• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Wystarczy wprowadzić bilet za rower w wysokości pięciokrotności ceny za przejazd osoby na danym odcinku.

    • 9 13

    • (2)

      W regionalnych pociągach jest bilet za rower i jakoś ludzie przywożą, wie głupi pomysl

      • 2 2

      • do całkiem niedawna w SKM też była opłata za rower
        i narastala co kilkaset kilometrów
        więc jak jechałeś z Sopotu do Gdańska
        nawet bez zniżki, ale szczególnie ze zniżką
        to za rower było więcej - wielokroć wiecej niż za człowieka

        w Regio opłata to 7 zet, z Gdańska do Gdyni człowiek jedzie za 4 zł

        co prawda - Jak ma składak to nie placi ekstra...
        promocja Wigier i Flamingów...

        • 2 0

      • EIP

        W pendolino 10pln niezależnie od trasy. Ostatnio jechałem do Bielska Białej...
        Tylko SKM winszuje sobie od odległości.

        • 0 0

  • o jej (4)

    Tyle ile producent....
    Przecież jak nie są pełne wagony to można chyba przejechać z rowerem. A nawet jak sa pełniejsze ludzi to na kilku przystankach a potem wysiadają...
    Ja jako pasażer nie mam nic przeciwko temu aby bylo więcej rowerów w pojeździe...

    • 14 7

    • (2)

      A ja jako pasażer nie zgadzam się i nie życzę sobie

      • 2 4

      • ja jako pasażer nie życzę też sobie więcej pasażerów niż jest miejsc

        • 2 1

      • i ch*j!

        bo "...sądy sądami a sprawiedliwość musi być po naszej stronie..."

        • 0 0

    • wbrew pozorom - trudne...

      Tylko aby zrealizować Twój postulat należy używać tego co nosi się między uszami ipod mostkiem. Oraz nie mieć tępego nadzorcy o mentalności (męt-alności) karbowego.

      • 0 0

  • Rowery. (5)

    I jak my moŻemy żyć w Polsce? Wszystko na opak! Sama wielokrotnie zostałam na dworcu- przystanek Strzyża. To chore. Nikt nie przewidział, Ze rowery to też atrakcja turystyczną?

    • 17 6

    • Bryczka i Koń również. Wyprowadź się jak nie pasi (4)

      • 3 9

      • Od Boga (3)

        A ty skąd ? Z bryczki i konia ?

        • 4 1

        • Melex? Lepiej ci? To teź atrakcja turystyczna (2)

          • 1 6

          • (1)

            A ty bezsprzecznie też atrakcja-tyle że medyczna!! (jak sądzę)

            • 3 1

            • eee tam...

              Zwykła paranoja...

              • 0 1

  • prosta sprawa (4)

    Jeżeli jakiś niezbyt rozgarnięty prezes nie potrafi zrozumieć potrzeb pasażerów,to może niech wyłoży brakujące parę milionów do niedochodowego interesu z własnej kasy.
    Zabawa w firmę za cudze pieniądze to tylko w budyniowie.

    • 17 4

    • Popieram! Skm dla ludzi rowerów aut koni i betoniarek. Żądam przedziału dla trzody chlewnej i drobiu

      • 2 9

    • "Zabawa w firmę"

      W sam punkt. Ja ze sławnym "Staszek chciał się sprawdzić w biznesie".

      • 5 3

    • (1)

      Chyba jedyny normalny głos.
      Ktoś ten SIWZ na tabor napisał, i KTOŚ go zatwierdził. Normalny człowiek (KTOŚ) podałby się do dymisji, zwyczajnie, ze wstydu.
      A kolejarzy nie ma co wyzywać. Wystarczy trochę wyobraźni, co w przypadku wypadku może zrobić "latający" rower z dzieckiem.

      • 2 2

      • Gdy rower lata, to dziecko też...

        • 2 0

  • Ale w ogóle po co? (2)

    Po co zgłaszać do Województwa wymagania odnośnie wagonów PRZED ich zamówieniem?
    Po co zamówić u producenta modyfikację odpowiadającą zapotrzebowaniu?
    Po co zatrudnić na własną rękę pracowników do informowania podróżnych we Wrzeszczu?
    Lepiej zatrudnić rzecznika, który ładnie wytłumaczy, że się po prostu nie da!
    I problem z bani.

    • 16 3

    • Daj spokój, życie prezesa za fajne jest, żeby sobie d*pę zawracać pracą. Liczy się prezesowanie, milionowe obroty, bankiety, szampany, a że jakiś plebs jeździ rowerami? A kogo to, k..., obchodzi? Co, prezes życia nie ma, żeby cudze analizować?

      • 2 2

    • Perpetum mobile

      Przecież województwo zupełnie nie wie, po co jest ta kolej... I nie chce wiedzieć...
      Dotacja przytulona, terminy dotrzymane, premie wzięte... To się zlikwiduje.
      I od początku...

      • 2 2

  • Skladak (1)

    Wrzucamy do torby skladak i jedziemy po wyjściu z pkm. Konduktor nie ma nic do powiedzenia jak wniesiesz większa torbę

    • 10 2

    • torbę trudniej nosić niż rower
      wygodniej było by wprowadzić rower
      a złożyć go już w pociagu w trakcie jazdy
      oczywiscie ryzykujemy starcie z bucem
      ale tak jest wygodniej

      mam 5 skladaków. wszystkie są polskiej produkcji
      niektóre nadają się na dalekie trasy
      mogę pozyczyć

      • 1 0

  • (2)

    To kto zamówił takie składy? Jakieś bezmozgi. Skoro tam gdzie można przewozić mogą być też siedzenia, to nie rozumiem czemu nie może być tych miejsc np 20

    • 8 3

    • Powinni zamówić skład wył. Dla rowerów! Idioci. I dla łódek i kajaków również! (1)

      • 2 3

      • Takie rzeczy robiła już bydgoska wąskotorówka

        Równe 80 lat temu. A ponoć jest postęp.

        • 2 1

  • wagon przyczepka (1)

    Do autobusów które przejeżdżają pod tunelem pod Martwą Wisłą jest doczepiona przyczepka na rowery. Co stoi na przeszkodzie aby takie rozwiązanie mogło być zastosowane w przypadku PKM do Kościeżyny? Jakby nie tłumaczyć nie zabierania rowerów tracą wszyscy włącznie z PKM. Mamy piękne Kaszuby i infrastrukturę rowerową (do Wdzydz itp) i wręcz jeździł bym co weekend gdybym miał pewność że wrócę do domu...!

    • 16 4

    • Takie rozwiązania to norma w Czechach i w Niemczech.

      • 2 1

  • Co za bzdury (3)

    Miejsc na haki jest kilkakrotnie wiecej niż haków obecnie. Wystarczy je dokupić. Nie sądzę, by to kosztowało majątek.

    • 12 6

    • Bzdury opowiadasz (1)

      • 2 6

      • to ty bzdury opowiadasz wydając miliony na tabor na dziesięciolecia nie pomyślały biedaki i kaleki umysłowe że rowerów będzie co roku wiecej no jakże mieli na to wpaść betonowe łby dyrektory kierownicy marcowi docenci

        • 0 2

    • Haki sa do d..py

      Żadna starsza osoba ani drobna dziewczyna nie powiesi ciężkiego roweru na haku. Zwłasza wtedy gdy rower jest obciążony "jukami"

      • 2 0

  • (1)

    a czemu ludzi nie wypraszają ostatnimi czasy przejazd skm to istna katorga, dzień w dzień przepełnione zwłaszcza w godzinach szczytu brak wentylacji a już nie wspomnie o klimatyzacji w którą nowe skm są już wyposażone ale jest po prostu wyłączona.

    • 5 3

    • Mózg masz wylaczony

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum