• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia XXI w.

    Czekamy na cywilizowane ścieżki Kacze Buki/Orłowo/Sopot.

    • 12 3

  • Rowerzysta i kierowca samochodu. (1)

    Lipne rozwiązanie dla pasa prosto i w lewo.
    Jeśli będzie dużo aut w lewo to utkną, aby przepuścić pieszych, chyba, że zielone dla pieszych będzie tylko i wyłącznie jak zielone dla rowerów.

    • 4 3

    • Mało ludzi autami z tego pasa skręca w lewo - zniechęca ich sytuacja na

      10 Lutego przed Władysława IV, gdzie skręcający w kierunku Jana z Kolna blokują lewy pas, a wcześniej skręcający w lewo w Mściwoja II gdzie tu w połączeniu ze stojącymi opodal na przystanku autobusami i trolejbusami w ogóle na krótki czas blokują przejazd 10 Lutego od 3 Maja w stronę Skweru Kościuszki. Przed Władysława IV większa liczba samochodów skręcająca w prawo w Władysława IV zmuszona ustąpić pieszym mającym zielone światło też czasami blokują z tymi skręcającymi w lewo przejazd na wprost.
      W związku z tym większość jadących 3 Maja woli odstać swoje i jechać prosto i przeciąć 10 Lutego.

      • 0 0

  • Proponuję zamienic w drogę rowerowa jeden pan Morskiej i Zwycięstwa (6)

    Tym sposobem rozwiąże się problem przejazdu przez całe miasto.

    Nowo powstałą Chwarznieńską też przeznaczmy w połowie dla cyklistów.
    I pół Drogi Gdyńskiej też. Przy okazji ograniczmy prędkość do 35 km/h

    • 21 5

    • Uprawiasz wsteczniactwo (1)

      Celowo chyba nie wspomniałeś o brawurowym pomyśle wymalowania kontrapasów na Estakadzie Kwiatkowskiego i Obwodowej. To dopiero przeniesie nas w XXI wiek!

      • 4 3

      • to już było

        teraz czas na tunel na Obłuże, pod portem tylko dla rowerów

        • 3 1

    • (1)

      przy morskiej i zwycięstwa jest już droga dla rowerów zwana potocznie ścieżką

      • 4 0

      • to jest raczej jakies qui pro quo niż droga potocznie zwana ściezką

        • 0 0

    • Drugi pas, zamienić na Buspas ...

      • 5 0

    • w końcu jakiś komentarz, który wszyscy plusują

      • 2 0

  • pas dla osób z psami

    postuluję o wprowadzenie oddzielnego lewoskrętu dla osób z psami żeby nie musieli chodzić po chodnikach ze swoimi ulubieńcami. Niech zielone światło pali się dla nich przez 15 sekund tak żeby nawet mopsy zdążyły przejść

    • 23 8

  • (1)

    co za bezsens

    • 13 6

    • powiedział co wiedział

      • 3 3

  • (6)

    pas rowerowy który będzie wiecznie pusty ze względu na znikomą ilość rowerzystów. a korki coraz większe.

    • 17 15

    • (5)

      znikomą? hahaha
      po to się robi takie rzeczy, aby rowerzystów było coraz więcej, ale niektórym to zawsze źle :]

      • 6 4

      • (4)

        mieszkam nieopodal, rowerzystów można policzyć na placach dwóch rąk. jestem za tworzeniem ścieżek rowerowych ale z sensem. a ta to jakas bzdura - znikąd donikąd. poza tym wystarczyłoby wydzielić 1,5 chodnika na ściezkę, a nie zabierać cały pas. Efekt będzie do przewidzenia - korki od hali targowej do skrzyżowania z 10 lutego.

        • 3 10

        • (2)

          żal komentować

          • 2 2

          • ciebie na pewno

            • 1 2

          • głupotę UM

            • 2 2

        • RAczej powinno sie odzyskiwac chodniki dla pieszych, bo w tej chwili albo sa parkingami, albo w pol sciezkami rowerowymi.

          • 0 0

  • no to jak tak to ja domagam się darmowego parkowania dla motocylki w Gdyni (4)

    oraz możliwości korzystania przez nie z buspasów

    • 14 7

    • (3)

      chyba ocipiałeś! a niby z jakiej racji?

      • 3 7

      • 'bo tak qwa mi się podoba'

        skoro to jest wystarczający argument dla ścieżek rowerowych to tym bardziej dla moich postulatów.

        To że Szczur nie ma motocykla nie powinno determinować jego podejścia do tematu!

        • 4 3

      • Z tej racji, że motocykl zajmuje tyle miejsca co motorower, za który płacić nie trzeba, bo z reguły nie zajmuje miejsca samochodom (ale gdy płacę to zajmuję całe miejsce parkingowe dla samochodu), żaden rower nie przejedzie szybciej przez miasto (o ile respektuje czerwone) a na buspasie nie przeszkadza autobusom, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo przejazdu (przez brak wyprzedzania podczas jazdy między samochodami - zgodnej z prawem)

        • 1 1

      • zwariowales :)

        przecież nas motonitow i wszelkiego rodzaju skutersynow :) najchętniej by na stosie palili :) Jakbysmy dostali swój pas bądź możliwość korzystania z bus pasa to b y nasz kochany polski narod jak kaczki powystrzelal :)

        • 0 0

  • Bardzo zły pomysł (1)

    Może lepiej byłoby w pierwszej kolejności zabrać się właśnie za skrzyżowanie Podjazd/Dworcowa, a potem likwidować jeden pas ruchu na 3-go maja !!

    • 12 6

    • "Przebudowa Podjazd/Dworcowa to kwestia tygodni"

      tak powiedział jakiś wyrób szczuropodobny na parę dni przed wyborami. Nie wspomniał przezornie, ile tych tygodni, ale wiemy przecież, że każdy rok ma ich 52...

      • 4 1

  • Brawo Brawo czemu tak późno?

    WOW w końcu wyższa cywilizacja w Gdyni. Brawo

    • 16 16

  • moja Gdynia robi się coraz bardziej zacofana.

    żal

    • 15 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum