Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej
Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.
I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Do Studzienki . Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar , czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.
Trzy metry dla pieszych i rowerzystów
Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.
Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej .
- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych
Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie , na wysokości tzw. wysepki oraz dawnych koszar wojskowych . W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 . Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.
Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa oraz obok poczty . Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.
Auta na chodnikach w innym kolorze
Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO
W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej , czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar .
Przejazdy przez al. Grunwaldzką
Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu
- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina . Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?
Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.
Miejsca
Opinie (234) 3 zablokowane
-
2016-04-26 13:58
Nareszcie. Dwa razy skręciłam kostkę w drodze do pracy. Bólu nie życzę nikomu.
- 3 0
-
2016-04-26 15:15
Przygnębiający jest widok pustych witryn (2)
Chyba z 50% sklepów od Sobótki do Do Studzienki czeka na wynajem.
Może to pierwszy krok do odżycia tej części
Pozdrawiam- 8 1
-
2016-04-26 15:43
Najlepiej tam otworzyć sklepy z rowerami
- 0 0
-
2016-04-26 16:51
Tak odżycia, idiota Adamowicz swoimi czynszami zabił Polski handel na tej ulicy!
Teraz powstaną tam kolejne banki !
- 4 2
-
2016-04-26 15:30
(2)
Nie rozumiem.
Beda 3 metry chodnika, w tym DDR??? I to ma byc gruntowny remont?
Dla pieszych zostanie chociaz metr??
Powinno sie calkowicie zakazac tam parkowania samochodami i wtedy robic DDR i pozostawic z 2 metry dla pieszych.- 3 0
-
2016-04-26 15:35
ciąg pieszo rowerowy ciołku będzie (1)
nie żadna droga rowerowa
- 1 2
-
2016-04-26 16:11
ciag pieszo-rowerowy to jeszcze wieksza glupota.
Przeciez to jest chodnik!
Niech usuna samochody i zrobia porzadny DDR!
Ich koncepcja to zwykly bubel.- 1 1
-
2016-04-26 15:40
Nie dla parkowania na chodnikach!
Po co remontowac chodnik i dopuszczac natychmiastowo do dewastacji przez parkujace samochody?
- 11 1
-
2016-04-26 16:14
W Gdańsku za duzo samochodów ! (2)
Zrobić raz w miesiącu dzień darmowej komunikacji miejskiej- autobusy, tramwaje, SKMka. Wtedy może ludzie nauczyliby się zostawić auto w domu i jechać do pracy i z pracy komunikacją miejską. Teraz rano w każdym samochodzie siedzi jedna osoba jadąca do pracy lub do szkoły. i potem te auta parkują gdzie popadnie- na chodnikach i na trawnikach.
Albo chociaż umówić się z sąsiadami i na zmianę razem jeździć. Wtedy trujących spalin w mieście będzie mniej, korków będzie mniej i będzie pięknie w Trojmieście.- 5 3
-
2016-04-26 16:32
a może zrobić raz na miesiąc opłaty za parkowanie w całym mieście? (1)
- 1 0
-
2016-04-28 08:44
takie opłaty powinny być egzekwowane przez cały rok
można myśleć o powiększeniu stref płatnego parkowania i przeznaczaniu środków na poprawę warunków ruchu pieszych, rowerzystów i klientów komunikacji publicznej.
- 0 0
-
2016-04-26 16:45
Już teraz można przy poczcie spotkać rowerzystów..... (2)
Pytam się czemu ich tam można spotkać skoro po drugiej stronie jest droga rowerowa?Osobiście sam zwracam takim "rowerzystom" uwagę na takie zachowania
- 3 3
-
2016-04-26 17:08
(1)
bo, jak napisano w artykule niektórzy rowerzyści załatwiają swoje sprawy po akurat tej stronie Grunwaldzkiej i nie mają ochoty kilkanaście razy przejeżdżać przez przejścia??
- 3 3
-
2016-04-26 20:06
Zadałem pytanie bo
z autopsji wiem że nie załatwiają tam spaw (sporadycznie)tylko jeżdżą jak święte krowy....a przez przejścia się nie przejeżdża tylko przeprowadza rower
- 3 1
-
2016-04-26 16:49
A kiedy do jasnej ciasnej remont chodników na terenie dworca PKP we Wrzeszczu? (5)
Przecież to woła o pomstę do nieba! Nasze miejsce reprezentatywne, dwie galerię, bary, restauracje, dworzec, biura, perony a chodniki odstraszają każdego co do nas przyjedzie! Do tego okropne PRLowskie wyspy przystankowe dla autobusów! Skandal, że nawet na Euro tego nie zrobili!
- 13 0
-
2016-04-26 16:59
(3)
ale to jest chodnik czy ulica? tam non stop ktos jedzie albo parkuje na chodniku.
Ludzie ledwo sie mieszcza.
Wstyd, ze doprowadzono do takiego bezprawia.- 5 0
-
2016-04-26 17:02
zgodnie z prawem żaden samochód nie może tam parkować bo (2)
po pierwsze samochód musi parkować jak najbliżej jezdni a nie w 5 rzędach kilka metrów od jezdni
po drugie samochody wjeżdżają tam przez przejście dla pieszych
i po trzecie samochody parkują za zakazem ruchu- 1 0
-
2016-04-26 20:24
(1)
czyli mamy trzeci swiat, totalny chaos i bezprawie.
Pienaidze leza na ulicy, ale miasto nie chce zarabiac, bo boi sie furii samochodowcow.
To teraz bedzie furia pieszych.- 1 0
-
2016-04-28 08:45
piesi nie muszą wpadać w furię
lepsza jest konsekwentna, zdeterminowana perswazja i szukanie sojuszników wśród np. operatorów komunikacji publicznej.
- 0 0
-
2016-04-26 19:20
Restauracjami nazywasz kebcie turasow? Kupując kebaba osiedla araba.
- 0 1
-
2016-04-26 16:55
Po co oni to robią? Te drogi rowerowe!? (2)
Metr położenia drogi rowerowej kosztuje miasto 1500 zł ! Ile to kasy!!! Zakazać wjazdu samochodom towarowym i warszawce i rowerzyści będą mieli gdzie jeździć, niech lepiej wezmą się za remont dolnego Wrzeszcza i podłączenie pod elektrociepłownie tych ludzi! Oraz remont kamienic a nie drogi rowerowe kolejne budują !!!
- 3 4
-
2016-04-26 17:09
remonty kamienic są chyba w kwestii wspólnot mieszkaniowych a nie budżetu miejskiego??
- 4 0
-
2016-04-28 20:37
Jak gimbusie
dostaniesz kiedyś może pracę i służbowy samochód z nr na "W" to też będziesz "warszawką". Do tej pory jednak dużo wody upłynie w Wiśle....
- 0 0
-
2016-04-26 17:30
co za uwstecznienie!!!
"Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe."
nie dość że teraz nie ma gdzie zaparkować, to będzie jeszcze mniej miejsca a na dodatek z gorszym wjazdem- 2 4
-
2016-04-26 19:18
Znowu kasa na peda*ą rzy !!! ;//?
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.