Wrzeszcz - Morena, recenzja trasy rowerowej
Drogi rowerowe pełnią istotną funkcję w systemie miejskiej komunikacji. Uzupełniają ruch pieszy i są w symbiozie z komunikacją zbiorową, dowożąc pasażerów do autobusu i pociągu. Jednocześnie odciążają jezdnie zakorkowane samochodami. Jednak sprawę komplikuje topografia Trójmiasta, które można podzielić na dolny i górny taras, między którymi jest od kilkudziesięciu do ponad stu metrów różnicy poziomów. Szczególnie ważne są zatem drogi rowerowe łączące oba tarasy. Dla przykładu postanowiliśmy sprawdzić połączenie Wrzeszcza z Moreną.
Napisaliśmy w naszym tekście, że po ponad dziesięciu latach pracy "żadna z najważniejszych [rowerowych - przyp. red.] tras użytkowych nie jest kompletna i rozbudowana." Urząd Miasta zarzucił nam ogólnikowość i bezzasadność takiego twierdzenia.
- Proszę o przykłady, co pan ma na myśli - to jest ogólne stwierdzenie, nie jest poparte żadnym przykładem. Jeśli stawia pan takie twierdzenia, to wymaga to uzasadnienia czy podania przykładu - mówi Alicja Bittner z Urzędu Miasta w Gdańsku.
Lubimy inspirację do działania. Albo wypowiadający się w imieniu Urzędu Miasta urzędnicy nie jeżdżą zbyt często rowerem po zbudowanych i zwłaszcza niezbudowanych drogach rowerowych i nie znają stanu nawet głównych tras, albo też po prostu uważają, że są one zrobione dobrze. A że każdy ma prawo mieć swoją opinię - przedstawimy krótko listę najważniejszych tras, a następnie fotoreportaż w kilkudziesięciu zdjęciach dokumentujący na początek jedną przykładową, istotną rowerową trasę komunikacyjną. Prośbę Urzędu Miasta spełnimy chętnie i na własny koszt, choć zapewne również na raty, gdyż głównych tras użytkowych na górny taras jest w Gdańsku kilka. Każda ma długość od kilku do kilkunastu kilometrów, więc opisać je w jednym tekście nie sposób.
Struktura tras użytkowej komunikacji mieszkańców Gdańska
- Trasa średnicowa - al. Grunwaldzka, al. Zwycięstwa, Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Okopowa, Trakt św. Wojciecha, (DK 91) łączy główne centra Gdańska: Oliwę, Wrzeszcz i Śródmieście, łączy Gdańsk z Sopotem i Pruszczem Gdańskim
- Połączenia z dolnego tarasu do trasy średnicowej/centrów - przeważnie bez większych nachyleń: ul. Pomorska, Piastowska, Kołobrzeska, al. JPII-Lewoniewskich, ul. Hynka-al. Żołnierzy Wyklętych, Hallera, Marynarki Polskiej, Podwale Przedmiejskie-Siennicka-Lenartowicza-Stryjewskiego
- Połączenia z górnego tarasu do trasy średnicowej/centrów - przeważnie ze znacznymi nachyleniami: opata Jacka Rybińskiego-Spacerowa, al. Żołnierzy Wyklętych-Słowackiego, ul. Jaśkowa Dolina, Kartuska, al. Armii Krajowej, Małomiejska-Świętokrzyska-Staropolska
Opisywaliśmy już pewien czas temu z perspektywy użytkownika roweru odcinek trasy średnicowej, al. Grunwaldzkiej między Sopotem i Przymorzem. Jej ocena pojawiła się też w kontekście inwestycji drogowych związanych z budową Forum Gdańsk.
Testujemy trasę z Wrzeszcza na Morenę
Zaczniemy dziś od fotoreportażu z przejazdu trasą łączącą okolice Galerii Bałtyckiej z Moreną. Żeby było uczciwie, przedostaniemy się najpierw jedną, potem drugą stroną al. Żołnierzy Wyklętych, potem ul. Słowackiego, Potokowej i Rakoczego. Sprawdzimy, czy realizacja trasy rowerowej (pojęcie ogólne) przybrała formę chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, drogi rowerowej (konkretne formy trasy). Przyjrzymy się nie tylko kompletności infrastruktury, ale też jakości wykonania, stanowi bieżącego utrzymania, nawierzchni i oznakowaniu. Zdjęcia nie kłamią, przynajmniej jeśli - za co ręczymy - są bez fotomontażu.
Rozbudowana, szybka i wielopasmowa droga samochodowa jest do pokonania w poprzek istotną barierą, wymaga od pieszych i rowerowych mieszkańców czekania na światłach lub forsowania tuneli. Dlatego porządne chodniki i dwukierunkowe drogi rowerowe muszą być po obu jej stronach. Zwłaszcza wtedy, gdy liczne punkty zainteresowania takie jak budownictwo mieszkaniowe, handel, przemysł, usługi i węzły przesiadkowe znajdują się po obu jej stronach.
Najpierw z dołu na górny taras
Startujemy z Wrzeszcza, skąd trasa prowadzi w formie dość świeżej drogi rowerowej. Niezbyt ciekawie wykonane są tu jedynie przejazdy przez wyloty dróg podporządkowanych. Od ul. Zabytkowej prowadzi tylko chodnik aż do skrzyżowania ul. Słowackiego i ul. Potokowej. Tam zaczyna się droga rowerowa, najpierw wykonana z niefazowanej (gładkiej) kostki betonowej, potem z nieco zużytego i miejscami lekko pofałdowanego asfaltu. Na skrzyżowaniu z ul. Ogrodową na samym środku drogi rowerowej wykwitają bariery energochłonne, uwiecznione na tytułowym zdjęciu. Dalej wzdłuż najpierw Potokowej, potem ul. Rakoczego prowadzi dość świeża nawierzchnia, biegnąca wzdłuż węzła przesiadkowego PKM Brętowo. Dobrze jest aż do ul. Romana Wyrobka, po niej jest znów wyłącznie chodnik aż do ul. Jaśkowa Dolina. Tam zawracamy i badamy drugą stronę ulicy.
Powrót do Wrzeszcza
Opisując w skrócie - od Jaśkowej Doliny prowadzi dobrej jakości, separowana i asfaltowana droga dla rowerów. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Rakoczego z ul. Bulońską jest wykonany w miarę przyzwoicie, choć jak wszystkim tutaj, również rowerzystom zdarza się poczekać trochę na światłach. Dobra jakość prowadzi aż do ul. Wyrobka, gdzie zaczyna się chodnik, pamiętający jeszcze lata 80. Całkowity brak infrastruktury rowerowej utrzymuje się po tej stronie drogi aż do skrzyżowania ul. Słowackiego i ul. Góralskiej / Potokowej. Udogodnienia rowerowe zaczynają się znów dopiero za skrzyżowaniem, gdzie najpierw kostkowa, potem asfaltowa droga rowerowa prowadzi wzdłuż ul. Słowackiego, dalej zmieniającej nazwę na al. Żołnierzy Wyklętych aż do skrzyżowania z ul. Partyzantów.
To jeden z najbardziej nieudanych rowerowo punktów trasy. Nie ma bowiem możliwości, jadąc rowerem w dół, skręcić w lewo w ul. Chrzanowskiego. A to porażka, bo ta droga prowadzi nie tylko do popularnego osiedla Garnizon wraz z jego całą gastronomią i rozrywką, handlem i mieszkaniami, ale też w stronę Strzyży i dalej Oliwy. Dalej do samej al. Grunwaldzkiej prowadzi wąski i niewygodny chodnik, bez choćby dopuszczenia ruchu rowerowego.
Brak pełnej infrastruktury rowerowej w tak newralgicznym miejscu jest naganny, szczególnie w wypadku stosunkowo nowej drogi, którą jest al. Żołnierzy Wyklętych. Rowerzyści regularnie kontynuują tu jazdę chodnikiem, co jest rozwiązaniem niedozwolonym, ale w tym wypadku sensownym i zrozumiałym. Nie życzymy kierowcom konieczności pchania swoich aut przez sto kilkadziesiąt metrów i - tak samo - nie akceptujemy takiej konieczności dla pozostałych. W takim miejscu mamy próbę wymuszenia na używających roweru przerwania jazdy, brak kontynuacji drogi rowerowej na wprost, brak możliwości skrętu w lewo, brak dedykowanej infrastruktury choćby w formie pasów na początku ul. Chrzanowskiego, brak - w ostateczności - choćby tylko przejazdu rowerowego i czytelnego wprowadzenia na jezdnię w lewą stronę. Nie ma nawet możliwości legalnego objechania skrzyżowania i włączenia się do ruchu na linii od Partyzantów do Chrzanowskiego. To już jest bezczelność planistyczna i wyraz arogancji w stosunku do rowerowych mieszkańców. Dobra jakość musi być dla wszystkich, przede wszystkim dla pieszych i używających roweru.
Naszą ocenę przedstawiamy dobitnie i argumentujemy jasno. Każdy ma jednak prawo do własnej opinii, czy tak zbudowana na tej trasie infrastruktura drogowa dla korzystających z roweru gdańszczan jest do zaakceptowania - dlatego zachęcamy czytelników do głosowania w ankiecie.
Fotorelacja z trasy:
Opinie (117) 2 zablokowane
-
2018-08-30 14:11
Ja chętnie zagłosuję w ankiecie i odpowiem na pytanie: "Co najbardziej przeszkadza Ci w tym artykule" .
"Kto mówił, że rowery górskie są tylko do lasu?" - no właśnie, kto mówił?
"Rozbudowana, szybka i wielopasmowa droga samochodowa jest do pokonania w poprzek istotną barierą(..)" - w poprzek istotną barierą..
"A to porażka, bo ta droga prowadzi nie tylko do popularnego osiedla Garnizon wraz z jego całą gastronomią i rozrywką, handlem i mieszkaniami" - dobrze, że CAŁĄ gastronomią i rozrywką.
"Naszą ocenę przedstawiamy dobitnie(...)" - inaczej niż dobitnie sobie nie wyobrażam.- 9 4
-
2018-08-30 10:58
(1)
I znowu pan Kamil "Z kucem" i jego wyimaginowane problemy. O Co bedzie miał petensje za rok? Że brak przy trasach rowerowych miejsc z darmową wyżerką i wypitką?
- 33 23
-
2018-08-30 14:09
Gdyby ktoś zrobił taki bubel, jak nasze DDRy na jezdni
Krzyk trójmiejskich kierowców byłoby słychać w Wałbrzychu.
Co byś powiedział, jakby na Grunwaldzkiej zamieniać miejscami pasy co skrzyżowanie, tak, żebyś raz musiał jechać "pod prąd" a raz normalnie?
Dokładnie taka sytuacja jest na DDR w Oliwie...- 7 4
-
2018-08-30 10:50
czy mógłbym sie wreszcie dowiedzieć dlaczego nie testuje Pan ścieżek w Gdyni?!? (4)
- 10 4
-
2018-08-30 13:43
Przecież był ostatnio test ścieżki na Wiczlinie
- 3 2
-
2018-08-30 12:33
Jak widać w samym Gdańsku jest tyle, że nie sposób się wyrobić.
- 5 3
-
2018-08-30 11:50
po Gdyni nie da się jeździć rowerem.
- 11 1
-
2018-08-30 11:07
bo "ścieżki" to są w lasach co najwyżej
bo "ścieżki" to są w lasach co najwyżej
- 9 5
-
2018-08-30 10:41
Żenada (2)
Te artykuły są coraz bardziej żenujące. Brak dopuszczalnego chodnika dla rowerzystów, gdy tuż obok jest ul. Róży Ostrowskiej po której można spokojnie jechać rowerem. Likwidacja zatoki autobusowej na Żołnierzy Wyklętych. Zdjęcie schodów i idiotyczny wpis o rowerach górskich. Płacz o brak ddr-ki w miejscu, gdzie trudno zmieścić normalny chodnik. Czemu ma to służyć?
- 56 18
-
2018-08-30 13:38
abstrahując od formy to jednak autor ma racje.
To ze:
- rowerzyści sie przyzwyczaili
- nie zwracją uwagi,
- mogą pojechać inaczej
- jadą i sa zachwyceni bo jest lepiej niż było
nie zmienia faktu iż opisane problemy faktycznie występują.- 5 5
-
2018-08-30 11:00
Do tego ten poziom słownictwa: barieroza, Rowerzyści Wyklęci (szczyt żenady), kosze wolności, św. przepustowość, nietrzeźwy projektujący itp. Sorki tego typu artykuł jak najbardziej nadaje się na portale rowerowe, gdzie wyszydzanie wpisuje się w konwencję tego typu dziennikarstwa, ale po portalu trojmiasto.pl spodziewać się można trochę innych standardów.
- 16 7
-
2018-08-30 12:54
Al. Rowerzystów Wyklętych ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Bardzo zabawne, propsik za humorek. Popękał mi brzuszek ze śmiechu, a małżonka uśmiała się jak norka.
- 7 0
-
2018-08-30 12:52
Zbyt duży upał chyba
Chyba upały nie służą pisaniu i skąd ta fobia zatok autobusowych
- 8 3
-
2018-08-30 12:47
jak jest tak źle to po co się męczyć?
zostaw rower i jedź transportem miejskim - będzie obopólna korzyść i dla ciebie i dla kierowców
- 6 8
-
2018-08-30 12:16
Lepiej autorze przetestuj dojazd Gd.Główny - Jasień albo Orunia Górna (1)
A nie narzekać bez sensu na całkiem dobry dojazd z Wrzeszcza na Morenę.
- 6 4
-
2018-08-30 12:34
spokojnie, wszystko w swoim czasie
- 4 1
-
2018-08-30 12:29
Barierki i ekrany akustyczne to nie indywidualny pomysł Gdańska tylko konieczność stosowania ogólnopolskich przepisów, niestety.
- 3 0
-
2018-08-30 12:16
widzę że trole nadają :)
brawo za art.
- 8 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.