• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulica Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata

Krzysztof Koprowski
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.
  • Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej powstanie w formie jednokierunkowych wydzielonych dróg rowerowych przy krawędzi jezdni.

Rowerzyści przemierzający Dolny Taras w Gdańsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Zapowiadana od lat trasa rowerowa wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka powstanie nie wcześniej niż w latach 2022-23. Opóźnienie jest spowodowane problemami z pozyskaniem gruntów niezbędnych do realizacji wydzielonych dróg rowerowych.



W jaki sposób obecnie pokonujesz ul. Kołobrzeską rowerem?

Gdy w lutym 2019 r. pisaliśmy o nowych drogach rowerowych - wzdłuż al. Grunwaldzkiej na Strzyży i w Oliwie oraz ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską, urzędnicy planowali ich budowę najpóźniej rok później.

W przypadku al. Grunwaldzkiej udało się zrealizować te założenia, zaś na Przymorzu Małym prace budowlane do dzisiaj się nie rozpoczęły.

Problem z pozyskaniem gruntów Skarbu Państwa



Okazuje się, że największą przeszkodą nie są problemy natury finansowej, lecz pozyskanie gruntów pod realizację infrastruktury rowerowej.

- Stan prawny ul. Kołobrzeskiej wskazuje, że jest drogą powiatową we własności Skarbu Państwa. Taki stan rzeczy powoduje, że inwestor (Gmina Miasta Gdańska) musiałaby pozyskać grunty od Skarbu Państwa. Ustalono więc, że Urząd Miejski w Gdańsku wystąpi do wojewody z wnioskiem o komunalizację pasa drogowego ul. Kołobrzeskiej - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto zamierza przeprowadzić inwestycję w oparciu o specustawę drogową - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z uwagi na "konieczność punktowych wykroczeń poza pas drogowy".

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej jest niezwykle potrzebna, aby połączyć główne drogi rowerowe na Dolnym Tarasie. Trasa rowerowa na ul. Kołobrzeskiej jest niezwykle potrzebna, aby połączyć główne drogi rowerowe na Dolnym Tarasie.

Węższe pasy ruchu i jednokierunkowe drogi rowerowe



Dla całego przebiegu planowanej trasy rowerowej gotowa jest już dokumentacja projektowa. Zakłada ona zwężenie pasów ruchu z 3,5 m do 3 m szerokości przy jednoczesnym pozostawieniu przekroju pasów 2+2.

Po obu stronach jezdni przewidziano jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe. Jak tłumaczą urzędnicy, jest to rozwiązanie wygodniejsze od typowej dwukierunkowej drogi rowerowej, która w tym przypadku musiałaby kilka razy zmieniać stronę ulicy ze względu na brak miejsca do jej przeprowadzenia.

- Jednokierunkowe drogi rowerowe powstaną kosztem zawężonych jezdni ulicy Kołobrzeskiej oraz częściowo tych części chodnika, które są wykorzystywane do parkowania samochodów - dodaje Kozicka-Prus.
Obecnie większość rowerzystów i użytkowników hulajnóg wybiera chodnik na ul. Kołobrzeskiej. Obecnie większość rowerzystów i użytkowników hulajnóg wybiera chodnik na ul. Kołobrzeskiej.

Tramwaj nie blokuje budowy infrastruktury rowerowej



Warto nadmienić, że powstanie drogi rowerowej nie koliduje w żaden sposób z rozważanymi przez miasto koncepcjami budowy trasy tramwajowej właśnie w ul. Kołobrzeskiej.

Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości zapadnie decyzja o budowie infrastruktury szynowej, będzie ona musiała uwzględnić drogi rowerowe.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.



Kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia budowy infrastruktury rowerowej w ul. Kołobrzeskiej?

- Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu wymaganych decyzji. Realizacja robót planowana jest na lata 2022-2023 - zapowiada przedstawicielka magistratu.

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Zadamy tramwaju na kolobrzeskiej i spacerowej!!!! (1)

    • 1 9

    • tak i jeszcze na Długiej haha ... Tak Le ming popieramy :)

      • 2 2

  • Tylko i wylacznie wydzielone drogi rowerowe zapewniaja bezpieczeństwo! ! (5)

    A to ze w temacie rowerowym zawsze najwięcej postów od piratów drogowych z blachosmrodow chwali się głupotą ,a nawet podaje się za rowerzystów to nic nowego.Prezentują rozwiązania które są wygodne dla nich a szkodliwe dla rowerzystów. Standard to obecnie albo ograniczenie ruchu albo dodatkowo panel zieleni filtrujący spaliny.

    • 15 6

    • Wydzielone prawdziwe drogi rowerowe tak, jak jest na nie miejsce ( w tym spora skrajnia ) (2)

      jednak tam gdzie jest sporo "kolizji" lepiej sprawdzają się pasy w jezdni.

      ogólnie to wszystko jest lepsze od esów floresów na wąskich chodnikach. nie jest to wygodne ani bezpieczne dla nikogo. dlaczego gdańsk to w 21 wieku praktykuje jeszcze? nie mogę tego zrozumieć.

      • 2 3

      • Nigdzie niema kolizji wypadki w 99% są spowodowane przez wymuszenie pierwszeństwa (1)

        ale głownie przez kierowców i zniwkomo przez rowerzystów i pieszych .wystarczy by wszyscy przestrzegali przepisów.

        • 0 2

        • "kolizje" w rozumieniu krzyżowań się różnych kierunków ruchu ( dużo skrzyżowań, wyjazdów, dużo przejść dla pieszych......), a nie jako "zdarzenie"

          • 0 0

    • (1)

      Obecnie wszystkowery mogą jeździć po chodniku wystarczy znak drogowy albo tabliczka. Tym samym najprostrze rozwiązania są najtańszymi

      • 0 1

      • tym chodnikom brak tylko czarcich zapadek i rowów prżeciwczołgowych

        • 0 1

  • Trzepanie kasy pod przykrywką dobra rowerzystów (2)

    Sam jeżdżę codziennie na rowerze na trasie Gdynia - Gdańsk, a czasami muszę pojechać samochodem, więc czuję się uprawniony do wypowiedzi. Jest coraz mniej miejsca dla samochodów a ścieżki rowerowe często nie mają kontynuacji i są wytyczane tylko po to, by dać pretekst do karania parkujących. W strefach mocno zabudowanych, typu osiedla, ścisłe centra miast, skupiska biurowców, powinno być ograniczenie prędkości do 30km/godz i żadnych zakazów parkowania ani wydzielonych ścieżek rowerowych. Druga rzecz, to jeśli chodnik jest szeroki i przylega bezpośrednio do jezdni, to ścieżka powinna być od strony jezdni (niestety to nie jest reguła). Czerwone pasy rowerowe wymalowane tu i tam na skrzyżowaniach bardzo dezorientują kierowców. Kiedyś sprawa była jasna - po jezdni można się poruszać rowerem, jeśli się ma kartę rowerową. Kto nie ma, ten niech się turla po chodniku. To całe malowanie dziwnych oznaczeń i wytyczanie bezsensownych ścieżek, służy chyba tylko nabijaniu kasy firm wybranych w "przetargach" przez miasta oraz zmniejszaniu przestrzeni do parkowania, żeby później robić strefy płatnego parkowania. Trzeba się zdecydować, gdzie traktujemy rowery jako środek komunikacji, czy rekreacji. Ulica Kołobrzeska, to uczęszczany ciąg komunikacyjny, a nie bulwar rekreacyjny. Tu ścieżka powinna być częścią poszerzonego pasa ruchu, żeby rowerzysta nie skakał po krawężnikach, a pieszy nie uciekał przed kimś, kto jedzie 30km/godz, bo się spieszy do pracy.

    • 2 2

    • Głownie to ty jestes z blachosmroda przyzywczajony do epoki PRLu gdzie kierowca robił co chciał (1)

      Ale w Polsce jeszcze 30 lat brakuje do standardów jakie obowiązują w europie zachodniej dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów .

      • 0 2

      • w nogach śpisz, mało wisz

        Jesteś roszczeniowym yuppie, który myśli, że rower to droga do zbawienia dla wszystkich. Standardy nie mają tu nic do rzeczy. Większość ludzi nie nadaje się do codziennej jazdy rowerem, zwłaszcza na większe odległości. To, że w dowolnym momencie jestem w stanie wstać i zrobić rowerem trasę ponad 100km, to nie znaczy, że zrobi to ktokolwiek z mojej licznej rodziny. W budynku, w którym pracuję siedzi na codzień ze 300 osób w sile wieku. Przy ładnej pogodzie do pracy dojeżdża rowerem ze 20, w gorszą pogodę góra 7, a w zimę 3, łącznie ze mną, z epoki PRL, gdzie samochodów było 10-krotnie mniej, przerzutki były rzadkością, nie było MTB i innych lekkich i wygodnych bicykli, ani ścieżek rowerowych, a udział aktywnych rowerzystów w społeczeństwie był większy niż obecnie. 3/300 - jaki to odsetek społeczeństwa?

        • 0 0

  • (4)

    czy zawsze drogi rowerowe muszą odbywać się poprzez zwężenie pasów dla samochodów i wyznaczenie 0,5m drogi rowerowej? To nie jest zbyt bezpieczne ani dla kierowców, ani dla rowerzystów. Lepiej żeby były one oddzielone od drogi.

    • 28 24

    • zgadzam sie tylko wydzielone

      • 5 2

    • Rowerzysta na drodze współdzielonej jest lepiej widoczny przez kierowców samochodów.
      W przypadku osobnego pasa dla aut i rowerów, kierowcy samochodów często wymuszają pierwszeństwo na rowerzystach przy skręcie w poprzeczną ulicę.
      Ja osobiście czuje się o wiele bezpieczniej na współdzielonej drodze.

      • 5 1

    • Drogi są zwężane tylko gdy są przewymiarowane (1)

      W tym przypadku z 3,5 do 3 metrów. To nie autostrada, 3 metry w zupełności wystarczają jako droga miejska. A pas rowerowy musi mieć około metra, nie pół. Jak wyznaczali pasy na Jana Pawła to w niektórych miejscach było za wąsko i wtedy poszerzyli jezdnię.

      • 6 2

      • 3 m szerokości pasa dla osobówki to OK

        ale tam jeździ dużo samochodów ciężarowych i autobusów, dla nich 3 m to trochę mało

        • 4 2

  • Polska jest zasciankiem europy gdy chodzi o rozwój infrastruktury dla rowerów i pieszych ! (1)

    A juz zupełnie jestesmy lata swietlen za skandynawią gdzie wogle rozwija sie głownie infrastrukture tylko dla pieszych i rowerzystów !!

    • 5 2

    • nie tyle polska co 3miasto.

      • 1 1

  • Ww

    No i super

    • 0 1

  • Zazwyczaj jezdnią da się rowerem bezpiecznie przejechać

    Chodnikiem jadę, gdy mam duże niesymetryczne zakupy - ale wtedy z "prędkością zbliżoną do prędkości pieszego". Problemem jest jazda hulajnogą - po Kołobrzeskiej nie mogę, bo na jezdni ograniczenie 50, wolno chodnikiem nie ma sensu, zostaje Krynicka, Lęborska i Słupska, gdzie jest strefa 30.

    • 3 12

  • Zwężyć (1)

    o jeden pas całą Kołobrzeską do Auchana i problem z głowy. I świętymi krowami przez kilkadziesiąt lat rozwoju Gdańska byli kierowcy, co było zasadniczym błędem - sprawiło to, że wiele ulic stało się jedynie "przejściowymi" miejscami... przejściowymi po schodach ;)

    • 3 2

    • Zwęzyć Kołobrzeską ? Wariat?

      • 0 3

  • Za jazdę Kołobrzeską na rowerze powinien być potężny mandat. (3)

    Wąskie ulice, ciągły ruch autobusów ,aut powodują niebezpieczeństwo dla rowerzystów, a ciągle jest tak że rowerzysta jedzie 15-20 km na godzinę, a samochody nie mogąc wyprzedzić jadą za nim. Postawcie jakiegoś mądrego, a nie durnia parę godzin na tej ulicy ,szczególnie w godzinach szczytu to zobaczy jakim absurdem są plany zwężenia ulic. Nie mówiąc o chodnikach. To nie jest trasa rekreacyjna!

    • 2 9

    • To jest trasa komunikacyjna (2)

      i jeśli nie ma drogi dla rowerów, mozna i trzeba jechać ulicą - proste. Stop dyskryminacji!

      • 7 0

      • bez oszołomstwa (1)

        Zdrowy rozsądek i instynkt samozachowawczy zabrania jeździć Kołobrzeską w godzinach szczytu. Tam ruch pozwalający na bezpieczną jazdę rowerem jest w godzinach 22:00-5:30 :)

        • 1 0

        • No nie wiem

          Ludzie wracający z wyścigów samochodowych czasem pędzą wtedy Kołobrzeską. A w godzinach szczytu - auta stoją, rowerem bezpiecznej i szybciej :)

          • 2 0

  • A ja daję radę

    Kołobrzeską daję radę. Problemem to jest rower z przyczepką, którym ostatnio facet jechał Spacerową. Za nim TIR, za tirem 50 samochodów

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum