• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia daje 48 mln zł na trójmiejskie ścieżki rowerowe

rb
5 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dzięki umowie, która zostanie podpisana w poniedziałek, w Trójmieście przybędzie prawie 35 km nowych dróg rowerowych. Dzięki umowie, która zostanie podpisana w poniedziałek, w Trójmieście przybędzie prawie 35 km nowych dróg rowerowych.

Jeśli pogoda dopisze, to w poniedziałek marszałkowie województwa oraz prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu przyjadą rowerami do Opery Bałtyckiej, by tam podpisać umowę o unijnym dofinansowaniu do budowy sieci dróg rowerowych w Trójmieście.



W Operze marszałek Mieczysław Struk oraz wicemarszałek Wiesław Byczkowski podpiszą umowę z prezydentami Gdańska, Sopotu i Gdyni dotyczącą unijnego dofinansowania na Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej do roku 2013.

W ramach projektu planuje się budowę 26 dróg rowerowych o łącznej długości 34,64 km, w tym 22,84 km w Gdańsku, 7,88 km w Gdyni i 3,92 km w Sopocie. Wybudowanych zostanie także 14 parkingów "bike & ride" oraz 12 parkingów wzmacniających transportowy charakter sieci dróg rowerowych.

Wartość projektu wynosi niemal 80 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie niemal 48 mln zł.

Przypomnijmy jednak, że jeszcze cztery lata temu w ramach tego samego programu władze Gdańska chciały wybudować ok. 85 km. nowych tras rowerowych i zmodernizować 11 km. Projekt miał kosztować ok. 87 mln zł.

W Gdańsku w najbliższych latach drogi rowerowe powstaną:
rok 2011
- wzdłuż ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia, od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej,
- wzdłuż ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego, od ul. Sucharskiego do ul. Nowotnej,
- wzdłuż ul. Nowolipie i ul. Rakoczego, na odc. od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej,
- wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej do ul. Łostowickiej,
- wzdłuż ul 3-go Maja, od ul. Kolejowej do Huciska.

rok 2012
- wzdłuż ul. Rzeczpospolitej, od ul. Hynka do ul. Kołobrzeskiej,
- wzdłuż ul. Chłopskiej, do ul. Kołobrzeskiej do ul. Pomorskiej,
- wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina, od ul. Sobótki do al. Grunwaldzkiej.
rb

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • 2 MLN zł za kilometr (5)

    to już chyba duża przesada. Z czego oni będą robić?

    • 39 3

    • 2309,47zł za 1 metr; 23,09zł za 1 centymetr, 2,309zł za 1 milimetr

      • 5 3

    • Unia daje 48 mln zł, a nie Polska! (1)

      • 4 2

      • a składki do Uni to kto daje, baranie???

        • 0 0

    • odp

      no jak z czego, z tego co zawsze, z piasku i słabej jakości asfaltu, tak jak nasze autorstrady, za 1km wyjdzie gdzieś 20 tyś, a reszta do podziału dla firm budowlanych i samorządów - normalnie

      • 8 1

    • To akurat jest proste

      Kontrakt na budowe takiej ścieżki dostanie jakiś znajomy (oczywiście w legalnie przeprowadzonym przetargu) a ten nie buduje najtaniej,bo dzielić sie za taki kontrakt trzeba. Takie niestety jest to budyniowo...........

      • 0 0

  • Skąd taka różnica ?

    Wcześniej 85 km a teraz 35 km, coraz droższe te ścieżki, jak tak dalej pójdzie to cena 1 km będzie w cenie 1 km autostrady, a niby usługi budowlane tanieją ??

    • 36 1

  • A ile dla ubogich. (2)

    Niedlugo sciezkami rowerowymi maszerowac beda biedacy i ubodzy z torbami foliowymi, bo nie stac ich nawet na bilet tramwajowy.

    • 14 13

    • czyli co proponujesz? (1)

      zamiast 90 mln w sciezki to rozdac to biednym i bogatym

      ???

      • 1 3

      • bo tylko biednym nie mozna

        byloby to niesprawiedliwe

        • 1 1

  • drogi rowerowe (1)

    drogi rowerowe to ważna sprawa, ale czy jest to na pewno najważniejsza i najpotrzebniejsza inwestycja w Gdańsku?? i to za 48 mln !!!

    • 15 31

    • jest bo

      1) podnosi komfort zycia w miescie
      2) podnosi atrakcyjnosc przestrzeni publicznej
      3) przynajmniej sezonowo jest realna alternatywa dla innych srodkow komunikacji

      potrzeb nie mozna redukowac do minimum

      jakie sa priorytetowe potrzeby, za ktore wladza samorzadowa ponosi odpowiedzialnosc

      wiekszosc odpowie drogi?

      wg mnie komunikacja miejska

      dlaczego?

      samochodow przyrsta w miescie, tico albo seicento mozna kupic juz za 500 zł, wiec nic dziwnego ze wielu posiada po min. 2-3 samochody, znam takich co maja caly park maszynowy - 7-8 gratow

      zeby to pomiescic miasto moze rozwijac siec drogowa moze tez walczyc z liczba aut na ulicach

      np. miasta niemieckie i tzw. strefy ekologiczne ograniczaja liczbe starych samochodow w miescie

      miasta wloskie np. florencja zeby sie poruszac w miescie trzeba wykupic drogi karnet, dla mieszkancow sieoplaca, turysta zostawia auto na parkingu pod miastem i jedzie komunikacja mieska dalej

      ...

      nie dawno bl artykul o plw helskiem, ze w miescie hel, jastarni nie ma gdzie zaparkowac... -tam wogole nie powinni wpuszczac turystow albo za duza oplata, inna mozliwosc to przezncayc wolne tereny na parkingi

      ...

      wiec drogi postawilbym na drugim miejscu, zaraz pio komunikacji miejskiej

      • 15 3

  • NO TO TERAZ ZABIORĄ KOLEJNE PASY RUCHU NA ŚCIEŻKI !!!!

    budyń kupi za te pieniądze trochę farby zabierze pas ruchu na jezdni i 35 km ścieżek jak malowane a kasiorka do podziału

    • 17 16

  • a kiedy gdańsk południe? (2)

    okolice świętokrzyskiej na przykład...

    • 22 4

    • Nigdy! 3-świat zostanie 3-cim światem.

      • 3 10

    • Przecież będzie

      Przecież będzie ścieżka rowerowa budowana w ramach Nowej Łódzkiej i Łostowickiej. Pozdro.

      • 6 2

  • A jak bedzie padać to nie przyjadą i nie podpiszą?

    • 13 4

  • Super!

    Dziękujemy! Dziękujemy! :D

    • 9 7

  • Nie ma ścieżki na spacerowej:(
    Latem to byłaby super sprawa

    • 11 2

  • Miejskie rowery (10)

    Będąc w Paryżu na wakacjach zauważyłem bardzo fajną rzecz. Mianowicie rowery miejskie rozlokowane w stojakach po niemal całym mieście. Podchodzi się do takiego stojaka, wkłada swoją (na swoje imię i nazwisko) kartę miejską, bierze rower, przejeżdża po ścieżkach rowerowych pół miasta i odstawia się rower w drugim stojaku. Wszystkie rowery są jednakowe, skromne, ale wygodne i użyteczne. Z powodu używania imiennej karty miejskiej rowery są bezpieczne - nikt ich nie ukradnie. Żeby ukraść je ze stojaka, trzeba by przepiłować ramę. MAM NADZIEJĘ, ŻE I W GDAŃSKU COŚ TAKIEGO WKRÓTCE BĘDZIE!! Poruszanie się po mieście byłoby znacznie łatwiejsze, wyklucza się przejazdy samochodem np na trasie centrum wrzeszcz, bo zanim się wsiądzie do samochodu, przejedzie korek to na rowerze już jestem dwa razy we wrzeszczu :).

    • 58 2

    • w swoim czasie (2)

      najpierw jest potrzebna infrastruktura: sciezki, parkingi dla rowerow (w tym strzezone), itd

      nastepnie musi to ponfunkcjonowac tak dluzgo, az wzrosnie liczba rowerow wlasnych w trojmiescie

      wtedy moze inwestowac w rowery publiczne

      w przeciwnym razie albo malo kto z nich bedzie korzystal albo wrecz przeciwnie beda niezwykle poszukiwane

      tez bedzie trzeba przyjac ze pierwszy, drugi, trzeci sort rowerow bedzie rozkradziony

      dopiero jak sie rynek nasyci kradzieze nie beda oplacalne (dlatego tak wazna jest aby wzrosla ogolnie pojeta kultura rowerowa i wiekszosc odsob miala wlasny rower, jak jest to np. w czechach)

      i wreszcie w interesie miasta lezy optymalna liczba rowerow tj jak najmniejsza a jednoczenie zaspakajajaca potrzeby przede wszytskim turystow i dorazne mieszkancow (dlatego lepiej zeby mieszkancy mieli wlasne) bo rowery te trzeba jeszcze serwisowac, miasto ponosi odpowiedzialnosc za ich stan i ewent wypadki z tego powodu

      • 9 2

      • paranoja

        W Paryżu Velib jest finansowany przez bilboardy i ogłoszeniodawców , a nie przez miasto.
        Tylko trzeba zamiast nikomu niepotrzebnych betonowych molochów zrobić coś dla ludzi - trochę praca dla idei , mali nie płacą do łapy.

        • 9 1

      • Na kradzieże jest sposób.

        Zazwyczaj rowery miejskie mają niestandardowe elementy - charakterystyczna rama rozpoznawalna z daleka, sztyca siodełka niemożliwa do usunięcia, niestandardowe śruby itp.
        Chociaż znając niektórych rodaków to kierownice na złom rozkręcą...

        • 5 1

    • W Krakowie też

      Identyczny system działa w Krakowie.

      • 3 0

    • (2)

      pomysł niby fajny, ale czy tak naprawdę potrzebny?
      jeśli ktoś chce się przemieszczać po mieście rowerem, to sobie taki pojazd kupuje, rozrzut cenowy jest tak duży, że nawet niezbyt zamożna osoba znajdzie coś dla siebie.
      Jeśli się posiada miesięczny bilet skm (nie wiem jak jest z autobusami), rower w sezonie można przewozić za darmo.
      Poza sezonem trzeba za niego płacić, ale wtedy mało kto się porusza rowerem po mieście.

      • 2 2

      • teoretycznie (1)

        Tylko tu nie chodzi o to że kogoś nie stać na rower (w końcu opcja "wynajmu" jest na pewno droższa na dłuższą metę) tylko o funkcjonalność.

        Przykład np. pogodowy z dnia dzisiejszego. Jest pogoda to jadę z Wrzeszcza do centrum rowerem i go zostawiam, bo jak pada w powrotnej to wsiadam w SKM.

        Albo jeszcze inaczej. Ja akurat pracuję w Tczewie i kolega zabiera mnie spod dworca głównego PKP, gdzie dojeżdżam SKMką. Wolałby we Wrzeszczu pożyczyć rower i zostawić go pod dworcem głównym rano. I to samo zrobić w drodze powrotnej. Pożyczyć z głównego i zostawić go we Wrzeszczu.
        Przyjemne, proste nie martwię się co zrobić z rowerem.

        • 4 0

        • zgadzam się z Twoimi argumentami, takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, no i nie trzeba się martwić czy ktoś Ci właśnie nie podprowadza roweru ;) ale mimo wszystko uwazam, że spokojnie można sobie bez tego poradzić, priorytetem powinno być stworzenie dobrze rozwinietej sieci ścieżek rowerowych, a w przyszłości (i to chyba dalekiej w polskich warunkach) myślenie o takich rozwiązaniach.

          • 2 0

    • takie cos byloby bardzo fajnym rozwiazaniem. bylem w paryzu w maju i bardzo mi sie to podobało. w centrum prawie na kazdej bocznej ulicy byly uchwyty na te rowerki. jesli chodzi o kradzieze to jest na to sposob, w paryzu te miejskie rowery zdecydowanie sie wyroznialy od innych i z odleglosci 50 metrow bylo widac ze jedzie miejski rower. takze wszystko do zrobienia :)

      • 3 0

    • (1)

      Mam nadzieję, że w Gdańsku uda się stworzyć z czasem podobny system, mieszkam przy długich ogrodach, a do pracy dojeżdżam SKM, z chęcią przejechałbym ten kawałek z Ogrodów na dworzec zamiast iść pieszo lub wydawać kolejne pieniądze na przejazd 4 przystanków tramwajem.

      Możliwość wypożyczenia roweru to również fajna sprawa, osobiście nie mam miejsca na trzymanie roweru w domu i myślę, że wiele osób jest w podobnej sytuacji. Pozdrawiam.

      • 1 0

      • a może zamiast takich publicznych rowerów, lepsze byłyby jakieś strzeżone parkingi, z których na pewno rowery nie znikają... na takim parkingu można by rower zostawić na cały dzień bez obaw że się go nie zastanie po powrocie... Widział może ktoś z Was coś takiego w innych krajach?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum