• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stare Mevo na sprzedaż. Rozruch systemu w kwietniu

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (308)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo 2.0 to oprócz nowych rowerów także odświeżony wygląd totemów i stacji rowerowych. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów. Mevo 2.0 to oprócz nowych rowerów także odświeżony wygląd totemów i stacji rowerowych. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów.

Na trzy miesiące przed rozruchem Mevo 2.0 dość niespodziewanie zapadła decyzja o sprzedaży rowerów z pierwszej edycji roweru metropolitalnego. Pierwotnie miały one przejść przegląd, naprawę i dołączyć do nowego systemu. Obszar OMGGS postanowił je jednak wystawić na sprzedaż, a nowy operator w ich miejsce dostarczy 1 tys. zupełnie nowych rowerów. Na przełomie stycznia i lutego do Trójmiasta ma dojechać pierwsza transza ok. 1 tys. nowych jednośladów.



Czy będziesz korzystał z rowerów Mevo?

Inauguracja rowerów Mevo 2.0 zbliża się coraz większymi krokami. Do rozruchu systemu, który zaplanowano na początek kwietnia, pozostały już tylko trzy miesiące.

Według pierwotnych założeń 1,2 tys. rowerów elektrycznych, które są własnością Obszaru Metropolitalnego i ostatnią pozostałością po pierwszej, nieudanej edycji Mevo, miało przejść przegląd techniczny, a następnie po demontażu silników i baterii zostać dołączone do nowej puli 3 tys. rowerów elektrycznych.

Cała flota będzie nowa



Dość niespodziewanie, na ostatniej prostej przed powrotem rowerów na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji, zapadła jednak decyzja, by 800 rowerów z puli Mevo 1.0 wystawić na sprzedaż.

- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Jak dodaje, według założeń projektu w ciągu 6 lat obowiązywania umowy z hiszpańskim operatorem, rowery i tak byłyby stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Jako że zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, OMGGS wyraził na nią zgodę.

Z baterii Mevo powstanie samochód elektryczny?



Wystawione na sprzedaż rowery zostały wyprodukowane w 2017 roku, a zakupione przez Obszar Metropolitalny dwa lata później. Średnio każdy z rowerów był eksploatowany przez ok. 4 tys. godzin w okresie od marca do października 2019 roku.

Każdy z nich waży ok. 32 kg. Co istotne - rowery zostały wystawione na sprzedaż bez baterii litowo-jonowych. Obszar wystawił na sprzedaż 800 spośród 1200 jednośladów. Pozostałe będą służyć urzędnikom do poruszania się po mieście, a baterie trafią do studentów z Politechniki Gdańskiej.

- Młodzi naukowcy, pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego, zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe - dodaje Kołodziejska.
Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy minimalna cena za rower Mevo wynosi 430,50 zł brutto.

  • Dane techniczne wystawionych na sprzedaż rowerów.
  • Dane techniczne wystawionych na sprzedaż rowerów.

Konieczna wizja lokalna w... Szczecinie



Co istotne, aby wziąć udział w postępowaniu, osoba lub podmiot zainteresowany kupnem roweru lub rowerów musi wcześniej odbyć wizję lokalną, by zapoznać się z ofertą i stanem technicznym rowerów.

I o ile samo spełnienie tego warunku nie powinno być większą przeszkodą, to miejsce do tego wyznaczone już tak. Wizja ma się bowiem odbyć w... Szczecinie.

Dlaczego akurat tam? Rowery znajdują się w stolicy zachodnio-pomorskiego w specjalnym magazynie (ul. Władysława IV 1, budynek nr 8), po tym jak przed rokiem wyjechały z Trójmiasta na przegląd i naprawę, by mogły stać się częścią Mevo 2.0 (już jako rowery konwencjonalne - bez silnika elektrycznego i baterii).

Wizję lokalną zaplanowano na poniedziałek 23 stycznia w godz. 12-14.

- Wymagana wizja lokalna odbędzie się w obecności przedstawiciela Stowarzyszenia, który sporządzi dla uczestników listę obecności. Dodatkowo wraz z ofertą wymagane będzie złożenie przez oferenta oświadczenia o przeprowadzeniu wizji lokalnej i zapoznaniu ze stanem sprzętu. Niewzięcie udziału w opisanej wyżej wizji lokalnej bądź niezłożenie ww. oświadczenia wraz z ofertą skutkować będzie dyskwalifikacją podmiotu zainteresowanego nabyciem rowerów i odrzuceniem oferty - informuje Obszar Metropolitalny.

Wcześniej nieudana sprzedaż baterii i silników



To kolejne podejście Obszaru metropolitalnego do zbycia części systemu pierwszej edycji Mevo. Wcześniej na sprzedaż wystawiono zdemontowane z rowerów baterie i silniki. Zainteresowanie używanym napędem i bateriami, których nie dało się ładować (były sprzedawane bez ładowarek) było jednak znikome. W sumie dwie osoby kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Trwają prace nad aplikacją, siedziba Mevo na Młyniskach



Nowe rowery produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.

Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.

Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.

  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.
  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.
  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.

Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Jaki mevo taki Gdańsk

    Przykre ale prawdziwe

    • 16 3

  • Jaki będzie czas jazdy roweru naładowanego?

    I jak będą ładowane? Rano walka o naładowany rower, jazda do pracy i po baterii?

    • 10 1

  • ciężar nowego roweru elektrycznego

    Nowy rower elektryczny ile będzie ważył? Poprzedni był bardzo ciężki. Seniorita Tereska

    • 8 0

  • kolejna czesc walkow trwa

    • 15 1

  • (1)

    Czy środki z sprzedaży rowerów zostaną przeznaczone na zwroty środków, które nie zostały zwrócone użytkownikom pierwszej edycji mevo?

    • 18 1

    • nie bo okradła cie prywatna firma

      • 6 0

  • Ja się pytam (21)

    Kim jestwlasciciel mego ze mu dajecie 180 milionów? Te pieniądze można było wykorzystać na drogi, komunikacje, baseny czy miejsca wypoczynku dla mieszkańców. Jeżeli ktoś (mevo) chce robić Business niech za swoje kupi rowery i wyposażenie a miasto łaskawie udostępni infrastrukturę. To co się dzieje to trwonienie pieniędzy podatników. Pomyślcie miasto zbudowało ścieżki których wciąż jest za mało za nasze pieniądze a teraz oddaje komuś żeby na tym zarabiał płacąc fortunę czysto normalne?

    • 170 29

    • To w takim razie (12)

      To miasto inwestuje kasę i będzie zarabiać na opłatach za rowery

      • 4 6

      • to nie jest jedno miasto: to jest kilkanaście gmin województwa (11)

        warto poznać pojęcie tzw. "nadwyżki konsumenta" - głównymi beneficjentami projektu będą po prostu mieszkańcy, i to nie tylko ci, którzy będą na tych rowerach jeździć. Również ci, którzy będą tkwili w mniejszych korkach lub jeździli mniej zatłoczonymi autobusami/tramwajami/pociągami PKM/SKM, ponieważ doświadczenie wskazuje, że przejazdy rowerami elektrycznymi są dobrymi substytutami przejazdów samochodem na krótkie i średnie odległości.

        • 12 7

        • (7)

          W pełni popieram. U nas to jeszcze długa droga zanim do świadomości większości przebije się ta myśl, że jazda autem po mieście to strata czasu.

          • 9 10

          • U nas to jeszcze długa droga zanim do świadomości większości przebije się ta myśl, że trzeba szanować wspólne pieniądze szczególnie w czasach kryzysu.

            • 11 2

          • Chyba nigdy autem nie jechałeś (4)

            Strata czasu???
            O czym ty gościu bredzisz
            Moze w Nowym Yorku, ale na pewno nie w Gdańsku

            • 5 7

            • (2)

              A dlaczego? Zjechanie z Ujeściska do centrum a potem śmignięcie do Oliwy to ok 30 minut jazdy. Autem ta sama droga zajmuje podobny czas (sic!). Mentalność polska niestety zakłada przyklejenie do samochodu i odrzucenie wszelkich alternatyw (rower? co za lewacki wymysł!).

              • 3 3

              • Zjechanie z Kowal na dolny taras a potem smigniecie na Kacze Buki to tylko 2,5 godziny. Samochodem to aż 25-30minut. Przyklejenie do komunikacji co to za prawacko-lewacki wymysł?

                • 1 1

              • W moim wykonaniu to 1 godzina.

                • 0 1

            • napisał mistrz kierownicy

              nie mający pojęcia, że w Gdańsku średnia prędkość samochodu w godzinach szczytu kształtuje się poniżej 20 km/h, a rower w każdym praktycznie mieście na odległość do 7 km jest szybszy niż samochód. Na dalsze odległości - rower plus SKM to niezły wariant oszczędzania czasu i pieniędzy na parkowanie samochodu.

              • 0 0

          • To prawda. Strata czasu i pieniędzy?

            Tylko, że do pracy komunikacją jadę 75 minut a samochodem 30 min. Koszt biletów na komunikację to kilkanaście złotych (wraz z SKM) a koszt gazu do samochodu to kilka złotych. To ja wolę "stracić" czas w samochodzie - czyli zyskać go 90 minut dziennie.

            • 1 0

        • Jakie niby doświadczenie to pokazuje? Konkretnie, bo mamy specyficzną konurbację dopasowaną pod samochody (2)

          Poza miastami te rowery nic nie zmienią, bo ludzie, którzy jeżdżą do pracy w mieście już wybrali rower (i go mają) albo pozostaną przy samochodzie (miliony racjonalnych przyczyn), komunikacja publiczna w małych miastach to raczej anegdota. W samym mieście może coś się zmieni, ale czy to uzasadnia kosmiczne koszty elektryków dla budżetu? Jedno Mevo już padło i zanotowaliśmy czystą stratę - dla budżetu miasta, wizerunku komunikacji rowerowej i środowiska.

          • 6 3

          • no zależy jak szeroko na to spojrzeć, przykładowo: jedziesz rowerem do pkp kartuzy, pociąg do wrzeszcza i znowu na rowerek

            • 4 1

          • żadna konurbacja dopasowana do samochodów nie jest przyjazna dla mieszkańców, (a w niej nawet kierowcy klną na korki)

            Nasza konurbacja ma znakomite warunki do rozwoju systemu rower + kolej (SKM/PKM) + rower publiczny. Sprawdzone empirycznie przez wiele lat dojazdów z Migowa do Sopotu, zanim jeszcze pojawiło się MEVO.

            • 0 0

    • Mevo to dobry kierunek (2)

      W wielu europejskich miastach podobne rozwiązania działają już od wielu lat i dotują je właśnie samorządy. A robi się to po to żeby tworzyć miasto bardziej przyjazne człowiekowi i pieszemu a nie samochodom. Nasze miasta ze znikomą infrastrukturą rowerową i żenującą ofertą komunikacyjną na tle miast zachodniej Europy prezentują się blado.

      • 8 4

      • Proponuję pochylić się nad pewną skromną i zachowawczą myślą: (1)

        może europejskie, a także inne polskie samorządy są lepsze niż gdański? W końcu tam rowery jeżdżą, a smród wysypiska nie ciągnie się przez pół miasta?

        • 9 2

        • co ma smród wysypiska do roweru MEVO?

          MEVO ogranicza ilość smrodu ze spalin samochodów

          • 0 0

    • NA SKM to się złorzyć nie mogą od 20 lat ...piiiiii.

      • 4 1

    • 500+ to problem (1)

      Ale 180 mln na nie wiadomo co to inwestycja he he, a może wał

      • 11 3

      • Sam jesteś wał.

        • 1 0

    • To właśnie jest inwestycja w komunikację

      Dokładnie tak jak o to prosisz

      • 2 0

    • A do komunikacji miejskiej to miasto nie dopłaca??

      Lepiej dopłacać do rowerów czy do autobusów?

      • 1 0

  • Nie zapomnijcie kupić sobie ładowarkę

    Student PG to nie jest żaden młody naukowiec i nie wiem dlaczego mają tam budować jakiś pojazd elektryczny ze starymi bateriami o małej pojemności, skoro w czasach WSM w Gdyni już to kiedyś zrobiono, a samochody elektryczne można kupić w salonie. Takie zabawki to można robić z uczniami w zawodówce lub technikum, ale na PG? Po co to komu, a może powstanie kilka doktoratów?

    • 19 1

  • Nie rozśmieszajcie mnie. (1)

    Już to widzę, urzędnicy na rowerach w deszczu lub po śniegu? Aż mi się odnowiły zajady ze śmiechu.

    • 22 1

    • deszcz pada przez 6% ogólnego czasu w roku

      śnieg jeszcze rzadziej

      • 0 0

  • Karnet (1)

    Do tych swoich rowerów powinni dorzucić rydwany.

    • 15 1

    • Oraz PO flaszce ;)

      • 2 1

  • Trójmiejski cyrk

    Kosztowało mnie to już 159 mln i mam jeszcze dodatkowo za to płacić?

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum