• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • scenariusz... (2)

    Za trzy lata, jak skończy się zagrożenie sankcję UE, usłyszymy, że się nie opłaca i niepotrzebne.Składy pójdą na peryferia województwa lub na złom a na torach pojawią się ciężkie składy do portu. Linia PKM zacznie robić za łącznicę do zmodernizowanej 201. Przytulona kasa będzie grzała wybrane tyłki a na infrastukturze za nasze podatki i długi będą się odbywać geszefty wybranych.
    I ch*j!

    • 3 1

    • (1)

      Tylko zindoktrynowany leming mógł to napisać.

      • 0 0

      • To już się dzieje, matołku.
        To powszechny mechanizm...

        • 0 0

  • I co mi zrobisz? (1)

    Mam przepis i kij Wam w d*pę! Elegancko bez mydła.

    • 3 4

    • Zmienię przepis i będzie Tobie głupio.
      Pod warunkiem, że jesteś człowiekiem a nie regulaminem. Homo sapiens a nie homo sovieticus.

      • 2 1

  • Dzwonić do nich, dzwonić,,,,!!!! (7)

    Rada Nadzorcza sprawuje nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W skład Rady Nadzorczej wchodzą:

    Marian Woźniak - Przewodniczący Rady Nadzorczej
    Jakub Dziedzic - Członek Rady Nadzorczej
    Jarosław Kiepura - Członek Rady Nadzorczej
    Marek Machnikowski - Członek Rady Nadzorczej
    Henryk Ćwikliński - Członek Rady Nadzorczej
    Grzegorz Mocarski - Członek Rady Nadzorczej
    Arkadiusz Kawecki - Członek Rady Nadzorczej
    Arnold Modrzejewski - Członek Rady Nadzorczej
    Paweł Wojtkiewicz - Członek Rady Nadzorczej

    Zarząd prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje Spółkę. W skład Zarządu wchodzą:

    na stanowisku Prezesa Zarządu Spółki - Dyrektor Przedsiębiorstwa - mgr Maciej Lignowski,
    na stanowisku Członka Zarządu - Dyrektor ds. Przewozów - mgr Bartłomiej Buczek.

    Funkcję Prokurenta Spółki pełni:
    mgr Sławomir Pipke,
    mgr Anna Altmann.
    Każdy z Prokurentów jest uprawniony do reprezentowania Spółki łącznie z drugim prokurentem lub łącznie z członkiem Zarządu.

    • 16 5

    • Skąd oni się biorą - ci w Radach Nadzorczych

      I co tam robią? Zawsze mnie to zadziwia te nazwiska ni z gruchy ni z pietruchy kto ich desygnuje i na jakich zasadach - to powinno być jawne

      • 1 0

    • (1)

      Masakra jakaś. Jakie bezmozgi tu wypisują a ci muszą odbierać od takich nieudaczników skargi które ich rozsmieszaja

      • 1 2

      • Dobrze że kasa tych nierobow i kretynow nie rozsmiesza

        • 0 1

    • Ja pierdzielę-ludzi jakby obsługiwali co najmniej Tokio!!!!!

      • 3 0

    • Sami swoi!!!

      • 1 0

    • No co Ty !!!

      Chcesz żebyśmy zbankrutowali ? Toć ich wszystkich jak kusych psów !

      • 3 1

    • dla tego co dał minus:

      Misja Spółki

      Dajemy ludziom swobodę przemieszczania się.
      Nasi podróżni dojadą szybko, pewnie i bezpiecznie.
      Zadowolenie i satysfakcja naszych klientów jest źródłem naszego sukcesu.

      • 4 4

  • No i brawo SKM, wytłumaczyliście deska po desce wszystkim obrażonym (1)

    Wszystko jest jasne dla średnio inteligentnej osoby, ale większość nie rozróżnia spółek, właścicieli, itp. Dla wszystkich jest tylko

    SKM - te stare co jeżdżą między gdańskiem a gdynią i na wejherowo
    PKM - te nowe coś co jedzie na lotnisko i gdzieś jeszcze
    Dalekobieżne - to te długie

    No i jeszcze część rozróżnia POLREGIO, czyli te co wyglądają jak skmki ale dalej jeżdża i rzadziej stają.

    To była potrzebna wiedza dla ludzi, brawo SKM.

    • 2 6

    • bełkot tych palantów z zarządu skmki niczego nie wyjaśnił ponieważ to tylko mowa trawa nie rozwiązuje problemów

      • 1 1

  • nie Polskiej kolei
    drogie trojmiasto to jak jak z samochodami. czy majac aamochod jestescie wlaaxicielem drogi?

    nie. w przypadku kolei przewoznicy wykupuja tylko dostep do linii kolejowej.

    wszystko wina marszalka ze jest taka zapasc na Pomorakiej koleim

    • 4 0

  • Należy zmienić wagony na inne, które będą mogły bezpiecznie przewozić więcej rowerów. na Kaszubach jest wiele pięknych tras

    • 9 1

  • :)

    A jak ktoś chce jechać na "wyspy" samochodem, to co?
    Zgodnie z "filozofią" niektórych przedmówców - po to mają samochody żeby nimi jeździć, a nie wozić pociągami i promami...

    • 3 1

  • aha, to luz (5)

    Z radością teraz zostanę w niedzielę wieczorem ze zmęczonymi dziećmi i rowerami na peronie w Krzesznej. Teraz już wiem, że to względy techniczne, a SKM tylko dzierżawi składy. Sprawa rozwiązana :)

    • 211 26

    • dokładnie to samo chciałem napisać, sr...ają się jakimiś mapkami o tym co zwiedzimy z PKM SKM (1)

      a jak już się wybierzesz z dzieckiem aby z tych atrakcji skorzystać to może się okazać że trzeba jeszcze namiot zabrać albo szukać w okolicy noclegu bo do pociągu powrotnego nie wpuszczą. Od samego początku było wiadomo, że będą z tym problemy no ale żyjemy w Polsce, tu trzeba być przygotowanym na takie atrakcje. Ciekawe co na to turyści/przyjezdni? Patrzą na rozwiązania kraju trzeciego świata i się zastanawiają czy aby na pewno następnym razem tu przyjechać

      • 30 3

      • Nie w polsce tylko w pomorskiem. Tu specyficzny dposob myslenia. A co najgorsze, to zaloze sie ze po wyborach ci sami ludzie beda piastowac te same stanowiska. I tak sie tu wszystko toczy w tym lokalnym grajdole. Byle antypis, reszta niewazna

        • 4 1

    • A w skmce zwyklej sie da..

      Tez są nowe składy które mają ograniczona ilość miejsc na rowery (stojaki), ale nigdy się nie spotkałem żeby ktoś kogoś z rowerem do skmki nie wpuścił. W pkmce tez da sie bezpiecznie poustawiac rowery na parterze przy założeniu ze trzy wycieczki kolonijne nie wraca nią do domu.

      • 10 2

    • A Pafawag? (1)

      Ile rowerów można przewieźć w kiblu? Projektanci EN-57 w 1962 roku określili to jakoś? :)

      • 30 2

      • ciekawe

        Czy producenci jeszcze żyją hehe powinni się ich zapytać.

        • 7 2

  • Rozwiazanie (3)

    Wystarczy puścić 1 na godzinę skład tylko dla rowerów i po kłopocie!!

    • 13 5

    • Jak po co?

      Dla rozwiązania problemu. Bardzo często korzystam z kolei. I uważam że to dobry środek transportu do przewozu roweru. Problem jest taki że społeczeństwo jest bardziej aktywne i więcej ludzi korzysta z takiej formy. Duża część ludzi jeździ do pracy rowerami. Powiedz ile można jeździć po deptaku rowerem? Jeżdżę od 30 lat na rowerze. Tu na miejscu mam wszystko zwiedzone. Dlatego korzystam z kolei aby zwiedzać aktywnie Polskę. Jeden lubi to robić za kółkiem inny aktywnie.
      Niech rower będzie odpłatnie ale 2zl.
      Nie rozwiążemy problemu udając że go nie ma. Teraz w kolejce jak powiesza 6 rowerów to nie ma jak przejść - można zrobić sobie krzywdę. Za to powinna odpowiadać osoba która zakupowala składy.

      • 2 1

    • Szybkie, proste i skuteczne-tylko po co?

      • 0 1

    • Za darmo jeszcze żeby wam jeździły i przewozily coo?!

      • 1 3

  • Samorząd winny tej sytuacji (2)

    Nie zrobił rozpoznania ilu rowerzystów będzie korzystało z PKM i źle zamówił składy.
    Można było zrobić konsultacje społeczne,ankiety nawet na trójmiasto.pl i dowiedzieć się ilu rowerzystów będzie z tych składów korzystać.Ale po co? Kasa przesłoniła wszystko,aż ręce się trzęsły (ciekawe czyje konkretnie) aby podpisać kontrakt.

    • 7 4

    • Co za problem kupic uzywany 1 czy 2 wagony i doczepic oraz oznaczyc w rozkladzie jazdy. Mogla to obslugiwac elastyczna i propasazerska firma arriva, to marszalek zrobil wszystko zwby dac to betonowi z skm. Jak chodzi o kolej w pomorskiem to nalezaloby zaorac wszystko poczawszy od wydzialu w UMWP, stworzyc nowy dzial, nowe myslenie, utworzyc koleje pomorskie,moze wespol z innym wojew a o betonie zapomniec. Jeden problem to infrastruktura starej skm,ktora chyba nalezy do przewoznika....

      • 2 1

    • Najlepiej niech zamówią składy tylko dla rowerzystów,

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum