Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach
8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?
Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:
Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.
Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.
Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.
Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów
Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:
- dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
- grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
- nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
- jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
- grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
- nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)
Propozycje rozwiązania problemu
W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.
Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.
Szczegóły zamówienia
Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.
Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.
To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.
Opinie (209) 7 zablokowanych
-
2018-05-13 07:48
Na autobusach powinno być wyraźnie napisane (3)
że mogą w nim jechać max. 2-3 rowery, a nie że pcha się tych rowerów tyle że nie da się już do autobusu wsiąść ani z niego wysiąść. I rower musi być przypięty bo trzymanie roweru na środku autobusu kończy się tym że przy hamowaniu rower ląduje na pasażerach z przodu.
- 16 5
-
2018-05-13 08:01
(1)
Max 1
- 7 5
-
2018-05-13 08:06
Zależy który i na której linii.
- 4 3
-
2018-05-13 11:47
Hehe
W autobisie jest napisane ilu pasażerów może przewieźć maksymalnie a i tak ludzie się pchają i nikt ich nie liczy ile jedzie jedzie przepełniony autobusie.
- 7 2
-
2018-05-13 07:48
on
chce jechać to niech pedałuje.
- 13 8
-
2018-05-13 07:55
(1)
Rowerzyści niech jeżdżą rowerami po przecudnej urody scieżkach rowerowych a autobusy niech pozostaną dla pasażerów niezmotoryzowanych! Dlaczego zwyczajni pasażerowie mają sie tłoczyć po kątach, bo rowerzystom trzeba miejsce zrobić?! Przewóz rowerów powinien być w zwiazku z tym obłożony dodatkową opłatą!
- 28 11
-
2018-05-13 16:03
Tu się zgadzam
Chętnie kupię drugi bilet, pod warunkiem, że zapewni mi w miarę znośny przejazd z rowerem
- 2 5
-
2018-05-13 08:00
(5)
Wieczne pretensje i wymagania ciasnogaciarzy. Rower służy do jezdzenia na nim a jak nie mam siły to najpierw poćwiczyć trzeba w koło domu....
- 31 18
-
2018-05-13 08:05
Wieczne wymagania i pretensje kierowców.
Samochód służy do szybkiej jazdy na długie dystanse, więc dlaczego robicie korki i blokujecie miasto zamiast wynieść się z autami na autostradę?- 8 12
-
2018-05-13 08:40
(2)
Ale czasem trzeba gdzieś dojechać, żeby dalej pojechać. Zwłaszcza pod górę.
- 6 8
-
2018-05-13 10:04
i (1)
jak leje
- 3 1
-
2018-05-13 15:24
i z dzieciakami
- 3 0
-
2018-05-13 16:38
Won ciasnogaciarze z busow
- 3 5
-
2018-05-13 08:02
Te wieszaki to porażka
Było to już przecież testowane w autobusach Oliwa - Osowa.
Super że można przewieźć rowery i to więcej niż jeden w autobusie, ale korzystanie z wieszaka ma same wady.
Wielokrotnie byłem jako pasażer proszony o pomoc w zwiększeniu i zdjęciu roweru.
Ja sobie poradzę, ale nie każdy jest facetem 180 wzrostu.
Zresztą prawie każdy, jak tylko było luźno w autobusie, wolał po prostu postawić rower albo kilka w miejscu dla wózków niż się szarpać z wieszakiem.- 16 2
-
2018-05-13 08:30
Xx
Nie skąd tyle jady w komentarzach
Dla super opcja :)
A jeśli chodzi o przyczepki innych w komentarzach że rowerzyści niby terroryzują mieszkańców to dla mnie to jest jakiś absurd i zlwykłe czepialstwo.
Zwrócicie uwagę jak terroruzuja innych te niby biedne i słabe staruszki co nagle dostają energii i -50 do wieku jak zobaczą wolne siedzenie i wszczynają kłótnie , plus nie można zapomnieć o MADKACH które pchają się wózkami w 5 a maks można z dwoma przejeżdżać i jakoś motorniczy nie interweniują jak trZeba skakać między tymi wózkami ciekawe .- 9 14
-
2018-05-13 08:49
Jeżeli mam zamiar (1)
przejechać sie rowerem to nie wsiadam z nim do autobusu, to tak jakbym pojechal gdzieś autem i zamówił lawete. W takim wypadku nie wybierajmy odległych tras. Rozumiem, jak ktoś złapie kapcia albo pogoda sie popsuje. Wtedy jeszcze bym przymknął oko aczkolwiek dla pasażerów byłoby to bardzo uciáżliwe i mało miejsca.
- 19 8
-
2018-05-13 16:45
Nie. Jestem Polakiem, czego się wstydzę, więc będę zachowywać się po polsku. Co mnie inni obchodzą? Niech sobie samochód kupią. Zapłaciłem za bilet? Zapłaciłem. Co mnie obchodzi wygoda innych durniów?
- 3 1
-
2018-05-13 08:59
Autobusy poprzepelniane, część kursów się nie odbywa a waszym k*rwa największym problemem jest to żeby ktoś mógł z rowerem wsiąść??? Zakaz calkowity przewozu!!!!
- 22 9
-
2018-05-13 09:08
Nowych w sensie fabrycznie nowych, czy znowu (1)
szrot od jihad Merkel?
- 4 0
-
2018-05-13 10:02
Dokladnie tak trujacy spalinami szrot
- 1 1
-
2018-05-13 09:28
Rowerzyści
Najlepiej wypie*dolić wszystkie krzesła do siedzenia i w ich miejsce wstawić stojaczki dla rowerzystów... Dzikie rzeczy żeby były takie praktyki. Każdy z przewoźników powinien wprowadzić symboliczną opłatę za przewóz roweru (np 5 zł) i od razu problem by się rozwiązał... Bo za darmo to nawet ocet słodki...
- 17 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.