• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawa dla rowerzystów, podpisane przez Prezydenta RP

Krzysztof Kochanowicz
24 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bezpieczeństwo na polskich drogach rowerowych
Nowy przepis wprowadza m.in. możliwość jazdy rowerzystów obok siebie, gdy nie przeszkadza to innym użytkownikom drogi. Nowy przepis wprowadza m.in. możliwość jazdy rowerzystów obok siebie, gdy nie przeszkadza to innym użytkownikom drogi.

W Wielki Piątek Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski, podpisał zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym, które niebawem wejdą w życie. Nowe przepisy będą nie tylko korzystniejsze dla rowerzystów, ale i samych kierowców. Jak podkreśla koordynator ogólnopolskiego projektu "Miasta dla rowerów" - Marcin Hyła - to historyczny moment, bo ta ustawa bardzo dużo zmienia i na pewno przyczyni się do rozwoju naszych miast".



Nowe, korzystne prawa dla rowerzystów:

Jedną z najważniejszych zmian było jednoznaczne określenie pierwszeństwa rowerzystów jadących drogą rowerową wzdłuż drogi głównej, nad samochodami skręcającymi w drogę podporządkowaną oraz z niej wyjeżdżającymi. Polska, jako jedyny kraj w Europie, miała bardzo niejednoznaczne przepisy w tym zakresie, co w praktyce było powodem wielu niebezpiecznych kolizji.

Poprawie bezpieczeństwa służyć ma także możliwość jazdy środkiem pasa ruchu tuż przed skrzyżowaniem. Zasada ta będzie obowiązywać, gdy nie ma wydzielonej drogi rowerowej, a z danego pasa ruchu można jechać w więcej niż jednym kierunku. Takie rozwiązanie z pewnością zapobiegnie niebezpiecznemu dla rowerzystów wyprzedzaniu w obrębie jednego pasa ruchu. Wcześniej bardzo często dochodziło do sytuacji, gdy rowerzysta, który jechał prosto, był wyprzedzany przez samochód, który następnie skręcał w prawo, zajeżdżając tym samym drogę rowerzyście. Analogicznie sytuacja będzie wyglądała na rondach. Tu również, po wejściu w życie nowelizacji, rowerzysta będzie mógł całe rondo przejechać środkiem swojego pasa. Dzięki temu uniknie się wyprzedzania rowerów przez auta, co w ruchu okrężnym bywa szczególnie niebezpieczne.

Jazdę rowerzystom ma ułatwić również dopuszczenie wyprzedzania wolno jadących aut np. w korku z ich prawej strony. Taką możliwość przewidują przepisy ruchu drogowego obowiązujące w wielu państwach europejskich (m.in. Holandii, Niemczech czy Danii) i promują w ten sposób rower, jako przyjazny dla środowiska pojazd, dając mu przewagę nad samochodem w warunkach wielkomiejskiego zatłoczenia ulic.

Kolejna nowelizacja mówi o możliwości jazdy rowerzystów obok siebie, o ile nie utrudni to ruchu. Zmiana ta pozwala legalnie organizować treningi kolarskie (do tej pory kolarze w peletonie łamali przepisy) oraz zezwala na jazdę turystyczną obok siebie na rowerach po pustej, bocznej drodze, gdzie i tak nikomu to nie przeszkadza. Daje też możliwość asekurowania jadących rowerem dzieci przez rodziców.

Nowelizacja dopuszcza przewóz dzieci w powszechnie dostępnych na rynku przyczepach rowerowych oraz stosowanie w rowerach opon zimowych z trwale w nich umieszczonymi elementami przeciwślizgowymi. Przyczepki do przewozu dzieci są bezpieczniejsze niż foteliki mocowane na rowerze, a dostępne na rynku opony rowerowe z kolcami są bezpieczne dla użytkownika, nie niszczą nawierzchni ze względu na znikomą masę rowerzysty i mały moment obrotowy kół roweru, a w warunkach zimowych znacznie poprawiają przyczepność.

Ustawa wprowadza także szereg innych udogodnień, takich jak możliwość jazdy chodnikiem w przypadku złych warunków pogodowych, czy śluzy rowerowe na jezdni, które poprawiają widoczność i będą umożliwiać bezkolizyjny skręt w lewo.

Regulacja wprowadza również nowe definicje roweru i wózka rowerowego. Oznacza to, że na ścieżkach rowerowych mogą poruszać pojazdy nieprzekraczające 90 centymetrów szerokości, czyli rowery, wózki rowerowe, a nawet jednoosobowe riksze.

Opinie (144) 10 zablokowanych

  • Tylko rower elektryczny

    jest naprawdę śliczny.

    • 3 8

  • (2)

    wyprzedzanie podczas korków? ciekawe jeżeli ktos z kierowców otworzy drzwi i rowerzysta glebnie, czyja wina będzie?

    • 10 7

    • Rozumiem, że to pytanie retoryczne...

      • 2 0

    • omijać tylko środkiem nie prawą stroną są gnoje co specjalnie najeżdżają na krawęzniki prawie bo mają małego w spodniach i dowartościowują się tym że cię zablokują przerabiałem takie sytuacje ze 100 razy choć ostatnio poziom akceptacji i kultury wobec mnie zwiększył się

      • 3 1

  • Chory kraj, więc chore przepisy. Przewożenie dziecka w przyczepce rowerowej po jezdni wyczerpuje definicję usiłowania zabójstwa. (5)

    A nie pospolitego narażania życia. Współczuje policjantom, którzy będą musieli znosić ten widok, zamiast zapuszkować sprawcę.

    • 11 12

    • Jeśli nikt nie rozjedziecie owego dziecięcia, to się pewnie udusi. Takie opakowane w plastik niczym brokuł.

      • 3 2

    • matematyk, przyrosłeś do tego siedzenia czy kierownicy czy co? (3)

      horyzont obejmuje ci tylko to co widzisz za przednią szybą?
      nadopiekuńczość cię ogarnęła czy krótkowzroczność?

      • 3 4

      • Merytoryki w tym mniej niż zero. Wprost pogruchotałeś prawa fizyki. (2)

        • 1 3

        • nie prawa fizyki tylko uzurpowane sobie przez ciebie prawo do wyłącznego korzystania z jezdni (1)

          rowerzysta z dzieckiem w przyczepce nie stwarza zagrożenia bezpośredniego nikomu

          kierowca nagminnie przekraczający w mieście prędkość 50 km/h stwarza zagrożenie dla innych, również dla innych kierowców.

          Z mojej strony proponuję tylko poszerzenie wyobraźni o potrzebę uwzględniania interesów innych użytkowników, a wzór na energię kinetyczną znam nie od wczoraj

          przestań gruchotać interesy innych i nie bądź nadopiekuńczy

          • 5 1

          • Spoko. Planują zmianę prędkości maksymalnej w mieście na 30km. Wtedy zapolujemy na matematyków.

            • 0 0

  • zmiana na lepsze (1)

    Potrzebne nam takie przepisy. Mieszkałem w Holandii i tam rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo bez względu na sytuacje na drodze, czy jedzie pod prąd, czy na czerwonym świetle i tam naprawdę każdy uważa na rowerzystę. Co by się nie stało to jest wina kierowcy samochodu. Dlatego w Holandii nikt nie poluje na rowerzystów i nie ma problemu z dostrzeżeniem jednoślada bo będzie jego wina i duży mandat dla kierowcy auta.

    • 17 6

    • Czy musimy małpować wszystko co zachodnie? Nie zapominaj, że Zachód jest zgniły.

      Dobrze, że nie zamieszkałeś w Holandii na stałe. Po przekroczeniu pewnego wieku, w głowie tylko jeden rzeczownik: Eutanazja.

      • 2 9

  • A gdzie jest przepis (11)

    obowiązku poruszania się po ścieżce rowerowej (o ile taka jest). Budujemy ścieżki a rowerzyści i tak poruszają się jezdnią.

    • 14 9

    • (3)

      A dlaczego nikt nie karze pieszych nagminnie szwedajacych sie po sciezkach rowerowych?!Jak widze mamusie z malym brzdacem idaca srodkiem drogi dla rowerow to bym jej chetnie do pupska nakopal, bezmozgowie totalne..

      • 12 2

      • Bo ścieżki rowerowe to tak naprawdę chodniki. Tylko o spaczonej nazwie.

        Bardzo utrudniają spacerowanie z dziećmi. Człowiek się boi czy nie będzie musiał zdrapywać potomstwa z chodnika. O!

        • 2 3

      • (1)

        Dokładnie tyle ludzi łazi po ścieżkach ze szook i popieram ze z małymi dziecmi jak sie zwraca grzecznie uwagę to jeszcze pyskują itp. Normalny rowerzysta powinien jechac po ulicy ... nawet gdy jest ściezka rowerowa obok jezdi. Ma do tego PRAWO !!! tak jak motor czy skuter !

        • 1 4

        • normalny rowerzysta to wie co mówią znaki, np. ze jest zakaz jazdy rowerem jezdnią

          prawo to masz by być mądrzejszym, ale nie ma obowiązku

          • 2 0

    • bo chcemy być normalnym krajem (1)

      w którym drogi rowerowe powstają nie po to, by rowerzystów usunąć z jezdni, ale by im ułatwić życie

      więcej rowerzystów na jezdniach - bardziej uważna jazda kierowców, mimo że wielu ich to początkowo irytuje

      dobre lobby rowerowe dąży do tego, by rowerzyści nie mieli prawa jeździć tylko na tych ulicach, na których jest wyraźny zakaz jazdy rowerem.
      rowerzyści nie jeżdżą tylko po drogach rowerowych, tak jak kierowcy nie jeżdżą tylko po autostradach.
      szosy nie tylko dla szosowców, drogi rowerowe nie tylko dla rowerzystów - rolkarze też się tam zmieszczą, mimo że wielu forumowiczów się temu sprzeciwia.

      w praktyce problem jest mniejszy niż się wydaje

      • 5 0

      • też uważam że drogi rowerowe buduje się w Polsce po to żeby wywalić rowery z jezdni i nie odróżnia się kolarza na rowerze za 5 kawałków od dziecka jadącego na 2 dodatkowych kółkach przykłady?Planowana droga rowerowa Pucka,Unruga pytam się po co to komu wielokrotnie jeździłem tamtędy na rowerze i nie widziałem zagrożenia dla mnie czy innych uzytkowników ale w Gdyni chce się rowerzystów tych rasowych umiejących dobrze jeździć sprowadzić do roli niedzielnych spacerowiczów świadczą o tym ustawienia programów sygnalizacji guziczek jak sobie wciśniesz poczekasz 3 minuty to pojedziesz na następnych światłach to samo to jest ewidentne spychanie rowerzystów poza margines i z tym trzeba walczyć.

        • 3 1

    • Ścieżki rowerowe są dla 13 letnich siusiumajtek i emerytów (1)

      a normalni rowerzyści jeżdżą jezdnią... zapamiętaj to !

      • 1 10

      • chyba nienormalni

        • 2 2

    • bo budujemy bez sensu przykład Wzgórze św Maksymiliana w Gdyni widział ktoś co jest za parkingiem dla złomu koło stacji SKM?Stary zniszczony chodnik i to jest niby ścieżka rowerowa tylko jakby urwana po drugiej stronie nic lepiej słupy trakcyjne drzewa niemal na środku rowerzyści jadą ulica bo zwyczajnie mają dość traktowania ich jak idiotów czy ty jeździłbyś drogą na której stoją w jej obrębie słupy czy drzewa?Krawężniki na przejazdach mają mieć do 5 mm wysokości często mają 1-2 cm i kogo to obchodzi kogo obchodzi że mnie pierdyknęła rama po przejechaniu niecałych 25 tysięcy km po tych super drogach że innym gną się felgi pękają szprychy niszczą się piasty kogo to interesuje jest droga rowerowa nawet rozwalona i wg polskiego durnego prawa masz po niej jechać nawet jeśli jest to niemożliwe to jest chore i rozsądni ludzie z tym walczą olewając te przepisy na szczęście ulicami o dużym ruchu jeżdżą tylko ci którzy się nie boją jechać szybko mają kondycję i 30-40 lecą co nie utrudnia ruchu samochodom

      • 3 0

    • pojedź po śmieszce rowerowej ok 30 km/h to się dowiesz nie każdy lubi jazdę spacerową są ludzie którzy lubią rowerem się trochę zmęczyć i przypedałować solidnie a że większość ma przerzutki to na kilku ustawieniach nawet na góralu wyciągniesz 40-45 na prostej to już jest samobójcza prędkość na 90 stopniowe ciasne łuki na chaszcze zwisające nad głową jak to jest w Sopocie Kamiennym Potoku koło Shella wysokie krawężniki dziury słupy na środku zaparkowane auta pieszych auta wyjeżdżające z bram auta wymuszające pierwszeństwo na przejazdach.W Warszawie kilka lat temu stwierdzono że najwięcej wypadków rowerzyści odnieśli nie na jezdniach a na wydzielonych ścieżkach rowerowych widzisz o czym to świadczy?Że dobudowywane na siłę drogi rowerowe w miejscach gdzie projektant 30-40 lat temu tego nie przewidział jest dla cyklistów bardzo niebezpieczne

      • 5 0

    • przepis jest tylko niestety nikt , albo niw=ewiele osób go respektuje; art 33 kodeksu drogowego

      • 0 1

  • Jazda "parami". (4)

    Zalegalizowanie takiej jazdy to debilizm. Kto często jeździ rowerem to wie o co chodzi.Albo rozlazła na całej szerokości ścieżki rodzinka, albo konwersujące parki mające w pupie że ja mijam jadącego środkiem o centymetry.Tego było pełno i dawniej a jak teraz jest legalne - tym bardziej będą to zlewali. NO BO JA MOGĘ......

    • 21 6

    • twój problem że nie umiesz jeździc... (2)

      skoro nie umiesz wyprzedzić pary rowerów, to co dopiero
      traktor nie mówiąc już o innym blachosmrodzie

      Kto ci łajzo dał prawo jazdy??

      • 4 6

      • (1)

        Heh, ty to jakiś przygłup jesteś.
        Ja nie piszę o wyprzedzaniu, tylko o jeździe na "czołówkę".
        A prawa jazdy nie posiadam, bo do roweru to niepotrzebne.

        • 1 3

        • a co powiesz o wyprzedzaniu na czołówkę kiedy jedzie z przeciwka rowerzysta ja już miałem takie sytuacje i to naprawdę nie jest nic przyjemnego zwłaszcza kiedy takiemu debilowi ścigantowi nie ma gdzie zjechać to piękne uczucie kiedy z prędkością 80-90 km/h przelatuje 20 cm od ciebie samochód tak że czujesz go wręcz na sobie co powiesz o takich kierowcach panie mądry?Wszystko się opiera na rozsądku ludzi czasem naprawdę literalne przestrzeganie i regulowanie każdego pierdnięcia przepisami wywołuje absurdy i politowanie co do dróżek rowerowych to nic się nie zmienia są to alejki do rekreacyjnej jazdy a nie alternatywa dla jezdni przy prędkości powyżej 30-tki gdyby byli mądrzy pozwolilby całkowicie legalnie korzystać z ulic szybkim rowerzystom dla których jazda po polbruku jest niewygodna i niebezpieczna(kolarze szosowi) i dla tych którzy jadą szybko.Ja mam górala z oponami szerokimi na ponad 3 cm i bieżnikiem ale też z wiatrem lecę po prostej 35-40 bez większego trudu taka prędkość na gdyńskich śmieszkach rowerowych to niemal pewne uszkodzenie piast i łożysk na wertepach najechanie na pieszego jakich pełno łazi po śmieszkach oddzielonych białą kreską lub boczne zderzenie z autem którego kierowca nie zdaje sobie sprawy z osiągów współczesnych rowerów z przerzutkami

          • 3 0

    • Dokładnie wpienia mnie jazda parami na ścieżkach i w dodatku jada 15\h a ja ich mija ledwo kilka centymetrów jadąc 32\h bo oni mogą... A o rolkarzach jadących ścieżkami już nie wspomnę i jeszcze jadącymi parami i machającymi rękami po całej ścieżce...

      • 2 1

  • Po co ? (6)

    Po co budowane są ścieżki rowerowe za grubą kasę skoro i tak rowerzyści śmigają po ulicach. Przykłady: Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża, Kołobrzeska i perełka- Grunwaldzka, zakaz ruchu, a rowery sabie jadą po ulicu.

    • 6 9

    • jaco, czy wiesz za jaką kasę buduje się drogi i miejsca do parkowania samochodów? (3)

      gdzie na kołobrzeskiej jest droga dla rowerów? przypuszczalnie chciałbyś ich zepchnąć na chodniki, ale jakby ktoś próbował zakazać parkowania samochodów na chodnikach, to co byś tu napisał?

      wiele przejazdów samochodami po jezdni to przejazdy na mniej niż 3 km - na rowerku ci to zajmie

      • 2 0

      • ci to zajmie około 10 minut (2)

        • 0 0

        • (1)

          10 minut na 3 km to bardzo spokojne tempo ja robiłem 7 km w 12 minut na góralu z tarczówkami i amortyzatorami czyli dość ciężkim sprzęcie

          • 2 0

          • w mieście często ciężko utrzymać dużą prędkość średnią

            Są skrzyżowania, sygnalizacje świetlne i inni uczestnicy ruchu wiec czasem trzeba zwolnić czy nawet zatrzymać się.

            • 4 0

    • też się dziwię... ale widocznie pan prezydent Budyń

      nie tylko w budowie gigantycznych stadionów i hal
      lubi topić pieniądze...

      • 0 3

    • Jaki procent?

      Widziałeś jednego, czy dwóch rowerzystów i od razu podnosisz alarm. Często zdarza mi się przecinać ścieżki rowerowe we Wrzeszczu i znakomita większość rowerzystów poruszała się po ścieżkach. Po prawdzie nie mogę sobie przypomnieć, abym trafił na choćby na jednego jadącego ulicą, choć pewnie tacy istnieją. Czarne owce zawsze się znajdą.

      • 0 1

  • A w Gdyni sluz rowerowych (1)

    nie bedzie,pytam dlaczego?

    • 0 1

    • gdynianinie, skąd o tym wiesz?

      • 0 0

  • Rowerzystów też obowiązują przepisy ruchu drogowego (3)

    Kiedy drogówka zacznie egzekwować jazdę na rowerach po zmroku bez świateł , przejeźdzanie przejść dla pieszych gdy nie ma znaku drogi rowerowej, jazdy rowerem na drogach szybkiego ruchu (obwodnica , trasa WZ, Al. Zwycięstwa).
    Łamanie przepisów zagraża łamiącemu (rowarzyście) a wina i tak na kierowcę.
    A do kierowców rower i skuter to też użytkownicy dróg.

    • 13 1

    • (1)

      Tylko co to ma do tematu ?
      Każdego uczestnika r.d. obowiązują przepisy r.d.

      • 2 1

      • ...

        tylko jakoś rowerzyści to święte krowy!

        • 1 6

    • "Łamanie przepisów zagraża łamiącemu (rowarzyście) a wina i tak na kierowcę." No niezupełnie, jeśli rowerzysta spowoduje wypadek np przejeżdżając przez przejście dla pieszych to policja uzna go za winnego i wlepi mandat a na koniec ubezpieczyciel zażąda kasy za naprawę auta.

      • 0 0

  • do powyższego

    Jeszcze 2 grzechy rowerzystów- jazda z słuchawkami na uszach i wymuszanie pierwszeństwa na pieszych na chodnikach lub ciągach pieszych.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum