• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • Jedynym rozwiązaniem problemu jest przeniesienie centrum na peryferie.

    • 11 4

  • Tak się sr*cie z tymi ścieżkami (1)

    a gdzie jest infrastruktura dla rowerzystów? Pąpka i klucze pod Infoboxem to coś dla panienek jak im dętka strzeli. No u puste stojaki pod UM gdyby ktoś chciał zaparkować przy 10 lutego.

    • 6 11

    • "pąpkę" i klucze to się przy d***e wozi

      fajnie, że jakieś są na mieście ale licz się z tym, że ktoś je zaiwani. Kto z sobą nosi ten się nie prosi.

      • 2 0

  • Fajnie, trzeba sprawdzać opcje, zwłaszcza takie, które tworzą osoby często poruszające się rowerem

    powodzenia.

    • 8 8

  • Tylko dlaczego zmiany wprowadza się "od końca"?

    Najpierw powinno się przebudować skrzyżowanie Dworcowa/Podjazd, a potem wydzielać pasy dla rowerzystów. Nie byłoby wtedy w ogóle dyskusji. A przebudowa skrzyżowania jakoś ciągle na etapie planów.

    • 7 5

  • Rafal dlaczego nam to robisz ?

    Nie utrudniac ruchu samochodom, nie stwarzac zagrozenia na drogach to sa wasze zadania

    • 7 9

  • Fatalny pomysł

    Nie da się porównać ruchliwego skrzyżowania 3Maja z małym odcinkiem jednokierunkowej Starowiejskiej, gdzie wprowadzono kontrpas , fatalny pomysł.

    • 11 11

  • Idiotyzm (1)

    na rowerach jezdza 3 miesiace w roku a korki i tak tam są cały rok

    • 19 20

    • 3 miesiące to się najwyżej "NIE DA" jeździć rowerem,a nie odwrotnie.

      • 8 2

  • Prawo dla wybranych (1)

    "Na Starowiejskiej nie było kolizji z rowerzystami" bo jest ich tam jak na lekarstwo. Podejrzewam, że więcej nałożono mandatów karnych za parkowanie, niż rowerzystów jechało Starowiejską w górę.
    Wyznaczmy więc pas dla rowerów na 3 Maja, niech korki większe będą, paliwa zużyjemy więcej, kupimy i podatki zapłacimy. Same PLUSY

    • 15 8

    • W Gdańsku jakoś kontrapasy się sprawdzają i są one wprowadzane sukcesywnie. Jak na razie odnotowano tam jedną kolizję z udziałem rowerzysty. Dlaczego w Gdyni ma się to nie sprawdzić. Nawet Sopot i Pruszcz też wprowadzają kontraruch

      • 5 0

  • Jeszcze wieksze korki! (6)

    Gratulacje, jeżdżę tamtędy codziennie i to właśnie w lewo bo środkowy pas jest tak zawalony, ze się stoi kilka zmian świateł. Gratuluję naprawdę idiotycznych pomysłów dla garstki rowerzystów (nie widziałam nigdy w tym rejonie rowerów) . Poszerzcie chodniki, wydzielcie ścieżki na chodnikach, które owszem trzeba będzie wyremontować zamiast jeszcze bardziej utrudniać poruszanie się po centrum Gdyni, w której nie ma parkingów!

    • 21 14

    • (3)

      Masz problem z brakiem miejsca do parkowania w centrum? Hmmm... szkoda,że nie przyjechałeś rowerem, to byś nie miał tego problemu ;)

      • 6 4

      • (1)

        Gdybym przyjechal rowerem to nie mialbym go tez gdzie postawic albo by mi go ukradli...

        • 2 5

        • No tak, bo samochodów nie kradną. Tylko koniecznie trzeba postawić na trawniku,tuż na przeciw okna sypialni...

          • 2 0

      • Dokładnie - ostatnio autem po 18:00 mam problemy z zaparkowaniem przy

        DH Batorym. Rowerem nigdy.

        • 1 0

    • Chodniki powinni byc dla pieszych i zagrodzone dla samochodow. Remonty tak, ale jednoczesnie zakaz parkowania. Drogi rowerowe wydzielone w chodniku sa niebezpieczne. Zawalone miasto samochodami to smrod i halas, lepiej redukowac ruch samochodowy. Nie wiem po co w ogole poruszac sie po centrum samochodem. Przeciez tam sa male odleglosci?

      • 4 0

    • Tak ? Właśnie ja korzystam z tego pasa i zawsze jest tam mało chętnych

      do skrętu w lewo, których odstraszają auta stojące na 10 Lutego przed Władysława IV. Większość woli z tego względu jechać prosto.

      • 0 0

  • PO CO? (2)

    Przez takie bezmyślne tylko więcej komplikacji...
    Niech się spotkają :brawurowy rowerzysta jadący pod prąd szybkiego kierowcy i będzie miazga.

    • 13 10

    • a widzisz... ten pomysł lobbowała głównie opozycja :D

      • 1 0

    • Szybki kierowca zdąży zareagować, ja się raczej obawiam tych wolnych (w myśleniu)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum