Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach
8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?
Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:
Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.
Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.
Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.
Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów
Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:
- dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
- grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
- nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
- jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
- grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
- nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)
Propozycje rozwiązania problemu
W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.
Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.
Szczegóły zamówienia
Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.
Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.
To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.
Opinie (209) 7 zablokowanych
-
2018-05-13 11:19
Wieszaki NA ZEWNĄTRZ pojazdu (3)
Wieszanie rowerów na zewnątrz autobusu lub trolejbusu, w koszu przed kabiną kierowcy to rozwiązanie, które doskonale się sprawdza np. w Stanach. Może warto i u nas zastosować sprawdzone rozwiązania?
- 5 1
-
2018-05-14 08:10
(1)
Jestem za. Tylko wiele pomysłów ze Stanów w tym kraju się po prostu nie sprawdza. Mentalność ludzi jest inna.
- 0 1
-
2018-05-14 17:35
to nie jest problem mentalności tylko przepisów
bagażniki do przewozu rowerów (na 2 rowery) wystają ok. 90 cm przed maskę autobusu, a u nas jest przepis, który dopuszcza instalowanie urządzeń wystających nie więcej niż 50 cm.
Potrzebna jest decyzja Ministra Infrastruktury by zezwolić na montaż takich bagażników jakie są stosowane w USA i Kanadzie.- 0 0
-
2018-05-14 07:39
tak samo wózków dziecięcych
wózki powinny być na zewnątrz autobusu
- 0 2
-
2018-05-14 13:30
lol bekę mam. Co za frustraci. Wszystko i wszyscy wam przeszkadzają. Matki z dziećmi, dzieci, rowerzyści, babcie. Gdy już w końcu nie będzie czym pogardzić to sami na siebie przelejecie gorycz i znikniecie ?
- 3 0
-
2018-05-14 10:31
Jeżeli ktoś chce jeździć rowerem, to niech nim jeździ a nie udaje
Jeżeli ktoś chce jeździć rowerem, to niech nim jeździ a nie udaje, korzystając z komunikacji miejskiej. Wszyscy muszą uciekać przed brudnymi kołami roweru i uważać żeby beztroski "ped**arz" nie poobijał podróżującym nóg. Przewożenie rowerów w komunikacji miejskiej powinno być zabronione, albo powinny być stworzone, oddzielne platformy do tego celu przeznaczone
- 3 4
-
2018-05-14 08:53
wieszaki/uchwyty TYLKO w pojazdach kursujacych tunelem . W pozostałych zakaz przewozenia , (1)
Rower ma koła , rowerzysta ma nogi niech pedałuje a przed sezonem zrobi przeglad roweru wymieni zuzyte czesci i nie bedzie pretekstu ze rower sie zepsuł , to zwykłe niedbalstwo . A od kiedy rowerzysta umawia sie na randki z panienka ze on z rowerem a ona bez? Chyba idiota .
- 5 5
-
2018-05-14 09:53
Nie masz pojęcia o jeździe użytkowej rowerem.
Przewożenie roweru autobusem w tunelu nie ma sensu bo czekanie na autobus i przejazd może okazać się dłuższe niż przejazd przez stare miasto. Zwłaszcza jeśli ktoś mieszka dalej od tunelu. Problem tunelu i rowerzystów jest mocno przesadzony.
Możesz sobie robić przeglądy i wymieniać części a potem złapać tzw gumę np na łupinie od kasztana i takie właśnie awarie najczęściej się zdarzają.- 2 1
-
2018-05-13 06:37
Wieszaki w PKM to jakaś pomyłka (3)
Raz, słownie jeden raz, pojechałam PKM z rowerem. Był w lipcu zeszłego roku dzień, w którym lał deszcz od rana, a po południu lało jeszcze bardziej intensywnie. Rano zjechałam w tym deszczu z Jesienia do Oliwy do pracy, ale po południu wymiękłam i wsiadłam PKM na Strzyzy. OMG. Mam koła 28 cali, uhuhu, trochę się nagimnastykowalam, żeby zawiesić rower na haku. Potem przy wysiadaniu nie mogłam roweru z haka zdjąć....musialam prosić o pomóc pasażerów i pana konduktora prosić żeby dał mi wysiąść. Trauma do końca życia. Do póki nie będzie poręczy, deszcz czy słońce , do pracy do jeżdżę na moim rowerku.
- 52 10
-
2018-05-14 09:38
re
Jesteś słabą jednostką. Wymiekasz gdy trzeba z Oliwy wrócić na Jasień w deszczu.uhuhu ale mi dystans. Nie masz sił by rower zawiesić na haku? Pomyśl nad sobą.
- 2 2
-
2018-05-14 07:51
Bo to projektują ludzie, którzy w życiu na rowerze nie jeździli.
- 4 3
-
2018-05-13 08:20
Absolutna racja-każdy "zwyczajny" rower trekingowy waży od 14-17kg bez dodatkowego osprzętu i wyposażania. Górale różnie-z reguły trochę mniej ale i tak powyżej 10kg to norma. No to spróbuje to sobie zawiesić na hakach w PKM które są wąskie i ni jak nie chcą wchodzić miedzy szprychy (zawiesić to jeszcze pół biedy, ale spróbujcie je zdjąć z tych haków!!!) Ja po kilku próbach dałem radę ale większość kobitek i dzieci-która jakoby PKM mają także dojeżdżać do Szkół- kompletnie bez szans!!! A do tego te żałosne 6 miejsc na rowery!!!! Czasami zdarza mi się skorzystać z autobusów i bez 2 zdań, miejsca stojące dla rowerów są zdecydowanie lepsze (nawet w/g mnie zajmują wówczas mniej miejsca-bo można przejść obok nich). A pro pos: w Gdyni nikt się nie czepia jak stoją 2-3 rowery jeden opary o drugiego byleby właściciele je trzymali i pilnowali W Gdańsku zaś miałem przypadek że kierowca wpuścił tylko 1 rowerzystę, a drugiemu podziękował!! Wiem że zaraz tu na mnie fukniecie i obym nie zapeszył ale generalnie mam wrażenie że w Gdyni i kierowcy i współpasażerowie zdecydowanie życzliwsi dla cyklistów niż w Gdańsku-czy to efekt syndromu "zza Buga", czy tego że w Gdyni więcej mieszkańców sama jeździ na rowerach tego nie wiem, ale tak to odbieram i widzę.
- 16 2
-
2018-05-14 06:54
Środek lokomocji... (1)
Jeśli chodzi o obręb miasta - jeśli ktoś wybiera rower to nie powinien w ogóle wchodzić do autobusu/tramwaju. Ile to juz razy widziałem "sportowców" ubranych w ciuchy dla rowerzystów, którzy ładują się do autobusu tylko po to by przejechać 2km...
Troche szacunku dla wszystkich. Jesteś na rowerze to wejdź do ciuchci ale jak masz godzinę drogi, a nie 10 minut, bo Ci sie nie chce.- 7 3
-
2018-05-14 09:27
a kogo obchodzą twoje żałosne spostrzeżenia
oparte na niewiedzy i wsteczniactwie?
- 0 1
-
2018-05-14 06:35
Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze (1)
Trzeba wykupić ubezpieczenie assistance, jak to czynią kierowcy.
- 6 2
-
2018-05-14 09:26
nie wymyślaj
i nie powielaj swoich bredni żałosnych
- 2 3
-
2018-05-13 07:09
Po jasnego diabła? (8)
czy ci obcisłogaci muszą terroryzować miasto?
może jeszcze taksówki do przewozu ped**arzy i ch złomu?- 64 65
-
2018-05-14 09:21
To taki mały przykład, jak łatwo ludziom wyprać mózgi:)
Ciągle powtarzane bzdury o terroryźmie cyklistów wsiąkają łatwo w podatne na teorie spiskowe i inne bzdury mózgi ciemnego ludu.
A czym to niby objawia się ten terroryzm? Może przez:
- zasmrodzone przez spaliny miasta?
- rozjeżdżaniem terenów zielonych i chodników przez debili, których stać na nowego SUV'a, ale już na opłatę parkingową nie?
- tysiące rannych i setki zabitych przez wariatów za 4 kółkami?
- wycinaniem kolejnych lasów pod nowe drogi, bo ciągle mało wylanego betonu i asfaltu dla pasibrzuchów za kierownicą?
Jakie to ma przełożenie na głupie wieszaki w autobusach? Stare pryki nasłuchają się głupot na TVPiS, a potem wypisują komentarze od rzeczy na różnych portalach.- 6 1
-
2018-05-13 07:49
A żebyś wiedział (6)
Na przykład w Kopenhadze wszystkie taksówki są wyposażone w bagażnik do przewozu rowerów i to jest wymóg prawny.
Do tego też dojdziemy, bo to jest bardzo dobre rozwiązanie.- 25 8
-
2018-05-13 16:35
ale w polsce tak nie bedzie (2)
Won ped**arze
- 2 11
-
2018-05-14 07:35
w Polsce, wielka litera kmiocie (1)
widac, komu rowery najbardziej przeszkadzaja, potomkom dzikusow, przywiezionych wagonem ze wschodu
- 7 0
-
2018-05-14 09:13
To ten nowy model patriotyzmu każe im pisać Polska przez male "p":)
Teraz im większy ciemniak i nierób, tym bardziej wypina pierś z orzełkiem na koszulce. O taką Polskę pisobolszewizm walczy.
- 4 1
-
2018-05-13 07:57
Opinia psyhiatry (2)
Przecież ten baran nawet nie wie gdzie się znajduje Kopenhaga.
- 10 10
-
2018-05-13 07:59
Opinia psyhiatry (1)
Dobra ja już kończę rozmowę, bo czas na mnie. Muszę iść na obchód i leczyć swoje króliczki.
- 2 5
-
2018-05-13 10:36
jesteś psychiatrą u jaworskiego?
zdiagnozowałeś pacjenta?
ponoć cierpi na ostry Zespół Maciarewicza i rozdawnictwo śledzi- 2 1
-
2018-05-14 09:09
???
hm... a gdzie miejsca dla pasażerów bez rowerów? na środkowym bujanym przejściu? To rzeczywiście gratuluję pomysłodawcom nowych autobusów.
- 4 2
-
2018-05-14 08:43
Kilka spraw
Co zrobić, gdy rower :
1. " zepsuł się po drodze " - naprawić lub prowadzić można też przypiąć i wrócić samochodem.
2. " wystąpiło nagłe załamanie pogody " - zawsze wozić pelerynę przeciwdeszczową i stuptuty
3. " obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa " - nie jechać rowerem lub załadować rower do samochodu
4. " trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą" - tak naprawdę 15 minut objazdu tunelu da się przeżyć. Ogólnie jeżeli nie można gdzieś jeździć rowerem to się nie jeździ i albo wybiera się drogę alternatywną albo nie jedzie rowerem. Można z tym żyć.
Przewożenie roweru w autobusie jest mocno problematyczne i osobiście jestem za zakazem, ewentualnie w nagłych losowych przypadkach za zgoda kierowcy bym dopuścił przewóz.
Natomiast w pociągach przewożenie rowerów powinno być dopuszczone i sensownie zorganizowane,- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.