Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach
8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?
Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:
Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.
Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.
Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.
Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów
Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:
- dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
- grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
- nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
- jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
- grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
- nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)
Propozycje rozwiązania problemu
W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.
Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.
Szczegóły zamówienia
Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.
Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.
To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.
Opinie (209) 7 zablokowanych
-
2018-05-14 09:09
???
hm... a gdzie miejsca dla pasażerów bez rowerów? na środkowym bujanym przejściu? To rzeczywiście gratuluję pomysłodawcom nowych autobusów.
- 4 2
-
2018-05-14 09:29
Po co? Sam jestem rowerzystą. (3)
Witam. Po co miejsca na rowery w miejskich autobusach? Przecież autobus porusza się w obrębie miasta, a w obrębie miasta na rowerze dojadę wszędzie. Gdańsk ma bardzo dużą sieć dróg rowerowych i wszędzie łatwo dojechać. Dla mnie to czysta głupota. Jak chcę pojechać autobusem to nie zabieram roweru ze sobą, a jak wybieram rower to po co miałbym wpychać się z nim do autobusu skoro wszędzie nim dojadę.
- 6 4
-
2018-05-14 11:45
a np z Osowej do Oliwy? (1)
chcesz jechac rowerem spacerowa? To moze byc ostatnia podroz zycia
- 1 0
-
2018-05-14 12:05
Z Osowej do Oliwy jeździ się przez Owczarnie i las.
- 0 2
-
2018-05-21 09:11
.
Są różne okoliczności
- 0 0
-
2018-05-14 10:31
Jeżeli ktoś chce jeździć rowerem, to niech nim jeździ a nie udaje
Jeżeli ktoś chce jeździć rowerem, to niech nim jeździ a nie udaje, korzystając z komunikacji miejskiej. Wszyscy muszą uciekać przed brudnymi kołami roweru i uważać żeby beztroski "ped**arz" nie poobijał podróżującym nóg. Przewożenie rowerów w komunikacji miejskiej powinno być zabronione, albo powinny być stworzone, oddzielne platformy do tego celu przeznaczone
- 3 4
-
2018-05-14 13:30
lol bekę mam. Co za frustraci. Wszystko i wszyscy wam przeszkadzają. Matki z dziećmi, dzieci, rowerzyści, babcie. Gdy już w końcu nie będzie czym pogardzić to sami na siebie przelejecie gorycz i znikniecie ?
- 3 0
-
2018-05-14 14:28
Kierowca autobusu : (1)
Pierwszeństwo w przewozie mają wózki inwalidzkie i dziecięce. Rowerzyści opuszczają autobus. Inaczej nie jedziemy. Jak się rowerzyście nie podoba to niech pisze skargę. Dam nawet długopis i kartkę.
- 1 2
-
2018-05-14 21:59
To nie jedziemy.
- 3 0
-
2018-05-21 09:04
gbur
Jesteś gbur ! I tyle . Pewnie najważniejszyjest dla cCiebie samochód i to wieloletni smrodzik ?
- 1 0
-
2018-05-21 09:09
nieporozumienie
Zgoda = w autobusach miejskich wieszaki to nieporozumienie . Poza wymienionymi wadami dodałbym jeszcze ze w momencie wieszania i zdejmowania trzeba więcej miejsca . Nie wiem w sumie jakie autobusy jeżdżą w Trójmieście ale wBydgoszcz autobusy i tramwaje mmają miejsca bez foteli dla wózków, rowerów itp. Nie mzm trudności z przewozem . Do tego mam swoją zasadę, ze jak jest więcej osób w pojeździe to ja nie esiadam z rowerem .
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.