• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyrok ws. Mevo 1.0. Nextbike musi zapłacić 4 mln zł kary

MKo
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo 1.0 funkcjonowały zaledwie pół roku - od samego początku z wielkimi problemami. Skutki przedwczesnego zerwania umowy odczuwamy do dziś. Rowery Mevo 1.0 funkcjonowały zaledwie pół roku - od samego początku z wielkimi problemami. Skutki przedwczesnego zerwania umowy odczuwamy do dziś.

- To gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów. Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali - powiedział po wyroku Sądu Okręgowego Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Sąd nakazał spółce Nextbike oddać Obszarowi 4 mln zł za niewywiązanie się z umowy dostarczenia i obsługi systemu roweru Mevo 1.0.



Ile pieniędzy pozostało na twoim koncie w systemie Mevo 1.0?

Wyrok Sądu Okręgowego nie jest prawomocny, ale daje nadzieję użytkownikom systemu Mevo 1.0 na odzyskanie wpłaconych i niewykorzystanych środków na przejazd rowerem Mevo w 2019 roku.

System działał wówczas tylko przez pół roku - w zasadzie od samego początku z wielkimi problemami. Użytkownicy narzekali głównie na zbyt małą liczbę rowerów, co sprawiało, że znacząco spadła ich dostępność na stacjach. Jednoślady często miały też rozładowane baterie, szwankowała relokacja rowerów i ich ogólny stan techniczny.

Gdy jesienią 2019 roku umowa OMGGS z Nextbike została rozwiązana, sprawa trafiła do sądu. Obszar domagał się od operatora kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo.



Decyzję o zerwaniu umowy Obszar przekazał na specjalnej konferencji prasowej pod koniec października 2019 roku. Decyzję o zerwaniu umowy Obszar przekazał na specjalnej konferencji prasowej pod koniec października 2019 roku.

Sąd przyznał rację Obszarowi Metropolitalnemu



Teraz sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego. Wyrok nie jest prawomocny.

- Jest to gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. - Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali. Nic jednak nie naprawi faktu, że z winy Nextbike'a od 3 lat bardzo lubiany przez mieszkańców rower publiczny nie działa.
Sąd przyznał, że kara jest wysoka, ale wykonalna. Zgodził się też z powództwem OMGGS, iż za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Triciy, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy.



Nextbike z 60 mln zł długów



Sąd nie zgodził się też z linią obrony Nextbike'a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy, m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na niedostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech. Wśród materiałów dowodowych analizowane były wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu.

- Zasądzając pełną wysokość kary, sąd w pełni zgodził się z tym, jak dużą szkodę dla mieszkańców i promocji nowych form mobilności wyrządziła mieszkańcom firma Nextbike. To przykre, że mimo niedotrzymania publicznych obietnic, władze spółki próbowały dodatkowo zrzucić winę na naszą metropolię. Ta sama spółka pod koniec 2019 roku ujawniła, iż ma ok. 60 mln zł długów i najpewniej zła sytuacja finansowa doprowadziła do braku realizacji umowy - dodaje Michał Glaser.
Tak będą wyglądać nowe rowery Mevo Tak będą wyglądać nowe rowery Mevo

Co ze zwrotem środków dla użytkowników?



Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

- Z uzyskanych informacji wiemy, że użytkownikom zwrócono tylko część pieniędzy. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków - dodaje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
MKo

Miejsca

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Powinni im umorzyć. SNG za zatrucie Motławy fekaliami dostało śmieszną karę.

    • 7 1

  • Zdecydowana większość ulepszeń naszej trójmiejskiej władzy

    ..niestety jest nędzną kopią starych rozwiązań, które niekoniecznie się sprawdzają. Dlaczego tak jest, sami sobie odpowiedzcie.

    • 5 0

  • Nic nie będzie lepiej (13)

    w takiej formie organizacji wymian baterii jest to syzyfowa praca bez sukcesu. Po kilku miesiącach rowery pójdą znowu na złom. Przy takich korkach jakie są na przykład na południu Gdańska to już widzę jak dojeżdżają tam kilka razy dziennie i wymieniają te baterie. No utopia i pusty śmiech.

    • 109 7

    • (5)

      Pro ekologiczne i pro zdrowotne ale co rowery elektryczne co same za ludzi pedałują ?? Niech zrobią wypożyczalnię zwykłych rowerów a nie elektryków. Będzie zdrowiej i bez baterii ekologicznie.

      • 8 5

      • same nie pedałują

        • 4 0

      • (2)

        a niech zrobią nawet z czterocylindrowym dizlem
        ale neich wpuszczą kilka firm i dadzą wybór a nie monopol,
        zwłaszcza nie monopol oparty na takim absurdalnym regulaminie i cenniku

        fala, gdyby też nie była po prostu wałkiem, hucpą, beszczelnym oszustwem
        powinna zawierać opłatę za rower/ tramwaj/kolejkę, bilet czasowy z dowolną liczbą przedek

        albo skoro integracja taryfowa wysiudała by pociotów ze stołków, to choć darmol wstępny,
        jak Velib, jak Veturilo. była by szansa i rower nie konkurował by z tramwajami

        a tak? niech zdychają. może kolejne podejście będzie w końcu udane

        trawiastozielone kapcie pani prezydent, czyraki w kroku człowieka-pudla
        co to jest, zlot mafii ?

        • 8 1

        • Wiedz, nieszczęsny kolego targany złymi emocjami, (1)

          że Fala to system który właśnie na to wszystko pozwala. Tyle że 'podłączenia' muszą chcieć dysponenci tych wszystkich usług. Daj im szansę, bo Fala na razie jeszcze nie została uruchomiona. I nie mieszaj tego z integracją taryfową, bo tego nie załatwi żaden system informatyczny, tylko umowy pomiędzy organizatorami przewozów. No i staranniej wybieraj cele swoich ataków, bo marnujesz tylko czas, energię i ślinę.

          • 2 8

          • tako rzecze nasza żałosna koruptokracja :-(

            • 0 0

      • Ekologiczne rowery zwsilane węglem

        Ale unia ostatnio stwierdziła że dwutlenek węgla nie jest taki zły a gorsze są gazy w tym gazy fluorowane używane w pompach ciepła i że można to zastąpić dwutlenkiem węgla.

        • 3 2

    • Na południu Gdańska jest bardzo mało stacji Mevo, są wręcz obszary gdzie ich nie ma -- to nie będzie tam też rowerów. :)

      • 3 1

    • Czy za mevo I odpowiedział chociaż jeden urzędnik?? (1)

      My podatnicy straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych

      • 5 6

      • A nie pomyślałeś choć raz że to operator dał ciała?

        • 3 1

    • Powinna być opcja wkładania swoich naładowanych baterii- raz kupujemy ale potem jeździmy prawie za darmo (1)

      Proste jak drut- dlaczego miasto nie chce tego zrobić? ewentualnie ładowarki przy stojakach. To nie jest misja na Księżyć panowie jajogłowi samorządowcy.

      • 3 3

      • Ładowarki

        Swoje baterie to średni pomysł moim zdaniem, ale ładowanie w stacjach postojowych to już absolutnie bardzo dobre i niezwykle praktyczne rozwiązanie. Koszty obsługi długofalowo by bardzo spadły

        • 3 0

    • I dobrdrvticsie nie liczy czy to będzie dxiaact

      Tylko czy oddasz przy urnie grzecznie głos na stary układ

      • 1 2

    • a z rozładowaną baterią jeździć się nie da?!

      rowery to nie hulajnogi elektryczne

      • 0 0

  • całą 6stka ze zdjęcia powinna mieć zakaz politykowania i udać się na emeryturę oraz ponieść konsekwencje swoich nieudolnych (2)

    • 14 0

    • (1)

      Żadna emerytura im się nie należy, chyba, że Doni z własnych niech im płaci. Takiego rozpindżaju nigdy w Trójmieście nie było.

      • 5 0

      • trwają u koryta tylko dlatego,
        że alternatywa budzi jeszcze większą, żywiołową grozę
        Płażyński? Horała? Bubel? Senyszyn? toż to jak kabaret,
        a nie opozycja i alternatywna administracja

        sorry, to ja już wolę dziunię w zielonych kapciach i pudle&szczury w rozkroku

        • 0 0

  • Zatrzymania zatzuty odsiadki

    Konfiskata majątku biznesmenów i urzędników

    • 12 0

  • Z góry pełne szczęśliwości gratulacje dla tych co zdecydują się na korzystanie z mevo2.

    • 6 0

  • Za jakiś czas Mevo 3.0, Fala 2.0... i tak to się w małej Sycylii kręci.

    • 11 0

  • Czyli osoby odpowiedzialne ze strony Gdańska za podpisanie umowy z niekompetentną firmą stracą pracę ?

    • 5 0

  • Tych troje to kompletna żenada i wstyd dla 3miasta (1)

    • 9 0

    • A ten z tyłu od złego słowa to nie wstyd?

      • 3 0

  • A kiedy mieszkańcy metropolii odczują gorzką satysfakcję

    po podaniu się do dymisji urzędników odpowiedzialnych za wybranie nierealnego projektu? Kiedy zwrot przyznanej nagrody, panie Glaser?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum