• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez miasto. Kontrapasy są bezpieczne, ale liczba wypadków rośnie

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach. Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach.

W Gdańsku w ciągu ostatnich pięciu lat wydarzyło się 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Z każdym rokiem rośnie liczba nieszczęśliwych zdarzeń, ale ma to związek z większą liczbą rowerzystów na drogach. Bezpieczne okazały się dla cyklistów kontrapasy.



Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach. Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach.
Podczas Kongresu Rowerowego, który na początku kwietnia odbył się we Wrocławiu, urzędnicy z Gdańska pochwalili się wprowadzanymi udogodnieniami dla rowerzystów i ich wpływem na poprawę bezpieczeństwa w ruchu.

Okazuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat na ulicach Gdańska doszło łącznie do 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Jeszcze w roku 2009 na drogach wydarzyło się 59 wypadków (bez kolizji). Ta liczba cały czas rosła, by w 2013 r. osiągnąć 98.

Urzędnik odpowiedzialny za ruch rowerowy uspokaja: - Wzrost liczby wypadków i kolizji spowodowany jest wzrostem liczby rowerzystów na naszych ulicach. Sądzę, że niebawem liczba zdarzeń nie będzie podążać za liczbą rowerzystów na drogach. Obie wartości zaczną się od siebie niebawem "oddalać". Rośnie znajomość przepisów, a infrastruktura staje się coraz lepsza. Podobne wyniki pokazują statystyki z krajów Europy Zachodniej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw komunikacji rowerowej.

Rower jest dla ciebie przede wszystkim:

Bezpieczne natomiast okazały się krytykowane przez wielu kierowców samochodów kontrapasy dla rowerzystów wytyczane na drogach jednokierunkowych. W 2009 r. rozpoczęto stosowanie tego typu rodzaju rozwiązań drogowych. W sumie przez pięć lat powstało prawie 25 kilometrów kontrapasów, a w tym czasie doszło na nich jedynie do pięciu incydentów.

- Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

Dlatego też w Gdańsku powstaną nowe kontrapasy. Czekają na nie ulice południa Gdańska, a także Moreny i Osowy. W tej chwili dzielnicą, która jest najbardziej usiana kontrapasami jest centrum Gdańska. Praktycznie każda droga jednokierunkowa dopuszcza rowerzystów do jazdy pod prąd.

Opinie (374) 2 zablokowane

  • ZNOWU!!!!!

    Kolejny artykuł o rowerach i teraz znowu kierowcy będą wylewać swoje żale na rowerzystów, a rowerzyści na kierowców..

    ZARÓWNO ROWERAMI JAK I SAMOCHODAMI JEŻDŻĄ LUDZIE!!!!! I w obu tych grupach znajdą się debile bez wyobraźni!!!
    Nie można generalizować. Nie ma sensu powtarzać w kółko tego samego. Niektórzy ludzie to buraki i to oni generują takie opinie... Lepiej może napiszmy, co miłego się nam zdarzyło na drodze? Bo chyba były takie sytuacje?

    • 24 2

  • obowiazkowe ubezpieczenie (2)

    obowiązkowe ubezpieczenie rowerzysty

    • 21 13

    • a od głupoty juz wykupiłes:)

      • 10 6

    • Jesteś post sowieckim idiotą, gotowym wprowadzać durne przepisy ?

      Od turystów chcących wypożyczyć rower na Głównym Mieście też będziesz żądał OC ?

      • 3 1

  • 20% ....niby nie dużo.

    • 0 0

  • zmielone mozgi przez lewakow niebawem zakaza jazdy na rowerze, bo jak wiadomo w rowerze są pedały (1)

    a to szkalowanie piergow i biedronek i innych znanych pe... tfu homosiow

    • 1 13

    • akurat lewaki kochaja rowery

      • 2 3

  • kontrapasy (3)

    Z okresu mojej młodości nie było kontrapasów, ale na ulicach było bezpieczniej i kulturalniej niż teraz - rowerzysta widząc w lusterku jadący samochód trzymał się blisko krawężnika, a kierowca wyprzedzający go zwalniał,żeby go nie potrącić

    • 12 2

    • i trawa była bardziej zielona....

      • 2 2

    • Przeczytałeś ze zrozumieniem artykuł ?

      • 1 0

    • za czasów twojej młodości

      samóchód mieli tylko nieliczni. Nie można porownywać ruchu z lat 80,90 do tego dzisiejszego

      • 2 0

  • (1)

    - Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

    A co ma piernik do wiatraka? Logika z podwórka politycznego, bez związku z sensem.

    • 15 5

    • dokładnie... zwłaszcza że w sumie kontrapasów jest 25km

      • 3 1

  • standardowo = rowerzysci = problem

    • 8 14

  • Rowerzyści to plaga (4)

    Nie gadajcie, że są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu - nie muszą znać przepisów drogowych tj. nie ma uprawnień.

    Nie maja badań technicznych, nie płacą podatków na drogi.

    Nie mają OC!

    Przeciskają się jak głupi między samochodami w korku prowokująć potrącenia gdy auta ruszą.

    Najgorzej to traktują pieszych, jeżdzą jak głupi, w miejscach gdzie drogi rowerowe przecinaja sie z chodnikiem NIE ZWALNIAJĄ - a za brak podobnego zachowania w przypadku aut jest nieustanna nagonka (wg mnie słuszna). Wiele razy byłem świadkiem chamstwa i wyzwisk w stosunku do pieszych przechodzących na "przejsciu" na drodze rowerowej ze strony rowerzystów.

    • 24 17

    • Jeszcze gorsi są pchający taczki

      • 2 7

    • Och to straszne nie mają badań technicznych na łańcuchy i zębatki normalnie zbrodnia

      • 9 6

    • nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania

      Rowery są o bardzo różnych konstrukcjach i szerokich zakresach parametrów. Kupując rower ponoszę koszty transportu, VAT. Kupując materiały eksploatacyjne - tak samo. W kosztach transportu jest podatek drogowy. Budowa dróg jest tak kosztowna, że z samego podatku drogowego nie jest możliwe jej sfinansowanie.
      OC? po co? żeby doczepić tablice rejestracyjne i inne pierdoły? rower łatwo ukraść i ktoś może mi narobić syfu... komu to potrzebne?

      • 3 7

    • Jesteś homo sovieticus ? Z Doniecka przyjechałeś rzeszyć post sowieckie

      absurdy ? OC ? Od turystów wypożyczających rowery też ? To zrób z Polski pośmiewisko normalnego świata. Przepisy ? Na bakier z nimi jesteś ignorancie - wątpię aby taki jak ty usłyszał coś takiego, że brak dokumentu jak karta nie zwalnia z obowiązku znajomości przepisów drogowych.

      • 4 2

  • Nie ma to jak pójść na łatwiznę

    a kasę wyprowadzić na lewo np. na rdzewiaka.

    • 2 1

  • Prawda boli (5)

    Rowerzyści jeżdżą jak chcą. Łamią wszystkie zasady. Czas na karanie !

    • 16 14

    • popatrz na kierowców samochodów ślepoto!

      • 7 5

    • (2)

      ale nie wszyscy.... :/

      • 2 2

      • Kto jeździ ZAWSZE zgodnie z zasadami chyba nie powinien obawiać się kary...? (1)

        • 4 2

        • chodziło mi o "rowerzyści ... łamią zasady" że niby wszyscy.
          jestem za karaniem
          gdyby chodziło mi o karanie napisałabym "nie wszystkich"

          • 0 3

    • Czas na karanie dróżników - za nie opuszczanie szlabanów.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum