• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Zapomnieli dodać woza rowery gratis (1)

    Za darmo friko free darmo itp

    • 7 3

    • Minusuja glaby

      nie znające taryfy

      • 2 0

  • Kabarecik

    A pasazerów też tylko tylu ile przewidział producent?
    Czy może jednak skm co pół godziny i wagon nabity na maksa?

    • 16 4

  • jak mam rower i samochod
    to jade rowerem z samochodem
    lech roch pawlak.

    • 0 2

  • Rozwiazanie (3)

    Wystarczy puścić 1 na godzinę skład tylko dla rowerów i po kłopocie!!

    • 13 5

    • Za darmo jeszcze żeby wam jeździły i przewozily coo?!

      • 1 3

    • Szybkie, proste i skuteczne-tylko po co?

      • 0 1

    • Jak po co?

      Dla rozwiązania problemu. Bardzo często korzystam z kolei. I uważam że to dobry środek transportu do przewozu roweru. Problem jest taki że społeczeństwo jest bardziej aktywne i więcej ludzi korzysta z takiej formy. Duża część ludzi jeździ do pracy rowerami. Powiedz ile można jeździć po deptaku rowerem? Jeżdżę od 30 lat na rowerze. Tu na miejscu mam wszystko zwiedzone. Dlatego korzystam z kolei aby zwiedzać aktywnie Polskę. Jeden lubi to robić za kółkiem inny aktywnie.
      Niech rower będzie odpłatnie ale 2zl.
      Nie rozwiążemy problemu udając że go nie ma. Teraz w kolejce jak powiesza 6 rowerów to nie ma jak przejść - można zrobić sobie krzywdę. Za to powinna odpowiadać osoba która zakupowala składy.

      • 2 1

  • (1)

    Zgadzam się z władzami SKM, ale SKM święta nie jest:

    W starych składach pociągów pierwszy przedział zarezerwowany jest dla konduktora, mimo miejsc przystosowanych do przewozu rowerów. Nie rozumiem po co konduktorowi cały przedział. Często spotykałem się ze stwierdzeniem ze strony kierownika pociągu:
    - "nie pan idzie na koniec składu ja na pana poczekam"
    - "nie mogą tu przebywać osoby ani rowery, chcę tu pracować"
    Dodam, że pociągi są często przepełnione i nie ma miejsca jak wejść z tym rowerem, a mimo to kierownik powie że jest to dla niego przedział zarezerwowany i nie pozwoli zostawić roweru.

    Drugi przykład to nowe składy. Na początku i z tyłu składu namalowany jest rower. Prawda jest taka, że w najnowszych pociągach nie ma przystosowanych miejsc do przewożenia rowerów. Wielokrotnie wchodząc do tego typu SKM-ki kierownik powiedział mi, abym ustawił rower tak, aby nie przeszkadzać pasażerom. Natomiast ja spytałem się gdzie w takim razie mam postawić rower skoro stojąc w miejscu przeznaczonym dla rowerów przeszkadzam przy wsiadaniu/wysiadaniu. On na to rzekł. Niech pan postawi rower gdziekolwiek tak aby była drożność między przejściem.
    Tutaj mamy przykład gdzie SKM zakupiła nowy tabor nie przystosowany do przewozu rowerów.

    • 12 2

    • leguramin skm to przewidzial

      jesli z przodu ciopągu jest dinks do przewozu rowerow
      a jego magnificencja kulejorz chce caly ten bajzel dla siebie
      ma psi obowiazek wpuscic pasazera z rowerem,
      by rower przypiął i wrocił sam na korytarz
      robić rybkę przez szybę

      oczywiści kulejorze leguraminu nie znają, tj.
      twórczo nie znają, bo te ustępy, które im wygodnie,
      to znają na wywrywki

      bo dyrektywy unii europejskiej, ze pasazer z rowerem,
      oraz z dużym bagazem, oraz z niepełnosprawnością,
      moze kupić bilet w trakcie kontroli
      czyli jeśli nie będzie kontroli, to nie kupi
      legalnie, bez dodatkowych dopłat, np za wypisanie w pociągu

      skm to prawo łamie od zawsze i choć kilka razy byli sforowani,
      nie zamierzają przestać łamać

      bo to są złamasy, po prostu

      • 0 0

  • przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu (3)

    To o czym Wy myśleliście kupując te wagony?

    • 26 3

    • O rowerach sankach taczkach i sprzęcie rtv agd

      Myślcie ludzie

      • 3 1

    • O krowach! O krowach też powinni pomyśleć

      • 3 1

    • Jak to o czym?? By się kaska wszystkim zgadzała!!!

      • 2 1

  • Bilet kasuj przed wejściem a potem nie wchodź do pociągu bo masz rower a nie ma już miejsc...

    Tragedia ....

    • 21 3

  • Kuti

    W UK sprawa jest prosta do tramwaju/pociągu można wnieść tylko i wyłącznie rowery składaki ZŁOŻONE tyle ile jest miejsca w środku. A że Cebulaki wożą górale w całości to są limity.

    • 5 8

  • Dzbanek ma pojemność 1l (7)

    i pytanie do gimbazy ile pomieści dzbanek?

    • 6 7

    • (3)

      Fakt. Nick zobowiązuje.

      • 5 2

      • Odpowiedz na pytanie a nie pajacujesz (2)

        • 1 2

        • Ale, że co ? (1)

          Ile rowerów zmieści się w dzbanku ?

          • 4 3

          • No i nie zrozumiał:-(

            • 0 3

    • A mózg bolszewika także ma ograniczoną pojemność.

      • 1 1

    • wiedza o pojemności nic nie daje... istotne jest to czy jest pusty

      w PKM tego byś się nie dowiedział...

      • 1 1

    • Ale dlaczego tylko 1 l.?

      Jeśli masz rodzinę 10 osób to nie kupuj tak małego dzbanka. Bo nie starczy dla wszystkich. Bolszewiku podałeś głupi przykład - bez sensu.

      • 0 0

  • KTO był w SINGAPURZE (3)

    ten wie jak wozi się rowery w środkach komunikacji miejskiej tamże...są takie udogodnienia że rowerów w autobusie można przewieść i 50 sztuk..w jednym autobusie !!!!

    • 14 4

    • (2)

      Nie trzeba tak daleko, wystarcza Czechy. No I w Singapurze batoza za plucie na ulicach...

      • 4 2

      • W polsce być musi bo przecież gdzieś tam w eu czy azji też tak jest (1)

        • 0 0

        • Siebie nie kochają innych wielbią. Poprostu. Polacy

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum