• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • MEVO

    Ciekawostką cenowa jest fakt że kawałki blachy z rurami kosztowały więcej niż 1200 rowerów. Nie dziwi zatem kolejny fakt - bankructwa spółki zarządzającej. Kiepski interes zrobiło Trójmiasto.

    • 9 0

  • Dobra okazja (1)

    To jest dobra okazja do tego, by naprawiać Mevo dwie najważniejsze kwestie, które doprowadziły do obecnych problemów.
    Po pierwsze, powinny być proporcje 50/50 w kwestii rowerów ze wsparciem elektrycznym i bez. Na dolnym tarasie można jeździć rowerem bez silnika, a dzięki temu dostępność rowerów byłaby nawet 2-3 razy większa, a to dostępność rowerów jest obecnie największym problemem. Ponadto, takie zwykłe rowery będą z cztery razy tańsze, także w eksploatacji. Mogliby nawet tych zwykłych dać więcej, bo w Gdańsku realnie potrzeba około 6-8 tysięcy rowerów, by system działał sprawnie w sezonie.
    Po drugie, abonament miesięczny powinien kosztować 20-30 PLN, a nie 10 PLN, bo to jest zwyczajnie za tanio (pierwszy raz chyba coś takiego w życiu piszę) i system na siebie nie zarabia. podczas gdy 20-30 PLN to jest wciąż tanio, odczuwalnie taniej niż komunikacja miejska. Wówczas roczny mógłby kosztować ok. 200 PLN. Jak ktoś pisze, że 100 PLN to jest drogo, to chyba nie zna realiów ekononicznych tego kraju. Ten system ma sam na siebie zarabiać, a nie być finansowany z podatków.

    • 5 0

    • Nazwisko tego analityka co to liczył

      Faceta powinni wywalić na zbita mordę z banku.

      • 1 0

  • Zarząd Miasta proszę pojechać do Antwerpii zobaczyć jak tam funkcjonuje rower miejski

    Panią D................cz wsadzić na Mevo w wywieźć do Brukseli

    • 7 3

  • Bardzo dobrze!

    Niech ich ratuje spółka matka Nextbike a nie pieniądze publiczne. Cwaniaki.

    • 5 0

  • NextBike (3)

    Jakim cudem pozwolono aby NextBike stworzył spółkę córkę która może zamknąć w każdym momencie? Przecież warunkiem przetargu było właśnie doświadczenie powyżej x lat(teraz nie pamietam ile to było lat) NextBike Tricity nie miało x lat zostało stworzone po wygraniu przetargu.. jakim prawem na to pozwolono?

    • 13 0

    • chcesz powiedzieć, że (2)

      podpisano umowę z firmą która nie uczestniczyła w przetargu?

      • 1 1

      • Firmy córki

        Ja nie jestem prawnikiem nie wiem jak to działa :)
        Ale według wymagań przetargu wykonawca miał pochwalić się minimum rocznym zarządzaniem systemem rowerowym
        + mieć przychód większy niż 3mln złotych śednio przez ostatnie 3 lata.. Nie wątpie by Nextbike miał takowy ale wątpie by NB tricity miało...

        • 3 0

      • @stefan

        Nie po prostu wybrano firme niespełniajacą wymagań przetargu...

        • 2 0

  • Wspaniała wiadomość... (7)

    Będzie luźniej na ulicach,jednej zawalidrogi mniej .

    • 0 0

  • przede wszytskim to pomyłka z wymianą baterii (2)

    Powinny od początku być przewidziane ładowarki stacjonarne przy stojakach. Tak jest np. w Wilnie. To są sprawdzone rozwiązania a nie eksperymenty z rozwożeniem baterii po zakorkowanym mieście z których co trzecia może działa. Do tego baterie dowożono samochodami spalinowymi a więc gdzie tu ekologia. Błąd był w założeniach. Wystarczyło skorzystać z sprawdzonych rozwiązań a nie kombinować żeby było jak najszybciej. Nie przyjmuję uzasadnienia Grzelaka że to doświadczenie na przyszłość. To nie był innowacyjny projekt.

    • 8 0

    • A zdajesz sobie sprawę z ceny podłączenia do prądu stacji?

      • 0 1

    • To był przewał

      Zarobili niemieccy sprzedawcy chińsdkich rowerów.

      • 2 0

  • Nowa Bulońska

    A może teraz tak samo z NDI? Tam się nic nie dzieje, na tej nowej Bulońskiej...

    • 6 1

  • Kwintesencja rządów funkcjonariuszy PO

    Brawo Dulczessa, brawo Karnoś - czy wzorem Staszka Gawłowskiego, waszego kompana, kanapki zainwestowane w Chorwacji?

    • 10 0

  • Szkoda i czym ja teraz będę jeździł. A tak fajnie się jeździło tymi rowerami Mevo.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum