Stare Mevo na sprzedaż. Rozruch systemu w kwietniu
Na trzy miesiące przed rozruchem Mevo 2.0 dość niespodziewanie zapadła decyzja o sprzedaży rowerów z pierwszej edycji roweru metropolitalnego. Pierwotnie miały one przejść przegląd, naprawę i dołączyć do nowego systemu. Obszar OMGGS postanowił je jednak wystawić na sprzedaż, a nowy operator w ich miejsce dostarczy 1 tys. zupełnie nowych rowerów. Na przełomie stycznia i lutego do Trójmiasta ma dojechać pierwsza transza ok. 1 tys. nowych jednośladów.
Według pierwotnych założeń 1,2 tys. rowerów elektrycznych, które są własnością Obszaru Metropolitalnego i ostatnią pozostałością po pierwszej, nieudanej edycji Mevo, miało przejść przegląd techniczny, a następnie po demontażu silników i baterii zostać dołączone do nowej puli 3 tys. rowerów elektrycznych.
Cała flota będzie nowa
Dość niespodziewanie, na ostatniej prostej przed powrotem rowerów na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji, zapadła jednak decyzja, by 800 rowerów z puli Mevo 1.0 wystawić na sprzedaż.
- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Jak dodaje, według założeń projektu w ciągu 6 lat obowiązywania umowy z hiszpańskim operatorem, rowery i tak byłyby stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Jako że zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, OMGGS wyraził na nią zgodę.
Z baterii Mevo powstanie samochód elektryczny?
Wystawione na sprzedaż rowery zostały wyprodukowane w 2017 roku, a zakupione przez Obszar Metropolitalny dwa lata później. Średnio każdy z rowerów był eksploatowany przez ok. 4 tys. godzin w okresie od marca do października 2019 roku.
Każdy z nich waży ok. 32 kg. Co istotne - rowery zostały wystawione na sprzedaż bez baterii litowo-jonowych. Obszar wystawił na sprzedaż 800 spośród 1200 jednośladów. Pozostałe będą służyć urzędnikom do poruszania się po mieście, a baterie trafią do studentów z Politechniki Gdańskiej.
- Młodzi naukowcy, pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego, zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe - dodaje Kołodziejska.
Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy minimalna cena za rower Mevo wynosi 430,50 zł brutto.
Konieczna wizja lokalna w... Szczecinie
Co istotne, aby wziąć udział w postępowaniu, osoba lub podmiot zainteresowany kupnem roweru lub rowerów musi wcześniej odbyć wizję lokalną, by zapoznać się z ofertą i stanem technicznym rowerów.
I o ile samo spełnienie tego warunku nie powinno być większą przeszkodą, to miejsce do tego wyznaczone już tak. Wizja ma się bowiem odbyć w... Szczecinie.
Dlaczego akurat tam? Rowery znajdują się w stolicy zachodnio-pomorskiego w specjalnym magazynie (ul. Władysława IV 1, budynek nr 8), po tym jak przed rokiem wyjechały z Trójmiasta na przegląd i naprawę, by mogły stać się częścią Mevo 2.0 (już jako rowery konwencjonalne - bez silnika elektrycznego i baterii).
Wizję lokalną zaplanowano na poniedziałek 23 stycznia w godz. 12-14.
- Wymagana wizja lokalna odbędzie się w obecności przedstawiciela Stowarzyszenia, który sporządzi dla uczestników listę obecności. Dodatkowo wraz z ofertą wymagane będzie złożenie przez oferenta oświadczenia o przeprowadzeniu wizji lokalnej i zapoznaniu ze stanem sprzętu. Niewzięcie udziału w opisanej wyżej wizji lokalnej bądź niezłożenie ww. oświadczenia wraz z ofertą skutkować będzie dyskwalifikacją podmiotu zainteresowanego nabyciem rowerów i odrzuceniem oferty - informuje Obszar Metropolitalny.
Wcześniej nieudana sprzedaż baterii i silników
To kolejne podejście Obszaru metropolitalnego do zbycia części systemu pierwszej edycji Mevo. Wcześniej na sprzedaż wystawiono zdemontowane z rowerów baterie i silniki. Zainteresowanie używanym napędem i bateriami, których nie dało się ładować (były sprzedawane bez ładowarek) było jednak znikome. W sumie dwie osoby kupiły dwa silniki i trzy baterie.
Trwają prace nad aplikacją, siedziba Mevo na Młyniskach
Nowe rowery produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.
Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.
Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji.
Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.
W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.
Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
Miejsca
Opinie (308) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-12 11:03
A najważniejsze to te nowe totemy...
... i PR.
- 2 0
-
2023-01-12 11:02
Buhaja, kupić rower ważący 32 kg bez baterii, pewnie rzucą się na nie, jak na świeże bułeczki xd
- 6 0
-
2023-01-11 16:04
To juz nawet nie jest smieszne (3)
Serdeczności
- 153 6
-
2023-01-11 18:53
To jest jakis żart prawda? (1)
Władze Gdańska robią sobie jaja z mieszkańców? Proszę, powiedzcie, że to żart...
- 16 0
-
2023-01-12 11:00
Ale jakie jaja?
Przecież logiczne, że ktoś kto chce kupić miejski,ważący 32 kg i elektryczny rower bez baterii i silnika, pojedzie drogim PKP do Szczecina w obie strony, celem wydania 430 zł.
Gdzie tu widzisz jaja z mieszkańców? Normalna praktyka sprzedawania swoich aktywów.
;D- 7 0
-
2023-01-11 16:41
Dzięki śmieszny kacperku
- 4 29
-
2023-01-11 16:03
Tristar, Mevo, Fala (8)
Flagowe inwestycje trójmiejskiej władzy.
- 211 10
-
2023-01-11 16:40
Respiratory, maseczki, koperowe wybory, elektrownia ostrołęka, wójt, itd. (3)
Tak się bawią złodzieje pisowskiej dojnej zmiany
- 20 18
-
2023-01-11 22:56
I jake wnioski? (1)
Wybieramy jednych albo drugich a oni się pasą od 30 lat
- 15 0
-
2023-01-12 10:56
Nie dodałeś, że oni się pasą NA NAS.
- 2 0
-
2023-01-11 21:29
tak jest
- 1 2
-
2023-01-11 16:06
a kasa płynie do znajomych i ich ciotek kuzynów przyjaciół. (3)
- 42 4
-
2023-01-11 16:20
A mi sie tam podoba jak peowczyki (2)
Bawią się za kase mieszkańców
- 17 8
-
2023-01-11 16:39
Ich partią jest mamona (1)
I brak kregoslupa moralnego
- 19 6
-
2023-01-12 08:23
kręgosłup moralny się niszczy i wyśmiewa.
nawet w piosenkach.
- 1 1
-
2023-01-11 16:01
No i super. (4)
- 19 61
-
2023-01-11 22:42
A ile te rowery kosztowały? Kilkanaście tysi za sztukę? (2)
I sprzedają bez baterii za ułamek ich wartości - tak samo na portalach pełno kilkuletnich "elektryków" bez baterii za 10-20% ceny zakupu.
Taka to ekologia, kup eletryka a po kilku latach bateria do recyklingu a reszta na złom.- 5 0
-
2023-01-12 10:55
Bateria to jedyny wartościowy element takiego roweru.
Reszta jest przecież szmelcem z najniższej półki.
- 0 1
-
2023-01-12 09:50
gdzie jest Mevo 2.0
gdzie jest Mevo 2.0
- 0 1
-
2023-01-11 17:47
Wazliniarz jak zawsze pierwszy
- 8 2
-
2023-01-12 10:52
To taki wybieg ,by spokojnie złomować i nikt nie zarzuci niegospodarności.
- 6 0
-
2023-01-12 10:48
Fajne te nowe totemy. Nowa naklejka na przewrocony slup
- 2 0
-
2023-01-12 10:43
Ile waży stary mevo bez silnika? (1)
- 2 0
-
2023-01-12 10:46
Tyle co "koń trojański"
- 1 0
-
2023-01-12 10:45
Wykręcamy kolejny przewał :)
Wykręcamy kolejny przewał :)
- 5 0
-
2023-01-12 10:43
Wtopa to była zacna
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.