rowery

stat

Wybierz bagażnik rowerowy na dach auta

Jedną z popularniejszych metod transportu rowerów są specjalne uchwyty montowane na dachu samochodu. Największym powodzeniem cieszą się te z mocowaniem za ramę. W niektórych sytuacjach lepszym rozwiązaniem może jednak okazać się bagażnik z mocowaniem za widelec.



Przewóz roweru na dachu samochodu jest najczęściej wybieranym przez rowerzystów sposobem transportu sprzętu. W porównaniu do np. bagażników montowanych na haku, to rozwiązanie wiąże się równocześnie ze stosunkowo najmniejszym kosztem.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje uchwytów: z mocowaniem za ramę i za przedni widelec. Ten pierwszy to rozwiązanie prostsze, ponieważ nie trzeba zdejmować przedniego koła. Uchwyt montowany za widelec wymaga zdjęcia koła, ale w efekcie bagaż jest nieco mniejszy, co skutkuje zmniejszonym oporem powietrza i w konsekwencji również mniejszym zużyciem paliwa. Dodatkowym plusem jest też nieco większa stabilność w porównaniu do mocowania za ramę.

Droższe rowery, w tym szczególnie te z karbonową ramą, przewozi się najczęściej za pomocą uchwytu montowanego za widelec. Wtedy bowiem całkowicie wyeliminowane jest ryzyko uszkodzenia ramy, które występuje przy wykorzystaniu mocowania za ramę. W gorszej jakości tego rodzaju uchwytach istnieje niebezpieczeństwo np. uszkodzenia ramy podczas zaciskania uchwytu. Najlepsze i zarazem najdroższe uchwyty z mocowaniem za ramę niwelują to ryzyko, dzięki zastosowanym technologiom montażu, niemal do zera.

Samo zamontowanie roweru nie należy do przesadnie skomplikowanych czynności. Zazwyczaj zajmuje nie więcej niż kilka minut. Różnice mogą wynikać z zastosowanych technologii mocowania. Przykładowo, w niektórych droższych uchwytach montowanych za ramę można spotkać system, który sam odpowiednio reguluje siłę zacisku. Co istotne, większość modeli nie wymaga użycia żadnych dodatkowych narzędzi.

W przypadku transportu większej liczby rowerów na dachu należy pamiętać o ich właściwym ustawieniu. Jeżeli przykładowo zamierzamy przewozić 4 jednoślady, to powinno się je ustawić naprzemiennie, by wykluczyć możliwość zahaczenia o siebie kierownic rowerów. Istotne znaczenie może mieć ponadto obciążenie dachu. Jeśli limit (wskazany przez producenta danego modelu samochodu) wynosi np. 50 kg, trzeba podliczyć wagę poszczególnych elementów. Bagażnik bazowy i uchwyt ważą z reguły łącznie kilka kilogramów. Do tego dochodzi oczywiście waga przewożonego sprzętu (jeden rower waży przeciętnie od 10 do 20 kg) - gdy przewozimy większą liczbę rowerów, łączne obciążenie może więc wtedy przekraczać dopuszczalny limit.

Ile to kosztuje?

Najprostsze uchwyty, zazwyczaj wykonane ze stali, można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Koszt dobrej jakości uchwytu aluminiowego to mniej niż 200 zł. Ceny najdroższych modeli wynoszą ok. 600-700 zł. Do tego doliczyć trzeba również koszt bagażnika bazowego, na którym zamontowany zostanie uchwyt.

Jak tłumaczy Jacek Radosz, ekspert firmy Taurus - specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. uchwytów do przewozu rowerów oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, wpływ na ceny poszczególnych uchwytów mają głównie materiał, z którego są wykonane, oraz zastosowane technologie i mechanizmy, w tym np. zabezpieczenia i mocowania.

"Decydując się na wybór uchwytu, powinniśmy przede wszystkim dokładnie określić nasze potrzeby - m.in. to, jak często zamierzamy przewozić w ten sposób rowery i na jakich dystansach. Przykładowo, gdy planujemy dłuższą wyprawę, lepszym rozwiązaniem może okazać się uchwyt montowany za widelec. Jeśli w grę wchodzą częste i krótkie przejazdy, to bardziej optymalnym rozwiązaniem może być jednak bagażnik z mocowaniem za ramę" - mówi Jacek Radosz.

Na polskim rynku dostępnych jest sporo modeli uchwytów rowerowych. Ich produkcją zajmują się m.in. polski Taurus, szwedzkie Thule oraz amerykański Whispbar. Ten ostatni producent to obecnie lider pod względem stosowanych technologii. Jego uchwyty mają na koncie m.in. prestiżowe wyróżnienia Red Dot Award, przyznane za design i właściwości aerodynamiczne. Jak pokazały testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym, uchwyty tej marki są najcichsze i generują najmniejszy opór powietrza, przez co spada oczywiście także zużycie paliwa. Zastosowane technologie przekładają się również na cenę - uchwyty Whispbar należą do najdroższych na rynku.


Zobacz gdzie w trójmieście kupić samochodowy bagażnik na rowery?
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (36)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »