• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bagażniki rowerowe na hak a prawo

Przemysław Mudlaff
22 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Transport roweru w samolocie
Jeden z bagażników wyposażony fabrycznie w 13-pinową wtyczkę. Jeden z bagażników wyposażony fabrycznie w 13-pinową wtyczkę.

Bagażniki samochodowe przeznaczone do przewozu rowerów montowane na haku holowniczym przez wiele lat traktowane były przez polskie prawodawstwo po macoszemu. W 2016 roku ich użytkownicy doczekali się wreszcie możliwości wydania im trzeciej tablicy rejestracyjnej w urzędzie, co jednocześnie stanowiło ogromny krok naprzód w kwestii ich legalności. To jednak nie koniec problemów na linii producenci - prawo, za które płaci konsument.



"Nowe" przepisy



Mniej więcej w połowie 2017 roku w sklepach oferujących bagażniki rowerowe montowane na haku holowniczym doszło do wymiany omawianych produktów z tych, które posiadały dotychczas wtyczkę 7-pinową na takie, które mają pinów 13. Wszystko ze względu na tekst Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, gdzie zostało zapisane, że:

W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:

1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3-5, 7, 8, 12-14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Oznacza to, że bagażniki rowerowe montowane na kuli haka holowniczego muszą być wyposażone w światła: kierunkowskazów, hamowania "stop", oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne inne niż trójkątne, awaryjne, przeciwmgłowe tylne i cofania. Całe zamieszanie związane z wyżej wspomnianą wymianą bagażników w sklepach rozbija się o światła cofania. Otóż wiązki 7-biegunowe nie obsługują światła wstecznego, w opozycji do tych 13-biegunowych i tym samym tylko te ostatnie są rozwiązaniem właściwym z punktu widzenia obowiązującego prawa.

Rzeczywistość



Co ciekawe, wiele warsztatów zajmujących się montażem haków holowniczych nadal - przy braku wyraźnej prośby klienta, instaluje przy nich gniazda 7-pinowe. Warto więc zwrócić na to uwagę i wyraźnie zaznaczyć, czego potrzebujemy. Zdarza się także, że w sklepach, które nie zorientowały się w porę w nowych przepisach, leżą "na półkach" bagażniki z wtyczkami 7-biegunowymi. Ich cena będzie zapewne atrakcyjna, ale dla własnego spokoju podczas kontroli drogowej, lepiej ich nie kupować. W kontekście wspomnianych przepisów zrezygnować powinno się również z popularnych wcześniej wieszaków na rowery, montowanych na kuli haka. W tym przypadku żadne z nich nie były wyposażone w światła w ogóle i tym samym zostały wycofane ze sprzedaży. Warto pamiętać także, że dostępne na rynku przejściówki z 7-pin na 13-pin i odwrotnie nie załatwią problemu braku światła cofania.

Niestety nigdzie nie znajdziemy informacji dotyczących kwestii haków holowniczych zamontowanych przed wejściem w życie omawianego wcześniej rozporządzenia. Wydaje się, że stosowana jest tu zasada lex retro non agit, czyli prawo nie działa wstecz.

  • Bagażnik Menabo Neos Eco 2, cena: 599 zł
  • Bagażnik Peruzzo Parma 3, cena: 1129 zł
  • Platforma Inter Pack Spider 2, cena: 1269 zł
  • Bagażnik Taurus Alfa Plus, cena: 1649 zł
  • Bagażnik Thule Velocompact 924, cena: ok. 1800 zł
  • Platforma Uebler F22, cena: 1979 zł
  • Bagażnik Westfalia BC60, cena: ok. 2000 zł
  • Najbardziej kompaktowy bagażnik firmy Thule, model Easyfold: cena: od 2949 zł


Funkcje bagażników rowerowych montowanych na haku holowniczym



Kwestie prawne związane z przewozem rowerów na bagażnikach montowanych na haku holowniczym nie byłyby tak istotne, gdyby urządzenia te nie były popularne. Jest jednak zupełnie inaczej. Platformy hakowe są bowiem niezwykle wygodnym urządzeniem do transportowania rowerów. Po pierwsze nie wymagają odpowiedniego wzrostu, siły i wprawy, aby zamontować je na haku, a także samych rowerów na nich. Większość producentów zapewnia także możliwość odchylania bagażnika, aby mieć dostęp do bagażnika samochodu. W porównaniu do uchwytów dachowych na rowery nie trzeba pamiętać o platformie na hak, gdy np. wjeżdżamy do parkingu podziemnego. Nie stanowią także problemu w związku z różnymi rodzajami ram. Zainstalujemy na nich zatem zarówno męskie, jak i damskie czy dziecięce rowery. W razie konieczności przewozu rowerów elektrycznych, czyli zdecydowanie cięższych od standardowych, możemy wybrać bagażniki o większej ładowności. Istnieją także opcje platform składanych, które dzięki swej kompaktowości zajmą niewiele miejsca podczas przechowywania.

Podsumowanie

Wszelkie powyższe rady mają oczywiście na celu przestrzec właścicieli aut i bagażników platformowych na rowery przed mandatami podczas kontroli drogowej. Szczęśliwie w tej kwestii diabeł nie jest tak straszny, jak go malują i karę pieniężną w przypadku braku świateł cofania otrzymamy, gdy na naszej drodze pojawi się bardzo nadgorliwy policjant. Mimo wszystko lepiej być o krok przed drogówką i zapewnić sobie zasłużony spokój podczas wycieczki.

Gdzie najlepiej kupić bagażnik do przewozu rowerów w Trójmieście?

Przejrzyj nasz katalog sklepów motoryzacyjnych

Przejrzyj nasz katalog sklepów rowerowych

Opinie (48) 3 zablokowane

  • Liroy załatwił, że mozna uzywać bagażników na hak. (4)

    • 8 7

    • A Marychy nie zalatwil (3)

      Sam jara,a ludziom nie da

      • 11 2

      • (2)

        Jarałeś z nim?

        • 3 1

        • Nie, bo "sam jara,a ludziom nie da".

          • 7 1

        • a ja tak. spoko gosc :)

          • 0 0

  • Co za problem z tym hakiem? co za dziwny kraj. (6)

    pamiętam jak za PO, ustawa o tym, że można poruszać się rowerem po wałach powodziowych leżała u Komorowskiego 2 lata na biurku:)

    • 15 7

    • Sprzątałaś tam?

      • 12 3

    • Za to twój plastuś wazeliniarz podpisuje wszystko jak leci! Nawet te jeszcze nie uchwalone! Bo kurdupl każe! !

      • 12 6

    • pamiętam jak za PO, ustawa o tym, że można poruszać się rowerem po Komorowskiego leżała u wała 2 lata na biurku:)

      • 8 0

    • Róno macie zryte pod kopułą by pod tekstem o bagażnikach wtrącać wątki polityczne.
      Ale wiadomo - idiotami łatwiej rządzić

      • 13 3

    • Wiecie jak ludzie rozwiazywali problem 3 tablicy? (1)

      Pomijam kolorowe ksera lub przepinanie blachy za co upierd... policjmajster walił mandat. Otóż w niektórych gminach dało sie zarejestrować taki bagaznik jako przyczepę lekką! do 750 kg co wiązało się z oplacaniem OC. To jest chory kraj.
      Np. W Holandii można ciągnąć przyczepę lekką np z małą łódką lub jachtem bez tablicy a OC auta pokrywa ubezpieczenie przyczepki.
      Wiele takich przyczepek po imporcie do Polski już się nie da zarejestrować bo nie ma dowodu rejestracyjnego i nigdy nie były rejestrowane. Wyciągnięcie homologacji od producenta to koszt 1500 euro więc się nie opłaca. Oczywiście polskie urzędasy mają to w du.....
      Żeby was jeszcze zleczyć to dodam, że Niemiec po autobhanie może jechać z kempingiem 100km/h - u nas jest to 80 km/h.

      • 2 1

      • a nie lepiej iść do wydziału komunikacji po 3 tablicę?

        • 1 0

  • Bagażniki na hak nie wymagają siły? (6)

    Na 4 rowery waży 20 kilogramów a ma wielkość małego stołu.

    • 8 5

    • (3)

      Ok może niektóre ważą 20 kg, ale i tak łatwiej go zamontować na haku i potem dokładać rowery na to, niż podnosić rowery wysoko nad głowę, zwłaszcza jak ktoś nie jest zbyt wysoki.

      • 9 1

      • Pamiętajcie jeszcze przy doborze haka, żeby (2)

        miał nacisk pionowy 100 kg. Większość haczyków ma 80. Jest problem jak pakuje się 4 rowery po 20 kg + waga bagażnika około 18 kg.
        Niemieckie i Austryjackie psy lubią to ważyć tak jak przyczepy i kampery. Robią łapanki w sezonie, ważą i każą spuszczac wodę ze zbiorników bo przekroczyłeś ładowność o 10 kg.

        • 1 0

        • to co ty masz za rowery? Ukrainy (1)

          teraz rowery średniej jakości ważą po 14-15 kilogramów, więc jak zdejmiesz siodełka to się mieścisz w 75kg, bo taki jest dominujący nacisk pionowy

          • 1 0

          • Wrzucasz 4 rowery, w tym jeden elektryczny i jest za mało. Z elektryka można wyjąć baterię co trochę ratuję sytuację.
            Poza tym, jak wrzucisz 4x15kg to z platformą w 75kg się nie zmieścisz

            • 0 0

    • No to chyba nie jest duzo? (1)

      • 2 1

      • jak jest to hantel to nie, ale jak nie masz tego za co złapać i musisz pochylony nałożyć to na hak, to jest to bardzo dużo
        Ważę niemal stówkę i bywam na siłce, ale jak mam to przenieść z piwnicy i nałożyć to się trochę natrudzę.
        Dlatego Thule robi tylko na maksymalnie 3 rowery plus dostawka.

        • 0 0

  • Polecam znany każdemu portal z ogłoszeniami OLX (4)

    Kupiłem tam używany bagażnik Thule, nie przepłaciłem i jestem mega zadowolony.
    A co do świateł to i owszem ale prawo nie może działać wstecz i co w takim razie z bagażnikami zakupionymi przed rokiem 2016?
    Otóż to samo co z przyczepami kupionymi przed rokiem 2016, one nie muszą mieść światła cofania i lampy przeciwmgłowej. Zostaje po staremu a w razie kontroli wystarczy panu milicjantowi powiedzieć, że bagażnik nabyłem 5 lat temu i nikt się wcześniej o to nie czepiał!
    Oczywiście jeżeli jest wybór to polecam wybrać nową wtyczkę na 13 pinów i spokój. Z doświadczenia wiem, że one są bardziej trwalsze bo te na 7 pinów to rozwalały się od samego trzymania w dłoni.
    Ja używam bagażnik na 3 rowery i dokupiłem do niego adapter do przewożenia czwrtego. To pośrednio wina programu 500+. Zakładanie na samochód trwa chwilę i jest proste, mocowanie rowerów również chociaż oglądałem inne bagażniki typu InterPak i wolałem dopłacic ale kupić coś porządnego na lata!

    • 11 9

    • kolejny prawnik po Uniwersytecie Internetowym im. Wujka Google (1)

      powodzenia przy kontroli mondralo!

      PS. czekamy na filmiki z jutuba jak to dzielnie walczysz ze złymi policjantami w obronie bagażnika...

      • 6 4

      • Tu sami tacy...
        Do tego też fachowcy od fur, budowlanki, nieruchonmości i medycyny.
        O polityce nie wspominam.
        A w życiu wiadomo...
        Złapie ich drogówka to juz zaczynają się jąkac, o ile mają samochód w ogóle.

        • 6 2

    • skoro nowe przepisy wymagają dodatkowych świateł

      ze względów bezpieczeństwa, to posiadacze starych przyczep powinni dostosować swoje pojazdy do nowych przepisów, oczywiście z okresem dostosowawczym, np. rok od daty wejścia przepisów w życie. Bezpieczeństwo przede wszystkim.

      • 0 2

    • Cały myk w tym, że wcześniej takie platformy nie były w prawie zdefiniowane.

      • 0 0

  • Światła cofania (3)

    Może autor tego artykułu czytałby ze zrozumieniem obowiązujące przepisy.

    W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:
    1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3-5, 7, 8, 12-14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

    Światła
    § 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
    1) drogowe – pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h;
    2) mijania – pojazd samochodowy;
    3) kierunkowskazów – pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego
    po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;
    4) hamowania „stop” – pojazd samochodowy i przyczepa;
    5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną – pojazd samochodowy i przyczepa;
    6) pozycyjne przednie – pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;
    7) pozycyjne tylne – pojazd samochodowy i przyczepa;
    8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne – pojazd samochodowy;
    9) odblaskowe tylne trójkątne – przyczepa;
    10) odblaskowe przednie – przyczepa;
    11) odblaskowe boczne – pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;
    12) awaryjne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
    13) przeciwmgłowe tylne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
    14) cofania – pojazd samochodowy, z  wyjątkiem motocykla, i  przyczepa o  dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

    Patrz p.14 - od kiedy platforma rowerowa ma dopuszczalną masę całkowitą powyżej 750 kg?

    • 17 9

    • Bagażnik nie jest ani pojazdem samochodowym, ani przyczepą.

      Ma mieć światła zgodnie z wymienionymi punktami, bez patrzenia na to co jest po myślniku.

      • 6 1

    • Drogi czytelniku!
      W rozumieniu prawa bagażnik/platforma rowerowa nie jest przyczepą, ale przedłużeniem pojazdu, dlatego powinny znajdować się na niej takie światła, jakie są w pojeździe. Z tego też tytułu nie otrzymujemy tablic rejestracyjnych o innych numerach od tych, które posiada pojazd. Pozdrawiam

      • 12 0

    • He he powiadasz ze zrozumieniem...

      750 kg dotyczy tylko przyczepy...

      • 0 0

  • Wtyczka 7 (5)

    Obsługuje również światła cofania. Ja w swoim bagażniku mam tak wykorzystane pin-y wtyczki 7 (kolejność przypadkowa):
    1-STOP
    2-kierunek PRAWO
    3-kierunek LEWO
    4- światła pozycyjne
    5- światło przeciwmgielne
    6- światło cofania
    7- wspólny (masa)

    Oświetlenie tablicy rejestracyjnej jest zmostkowane ze światłami pozycyjnymi. Dodam,że wszystkie połączenia pomiędzy lampami są wykonane przez producenta bagażnika.

    • 13 2

    • (4)

      Co to za bagażnik?

      • 0 2

      • rowerowy

        • 1 2

      • (1)

        Domyślam się, że kolega porostu ma we wtyczce złączone światła pozycyjne (pin 5 i 7) a zamiast jednego z nich ma światło cofania. Tyko że taka kombinacja zagra tylko w przypadku jak w wiązce samochodowej również jest poprowadzone światło cofania zamiast jednego ze wspomnianych pinów. To już wymaga nie tylko odpowiedniej przeróbki wtyczki w platformie (co jest BARDZO proste), ale również wiązki i (i odpowiedniej jej poprowadzenie do gniazda) w samochodzie

        • 1 2

        • Zależy też od samochodu. W moim 2014 rok

          musi być do haka modół CAN bo inaczej będzie błąd spalonych żarówek. Dodatkowo jak pytałem o montaż haka w ASO to na ładne bagno by mnie wwalili bo nikt nie mówił o tym, że lepiej 13 pin - dalej sprzedają 7 pinową instalację.

          • 1 0

      • Nie pamiętam modelu, ale był zakupiony w AUTO CAROS w Gdańsku na Elbląskiej.

        • 0 0

  • (3)

    To wszystko oczywiście prawda ale art. 60 ust. 1 pkt 2 mówi o "2) zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne" . Inaczej mówiąc jeżeli bagażnik i / lub rowery na nim nie zasłaniają światła cofania (które w niektórych samochodach są umieszczone albo na dolnej krawędzi zderzaka lub na słupkach bocznych) to nie ma tutaj wymagania światła cofania. Ta sama sytuacja dotyczy umieszczenia takiego światła oddzielnie na samochodzie powyżej rowerów np. na krawędzi dachu. Jest to praktyka stosowana często np. w samochodach terenowych lub busach.
    Cała akcja z 13 pinowymi wtyczkami jest nakręcana przez sprzedawców haków, żeby zmieniać złącza w samochodach co kosztuje w przypadku auta z modułem nawet ponad 1000 zł.

    • 3 1

    • co to jest za tajemniczy "moduł" ? oświeć nas, proszę (2)

      • 2 0

      • 5v i 12v w jednym (1)

        jak juz wiesz to ok a jesli nie to odpusc sobie.

        • 0 0

        • Stare auta nie miały szyny CAN. Instalacja haka

          podpięta była pod światła i smigało. Nowsze auta muszą mieć moduł bo instalacja będzie waliła komunikaty o spalonych żarówkach. W niektórych samochodach nawet dojdzie do wyłączenia danej wiązki. Roznica w cenie modułu na 7 czy na 13 pinów to drobnostka przy całej instalacji haka.
          Całość do mojego auta to koszt 2500 do 3500 zł w ASO, a u pana Kazia 500 zł taniej ale nie programują modułu w komputerze więc trzeba jechać do ASO.

          • 1 0

  • Hmm

    To wszystko zalezy czy rowery nasze czy kradzione

    • 2 1

  • Interpretacja zasłaniania światła znów jest dowolna i zależy od kontrolującego. Jeden rower przewożony na haku niczego nie zasłania. światła są doskonale widoczne, tablica również. Jeśli dla kogoś światło przechodzące między szprychami roweru jest zasłonięte to niech policja też zdejmie kraty, które mają w swoich busach założone na światła.

    • 3 1

  • Na temat haków! (6)

    Czy nie powinien zostać wprowadzony przepis, który obliguje właścicieli pojazdów wyposażonych w haki, aby umieszczali na pokrywie bagażnika naklejki, że hak wystaje poza zderzak. Podczas parkowania nie zawsze są te haki widoczne. Ostrzegałoby to przed, nawet lekkim uderzeniem, co niejednokrotnie powoduje uszkodzenie zderzaka, który specjalnie jest wykonany z kruchego materiału. Hak to nie jest zderzak.

    • 2 6

    • (2)

      To po co podjeżdżasz na centymetry?

      • 4 1

      • jak mam 30 - 40 cm luzu to muszę podjechać "prawie na styk" (1)

        • 0 0

        • a potem do bagażnika nie można podejść z zakupami,

          trzeba butem na masce tego co tak podjechał się oprzeć żeby mieć dostęp do bagażnika...

          • 2 0

    • Ostrzeganie przez hakiem

      Proponowałbym dofinansowanie kierowców, którzy nie potrafią manewrować na parkingach i niszczą innym samochody! Kupiłem hak i jeżdżę z nim wszędzie - właśnie dlatego, że w Polsce 2 krotnie uszkodzono mi tylny zderzak na parkingu. Pewnie jeżdże za dużo... ;-). Uważam, że problemem nie jest brak oznakowania haka, ale brak umiejtności oraz wyobraźni niektórych kierowców.

      • 2 1

    • odp

      Wystarczy, że nie będziesz wciskał się w miejsce, w które ledwo mieści się twój samochód tak ja to robią Janusze kierownicy

      • 0 0

    • po co

      w uni europejskiej nie można jeździć z hakiem bez przyczepy, po prostu kule wypinasz i już, u nas już dawno to powinno być

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Szemud

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum