• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez miasto. Kontrapasy są bezpieczne, ale liczba wypadków rośnie

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach. Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach.

W Gdańsku w ciągu ostatnich pięciu lat wydarzyło się 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Z każdym rokiem rośnie liczba nieszczęśliwych zdarzeń, ale ma to związek z większą liczbą rowerzystów na drogach. Bezpieczne okazały się dla cyklistów kontrapasy.



Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach. Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach.
Podczas Kongresu Rowerowego, który na początku kwietnia odbył się we Wrocławiu, urzędnicy z Gdańska pochwalili się wprowadzanymi udogodnieniami dla rowerzystów i ich wpływem na poprawę bezpieczeństwa w ruchu.

Okazuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat na ulicach Gdańska doszło łącznie do 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Jeszcze w roku 2009 na drogach wydarzyło się 59 wypadków (bez kolizji). Ta liczba cały czas rosła, by w 2013 r. osiągnąć 98.

Urzędnik odpowiedzialny za ruch rowerowy uspokaja: - Wzrost liczby wypadków i kolizji spowodowany jest wzrostem liczby rowerzystów na naszych ulicach. Sądzę, że niebawem liczba zdarzeń nie będzie podążać za liczbą rowerzystów na drogach. Obie wartości zaczną się od siebie niebawem "oddalać". Rośnie znajomość przepisów, a infrastruktura staje się coraz lepsza. Podobne wyniki pokazują statystyki z krajów Europy Zachodniej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw komunikacji rowerowej.

Rower jest dla ciebie przede wszystkim:

Bezpieczne natomiast okazały się krytykowane przez wielu kierowców samochodów kontrapasy dla rowerzystów wytyczane na drogach jednokierunkowych. W 2009 r. rozpoczęto stosowanie tego typu rodzaju rozwiązań drogowych. W sumie przez pięć lat powstało prawie 25 kilometrów kontrapasów, a w tym czasie doszło na nich jedynie do pięciu incydentów.

- Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

Dlatego też w Gdańsku powstaną nowe kontrapasy. Czekają na nie ulice południa Gdańska, a także Moreny i Osowy. W tej chwili dzielnicą, która jest najbardziej usiana kontrapasami jest centrum Gdańska. Praktycznie każda droga jednokierunkowa dopuszcza rowerzystów do jazdy pod prąd.

Opinie (374) 2 zablokowane

  • ciekawi mnie jedno ja jako kierowca zblizajac sie do pasów musze zachowac ostrożnosc a rowerzysta jedzie z impetem ma takie same znaki jak kierowca samochodu,na ściezce sa namalowane pasy ,ale rowerzysta ma to w dętce
    mieszkam na chełmie i wiele razy musiałam uciekac gdy przechodziłam pod tunelem i wchodziłam na druga strone jezdni tam jest droga rowerowa a rowerowcy tak za...ja ze strach

    • 3 1

  • istnieją też kontrapasy NIEBEZPIECZNE (3)

    Armii Krajowej w Sopocie to horror i kryminał
    zawsze tam jade z dusza na ramieniu
    mialem juz dwa male wypadki
    a znajomy wyladowal w szpitalu

    • 1 1

    • to nie jest kontrapas (2)

      to wymysł lokalnego kretyna, w dodatku nie spełnia żadnych norm (prawo nie dopuszcza istnienia dwukierunkowego pasa w jezdni)

      • 0 1

      • to jest pas wężowy dwukierunkowy (1)

        będący przykładem zgniłego kompromisu. Prawo do parkowania samochodów w mieście traktowano tam jako priorytet. To się może zmienić, ale warto tworzyć pojednawcze posty.

        • 0 2

        • warto tworzyć przemyślane rozwiązania

          jest tam dość miejsca by parkować na jezdni i puścić rowery pod prąd (oraz - odpowiednio - zgodnie z samochodami). Ograniczenie prędkości jest. Zamiast tego stworzono BUBEL. Pseudo-pas zastawiany samochodami (obecnie już rzadko, ale jednak się zdarza) z dziurami przy krawężniku oddzielającym go od "chodnikowej" DDR.

          • 0 1

  • wspólnie

    Czytać się nie chce wypowiedzi nie których osób. Skoro to tak popularny temat to niech wszyscy co piszą to pomyślą i zaproponują bezpieczne rozwiązania dla każdego uczestnika ruchu. Życzliwości i wyrozumiałości nigdy za wiele. Wzajemny szacunek to podstawa, nie zapominajmy o tym. Miłej i bezpiecznej jazdy:)

    • 3 0

  • I będzie liczba wypadków z udziałem rowrzystów stale rosnąć! (1)

    Tak to jest jak się chore przepisy wymyśliło, tzw. geniusze.

    • 2 3

    • znaczy Moniu że będziesz przestrzegać przepisów o ograniczeniu prędkości

      żeby twoja "mądra prognoza" się nie sprawdziła

      • 0 0

  • jeżdżą jak chcą

    Osobiście widziałem jak przez skrzyżowanie na czerwonym świetle ludzie jeżdżą bo im się wydaje jak mają czerwony dywan przez pasy to czerwone światło dla rowerów już nie obowiązuje he he dobre :) chyba nagram film bo często widzę takie przypadki ...

    • 0 4

  • niestety... (4)

    ruch drogowy w takiej formie, jak to się obecnie odbywa jest niebezpieczny i dla kierowców i i dla rowerzystów i dla motocyklistów. często rowerzyści po prostu blokują ruch na ulicach uniemożliwiając wyprzedzenie pojazdom, które mogą poruszać się szybciej, poza tym są niestety niedokształceni i zupełnie nie umieją przewidzieć konsekwencji swoich zachowań, świetnie znają swoje prawa, ale obowiązki już niekoniecznie. powinno być wprowadzone obowiązkowe OC dla tych ludzi, bo naprawdę bardzo często stanowią zagrożenie dla siebie i innych. kierowcy aut, pomimo szczerych chęci nierzadko są zaskakiwani przez domorosłych bicyklistów. a motocykliści..... też ciekawa bajka. czasami odnoszę wrażenie, że dla nich "pas ruchu" to ta środkowa biała linia. zero kierunkowskazów, dużo ryku.... powinni sobie troche pojeździć na żużlu i się wyszaleć. drogi służą do innych celów niż zaspokajania zapotrzebowania na ryzyko małych chłopczyków....

    • 1 4

    • blokują ruch? dobre (3)

      na razie niebezpieczne zachowania generują kierowcy, którzy "koniecznie" muszą rowerzystę wyprzedzić - zwłaszcza po to, żeby dwie sekundy później zahamować (bo ktoś przed nimi skręca) albo jeszcze lepiej - skręcić w prostopadłą uliczkę. Piszę to jako rowerzysta trzymający się prędkości podanej na ograniczeniu - 50 to 50, 40 to 40, 30 to 30.

      • 3 1

      • Ale ściema (2)

        Zwłaszcza jak ruszasz pod górkę rowerem, to na pewno trzymasz się prędkości na ograniczeniu. Przestań ściemniać. I co, może 50 km/h da się jeździć "szosą" prawą stroną po większości ulic w Gdańsku? Przecież są one tak dziurawe, że musiałbyś codziennie koła centrować, a obręcze zmieniać co miesiąc.

        • 0 2

        • pod górkę tak się składa, że zawsze mam jakąś ścieżkę (1)

          a ulice? przy 50 po prostu jadę metr od krawężnika. Dobre opony, sztywne obręcze. Da się żyć.

          • 1 1

          • A w ogóle to nazywasz się pewnie Armstrong? 50 km/h ciśniesz na dopie, powodzenia...

            • 0 2

  • A ja tamm wolałem jak nie było ścieżek rowerowych. (2)

    Jeździłem sobie spokojnie ulicami, bo mam prawo jazdy a przynajmniej nie wkurzali mnie piesi łażący teraz jak zombi po ścieżkach i durne blondynki na rowerach.

    • 3 2

    • stąd teraz miasto bardziej zwraca uwagę na uspakajanie ruchu (1)

      niż na skupianiu wyłącznej uwagi na budowie kolejnych dróg dla rowerów kosztem chodników.

      • 1 0

      • na drogach osiedlowych ustawowo maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 20km/h

        tyle, że każdy, kto się do tej prędkości stosuje zostanie otrąbiony

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum