• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyrok ws. Mevo 1.0. Nextbike musi zapłacić 4 mln zł kary

MKo
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo 1.0 funkcjonowały zaledwie pół roku - od samego początku z wielkimi problemami. Skutki przedwczesnego zerwania umowy odczuwamy do dziś. Rowery Mevo 1.0 funkcjonowały zaledwie pół roku - od samego początku z wielkimi problemami. Skutki przedwczesnego zerwania umowy odczuwamy do dziś.

- To gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów. Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali - powiedział po wyroku Sądu Okręgowego Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Sąd nakazał spółce Nextbike oddać Obszarowi 4 mln zł za niewywiązanie się z umowy dostarczenia i obsługi systemu roweru Mevo 1.0.



Ile pieniędzy pozostało na twoim koncie w systemie Mevo 1.0?

Wyrok Sądu Okręgowego nie jest prawomocny, ale daje nadzieję użytkownikom systemu Mevo 1.0 na odzyskanie wpłaconych i niewykorzystanych środków na przejazd rowerem Mevo w 2019 roku.

System działał wówczas tylko przez pół roku - w zasadzie od samego początku z wielkimi problemami. Użytkownicy narzekali głównie na zbyt małą liczbę rowerów, co sprawiało, że znacząco spadła ich dostępność na stacjach. Jednoślady często miały też rozładowane baterie, szwankowała relokacja rowerów i ich ogólny stan techniczny.

Gdy jesienią 2019 roku umowa OMGGS z Nextbike została rozwiązana, sprawa trafiła do sądu. Obszar domagał się od operatora kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo.



Decyzję o zerwaniu umowy Obszar przekazał na specjalnej konferencji prasowej pod koniec października 2019 roku. Decyzję o zerwaniu umowy Obszar przekazał na specjalnej konferencji prasowej pod koniec października 2019 roku.

Sąd przyznał rację Obszarowi Metropolitalnemu



Teraz sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego. Wyrok nie jest prawomocny.

- Jest to gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. - Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali. Nic jednak nie naprawi faktu, że z winy Nextbike'a od 3 lat bardzo lubiany przez mieszkańców rower publiczny nie działa.
Sąd przyznał, że kara jest wysoka, ale wykonalna. Zgodził się też z powództwem OMGGS, iż za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Triciy, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy.



Nextbike z 60 mln zł długów



Sąd nie zgodził się też z linią obrony Nextbike'a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy, m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na niedostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech. Wśród materiałów dowodowych analizowane były wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu.

- Zasądzając pełną wysokość kary, sąd w pełni zgodził się z tym, jak dużą szkodę dla mieszkańców i promocji nowych form mobilności wyrządziła mieszkańcom firma Nextbike. To przykre, że mimo niedotrzymania publicznych obietnic, władze spółki próbowały dodatkowo zrzucić winę na naszą metropolię. Ta sama spółka pod koniec 2019 roku ujawniła, iż ma ok. 60 mln zł długów i najpewniej zła sytuacja finansowa doprowadziła do braku realizacji umowy - dodaje Michał Glaser.
Tak będą wyglądać nowe rowery Mevo Tak będą wyglądać nowe rowery Mevo

Co ze zwrotem środków dla użytkowników?



Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

- Z uzyskanych informacji wiemy, że użytkownikom zwrócono tylko część pieniędzy. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków - dodaje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
MKo

Miejsca

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Mądry inaczej

    Po co pozywać firme która ma 60 milinów długu? Żeby zapłacić kancelarii za sprawę ?:) koljeny wypłwy pieniędzy ?

    • 1 0

  • Za te 160mln (3)

    Nie lepiej zrobić dopłaty dla mieszkańców ktorzy sobie sami zakupili nowy rower. Przynajmniej ktoś by dbał o ten sprzęt. Za 160mln sporo osob mogłoby skorzystać w Trójmieście.

    • 21 10

    • Srednio rower 2500zl (2)

      Mamy juz zakupione 64000 rowerow..
      Gdyby dofinansowanie po 1000zl do roweru mamy ich 160 000. Zdecydowanie lepsze to było, ale cóż. Wynajem na chwilę jest wygodniejszy i można z tego przecież zyski czerpać..

      • 4 1

      • jasne... (1)

        rower kosztujący średnio 2500zl, po dofinansowaniu kosztowałby średnio 3500zł. Ciągle ten sam schemat jest realizowany a wy dalej sie nie nauczyliście jak to działa. Zapomnij, ze dzieki doplacie wydalbyś na ten sam rower tylko 1500zł.

        • 6 0

        • już nie mówiąc kto by te rowery sprzedawał

          pewnie tylko jeden lub dwa sklepy należące do tej samej rodziny...pociotka kogoś z władz

          • 2 1

  • Oddawajcie złodzieje kasę za rok abonamentu z którego nie mogliśmy skorzystać!

    • 0 0

  • Politycy, którzy nigdy nigdzie nie pracowali

    robią biznesy za kilkadziesiąt milionów złotych. Czekamy na Mevo 2.0 i nowe wały i absurdy. A potem pewnie Mevo 3.0..

    • 1 0

  • Vtopeo 1.0 od razu pisałem, że tak się to skończy (2)

    • 1 0

    • (1)

      to czwarta próba nie druga

      • 0 0

      • pierwszy niewypał był juź w 2011
        wstyd
        nieudacznicy
        przekrętały
        komuchy

        • 0 0

  • Po pierwsze Nextbike nie zaplaci grosza kary!!Wyrok jest nieprawomocny moga sie odwoływac koljne 10lat i odpowiadaja tylko do

    Wartosc odpowiedziałnosc to było kilkadziesiat tysiecy złotych!!Ten wyrok nic nie znaczy!!A odpowiedzialni są urzednicy miasta władze miasta Gdańska bo 70% rowerów finansowali mieszkancy Gdańska!!I jeszcze jedno urzytkownicy sa na szarym koncu wierzytelnosci nie realne by dostali choc 10groszy!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum