... tak jak wybierasz samochod bo ci wygodnie, tak masa ludzi wybralaby rower, gdyby byly bezpieczne i dobre drogi rowerowe.

      • 2 3

    • Gościu - mylisz się strasznie. Ja nie mam czasu na stanie w korkach w aucie.

      Szkoda mi na to też kasy - tej nie za dużo jak ma się dodatkowo pewne hobby.

      Powielasz szkodliwy prostacki szablon - ja akurat i z samochodu i z roweru widzę, że ci co jadą jezdnią obok DR po ich prawej stronie należą do rzadkości.

      A niektórzy powinni być zwolnieni - bo nie tylko piłkarze ręczni czy siatkarze zdobywają medale, te zdobywają też kolarze, z których lepsi trenują za granicą (a czemu nie w Polsce ?) gdzie atmosfera na drogach jest dużo lepsza - tam nikogo nie dziwi widok trenującego kolarza jadącego obok DR. A dlaczego ? Bo ma za dużą prędkość, przez co na zakolach DR przy skrzyżowaniach stwarzałby niebezpieczne sytuacje dla innych. A zazwyczaj i tak wyjeżdżają poza miasta, bowiem tu trenować trzeba rytm i kondycję - umiejętność jazdy ze średnią prędkością ok. 40-45 km/h przez nawet 8 godzin. Tym krajem są np. Włochy.

      Wracając do jazdy rowerem nas amatorów - większość z nas i tak korzysta z DR, bo ludzie najzwyczajniej boją się jeździć po ulicach i tam gdzie nie ma DR jadą po chodnikach i tu nie rozumiem takich jak ty i durnego szablonu - jak jest DR jadą jezdnią, jak nie ma DR jadą chodnikiem ? Już jezdnią nie jadą ? Zastanawiąjące. To co te gdańskie liczniki rowerowe wskazują ? Przelatujące obok nich owady ?

      Kaski - ja używam kasku bo jadę znacznie szybciej od innych i często ruchliwymi ulicami, tam gdzie nie ma DR, lub są jakieś niezrozumiałe jej fragmenty - są ponoć "buble" dla kierowców, czyli drogi donikąd, to tym bardziej są infrastrukturalne buble rowerowe, których ze względu na brak doświadczeń biur projektowych jest z 5 razy więcej niż samochodowych. Proszę to przyjąć to wiadomości - faktycznie pojeździć rowerem jak deklaruje spora już część kierowców i sprawdzić osobiście ja się sprawy mają.

      Wracając do kasków - znasz wypadki rowerowe, że tak twierdzisz. Ja jak wspomniałem wyżej używam ale dobrowolnie i tak powinno zostać. A urazy głowy to mogą mieć i piesi, bo w każdej chwili można potknąć się na krzywych chodnikach lub poślizgnąć na lodzie.

      I na koniec - czytaj uważnie, bo to UM forsuje a nie ja na przykład. Ludzie z magistratu nie przybiegli do mnie po opinię. A centrum powinno być od dawna przyjazne rowerzystom jednak mimo wszystko.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum