• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez miasto. Kontrapasy są bezpieczne, ale liczba wypadków rośnie

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach. Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach.

W Gdańsku w ciągu ostatnich pięciu lat wydarzyło się 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Z każdym rokiem rośnie liczba nieszczęśliwych zdarzeń, ale ma to związek z większą liczbą rowerzystów na drogach. Bezpieczne okazały się dla cyklistów kontrapasy.



Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach. Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach.
Podczas Kongresu Rowerowego, który na początku kwietnia odbył się we Wrocławiu, urzędnicy z Gdańska pochwalili się wprowadzanymi udogodnieniami dla rowerzystów i ich wpływem na poprawę bezpieczeństwa w ruchu.

Okazuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat na ulicach Gdańska doszło łącznie do 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Jeszcze w roku 2009 na drogach wydarzyło się 59 wypadków (bez kolizji). Ta liczba cały czas rosła, by w 2013 r. osiągnąć 98.

Urzędnik odpowiedzialny za ruch rowerowy uspokaja: - Wzrost liczby wypadków i kolizji spowodowany jest wzrostem liczby rowerzystów na naszych ulicach. Sądzę, że niebawem liczba zdarzeń nie będzie podążać za liczbą rowerzystów na drogach. Obie wartości zaczną się od siebie niebawem "oddalać". Rośnie znajomość przepisów, a infrastruktura staje się coraz lepsza. Podobne wyniki pokazują statystyki z krajów Europy Zachodniej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw komunikacji rowerowej.

Rower jest dla ciebie przede wszystkim:

Bezpieczne natomiast okazały się krytykowane przez wielu kierowców samochodów kontrapasy dla rowerzystów wytyczane na drogach jednokierunkowych. W 2009 r. rozpoczęto stosowanie tego typu rodzaju rozwiązań drogowych. W sumie przez pięć lat powstało prawie 25 kilometrów kontrapasów, a w tym czasie doszło na nich jedynie do pięciu incydentów.

- Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

Dlatego też w Gdańsku powstaną nowe kontrapasy. Czekają na nie ulice południa Gdańska, a także Moreny i Osowy. W tej chwili dzielnicą, która jest najbardziej usiana kontrapasami jest centrum Gdańska. Praktycznie każda droga jednokierunkowa dopuszcza rowerzystów do jazdy pod prąd.

Opinie (374) 2 zablokowane

  • Gdynia ul Starowiejsk

    Narysowano biały pasek i teraz służy on głównie jako parking samochodów. Niech ktoś spróbuje pojechać Starowiejską w stronę dworca. Poruszając się wzdłuż Gdyni może nie jest złe , jest bulwar, jest ścieżka na Władysława IV ale przejechać w poprzek np. Ze Skweru Kościuszki do Warszawskiej to praktycznie jest niewykonalne.

    • 2 0

  • Jeszcze o kaskach rowerowych... (3)

    Jednym z najczęściej powielanych kłamstw o kaskach rowerowych jest twierdzenie, że w rowerowej europie jeździ się w kaskach i te kaski cieszą się powszechną akceptacją ze strony rowerzystów. W praktyce jest dokładnie odwrotnie.

    jaki procent rowerzystów nosi kaski w zroweryzowanych krajach ue?
    badania europejskiej federacji cyklistów wskazują, że niewielki:
    - holandia 0,1 %
    - niemcy 2 %
    - francja 2,4 %
    - dania 3 %

    - wielka brytania zaledwie 22%

    organizacje rowerowe są przeciwne obowiązkowym kaskom rowerowym.
    najsilniejszy głos sprzeciwu słychać ze strony ecf (european cyclists federation europejska federacja cyklistów). Organizacja ta zrzesza 60 europejskich organizacji rowerowych z 37 krajów. To największa i najbardziej znacząca organizacja rowerowa w europie.
    z ich publikacji warto zapoznać się przede wszystkim z:
    - improving bicycle safety without making helmet-use compulsory official position of the european cyclists federation
    - results of helmet laws & shock-horror promotions
    - ask me why i cycle without a helmet
    - ecf helmet group
    - bicycle helmet research foundation
    stanowisko ecf zamyka się tak naprawdę w słowach ecf is not against helmets, but against mandatory helmet laws and shock-horror helmet promotions, czyli ecf nie jest przeciwko kaskom, ale jest przeciwne prawu obowiązkowych kasków rowerowych, oraz opartych o strach szokującym kampaniom promocyjnym kasków.

    co w praktyce oznacza shock-horror helmet promotions ?
    przykład 1, przykład 2.
    podstawowym argumentem, który ma przekonać rowerzystę do jazdy w kasku, jest jego zastraszenie: głowę masz tylko jedną, wypadki się zdarzają, czaszka nie jest z tytanu. Niestety lobby kaskowe posuwa się tutaj za daleko i w zasadzie ordynarnie kłamie, bo wg badań rowerzysta jest statystycznie mniej narażony na urazy głowy niż pieszy, czy osoba korzystająca z samochodu osobowego. No ale czego się nie robi dla zysku ? Paradoksalnie takie reklamy powodują zagrożenie dla drogach, bo po prostu odstraszają potencjalnych rowerzystów przekazem na rowerze jest bardzo niebezpiecznie, a zmniejszając liczbę rowerzystów zwiększają liczbę wypadków z ich udziałem(za rowerowe bezpieczeństwo, ecf thomas krag) !
    reklamy takie dają też użytkownikom kasków złudne poczucie bezpieczeństwa, co moim zdaniem powoduje że kaski mogą generować nieodpowiedzialne zachowania rowerzystów.
    reklamy oparte o strach i szok okłamują i zmniejszają bezpieczeństwo rowerzystów na drodze, powinny więc być zakazane.

    najbardziej wpływowy i trendotwórczy rowerzysta na świecie mikael colville-andersen jest wielkim przeciwnikiem kasków. W swoim wystąpieniu ten rowerowy papież nazwał takie bezmyślne promowanie kasków rowerowych kulturą strachu.
    mikael colville-andersen stwierdził, że kask wiktymizuje rowerzystę. Postronnej osobie wydaje się, że jazda na rowerze jest niebezpieczna, co negatywnie wpływa na wybór roweru jako jego środka transportu.

    • 5 5

    • A pan Korwin Mikke przeciwnikiem tak zwanych "pasów bezpieczeństwa"

      • 1 2

    • "rowerowy papież"

      hahahahaha

      • 2 2

    • Nikt nie powinien nikogo zmuszać czy ma jechać w kasku czy bez. Nie spotkałem

      się z jakimiś nachalnymi reklamami kasków. Ja jeżdżę w kasku - poza ścieżkami jeżdżę ulicami i nie wolno. A badania że pieszy jest więcej narażony niż rowerzysta to dla mnie szajs totalny - jestem tym i tym (i kierowcą auta też) i kiedy mam większą prędkość - czy jako pieszy czy jako rowerzysta ? Przecież nie jako pieszy. Może niedługo i motocykliści powinni pozdejmować kaski.

      • 1 3

  • (4)

    jeżdzą nie patrzą - święte krowy ! wpitzielaja sie na pieszych albo pod maskę
    obok ścieżka rowerowa ale nie po ch... jak można ulicą

    • 8 9

    • (1)

      czasami można ulicą zgodnie z prawem nawet jak obok jest ścieżka.
      np. jak jest po lewej stronie ulicy. albo skręca a rowerzysta planuje jechać prosto... albo nie ma zjazdu bo projektant zrobił wysoki krawężnik.

      • 4 2

      • zgodnie z prawem....szczególnie jadąc Kartuską w stronę Siedlec, ściezka po prawej, prosta, ze zjazdami...i co..rowerzyści na ulicy a tam wąziutko i potem pretensje jeden z drugim ma że wyprzedzanie na żyletkę było...

        • 2 2

    • Co ty Monika prawisz za głupoty. Chyba że jesteś tą co na przystankach

      czeka na autobus na ścieżce rowerowej. I pitol mi o maskach - red. Naskręt by tu pierwszy "przybiegł" z alarmem, że wpadają pod nie. A widzę że strasznie znasz wszystkie trójmiejskie ścieżki że się wypowiadasz o nich. O niepołączonych odcinkach itp. Polscy kierowcy narzekają o drogach donikąd, ale o tym że takie absurdy występują i to w znacznie większej ilości na drogach rowerowych to już słyszeć nie chcą - tu jest cacy. Nie, nie jest cacy, zwłaszcza w Gdyni.

      • 4 1

    • Mam nadzieje, ze nigdy nie parkujesz na chodniku, nie przejezdzasz na czerwonym swietle, nie jedziesz po palcach pieszemu na przejsciu dla pieszych?

      • 2 1

  • RoWERZYŚCI !!! (9)

    I powrócił temat rowerzystów. Niedawno pisaliście o kierowcy autobusu i rowerzyście.
    Po co pisać ? Niech nareszcie jakiś urzędnik weżmie się do roboty i ustali zasady nauki i egzaminowania, oraz kar dla rowerzystów.
    Dosyc już ich bezczelności i rajdowania gdzie popadnie.
    Jadąc samochodem muszę uważać, bo z dużą prędkością , wbrew zasadom ruchu drogowego śmigają po ulicach. Z kolei będąc pieszą, przy analogicznym ich zachowaniu, nie czuję się bezpieczna.
    Do czorta.....nauka przepisów, egzaminy płatne i kary za prędkość, słuchawki w uszach i brak kasków, ochraniaczy, świateł, czy dzwonków.

    • 10 8

    • no tak, piesza i kierowca w jednym (3)

      wysoka prędkość - źle. Jedzie przepisowo - źle, trzeba wyprzedzić a najlepiej zepchnąć zawalidrogę. Nie używa dzwonka - źle. Używa - jak śmie, obraża mnie tym dzwonkiem!. Nie ma świateł - źle. Ma światła - miganie mnie wk****a!. Nie ma ochraniaczy - źle. Ma ochraniacze - olaboga, pewnie amator prędkości, zabójca!

      • 7 3

      • Tu nie chodzi o to, czy używa dzwonka czy też nie (2)

        ale o to, że w ogóle jeździ po chodniku między pieszymi.

        • 4 2

        • często wcale im się nie dziwię. Rozejrzyjcie się, ile dróg rowerowych kończy się na chodniku

          zamiast zjazdu na jezdnię (nawet w postaci CPR kończącego się przy pierwszym miejscu gdzie na taką jezdnię można zjechać). Sam sobie wykreśliłem różne trasy tak, żeby móc z kończącej się ścieżki (lub odbijając w stronę w której ścieżki nie ma) zjechać z niej na skrzyżowaniu, przejeździe rowerowym lub wyjeździe z posesji. Trzy wymienione miejsca (poza tzw. wpustem rowerowym) to jedyny legalny sposób na włączenie się do ruchu na jezdni.

          • 3 0

        • jeżeli jezdnia uprawnia do jazdy z prędkością powyżej 50 km/h to znaczy można jechać chodnikiem

          (rowerem, nie samochodem)

          • 0 0

    • Z dużą prędkością ? A to jaką ? 80 km/h na rowerze ?

      Niestety tu urzędnicy są dużo lepsi od ciebie i zdają "egzamin" - nie będzie powrotu do absurdów typu "karta rowerowa" dla dorosłych. I to ty jesteś na bakier ze znajomością prawa - brak karty nie zwalnia (tak jak pieszych) ze znajomości przepisów drogowych.
      A kaski - dla kierowców też. Na TVN Turbo w serii "wypadek - przypadek" "fajnie" wyglądają dziury w szybach samochodowych nabite głowami przez pasażerów.

      • 2 2

    • Do Ani

      Droga Aniu sama nie znasz zasad ruchu drogowego jeśli brak jest drogi rowerowej to rowerzysta zobowiązany jest jechać prawą stroną drogi jeśli prędkość jest do 50km/h a nie chodnikiem. Jak jest korek na ulicy przykład Kartuska od Jabłoniowej do Łostowickiej 7-8 rano to wy toporni kierowcy nie stosujecie się do przepisów bo powinniście zrobić przejazd z prawej strony czyli nie stanąć jak osioł na środku pasa albo przy krawężniku. I co tu wymagać od rowerzystów jak wypowiada się osoba która nauczyła się zdać egzamin a nie przepisów i kultury na drodze.

      • 2 2

    • (1)

      kretynko jaka to jest ta duża prędkość 40-50 km/h?Przecież idiotko tyle mogą się poruszać w mieście pojazdy więc w czym masz problem?Za wolno jedzie skowyt że blokuje ruch że biedni kierowcy muszą w korku stać albo wlec się 10km/h jedzie szybko to wtedy za szybko bidulki nie umieją go zauważyć zareagować zgodnie z przepisami oczywiście wszechobecna zawiść o pieniądze bo nie pijemy paliwa i akcyzy nie płacimy.Co za debilizm

      • 2 5

      • może i masz rację, ale kultury nie prezentujesz za grosz

        a potem na nas patrzą jak na socjopatów. Zmień podejście.

        • 4 0

    • "kary za brak kasków, ochraniaczy"

      Jakich ochraniaczy, takich na łokcie i kolana? :D Co do kasku to obowiązku nie ma, każdy sam decyduje.

      • 5 0

  • (3)

    Zła atmosfera wokół roweru w mieście, ryzykowna infrastruktura - kontrapasy, beznadziejne wykonanie malowideł na jezdniach, brak jednoznacznych przepisów, agresja wśród kierowców i rowerzystów, uszczęśliwianie rowerami na siłę męczą społeczeństwo. Nie nudzi się Wam ten syf i komentowanie? Jest na to sposób:

    Rowery powinny być latające albo jeździć tunelami.

    • 5 4

    • Co za chory pomysł - latające rowery?

      Będą zderzać się w powietrzu i spadać nam na głowy.

      • 3 2

    • (1)

      Agresja jest nie tylko wsrod kierowcow i rowerzystow. W Polsce agresja jest wszedzie, powszechna. Prawo silnego, kto bardziej agresywny ten wygrywa. Rodzice sa agresywni do dzieci. Dzieci agresywne do innych dzieci. Polska to kraj niemilych i agresywnych ludzi ze zlymi, zmeczonymi i wrogimi twarzami.

      • 4 2

      • to tylko na tym portalu, w realu jest dużo lepiej ;-)

        • 0 0

  • A kiedy w Gdyni będą parkingi strzeżone ?

    Chociażby pod marketami, bo strach tak zostawiać rower tylko na druciku do słupka...

    • 2 1

  • ciekawe... (2)

    ciekawe ile wypadków było spowodowanych na ścieżkach rowerowych przez zaparkowane tam samochody. ostatnio to najbardziej popularny sposób parkowania w Gdańsku, a niestety nasza straż miejska ma to głęboko...

    • 3 4

    • Rzadko to widzę w Gdańsku. (1)

      • 2 0

      • Czesto zajmowane miejsce to...

        ..poczatek Kartuskiej na wysokosci szpitala MSWIA, ale po drugiej stronie pod apteką, tam gdzie jest pizzeria i wyjazd z parkingu tego nowego biurowca, samochody stają tam baaardzo czesto, na całej szerokosci ścieżki rowerowej.

        • 2 0

  • (2)

    Statystyczny rowerzysta jest debilem, nie zdolnym do samodzielnego myślenia.
    Wychodząc z takiego założenia, gdy widzę rowerzystę, to wiem, że musze myśleć za niego, bo on sam nie potrafi i przewidywać, co debilowi do głowy może strzelić...
    Dzięki temu żadnego rowerzysty jeszcze nie rozjechałem, choć kilku się wręcz o to prosiło.
    Wielu rowerzystów teraz podniesie raban, ale to dlatego, że "prawda w oczy kole"...

    • 5 10

    • Prawda w oczy kole ? Napisałeś "kliku ...". To ilu ich widzisz na ulicach ?

      Ślepy jesteś ? Bo ja widzę setki i nie mam z nimi jako kierowca problemów, bardziej z innymi kierowcami.

      • 5 2

    • Na drodze do kazdego trzeba miec ograniczone zaufanie i myslec troche za innych. Tym bardziej jak jedziesz czyms ciezkim, szybkim i czasem zawodnym. Ograniczone zaufanie to podstawowa zasada. Moze sie lepiej pomysl, ze to ty stanowisz zagrozenie, bo to ty mozesz kogos zabic.

      • 4 0

  • uzyskujemy duże odszkodowania (1)

    Jeżeli byłeś uczestnikiem wypadku,doznaleś uszczerbku na zdrowiu
    zadzwoń i dowiedz sie jak możemy Ci pomóc.
    tel.504729591
    Krzysztof.

    • 2 0

    • :)

      • 1 0

  • (1)

    Rowerzystom dano za dużo praw i stąd te wypadki.

    • 7 6

    • nie karmić trolla

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum