• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Beton skm

    Ale i wy i marszalek mozecie dostosowac sie do zapotrzebowania i podlaczyc dodatkowy wagon np bonanze wypozyczona od polregio. Albo widzac potrzeby pasazerow, kupilibyscie 1 czy 2 uzywane wagony rowerowe i oznaczyli w rozkladzie jazdy zeby wszyscy rowerzysci wiedzieli kiedy maja szanse sie zabrac. Chciec to moc, ale nie da sie. Jezeli 2 lata mysleliscie a potem portale uroczyscie odtrabìly mega wydarzenie czyli dopisanie slowa port lotniczy do wyswietlaczy kierunkowych to o czym mowa. A tak oczywista i tak potrzebna wszedzie ikonka samolotu nie pojawila sie do dzis.pewnie znajac wasza firme, bylaby niezgodna z wewnetrznymi porocedurami...

    • 8 1

  • Ciekawe ile pasażerów mozna przewozić wg. Producenta...

    Ile razy jechałem jak szprotki w konserwie. Na pewno wiecej ludzi weszło niż przewidział producent pociągu. Jak SKM podstawią jeden zestaw to jest ok. Teraz głupio sie tłumacza z rowerami.

    • 8 1

  • A co z wózkami? (2)

    To ja poproszę, żeby analogicznie dokładnie sprawdzać ilość wózków dziecięcych np. w autobusach. Jest wyraźnie napisane że jest miejsce tylko dla 2 wózków. Niestety pozostałe nie mogą jechać. I co w takim przypadku? Da się być życzliwym czy znowu beton? Pozdrawiam

    • 9 3

    • (1)

      Życzliwość nie ma tu nic do rzeczy ,chodzi o bezpieczeństwo.Słabo coś z wyobrażnią ale że jej część populacji nie ma to widać codziennie na naszych drogach.

      • 2 4

      • ...

        Chodzi o równe traktowanie. Jak wpycha się x wózków to nikt nie widzi problemu. I jakoś wtedy argument bezpieczeństwa nie jest poruszany.

        • 4 1

  • Szkodnicy miasta

    • 4 1

  • Czy nie mógł by tam być punkt info. Albo ktoś w kamizelce z napisem INFO PKM.

    • 2 1

  • Przy okazji każdego artykułu o pkm są komentarze o informacji we Wrzeszczu. I nic jak groch o ścianę. A inwestycja modernizacji dworca była za kasę unijną tzn że przez 5 lat nie będzie można nic tam poprawiać . Od początku ktoś popełnił błąd Ale winnych nie ma
    Wszystko jest OK.

    • 7 1

  • Dobra zmiana

    Udziela się i w kwesti rowerów.Będzie reglamentacja.

    • 3 3

  • Płaczę nt SKM (1)

    Jestem trendy

    • 3 5

    • To nie jest płacz na temat SKM.
      Temat jest znacznie poważniejszy. Jego powagę poznasz przy najblizszych wyborach.

      • 2 1

  • fasady, fasady, fasady (2)

    a za nimi paździerze. d*pochron i tyle...
    Problem jest i zadnego zainteresowania aby go rozwiązać. Jedynie się go pozbyć.
    Wspaniale ilustruje to mentalość ludzi zarządzających tym "bałaganem".
    Najlepiej wyhodować kańciatego człowieka, to będzie go można układać w wagonach towarowych.

    Świetny pomysł, wielki potencjał i klęska urodzaju. Ludzie chcą uzywać ale nie tam i nie tak jak chce przewoźnik.

    • 13 4

    • (1)

      Otwarty umysł ! Podoba mi się ! +

      • 2 0

      • thx!

        No wiesz... Co roku słuchałem o braku sznurka do snopowiazałek...
        Nihil novi...

        • 0 0

  • wagon przyczepka (1)

    Do autobusów które przejeżdżają pod tunelem pod Martwą Wisłą jest doczepiona przyczepka na rowery. Co stoi na przeszkodzie aby takie rozwiązanie mogło być zastosowane w przypadku PKM do Kościeżyny? Jakby nie tłumaczyć nie zabierania rowerów tracą wszyscy włącznie z PKM. Mamy piękne Kaszuby i infrastrukturę rowerową (do Wdzydz itp) i wręcz jeździł bym co weekend gdybym miał pewność że wrócę do domu...!

    • 16 4

    • Takie rozwiązania to norma w Czechach i w Niemczech.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum