• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Udogodnienia rowerowe pod Forum Gdańsk

Kamil Gołębiowski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać. Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać.

Przyjrzeliśmy się parkingom rowerowym i pozostałym udogodnieniom dla odwiedzających Forum Gdańsk rowerem. Wizja lokalna pokazała sporo problemów. Przyjeżdżający na zakupy rowerem to z reguły lokalni klienci, mieszkający w okolicy. Odwiedzają lokalne obiekty handlowe częściej, niż klienci z daleka i wydają kilkadziesiąt proc. więcej w ciągu roku na zakupy, niż dojeżdżający samochodem. Branża handlowa zaczyna to rozumieć i stara się ułatwić dojazd i wygodne, bezpieczne pozostawienie jednośladu. Forum Gdańsk udostępniło ok. sto miejsc postojowych dla rowerów i sieć tras rowerowych dookoła. Jest jednak też dużo niedociągnięć.



Czy Forum Gdańsk powinno mieć wyższy standard dostępności?

W weekend otwarcia ilość stojaków rowerowych okazała się być na styk. Sporo rowerów było przyczepionych do barierek i latarni w różnych miejscach Forum. Dla inwestora i zarządcy to sygnał, gdzie jest zapotrzebowanie na dodatkowy parking. Miejsca postojowe dla rowerów warto rozbudowywać bardziej niż samochodowe, bo na miejscu jednej osoby zmotoryzowanej może zaparkować od ośmiu do dziesięciu klientów rowerowych.

Główne parkingi rowerowe znajdują się w pobliżu planowanego przejścia dla pieszych pod Bramą Wyżynną, od strony przystanków na al. Armii Krajowej i pod Kunsztem Wodnym. Nie ma natomiast miejsc postojowych od strony ul. 3 Maja.

Same stojaki rowerowe są dobrej jakości. Wysoka jakość i ciemny kolor współgrają z otoczeniem, a ochronna guma na górnej poprzeczce chroni ramę roweru przed uszkodzeniem przy parkowaniu. Kształt stojaków jest dobrze dopasowany do kształtu ramy i umożliwia odstawienie rowerów o różnych wysokościach, również tych z koszykami. Nie ma natomiast miejsc dla rowerów cargo, w przyszłości przydadzą się też w przyszłości dwie lub trzy stacje sponsorskie Mevo. Również dzięki niemu popularność dojeżdżania rowerem będzie w najbliższych latach rosła.

Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej. Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej.
Na zakupy rowerem - tylko w porze suchej?

Żaden z parkingów rowerowych nie jest niestety zadaszony. Brak ochrony przed deszczem i śniegiem to w naszym klimacie nie jest standard adekwatny do potrzeb i klimatu Gdańska. Dobrej jakości zadaszony parking dla 20-30 rowerów to koszt kilkudziesięciu tys. zł. Budowa Forum pochłonęła ok. 900 mln. zł. Nie ma również parkingu strzeżonego, który przy tak dużym obiekcie, zwłaszcza dla klientów z bardziej wartościowym sprzętem, mógłby być przydatny. Warto na przyszłość pomyśleć o kilku punktach ładowania rowerów elektrycznych. W nowoczesnych obiektach biurowych coraz częściej standardem jest też szatnia lub przebieralnia, czasem nawet prysznice dla dojeżdżających rowerem. Takich udogodnień w Forum nie przewidziano.

Brak dostępu od Bramy Wyżynnej

Problem mają klienci z rowerem, którzy na teren Forum dostają się przez obecne przejście podziemne od str. Bramy Wyżynnej. Na poziomie -1 nie ma miejsc postojowych. Również winda na górę jest nieczynna, stąd nie mieliśmy możliwości sprawdzić, czy ma ona wystarczającą wielkość do transportu rowerów. Proponujemy dostawienie kilku stojaków na dole, przy schodach prowadzących na Wały Jagiellońskie, gdzie w tej chwili klienci odstawiają rowery prowizorycznie, opierając je o barierki. Przy nieczynnej windzie, aby dostać się do stojaków rowerowych, potrzeba przejść z rowerem przez całe Forum, aby dostać się do wind po drugiej stronie, blisko al. Armii Krajowej.

Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna. Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna.
Rodzice i niepełnosprawni nie mają łatwo

Na schodach nie przewidziano prowadnic rowerowych ani ramp dla wózków. To nie ułatwia zakupów osobom z dziećmi. Brakuje podjazdu dla rowerów pod Kunsztem Wodnym od strony parku. Jest tam niewielka różnica poziomów, nie trudno było ułatwić rowerzystom i osobom na wózkach przedostanie się pod Kunszt i na parking dla rowerów również z tej strony.

Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów. Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów.
Nieprzemyślane umiejscowienie parkingu

Ze zdumieniem zaobserwowaliśmy, że na nowym Placu Siennym, koło zrewitalizowanego budynku Elżbietanek rząd stojaków został umieszczony... w poprzek przejścia. Stojaki rowerowe trzeba lokalizować tak, aby nie tarasowały pieszych ciągów komunikacyjnych. W takich sprawach warto już w fazie projektowej poradzić się lokalnych organizacji rowerowych. Dobrym przykładem jest Galeria Metropolia z Wrzeszcza, która na początku całkowicie źle zrobiła parkingi rowerowe, ale zrozumiała i naprawiła niedawno błąd. W tej chwili stojaki są tam już poprawnej konstrukcji, bezpiecznie posadowione w podłożu, jest ich wystarczająco, są blisko wejścia i nie kolidują z pieszymi ciągami komunikacyjnymi. W zaprojektowaniu nowych rozwiązań pomogli przedsiębiorcom eksperci Rowerowej Metropolii.

Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych. Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych.
- Rozmieszczenie i liczba stojaków wynikają z projektu, ale będziemy obserwować, jak poruszają się i jakie mają potrzeby użytkownicy Forum. Na tej podstawie będą podejmowane decyzje o dalszych zmianach. Drogi rowerowe wokół Forum były konsultowane z GZDiZ. Tu także nie wykluczamy zmian, musimy ocenić, jak je wprowadzić, aby na pewno miały sens - mówi zdawkowo reprezentująca Forum Alina Geniusz-Siuchnińska.
Na pytania dotyczące pozostałych, opisanych tu kwestii nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Brak miejsc postojowych od strony ul. 3 Maja

Nie dość, że Forum w obecnej formie jest zwrócone plecami, żeby nie powiedzieć dobitniej - pośladkami, do ul. 3 Maja i zdegradowało ją swoją formą do roli korytarza transportowego, to nawet nie daje możliwości zaparkowania tam roweru i przedostania się na swój teren. Na schodach brakuje również prowadnic dla rowerów i windy. Brak podjazdów, ramp dla wózków i prowadnic rowerowych jest zresztą powszechny w wielu miejscach Forum Gdańsk. Wyjątkiem są schody z peronów tramwajowych i autobusowych na stację SKM. Zamiar, niekompetencja, czy brak wyobraźni? Wisienką na torcie są zaparkowane na ciągu pieszo-rowerowym samochody, na które nie reaguje obecna na miejscu ochrona.

Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych. Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych.
Zbyt małe windy

Prowadzące na peron SKM windy od strony al. Armii Krajowej są za małe do wygodnego przewozu rowerów. Windy na perony powinny mieć co najmniej 2 m długości, aby umożliwić co najmniej transport rowerów o typowej konstrukcji. Ten rodzaj wadliwego rozwiązania jest niestety typowy dla nieprzyjaznych rowerowym mieszkańcom stacji SKM. Już wcześniej pisaliśmy też o licznych wadach rowerowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk.

Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość. Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość.
Nawierzchnia dróg rowerowych

W- w większości jest wykonana z czarnej i czerwonej masy asfaltowej - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco, odpowiedzialnego za tę część robót. - Na wiaduktach w ciągu alei Armii Krajowej zastosowaliśmy nawierzchnię betonową pokrytą żywicą, a wzdłuż ulicy 3 Maja, ze względu na bliskie sąsiedztwo drzew, warstwę wykończeniową z wodoprzepuszczalnej mieszanki żywic.
Ciekawym akcentem jest natomiast rowerowa Promocja Forum. Trzy rowery z przyczepkami z zamontowanymi na nich planszami reklamowymi zachęcają Gdańszczan do odwiedzenia Forum.

- Rowerzyści są mile widziani w Forum i na ścieżkach wokół centrum - mówi Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Rower można zaparkować od okolic węzła Śródmieście, przez główne place, aż do przejścia podziemnego pod ulicą Wały Jagiellońskie oraz Armii Krajowej. Z obu stron przejścia podziemnego pod ul. Okopową powstały bezstopniowe rampy, umożliwiające przejazd bez zsiadania z roweru. Dostęp do peronu SKM i węzła Śródmieście ułatwią windy oraz rampy, a udogodnieniem dla oczekujących na zmianę świateł są podpórki przy przejazdach rowerowych.

Ocena miejsc postojowych



  1. Wystarczająca liczba stojaków 1 pkt
  2. Możliwość przymocowania roweru za ramę i jedno koło 1 pkt
  3. Zadaszenie lub inna ochrona przed opadami 0 pkt
  4. Miejsce dobrze widoczne i łatwo dostępne 1 pkt
  5. Bliskość wejścia 1 pkt
  6. Miejsce strzeżone, zamykane lub monitorowane 0 pkt
  7. Estetyka miejsca i bezpośredniego otoczenia 1 pkt

Odejmujemy punkt za brak rowerowego dostępu od Bramy Wyżynnej i sytuację od strony ul. 3 Maja.
Razem (4/7)

Ten wynik uważamy za niepotrzebnie zmarnowaną szansę. W tej klasie i roczniku inwestycji można spodziewać się znacznie wyższej jakości. Zabrakło jak na razie dialogu, ale przy dobrej woli inwestora da się jeszcze wprowadzić poprawki, do czego zachęcamy.

Główne problemy dostępności pieszo-rowerowej
  • Brak miejsc postojowych od 3 Maja
  • Powszechny brak prowadnic rowerowych i ramp dla wózków na schodach
  • Nieczynne lub zbyt małe dla rowerów windy
  • Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami na oczach ochrony

Udogodnienia rowerowe w liczbach
  • 1000 m nowych dróg rowerowych, 400 m ciągu pieszo-rowerowego
  • 53 podwójne stojaki na rowery = 106 miejsc parkingowych dla rowerów, zadaszonych - zero
  • 2 stacje naprawcze, 19 podpórek

Forum Gdańsk powstało w formule partnerstwa prywatno-publicznego pomiędzy Miastem Gdańsk i międzynarodowym koncernem Multi Development BV.


  • Rowerowa promocja to ciekawy pomysł. Może tylko zamiast sportowych kasków zakupowe koszyki lub rowery cargo?
  • Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych.
  • Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów.
  • Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej.
  • Kąt przedniej nogi stojaka nie jest przypadkowy. Dokładnie pod takim kątem jest ustawiony przedni widelec roweru i ułatwia odstawienie roweru. Lubimy przemyślany design.
  • Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać.
  • Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych.
  • Dla rowerzystów, a zwłaszcza dla niepełnosprawnych takie kilka schodków to już spora bariera mobilności. Pokonanie tej niewielkiej różnicę poziomów można było pomyśleć przy pomocy rampy.
  • Tutaj szczególnie przydałyby się prowadnice rowerowe na schodach.
  • widoczny brak stojaków rowerowych w niektórych miejscach
  • Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna.
  • Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość.
  • Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami - ochrona nie reaguje.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • Ring, ring

    Pic 100 lecia: p****ci, których nie stać na przepisowe oświetlenie swojego roweru, bez dzwonków i bez błotników, bez ubezpieczenia OC, wydają więcej niż dorośli ludzie w samochodach.

    • 2 2

  • Poprawić szybko co można, jeszcze przed sezonem i będzie super, choć już jest super! Malkontentom, pesymistom, wiecznie niezadowolonym mówimy stanowcze NIE.

    • 3 1

  • Precz (8)

    z terrorem rowerzystów!
    Widziałam w niedzielę takie coś. Koleś wsiada do SKM z rowerem na Kamiennym Potoku. Jedzie do Śródmieścia. Wysiada z tym rowerem i prowadzi go tunelem do galerii. Nie mija godzina, a kolo odbywa tą samą drogę, tylko w odwrotnym kierunku. Powiedzcie sami, to jest normalne? Aha. Zapomniałam. Koleżka mieszka na ulicy Tatrzańskiej w Kamiennym Potoku.

    • 39 68

    • A ja widziałem kolesia co parkuje na trawniku przed blokiem nastepnie wsiadł do swojego luksusoweg3o letniego blachosmroda (3)

      przejechał 100 metrów do kiosku zaparkował na trawniku przednim bo naturalnie nie miał gdzie kupił papierosy i wrócił ponownie na trawnik przed blokiem by potem zatruwać fajkami sąsiadów paląc w oknie bloku.
      Przecz z terrorem buraków w blachosmrodach zatruwających nas spalinami i papierosami!

      • 23 2

      • (2)

        to na balkonie czy w oknie? zdecyduj się, poza tym kłamiesz bo 100 m po fajki nikt jeździ

        • 2 6

        • O, mylisz się

          ja mam sąsiadkę, która do kibla by jeździła samochodem jakby mogła.

          • 4 0

        • Jak nie?

          Jeżdżą, bo jeszcze sąsiad zapomni, że masz swój piękny wehikuł, który co prawda nie ma przeglądu, ale jest lepszy od tych wszystkich nowych, bo nie ma elektroniki...

          • 4 0

    • czy to jest normalne... nie wiem możliwe że tak

      możliwe że ten "koleżka" jeździ np. biletem miesięcznym i miał coś do odebrania zamówionego- nie widzę w tym nic dziwnego.. natomiast to, że ty o tym piszesz jest zastanawiające....

      • 3 0

    • (2)

      Rzeczywiście to dziwne że facet wyszedł z rowerem z domu i później z tym rowerem wracał do domu. Dziwak jakiś .Brawo Ty!

      • 27 8

      • to trzeba zglosic do sluzb

        przeciez to jakies nienormalne, odstaje od tradycyjnego modelu rodziny

        • 11 6

      • chodzi o to, że nikt mu tego rowera nie skroił

        Dziwne to przecież.

        • 2 3

  • Rowery? Czas na poranna porcje nienawiści (8)

    Przecież oni są winni wszystkiemu zlemu dziejacemu się na drogach. A co najgorsze, kasa idzie na drogi dla rowerów, a słusznie powinna iść na parkingi. Jeszcze ten szok, że ktoś policzył, że rowerzyści mieszkają w centrum i wydają więcej. Jak to, nawet na brum brum ich przecież nie stać

    • 24 20

    • Rowerzyści wydają więcej?

      A swoje wielkie zakupy ładują do plecaków. :D

      • 1 1

    • to że ktoś policzył to pewnie manipulacja jakaś ponaginał fakty albo nic nie policzył a to zwykły lewacki mit. (3)

      Poza tym krytyka nachalnego promowania rowerów nie jest nienawiścią a zwyczajnym głosem sprzeciwu. Przeciwko czemu? - przeciwko :
      * wyciąganiu pieniędzy z podatków kierowców i pieszych na sponsorowanie nie używanych przez 90% dróg i wiaduktów rowerowych.
      * faworyzowanie jednego środka transportu wobec innego. Gdzie rower to techniczny przeżytek z przed 200lat

      • 1 4

      • Sprawdź ile wspólnych pieniędzy idzie na samochody, a ile na rowery. (2)

        A teraz mi powiedz, która grupa jest faworyzowana.

        I faktycznie, 200 letnie przeżytki powinny być na śmietniku historii.
        Takie jak silnik spalinowy :)

        • 3 0

        • przecież kierowcy płacą na drogi mosty etc.. w podatku drogowym (1)

          w akcyzach na paliwie , mandatach i opłatach drogowych. Więc ciężko tu mówić, że są faworyzowani.

          Ilość pieniędzy jaką wpłacili zmotoryzowani przez ostatnie 2 dekady pozwoliła by wybudować sieć autostrad i wyremontować drogi gdyby te opłaty szły wyłącznie na budowle drogowe.

          Jak ktoś chce jeździć rowerem to proszę bardzo, niech jeździ.

          ps.
          pierwszy silnik elektryczny - 1821 Michael Faraday
          pierwszy silnik spalinowy Étienne Lenoir w roku 1860
          pierwszy prototyp roweru w 1765

          rozwiązaniem problemów korków w starych miastach jest albo budowa wiaduktów, telepraca, ew zwolnienie z podatkow drogowych, paliwowych etc.. tzw Kei-cars.

          • 0 2

          • Nie kłam!

            Kierowcy nie wydają złamanego grosza na infrastrukturę w miastach.
            Nikt nie buduje ścieżek rowerowych wzdłuż autostrad...

            Ilość pieniędzy jaką wpłacili w podatkach zmotoryzowani jest mniejsza od ilości pieniędzy wpłaconych w podatkach od alkoholu, więc nie mów, jak dużo można by z tego zbudować.

            Rozwiązaniem problemu korków w miastach jest ogarnięcie stacji diagnostycznych i zdjęcie z dróg 70% samochodów.

            Do tego poprawna polityka karania parkujących 'na dziko' i przeznaczenie pasów na komunikację miejską.

            Jak ktoś chce jeździć samochodem, niech jeździ, tylko najpierw niech sobie wykupi miejsce parkingowe.

            PS.
            Samuel Brown zbudował silnik spalinowy w 1823 i nie był to prototyp, tylko pierwszy użyteczny silnik.

            Sam ustaliłeś granicę na 200 lat, więc mam nadzieję, że za 5 lat przesiądziesz się z samochodu do elektrycznego tramwaju (1881) ;p

            • 1 0

    • Szokiem jest twoja wypowiedź! (2)

      Intelektualnie miałka, a do tego nieobiektywna!

      • 7 6

      • Jego wypowiedź nie może być obiektywna (1)

        bo wyraził swoją opinię, która z założenia jest subiektywna. Poza tym jest wyraźnie ironiczna, co intelektualnie plasuje ją trochę wyżej od typowego forumowego hejtu czy bezmyślnego bluzgu. Za to najwyraźniej zabrakło komuś umiejętności czytania ze zrozumieniem.

        • 6 0

        • Widzę, że kolega ma problemy z rozumieniem krótkich form pisemnych:)

          Cóż mogę ci poradzić?

          • 1 1

  • Problemy lewakow - jak wjechać modną zabawką do świątyni Mamona

    buahaha, jesteście tak słabi, że aż wstyd.

    Idziecie do galerii wydajecie całą ciężko zarobioną kasę na nowe ubrania i paszę, a wasze dzieci tylko mówią wam 'daj' albo 'kup'. A handełesy tylko zacierają chytre łapska...

    • 2 3

  • Możecie i rowerami przyjeżdżać

    byleby z jakąś kasą.

    • 4 1

  • 'Rowerzyści wiecej wydają pieniedzy w świątyniach Mamona'

    Jeśli tak jest , to dlaczego spece od budowy świątyń Mamona budują wielkie parkingi dla samochodów ? No chyba nie z głupoty ? przecież oni wiedza jak się handluje...

    Gdyby było to spece od handlu budowaliby uliczki rowerowe po miedzy wieszakami z ubraniami i kasy rowerowe. Jak w MC Drive

    • 1 1

  • "bo na miejscu jednej osoby zmotoryzowanej może zaparkować od ośmiu do dziesięciu klientów rowerowych" (2)

    naprawdę?
    bo wymiar jednego miejsca dla samochodu to 2,3 x 5,0m.
    a wymiar parkingu dla roweru to 1,2 x 1,8 m.
    Na jednym miejscu dla samochodu zaparkuje max 4 rowery, to tyle samo ile jest osób w samochodzie.

    • 2 4

    • mity i kłamstwa lewactwa: Rowerzyści wiecej wydają pieniedzy

      Skoro tak jest , to dlaczego spece od budowy świątyń Mamona budują wielkie parkingi dla samochodów ? No chyba nie z głupoty ?? przecież oni wiedza jak się handluje???

      Gdyby było tak jak w tym micie to spece od handlu by budowali uliczki rowerowe po miedzy wieszakami z ubraniami i kasy rowerowe....

      • 2 3

    • Spokojnie 8 rowerów wejdzie dodatkowo czy
      doliczyłeś miejsce na wjazd/wyjazd samochodu z miejsca parkingowego?
      drugie tyle wyjdzie co samo miejsce parkingowe

      • 3 3

  • 21 wiek ... (1)

    Molochy handlowe zrobią dużo dla blachosmrodów, a inwalidzi z rowerzystami w odstawce bardzo często ... Gdyby nie przepisy i wymogi byłoby jeszcze gorzej ...

    • 16 3

    • Już nie chodzi o inwalidów i rowerzystów nawet

      Ale ludzie starsi i dzieci, rodzice z wózkami. Oni też wliczają się do społeczeństwa. Tymczasem budujemy miasto dla czterdziestolatków z dpuą przyrośniętą do SUVa.

      • 7 0

  • malkontenci i wiecznie niezadowolone nieudaczniki nie odpuszczaja (1)

    ale jest ich co raz mniej . Moze to upaly grzejace wiecznie niezadowolone glowki zmniejszaja wydolnosc operowania polmozgiem i wypluwaniem matolskich nienawistnych mysli

    • 7 9

    • Krytyka to nie jest nie nawiść.

      Nachalnej propagandzie należy się krytyka.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum