• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynianie...

    ...oderwani od rzeczywistości.
    Coraz bardziej...

    • 2 2

  • Nigdy wiecej (3)

    Już nigdy więcej jak mi jakiś pedaloterrorysta wjedzie przed maske nie nacisnę hamulca. Od dzisiaj ich po prostu nie widze. Koncze z mysleniem za tych bezmozgowcow . Jak wjedzie to go przejadę :)
    Jak kuzwa w takim miejscu kiedy korek goni kortek, gdzie tamtendy jezdza ludzie z całego centrum, obluza, chyloni ogolnie bardzo duza ilos aut można zabrać 1 pas aby 100 rowerzystow miało radoche??? Proponuje każdemu w godz szczytu wlaczyc na tym skrzyżowaniu awary jne swiatla i zacząć sprawdzać cos pod maska t ak około 3 minuty. Akcja tyczy się srodkowego i prawego pasa :) Niech auta stoja na ty ch 2 pasach tak długo zepsute az na rowerpasie pojedzie chociaż jeden rowerzysta :)

    • 6 3

    • Tak, zrób to to spędzisz parę lat tam gdzie już za sam tekst powyżej powinni cię (1)

      wsadzić na rok.

      • 0 3

      • Ale żywy.

        • 0 0

    • Mam gdzieś że stoisz w korku - powinieneś się cieszyć że inni wolą już rowerem

      jeździć w tym ja. Bo inaczej stałbyś za samochodami moim oraz tych co z niego zrezygnowali, to oznaczać może jedne lub może dwa czerwone światła więcej. A im więcej ludzi przesiądzie się na rowery tym będziesz jechał szybciej. Jak w Amsterdamie, w którym byłem - nie widziałem tam korków samochodowych w centrum gdy tylu ludzi na rowerach. Korzystaliśmy tam z autobusów i tramwajów i żadne nie stało w korkach jak to jest w Trójmieście.

      Więc tu nie strasz przejeżdżaniem kogoś niecierpliwcu.

      • 1 2

  • (2)

    Utrudnianie ruchu i zatruwanie rzycia mieszkańcom centrów miast przerabiano na świecie. Powoduje to powstawanie slamsów. Obudzicie się niedługo z ręką w nocniku.

    • 5 3

    • No ba, Holandia i Dania to faktycznie slamsy. To chyba trzeba będzie się tam

      przenieść. Powiedz tu takim jak ty kto jeździ za granicę na zmywaki, a kto wypoczywać - szlajać się po całym świecie. Chyba pozbędę się samochodu. Ale ja rowerzysta mam nowy, w przeciwieństwie do "bogatych" rodaków mających często gęsto ponad 10-letnie szroty po naprawach.

      • 2 1

    • Czy nie powinno być rzyci? Bez tego 'a'?

      Bo faktycznie, w truciu rzyci pedalarze to są najlepsi...

      • 3 1

  • Rowerzyści

    I poproszę jeszcze aby nauczyć rowerzystów zasad ruchu drogowego bo niestety z tym jest największy problem.I druga sprawa to ubezpieczenie no niestety bo w tym momencie to kierowca jest pokrzywdzony w przypadku ewidentnej winy rowerzysty

    • 4 1

  • zwalczac samochody w miescie! Super Gdynia , tak trzymac! (9)

    prywatny ruch samochodowy w centrum, miasta powinien byc ograniczany i szykanowany, pierwszenstwo powinna miec komunikacja miejska, pies, rowery a dopiero na koniec, jak zostanie miejsce, mozna pomyslec o samochodach.

    Ale wjazd do centrum powinien byc platny.

    Samochodow jest za duzo, kazdy biedak teraz ma, trzeba zlikwidowac z 1/3 jak najszybciej, na poczatek

    • 7 12

    • Pies? A jaka rasa? (1)

      Ale myślę, że dla pedalarzy sprawnych intelektualnie inaczej najlepszą odpowiedzią będzie ta z fraszki Tuwima: "Nie powiem nawet 'pies cię **bał', bo to mezalians bylby dla psa"

      • 3 1

      • No proszę znalazł się oczytany, kulturalny ale jednak cham. Jak kochanek mojej

        matki chrzestnej, oczytany, osłuchany muzyką klasyczną adwokat. Jak jej mąż dowiedział się o romansie to pan mecenas zamiast związać się z kochanką już na stałe to ją też porzucił, bowiem jak powiedział interesują go tylko mężatki. I w ogóle później miał ją w głębokim poważaniu mimo iż zapadła na zdrowiu. I w ogóle na starość zrobił się wielkim ego... Innych miał za nic.

        Podobnie jak ty Panie od fraszki Tuwima. Powiedz mi ile masz Pan pedałów w aucie ?

        I na koniec - mimo znajomości twórczości Tuwima potrafi Pan czytać ze zrozumieniem ? Kto forsuje ten pomysł ? Nie przypadkiem ekipa z UM ? Chyba że masowo zaczęli dojeżdżać do magistratu na rowerach.

        • 0 2

    • jestes uposledzony (6)

      takich idiotow jak ty trzeba leczyc.... btw, rower to srodek lokomocji biedakow, szczegolnie popularny w krajach trzeciego swiata i na wsi....

      • 5 4

      • a i owszem (1)

        nie widzialem rowerzystow jezdzacych chodnikami, nie widzialem rowniez idiotow bijacych rekordy predkosci na sciezkach rowerowych. Ogolne wrazenie jest takie, ze nasi przasni polscy rowerzysci to pospolity motloch majacy innych w d...pie

        • 3 2

        • No co ty nie powiesz ? Widzę, że masz blade pojęcie o jeździe na rowerze

          i w ogóle co cię to powinno obchodzić. W Amsterdamie było wielu takich co przemknęli obok mnie pieszego z dużą prędkością. Po prostu wiaterek im wiał w plecy i był lekki spadek, więc co ? Myślisz że byłem tym faktem przerażony ? Natomiast jako pieszy w Polsce mam większe problemy z kierowcami i ich faworyzowaniem. W centrum Gdyni starsi ludzie mają niczym sprinterzy przebiegać przez krótko działające zielone światła ? Słyszałeś o filmiku z Poznania na youtube, gdzie nagrano pewne przejście dla pieszych gdzie czerwone światło paliło się przez 5 minut i 50 sekund, a zielone dla nich tylko 10 sekund ? Miałem wrażenie, że w Gdyni zaczyna być podobnie, ale przy Batorym chyba wyregulowano światła pieszym, zielone chyba pali się nieco dłużej. A w centrum gdzie są komplety przejść dla pieszych ? Na krzyżówkach klasycznych czyli o kształcie "+" powinny być cztery przejścia, a na typu "T" trzy jak na drodze z Batorego do Biedronki - gdzie piesi pokonują w miejscu niedozwolonym Abrahama, bo śmieszne byłoby aby szli naokoło przez przejścia przy Armii Krajowej lub 10 Lutego. Centrum to centrum i tu piesi (w tym kierowcy jako piesi) powinni mieć swobodę poruszania się a nie ograniczenia.

          Więc dla mnie jako pieszy jesteś dziwny - rowerzyści ci przeszkadzają ? Więc zawalcz też o ostre kontrole prędkości samochodów chociażby tylko w centrach (poza nimi też, ale już normalne) to wtedy rowerzyści zjadą z chodników.

          I pamiętaj - są w Trójmieście i na Zachodzie też wspólne ciągi pieszo-rowerowe. Na Zachodzie piesi mimo pierwszeństwa nie chodzą na nich środkiem tylko po bokach.

          • 0 4

      • Dziękuję ci bardzo za zaliczenie do krajów III świata Holandii i Danii

        i im podobnych z północy Europy. Efekt taki że to "bogacze" z Polski pracują na zmywakach obsługując tych rowerowych biedaków, co szlajają się po świecie za wypoczynkiem.

        • 1 3

      • (2)

        a byl ty na Zachodzie?

        • 0 2

        • Ja byłem (1)

          Chodzi o ten Zachód, gdzie korki są 100x większe niż w 3mieście, czy jakiś inny mityczny zachód pedalarski?

          • 3 2

          • Korki większe ? Zależy gdzie. W Amsterdamie w centrum ich nie widziałem -

            autobusy i tramwaje z których korzystałem z gracją jechały przez znaczne obszary - zupełne odwrotnie niż tam gdzie było mało rowerzystów. W Hamburgu samochodem nie mogłem wyjechać i mimo paru godzin spędzonych w centrum nie widziałem tam tylu rowerzystów co w właśnie w Amsterdamie.

            • 0 2

  • (2)

    Stop pedalażom, niedługo to w środku marketu będą chcieli mieć ścieżkę rowerową tylko dla siebie.

    • 10 1

    • Może redakcja zacznie masowo wykasowywać wypowiedzi ze słowami na literę

      "p" ? Długo to ma trwać ten festiwal chamstwa ?

      • 1 4

    • Słuchaj szczeniaku, sam masz pedały i to trzy. Więc się ciesz.

      • 0 4

  • rowery w Centrum??? (2)

    Ludzie jedziesz rowerem w centrum i WDYCHASZ wszystkie smrody...........
    no chyba,że ZUS będzie szybciej nas wykreślał z groszy,które wypracowaliśmy,a może nie.....już NIE DZIWI NIC !!!

    • 2 2

    • Jeszcze dodam ci kobieto - mieszkam z trzema kobietami: z żoną, z teściową

      i szwagierką, które kolejno się rozchorowały, w tym tą drugą ścięła GRYPA na 10 dni. A mnie nic jak do tej pory, właśnie dzięki jeździe w "oparach spalin" na rowerze.

      • 1 1

    • A w samochodzie to nie wdycham ? Myślisz kobieto że mam czas na stanie

      w korkach i szukanie miejsca do zaparkowania ? I kasę na paliwo, gdy ma się jakieś hobby które tanie nie jest a zarobki marne ?

      • 1 1

  • glupota (1)

    Jakbeda placicpodatek drogowy to ok ,a i oczywiscie wykupic oc.

    • 5 2

    • Piesi też płacą za chodniki których budowa i utrzymanie też kosztują ?

      I tak płacą - na co powinien iść podatek od nieruchomości ? Właśnie na wspólną miejską przestrzeń komunikacyjną.
      I jeszcze - trują spalinami, niszczą nawierzchnię jak TIR-y ?
      Więc zastanów się co piszesz !

      • 1 1

  • totalny bezsens (2)

    No tak , kawalek ulicy dla rowerzystow, przejada kilometr ulica i co dalej? Na chodnik musza wracac bo dalej nie ma drogi dla nich. Wiec po co robic zamieszanie jak i tak przez ten odcinek akurat duzo rowerzystow sie nie porusza.

    • 2 3

    • Jak to nie ma ? Owszem na razie tylko ta wzdłuż Władysława IV.

      • 0 0

    • Poczytaj PoRD.

      • 0 0

  • (3)

    Nie wiem czy jest czym się cieszyć. Wspomniane bezpieczne rozwiązanie na ulicy Starowiejskiej wcale takim bezpiecznym nie jest. Nie raz widziałam tam nieciekawe sytuacje. Takie rozwiązania wcale nie przyczynią się do tego że ludzie przestaną jeździć samochodami. Taka jest polska mentalność. Stać mnie na samochód i będę nim jeździć do pracy, bo wstyd autobusem(chociaż np. 40 minut szybciej i o wiele taniej). Tak jak już wiele ludzi wspomniało pełno rowerzystów jeździ i tak ulicami chociaż obok mają scieżki. Po pierwszepytam co to zaprzyjemność? zastanawiać się czy ktoś nie zahaczy mnie autem albo nagle trzeba będzie zjechać bliżej krawężnika, bo auto wymijające mnie podjedzie zbyt blisko i ciach zahaczam o krawężnik uderzam głową w beton i jestem rośliną. Bo oczywiście wielu "promotorów" jazdy rowerem po mieście wcale kasków nie zakłada bo i po co. A uwierzcie mi niejeden przez taką głupotę życie sobie zmarnował. Po drugie no właśnie nie lepiej przejechać sobie przyjemnie np. ściężka rowerową czy też ścieżkami leśnymi? to chyba o to chodzi w jeździe na rowerze. Ma być przyjemnie i lepiej chyba by było jednak bez mnóśtwa spalin obok nas czy się mylę? Osobiście bardzo lubię jeździc rowerem rekreacyjnie i cieszę się, że Gdynia jest pozytywnie nastawionado rowerzystów, ale szlag mnie trafia jak ciągle słyszę negatywne komentarze "rowerowców", którym rozwiązania miasta nie pasują i cieszą się tylko z tych najbardziej idiotycznych. Chociaż i tak finalnie przechwalają się, ze oni zrobiliny to lepiej, że skrzyżowania wcale nie powinny być robione pod kierowców itp..

    • 8 6

    • Gościu - mylisz się strasznie. Ja nie mam czasu na stanie w korkach w aucie.

      Szkoda mi na to też kasy - tej nie za dużo jak ma się dodatkowo pewne hobby.

      Powielasz szkodliwy prostacki szablon - ja akurat i z samochodu i z roweru widzę, że ci co jadą jezdnią obok DR po ich prawej stronie należą do rzadkości.

      A niektórzy powinni być zwolnieni - bo nie tylko piłkarze ręczni czy siatkarze zdobywają medale, te zdobywają też kolarze, z których lepsi trenują za granicą (a czemu nie w Polsce ?) gdzie atmosfera na drogach jest dużo lepsza - tam nikogo nie dziwi widok trenującego kolarza jadącego obok DR. A dlaczego ? Bo ma za dużą prędkość, przez co na zakolach DR przy skrzyżowaniach stwarzałby niebezpieczne sytuacje dla innych. A zazwyczaj i tak wyjeżdżają poza miasta, bowiem tu trenować trzeba rytm i kondycję - umiejętność jazdy ze średnią prędkością ok. 40-45 km/h przez nawet 8 godzin. Tym krajem są np. Włochy.

      Wracając do jazdy rowerem nas amatorów - większość z nas i tak korzysta z DR, bo ludzie najzwyczajniej boją się jeździć po ulicach i tam gdzie nie ma DR jadą po chodnikach i tu nie rozumiem takich jak ty i durnego szablonu - jak jest DR jadą jezdnią, jak nie ma DR jadą chodnikiem ? Już jezdnią nie jadą ? Zastanawiąjące. To co te gdańskie liczniki rowerowe wskazują ? Przelatujące obok nich owady ?

      Kaski - ja używam kasku bo jadę znacznie szybciej od innych i często ruchliwymi ulicami, tam gdzie nie ma DR, lub są jakieś niezrozumiałe jej fragmenty - są ponoć "buble" dla kierowców, czyli drogi donikąd, to tym bardziej są infrastrukturalne buble rowerowe, których ze względu na brak doświadczeń biur projektowych jest z 5 razy więcej niż samochodowych. Proszę to przyjąć to wiadomości - faktycznie pojeździć rowerem jak deklaruje spora już część kierowców i sprawdzić osobiście ja się sprawy mają.

      Wracając do kasków - znasz wypadki rowerowe, że tak twierdzisz. Ja jak wspomniałem wyżej używam ale dobrowolnie i tak powinno zostać. A urazy głowy to mogą mieć i piesi, bo w każdej chwili można potknąć się na krzywych chodnikach lub poślizgnąć na lodzie.

      I na koniec - czytaj uważnie, bo to UM forsuje a nie ja na przykład. Ludzie z magistratu nie przybiegli do mnie po opinię. A centrum powinno być od dawna przyjazne rowerzystom jednak mimo wszystko.

      • 1 1

    • Pelno rowerzystow jezdzi i tak ulicami, bo sciezki sa zrobione po prostu zle i niebezpiecznie. Mentalnosc trzeba zmieniac. Smrod i spaliny sa w miescie od samochodow, wiec nalezy ich ilosc zmniejszyc. Ludzie musza sie jednak przemieszczac, wiec nalezy im dac bezpieczna, tania i zdrowa alternatywe. Rower moze byc swietnym srodkiem transportu na trasy 1-10km. Drogi rowerowe powinny byc bezpieczne i dobre. Ludzie nie uzywaja czegos co jest po prostu zle.... tak jak wybierasz samochod bo ci wygodnie, tak masa ludzi wybralaby rower, gdyby byly bezpieczne i dobre drogi rowerowe.

      • 2 3

    • mentalność trzeba zmieniać.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum