• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m. Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m.

Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia ruchu rowerowego na wspólny chodnik z pieszymi we Wrzeszczu?

Aleja Grunwaldzka we Wrzeszczu ma dwa oblicza - północną stronę zobacz na mapie Gdańska (po stronie torów kolejowych), gdzie kilka lat temu wyremontowano chodnik i wydzielono tuż obok drogę rowerową oraz południową zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie) z chodnikami w różnym stanie technicznym i rowerzystami, którzy już teraz jeżdżą między pieszymi.

I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan zobacz na mapie Gdańska czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska, czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.

Trzy metry dla pieszych i rowerzystów

Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.

Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum zobacz na mapie Gdańska (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej zobacz na mapie Gdańska.

- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów. Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych

Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie zobacz na mapie Gdańska, na wysokości tzw. wysepki zobacz na mapie Gdańska oraz dawnych koszar wojskowych zobacz na mapie Gdańska. W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 zobacz na mapie Gdańska. Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.

Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa zobacz na mapie Gdańska oraz obok poczty zobacz na mapie Gdańska. Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.

Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów. Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów.
Auta na chodnikach w innym kolorze

Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut

Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.

  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą - stan istniejący.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan istniejący.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO

W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska.

W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką. W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką.
Przejazdy przez al. Grunwaldzką

Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu

- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?

Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.

Miejsca

Opinie (234) 3 zablokowane

  • Znowu kasa na peda*ą rzy !!! ;//?

    • 0 4

  • co za uwstecznienie!!!

    "Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe."

    nie dość że teraz nie ma gdzie zaparkować, to będzie jeszcze mniej miejsca a na dodatek z gorszym wjazdem

    • 2 4

  • Przygnębiający jest widok pustych witryn (2)

    Chyba z 50% sklepów od Sobótki do Do Studzienki czeka na wynajem.

    Może to pierwszy krok do odżycia tej części

    Pozdrawiam

    • 8 1

    • Tak odżycia, idiota Adamowicz swoimi czynszami zabił Polski handel na tej ulicy!

      Teraz powstaną tam kolejne banki !

      • 4 2

    • Najlepiej tam otworzyć sklepy z rowerami

      • 0 0

  • słupki (5)

    dobrze, że od razu o nich pomyśleli, bo efekt byłyby żaden. Kierowcy w Polsce nie potrafią parkować równolegle.

    • 6 2

    • słupki to kolejny polski debilizm (2)

      po pierwsze utrudniają normalne parkowanie, bo musisz dalej stać od słupka - a parkowanie tyłem przy Grunwaldzkiej to absurd.
      po drugie - w przypadku przejazdu karetki czy straży skutecznie blokują możliwość zjechania z drogi.
      a są wynikiem tylko beznadziejnej pracy policji i SM.

      • 1 6

      • slupki sa objawem totalnej rozpaczy mieszkancow.

        Po prostu w ogole nei powinno byc parkowania na chodnikach.

        • 2 1

      • poki debile parkuja

        Slupki anty-debilne musza byc...

        • 5 2

    • I na pewno nie odróżnią koloru chodnika, skoro nie odrózniają koloru świateł.

      • 1 2

    • i po co słupki

      aby parkować równolegle (wjeżdżając przodem) trzeba mieć trochę miejsca słupki to ograniczą - lepiej takie parkowanie wykonać tyłem - ciekawe jakie kombinacje będą wykonywać kierowcy na Grunwaldzkiej żeby zaparkować :)))) powodzenia

      • 7 1

  • no nareszcie cos dla ludzi (10)

    Wiecej takich remontow chodnikow, przy okazji normuje sie parkowanie samochodow - bravo!
    I nalezy zachowywac widocznosc przy przejsciach dla pieszych - wywalic samochody i wprowadzic slupki na odcinku 10m od przejscia (zgodnie z Kodeksem Drogowym) - to co teraz sie dzieje to masakra: pieszych w ogole nie widac wychodzacych zza zaparkowanych samochodow...

    • 88 9

    • NIE dla parkowania na chodnikach! (5)

      • 25 9

      • ważne by pozostawiać przynajmniej 1,5 m (4)

        • 6 7

        • (3)

          najczesciej zostawiaja 5 cm. Dlatego nie powinno byc w ogole mozliwosci parkowania na chodniku.
          Zakaz calkowity i koniec.

          • 18 4

          • dlatego tu pomyśleli o słupkach (2)

            by odseparować parking od ciągu pieszo-rowerowego

            • 5 1

            • (1)

              tak, ale wciaz zabieraja przestrzen dla pieszych. Piesi straca, bo chodnik jest okrojony na parking i DDR.

              • 1 5

              • z 6 metrów można wydzielić 2 metry na parkowanie, byleby nie było możliwości parkowania w dwuszeregu

                • 1 2

    • cały chodnik ma być dla pieszych (3)

      a nie tylko skrawek. po co chodnik skoro tam i tak mają stać samochody? To może poszerzyć ulicę? Nie da się zrozumieć tych dziwnych urzędników.

      • 12 8

      • zdecydowanie - trzeba rozsunąc budynki aby poszerzyc ulicę

        • 8 2

      • (1)

        Powinno sie pas drogowy przeznaczyc na parking.
        Chodnik powinien zostac calkowicie przeznaczony dla pieszych.

        • 12 3

        • ta i zwienkszyć korki

          • 1 8

  • Chodnik nie jest dla samochodow ani rowerow!! (4)

    Skoro w 3 metrowy chodnik chca wpasowac ddr to ile zostanie dla pieszych???
    Jaka to bedzie rewolucja dla pieszych?

    Dlaczego nadal robicie uklon w strone parkujacych samochodow?

    Przeciez na chodniku przestrzen nalezy sie przede wszystkim pieszym. Bo chodnik jest do chodzenia, nie dla samochodow, nie dla rowerow.
    Zabrac jeden pas samochodom i tam zrobic DDR, odgrodzic slupkami.
    A chodniki zostawic do CHODZENIA

    • 18 9

    • nie ma nic o DDR (3)

      to będzie ciąg pieszo-rowerowy

      nie przeczytał i pr d ol i

      • 3 5

      • nie no super, piesi i rowerzysci maja sie ocierac o siebie i jeszcze zygzakowac miedzy samochodami. I ty nie widzisz w tym nic dziwnego?

        Samochody na jezdnie, z 3 pasa zrobic parking.

        Z chodnika zrobic odidzielny, porzadny DDR i szeroki chodnik.

        Koniec tej dyktatury samochodowej

        • 3 0

      • a co za różnica pod jaką nazwą (1)

        ważne że rowerzyści będą jeździc slalomem wśród pieszych
        a nie powinni

        • 3 1

        • powinni mięć pasy rowerowe wzdłuż ulicy...

          tak jest to w każdym cywilizowanym kraju robione. U nas byle taniej byle jak aby było... więc będzie ciąg pieszo rowerowy.

          Nie jest to rozwiązanie dobre ani dla rowerzystów ani pieszych ani nawet kierowców (nie spodziewają się w takim miejscu rowerzysty)

          • 1 1

  • (2)

    Nie rozumiem.
    Beda 3 metry chodnika, w tym DDR??? I to ma byc gruntowny remont?
    Dla pieszych zostanie chociaz metr??
    Powinno sie calkowicie zakazac tam parkowania samochodami i wtedy robic DDR i pozostawic z 2 metry dla pieszych.

    • 3 0

    • ciąg pieszo rowerowy ciołku będzie (1)

      nie żadna droga rowerowa

      • 1 2

      • ciag pieszo-rowerowy to jeszcze wieksza glupota.
        Przeciez to jest chodnik!
        Niech usuna samochody i zrobia porzadny DDR!

        Ich koncepcja to zwykly bubel.

        • 1 1

  • potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu (1)

    została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.

    Na Grunwaldzkiej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ulicą do Studzienki powinno się wprowadzić ograniczenie prędkości samochodów
    do 30 km/h.

    To radykalnie zmniejszyłoby hałas i poprawiło jakość życia mieszkańców tej ulicy, nie zmniejszając ani na jotę przepustowości tego korytarza ruchu drogowego.

    • 10 6

    • potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu
      została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
      teraz gdy poczta upada zlikwidować całkowicie

      • 0 2

  • (5)

    Dlaczego nadal bedzie mozna parkowac na chodniku? Szkoda remontowac a potem pozwalac na dewastacje przez samochody. To jest nielogiczne.

    Chodnik sluzy do chodzenia a nie do parkowania.

    A ten chodnik we Wrzeszczu przed dworcem to parking czy chodniki? A moze ulica? Tam co chwile ktos jezdzi po chodniku.

    • 85 15

    • dokładnie. tam już chyba jest jakaś ulica. (3)

      a policjnaty siedzą na kebabie i obserwują niczym występy taneczne.

      • 12 2

      • parkować gdzieś czeba (2)

        • 3 6

        • (1)

          parkuj na ulicy albo parkingu, tam jest miejsce samochodow.

          • 8 2

          • szkoda, że tam nie widać nigdzie parkingu, nie licząc CH Manhattan i GB.

            • 0 7

    • Chodnik sluzy do chodzenia a nie do parkowania. i jeżdżenia rowerem

      • 1 7

  • Nie dla parkowania na chodnikach!

    Po co remontowac chodnik i dopuszczac natychmiastowo do dewastacji przez parkujace samochody?

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum