Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej
Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.
I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Do Studzienki . Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar , czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.
Trzy metry dla pieszych i rowerzystów
Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.
Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej .
- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych
Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie , na wysokości tzw. wysepki oraz dawnych koszar wojskowych . W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 . Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.
Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa oraz obok poczty . Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.
Auta na chodnikach w innym kolorze
Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO
W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej , czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar .
Przejazdy przez al. Grunwaldzką
Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu
- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina . Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?
Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.
Miejsca
Opinie (234) 3 zablokowane
-
2016-04-26 11:53
Chodnik nie jest dla samochodow ani rowerow!! (4)
Skoro w 3 metrowy chodnik chca wpasowac ddr to ile zostanie dla pieszych???
Jaka to bedzie rewolucja dla pieszych?
Dlaczego nadal robicie uklon w strone parkujacych samochodow?
Przeciez na chodniku przestrzen nalezy sie przede wszystkim pieszym. Bo chodnik jest do chodzenia, nie dla samochodow, nie dla rowerow.
Zabrac jeden pas samochodom i tam zrobic DDR, odgrodzic slupkami.
A chodniki zostawic do CHODZENIA- 18 9
-
2016-04-26 13:35
nie ma nic o DDR (3)
to będzie ciąg pieszo-rowerowy
nie przeczytał i pr d ol i- 3 5
-
2016-04-26 15:02
a co za różnica pod jaką nazwą (1)
ważne że rowerzyści będą jeździc slalomem wśród pieszych
a nie powinni- 3 1
-
2016-04-26 15:40
powinni mięć pasy rowerowe wzdłuż ulicy...
tak jest to w każdym cywilizowanym kraju robione. U nas byle taniej byle jak aby było... więc będzie ciąg pieszo rowerowy.
Nie jest to rozwiązanie dobre ani dla rowerzystów ani pieszych ani nawet kierowców (nie spodziewają się w takim miejscu rowerzysty)- 1 1
-
2016-04-26 16:27
nie no super, piesi i rowerzysci maja sie ocierac o siebie i jeszcze zygzakowac miedzy samochodami. I ty nie widzisz w tym nic dziwnego?
Samochody na jezdnie, z 3 pasa zrobic parking.
Z chodnika zrobic odidzielny, porzadny DDR i szeroki chodnik.
Koniec tej dyktatury samochodowej- 3 0
-
2016-04-26 12:06
Taki nasz narod
Co z tego że będą robić chodniki i trawniki jak bezmuzgowcy kierowcy to popsuje. Karać i jeszcze raz karać i prawko na 3 miechy zabierać
- 7 5
-
2016-04-26 12:07
Czy dożyjemy remontu ul Grunwaldzkiej????
Odcinki w oliwie, wrzeszczu czy na wysokosci politechniki to skandal
- 12 0
-
2016-04-26 12:09
I znowu o rowerzystach.... (1)
...rzygać już się chce, jak o nich czytam, niech jeżdzą ulicą, to się szybko nauczą porządku i przepisów
- 22 7
-
2016-04-28 08:47
a co, mamuśka nie nauczyła jeździć na hulajnodze?
jakieś kompleksy?
Konflikty "wewnątrzgatunkowe" między kierowcami bywają ostrzejsze niż między rowerzystami a kierowcami czy też między pieszymi a kierowcami.- 1 1
-
2016-04-26 12:31
W Gdańsku większosć chodników należy posprzątać i naprawić (1)
Nawet w centrum jest brud z zimy 2014! A jakość chodników jest już nawet lepsza w Przodkowie niż w Gdańsku! Wywalić prezydenta i powołać sołtysa!
- 9 5
-
2016-04-26 12:32
Troll
- 3 3
-
2016-04-26 12:31
Ciągi rowerowo -piesze to pomyłka. (8)
przy deszczowej pogodzie piesi są traktowani błotem spod kół śmigających rowerzystów. totalny niewypał w naszym klimacie przy namawianiu do korzystania z roweru przy każdej pogodzie !!!
- 16 4
-
2016-04-26 13:00
(7)
Rower to ty chyba znasz z obrazka, skoro piszesz takie głupoty. To nie ponad 1-tonowe auta z szerokimi oponami, które rozpędza się do ponad 100km/h (a niektórzy nawet powyżej 200)
- 2 5
-
2016-04-26 13:16
ubierz jasne spodnie i pochodź na takim ciągu przy Marynarki Polskiej podczas deszczu i po nim, a potem pogadamy
- 3 2
-
2016-04-26 13:31
(3)
Jeżeli myślisz, że rowerem nie można ochlapać to znaczy, że jesteś typowym osobnikiem, który zamiast nóg ma koła i innych użytkowników dróg glęboko w d@pie.
Panisko qwa mć. W gu- 7 2
-
2016-04-26 14:17
zeby ochlapać musi stac tam woda (2)
a jak woda stoi, a nie płynie to pretensje chyba trzeba mieć do urzędników nie do rowerzystów
- 1 3
-
2016-04-26 14:21
a jak pada to pretensje do góry, że spada na chodnik
- 4 1
-
2016-04-28 01:25
Gucio prawda wystarczy trochę bardziej wilgotny chodnik i brak błotników. Potrafi dziecku twarz pochlapać
- 1 1
-
2016-04-26 14:29
co ty powiesz cwaniaczku
mnie sie już dwa razy zdarzyło i to głownie dlatego że rowerzyście się bardzo spieszyło a to że jechał slalomem wsród ludzi oczywiście w d*pie miał :/- 4 2
-
2016-04-26 14:33
to błotniki rowerowe to fanaberia dla lanserów ??!!
- 1 2
-
2016-04-26 12:34
Nie dla samochodow na chodniku!! (1)
Naprawic a potem dopuscic parkowanie samochodow?? Kupy sie nie trzyma.
Przeciez chodniki sa zdewastowane przez komunistyczny przepis z 1982 roku umozliwiajacy parkowanie na chodniku.
Przepis jest do zmiany. Nie dla samochodow na chodniku!!- 19 2
-
2016-04-26 14:26
już dawno powinno być jak chociażby za naszą zachodnią granicą - można tylko parkować w miejscach oznaczonych, bez żadnych wyjątków. Są tam dozwolone miejsca parkingowe także na chodniku ale zgodnie ze znakiem.
- 3 2
-
2016-04-26 13:14
potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu (1)
została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
Na Grunwaldzkiej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ulicą do Studzienki powinno się wprowadzić ograniczenie prędkości samochodów
do 30 km/h.
To radykalnie zmniejszyłoby hałas i poprawiło jakość życia mieszkańców tej ulicy, nie zmniejszając ani na jotę przepustowości tego korytarza ruchu drogowego.- 10 6
-
2016-04-26 15:45
potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu
została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
teraz gdy poczta upada zlikwidować całkowicie- 0 2
-
2016-04-26 13:25
Nauczcie się myśleć (5)
Po kiego czorta wpuszczać tam rowery skoro po drugiej stronie jest ścieżka i to w pełni nie wykorzystana. Potem będą kwiatki. Rowerzysta wjedzie, pieszy nie ustąpi. Po co to? To jest nieprzemyślany pomysł.
- 19 6
-
2016-04-26 13:31
(1)
Po to, że jak się robi przejścia co kilometr, to potem trzeba po przekroczeniu Grunwaldzkiej jakoś jeszcze dotrzeć do celu. Autem to pewnie wozisz tyłek do pokoju z tv, ale innym to byś kazał chodzić kilometrami do celu.
- 3 1
-
2016-04-26 13:56
a po co jezdzsz grunwaldzką jak jest obwodnica?
- 1 1
-
2016-04-26 14:25
jezdnie są dwie w jedną i drugą strone, chodnik jest z jednej i drugiej strony.. (1)
tory są dla jednego i drugiego kierunku. czemu niby droga rowerowa ma być z jednej strony? Przy głównym ciągu (jakim jest al. grunwaldzka) to nie ma sensu. Nikt specjalnie nie będzie jeździł i szukał drogi rowerowej.
- 1 6
-
2016-04-28 20:31
Ponieważ
rowerzystów jest mniej na ulicach niż pieszych i pasażerów w tramwajach?
Czy można prościej jeszcze?- 0 0
-
2016-04-26 14:49
Po kiego czorta wpuszczać tam samochody na chodnik?
- 2 1
-
2016-04-26 13:33
słupki (5)
dobrze, że od razu o nich pomyśleli, bo efekt byłyby żaden. Kierowcy w Polsce nie potrafią parkować równolegle.
- 6 2
-
2016-04-26 14:16
i po co słupki
aby parkować równolegle (wjeżdżając przodem) trzeba mieć trochę miejsca słupki to ograniczą - lepiej takie parkowanie wykonać tyłem - ciekawe jakie kombinacje będą wykonywać kierowcy na Grunwaldzkiej żeby zaparkować :)))) powodzenia
- 7 1
-
2016-04-26 14:24
słupki to kolejny polski debilizm (2)
po pierwsze utrudniają normalne parkowanie, bo musisz dalej stać od słupka - a parkowanie tyłem przy Grunwaldzkiej to absurd.
po drugie - w przypadku przejazdu karetki czy straży skutecznie blokują możliwość zjechania z drogi.
a są wynikiem tylko beznadziejnej pracy policji i SM.- 1 6
-
2016-04-26 15:07
poki debile parkuja
Slupki anty-debilne musza byc...
- 5 2
-
2016-04-26 16:33
slupki sa objawem totalnej rozpaczy mieszkancow.
Po prostu w ogole nei powinno byc parkowania na chodnikach.- 2 1
-
2016-04-26 14:53
I na pewno nie odróżnią koloru chodnika, skoro nie odrózniają koloru świateł.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.