• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Dość terroru rowerzystów. (1)

    Jeżdżą po chodnikach nie zachowując elementarnych zasad bezpieczeństwa.
    Za nic maja przepisy ruchu drogowego. Zwęża się dla nich chodniki do 0,5m szerokości aby można było wybudować ścieżkę rowerową (okolice Klifu)
    A teraz będą zabierane pasy ruchu aby mogli jeździć po prąd.
    A i tak będą z....ć w tym miejscu po chodniku bo jest szeroki i jeździ im się bezpieczniej. Na pieszym wymuszą wszystko - na samochodzie już nie.
    Na siłę wprowadzane są rozwiązania dla rowerów w miejscach gdzie nie ma takich możliwości. Ale na papierze ładnie brzmi oddaliśmy do użytku 2km ścieżki, a w rzeczywistości namalowaliśmy 2km linie na chodniku (zwężając chodnik) - Morska w Gdyni.

    • 15 15

    • W okolicach Klifu ? To może przesuniesz budynki na przeciwko poczty przy

      Przebendowskich do tyłu - konkretnie Zwycięstwa 257 i 259 ? Tak cię boli ten jeden fragmencik ? Dla mnie z takimi poglądami nie jesteś rowerzystą, co najwyżej kimś jeżdżącym na rowerze - przypadkową osobą.

      • 0 1

  • Pętla indukcyjna dla rowerzystów... (3)

    A były w tej bajce smoki?

    • 10 4

    • w Gdańsku nowe pętle działają

      • 1 0

    • W gdyni ro nawet pentle do motocyklistów nie zawsze dzialaja :)

      • 0 0

    • Nie wierzysz w postęp naukowo-techniczny ? Urwałeś się z XIV wieku ?

      • 0 0

  • (3)

    Nie mam nic przeciwko powstawaniu nowych dróg dla rowerów tylko nie rozumiem dla czego rowerowy Mikołaj chcąc zrobić dobrze jednym zabiera drugim! Może lepiej stworzyć coś nowego niż tylko namalowac biała linie na jezdni.
    Postępując takim tokiem rozumowania, skoro rowerzyści zabiorą mi pas drogi to ja zacznę jeździć samochodem po chodniku!
    Szczytem braku rozsądku w szale pedalowej rozrzutnosci jest ul. Wita Stwosza za hala Olivia. Tam wydzielone zostały w każda stronę pasy dla rowerów kosztem mieszkańców, którzy teraz swoje samochody maja parkować niewiadomo gdzie a na skrzyżowaniach powstały jakieś autorskie czerwone placki śliskie po deszczu.
    Tragedii dopełnia fak, ilekroć przyjeżdżam tamtędy trudno wypatrzec rowerzyste. Nawet w środku lata.
    Szanuje nowa inicjatywę i dobre chęci ale niech bedą oparte na rozsądku i z zyskiem dla ogółu. "Pedalowe lobby" powinno zaczac analizować własna sytuacje, w ktorej jest opluwane na prawo i lewo w opiniach pod kazdym artykulem i wyciągnąć wnioski.

    • 14 14

    • (1)

      Chodniki to w PL w zasadzie parkingi, wiec sa juz dawno zawlaszczone i zdewastowane przez samochody.

      • 4 2

      • Skandal!

        • 0 0

    • Opluwa się to rowerzystów drogi Panie. I wyzywa od ped... jak samemu w aucie

      ma się trzy pedały. Aby zobaczyć rowerzystów to stój Pan tam dłużej a nie krótką chwilę.
      A tragedii w Gdyni nie będzie - z pasa do skrętu w lewo z 3 Maja w 10 Lutego korzystam od 30 lat i mało kto z niego skręca - zna Pan sytuację na 10 Lutego na odcinku od 3 Maja do Władysława IV jadąc w stronę Świętojańskiej i Skweru ? W godzinach szczytu oba pasy są pełne aut - lewy pas jest blokowany już przy Mściwoja przez skręcających w tę ulicę tuż przy przystanku gdzie autobusy i trolejbusy nie mają zatoki, co powoduje iż już tu czasami jazda na wprost jest blokowana. Dalej - pełno ludzi skręca w lewo w Władysława IV ku Jana z Kolna i jadący na wprost schodzą na prawy pas, który czasami też jest przyblokowany przez skręcających z kolei w prawo w kierunku Orłowa a to z powodu obowiązku przepuszczenia pieszych mających zielone światło. Więc większość jadących 3 Maja jedzie na wprost nawet za 3 autobusami aby tylko nie skręcić w lewo w 10 Lutego. Ja jadę prosto wtedy kiedy nie ma autobusów, jak są to niejako automatycznie zjeżdżam na zazwyczaj pusty pas do lewoskrętu bo niekiedy jest za duże towarzystwo jadących na wprost - niekiedy ich koniec jest tuż za Starowiejską to wolę przemęczyć się 10 Lutego - raz że przejadę zielone światło za pierwszym zamachem (bo na wprost w kolejce aut nawet za drugim razem nie da rady, ale to rzadko) i a nuż może będzie mniej aut przed Władysława IV i jest tak w połowie przypadków.

      • 1 1

  • paranoooooooooja (1)

    na Starowiejskiej "łapanka" turystów - bo tylko taki jest cel tego pasa dla rowerów bez rowerów, a teraz o co chodzi - chyba o utrudnienie jazdy i życia mieszkańcom i pracującym w tym rejonie ??

    • 14 9

    • Ale po co jezdzic samochodem po centrum?? Chyba szybciej mozna przejsc ten kilometr? Sam sobie utrudniasz zycie.

      • 5 2

  • Są wazniejsze inwestycje (1)

    1. Wyremontować chodnik kolo SKM wzgórze , aby połączyć ścieżki z redlowa do centum.
    2. Wyremontować ścieżkę na Morskiej - kolo jusk'a jest nawet 4-pasmowka :D ( stare malowanie zostalo )
    3. Zrobić dalszą ścieżkę przez park Plymouth.

    • 6 3

    • Centrum też jest ważne - jest dziurą rowerową. Pora aby Gdynia zrobiła

      połączenie DR terminala promowego z DR biegnącą do Sopotu jeśli nie chce oszukiwać pasażerów promów - na mapkach podają iż żadnej dziury nie ma.

      • 1 0

  • Ktoś tu jest nienormalny ... (2)

    Tak długo, jak wjazd na 10 Lutego, od strony dworca nie będzie poprawiony, to przejazd od hali do NSPJu ulicą 3 Maja, jest jedyną możliwością przejazdu w stronę centrum i teraz ktoś chce to ograniczyć ?

    • 14 3

    • (1)

      Ale jak to ograniczyć? Przecież nie ma zakazów.

      • 0 1

      • Nie wiem, ale wydaje mi się, że zmniejszenie ilości pasów ruchu wpłynie na ograniczenie ruchu .. ?

        Zablokuje również ruch na wcześniejszych skrzyżowaniach, jak to zwykle bywa w Gdyni. Chyba nie trzeba dużo wyobraźni i dobrej woli, żeby to stwierdzić ?

        • 1 1

  • Jestem rowerzysta ale to glupi pomysl

    na sile pod publike, a trzeba rowerowo dzialac w tragicznej pod tym wzgledem gdyni ...... jak w gdansku ( z glowa ) badzmy obiektywni

    • 7 5

  • Niech mnie KTOS wyjasni, po co tam sa te pojedyncze drzewa ??? (3)

    Jaka funkcje one tam pelnia, w zakopconym centrum ?
    Na pewno nie zamieniaja CO2 w tlen. Raczej same umieraja od spalin.
    Zajmuja idealne miejsce wlasnie na sciezki rowerowe, poprowadzone rownolegle do jezdni.

    • 2 6

    • Powinno być więcej drzew. Za to mniej egoistycznych pajaców na 2 kółkach. (2)

      • 5 3

      • Zgadzam się, więcej drzew!

        • 0 2

      • Drzewa posadź gdzie indziej - jako uzupełnienie a nie w miejscu gdzie powinna

        biec DR.

        • 0 1

  • DZIURY lepiej łatajcie a nie pasy robicie !!!! (1)

    Władka i 10 Lutka jest jak tor przeszkód takie dziury ! Podobnie 80 % centrum.
    A te BEZMÓZGI wydają pieniądze na jakieś śceiżki rowerowe ????
    Wygląda na to że otworzyli sklepik z dopalaczami w Urzędzie Miasta.

    • 14 8

    • hahaha. a tak walczyli aby pozamykać te sklepy a tu się okazuje ze je przenieśli do siebie :)

      • 0 0

  • (1)

    Dlaczego miasto nie buduje sciezek rowerowych w miejscach bezproblemowych, gotowych do szybkiego zainwestowania pieniedzy.
    Zwlaszcza tych bezkolizyjnych, ktore az czekaja na powstanie sciezek, jak np: zadrzewiona aleja wzdluz torow PKP, pomiedzy Wzgorzem, a Gdyna Glowna.

    • 8 4

    • Mi ona nie po drodze - jadę do centrum załatwiać sprawy rowerem. Może

      wtedy zgłosisz postulat aby np. banki się tam przeniosły ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum