Rozpoczęły się testy systemu Mevo 2.0
Jeśli pierwszy etap testów wypadnie pomyślnie, to jeszcze tej wiosny część rowerów Mevo 2.0 zostanie udostępniona mieszkańcom. Rozpoczął się rozruch wewnętrzny systemu, podczas którego sprawdzane będą nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowanie obejmie rowery, aplikację oraz system IT. Testy potrwają przynajmniej do końca kwietnia.
Po testach, kolejny... test
717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowych zostanie sprawdzonych pod kątem jakości wykonania oraz poprawności montażu. System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii.
Wyrok ws Mevo 1.0. Nextbike musi zapłacić 4 mln zł kary
- Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot.
Rower z recyklingu
Używany w systemie Mevo 2.0 rower włoskiej produkcji Vaimoo zbudowany jest z materiałów pochodzących z recyklingu, zużyte baterie dostaną "drugie życie", a system obsługiwany będzie przez pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Nowość stanowi możliwość wypożyczenia oraz jazdy na rowerze elektrycznym mimo rozładowanej baterii.
Upadek systemu Mevo 1.0 wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy, a na zlecenie OMGGS Uniwersytet Gdański przeprowadził badania użytkowników. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów wspomaganych elektrycznie.
3 lata przerwy w działaniu roweru
Trzy lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia br. sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddanie pełnej kwoty kary, czyli 4 milionów zł oraz odsetek i kosztów postępowania sądowego.
Nowy operator Mevo 2.0
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków.
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Po co Mevo uwięziło ludziom rowery? (24 opinie)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-12 16:25
Stacje dokujące (31)
Czego nie mogę zrozumieć od samego początku Mevo jest brak stacji dokujących. Trójmiasto bezmyślnie oszczędza nie instalując ich i montując w zamian zwykłe stojaki. Tymczasem w innych miastach na Świecie stosuje się stacje dokujące, które łączą funkcje stojaka, stacji ładującej i automatu do wypożyczania. Trójmiejski system zmusza użytkownika do
Czego nie mogę zrozumieć od samego początku Mevo jest brak stacji dokujących. Trójmiasto bezmyślnie oszczędza nie instalując ich i montując w zamian zwykłe stojaki. Tymczasem w innych miastach na Świecie stosuje się stacje dokujące, które łączą funkcje stojaka, stacji ładującej i automatu do wypożyczania. Trójmiejski system zmusza użytkownika do instalacji aplikacji. Inaczej nie wypożyczysz roweru. Nie każdy chce zaśmiecać sobie telefonu aplikacjami - np. Turyści, którym Mevo apka nie przyda się jak już wrócą do domu, do swojego miasta, kraju. A i starsi ludzie, którzy na apkach pewnie woleliby stojaków, które umożliwiłyby wypożyczenie roweru i przypominałoby w obsłudze parkometr.
- 208 45
-
2023-04-14 12:15
Nawet jak jest stacja trzeba mieć aplikacje żeby rower wynająć
w tych iNyCh MiAstAch Na CaŁyM ŚwIeCie
- 1 0
-
2023-04-13 15:06
Ciekawe jak chcesz pokazywać userowi, ze ciągle ma nieoddany rower, jak już go nawalony porzuci. Po to jest aplikacja. Firma która to obsługuje chce, żeby ludzie od razu to wiedzieli, dzien pozniej jak wstaną, a nie po miesiącu, jak jjuz wroca do USA.
- 1 0
-
2023-04-13 13:21
infrastruktura jest kosztowna, to samo mówiono w przypadku pierwszego Mevo, że jaki sens rozwozić dostawczkami baterie zamiast ładować przy stojakach.
Wydawało się to dziwne, ale rozwiązanie okazało się bardzo proste - plan był że Mevo podziała tylko kilka miesięcy, operator zniknie z kasą i koniec tematu.
Dziś mamy to samo.
rozwiń...infrastruktura jest kosztowna, to samo mówiono w przypadku pierwszego Mevo, że jaki sens rozwozić dostawczkami baterie zamiast ładować przy stojakach.
Wydawało się to dziwne, ale rozwiązanie okazało się bardzo proste - plan był że Mevo podziała tylko kilka miesięcy, operator zniknie z kasą i koniec tematu.
Dziś mamy to samo.
Gdyby ktoś planował że to będzie działać latami, to wiadomo że ładowarki powinny być przynajmniej przy tych bardziej popularnych przystankach.
Ale tu pewnie mamy tą samą akcję - kasa, rąsia i bankructwo.- 0 0
-
2023-04-12 21:06
Juz POkemony na ciebie napadły standartowa zagrywka POkemonów to "NIe da sie "!!
- 1 9
-
2023-04-12 19:23
Szczerze to dobrze, że nie ma stacji dokujących (1)
W Warszawie korzystałem z Veturilo i miałem problemy z blokadą przy wypożyczaniu jak i oddawaniu.
Jak się okazało zamki w stacjach były wadliwe. Dodzwonić się na infolinię wieczorem graniczyło z cudem, a minuty za wypożyczenie cały czas leciały.
Na szczęście zrezygnowali ze stacji dokujących.- 10 3
-
2023-04-13 09:57
Dokładnie, stacje dokujące dodatkowo bywają zajęte i jak chcesz oddać rower musisz szukać innej, oddalonej od miejsca do którego chcesz dojechać. Miałem tak w Londynie.
- 1 0
-
2023-04-12 18:09
(3)
W Polsce taki system by nie powstał, bo stacje dokujące trzeba zasilić, a uzgodnienia sieci z Energą i 100 urzędami to by było 50 lat :D
- 15 1
-
2023-04-12 22:35
W warszawie są stacje dokujące (2)
W warszawie są
- 3 0
-
2023-04-17 06:43
W nowym systemie Veturilo 3.0 już nie ma. W tym roku zrezygnowano ze stacji dokujących
- 0 0
-
2023-04-13 09:05
Pierwsze pismo o pozwolenie pewnie wpłynęło z 50 lat temu.
- 1 0
-
2023-04-12 17:54
Sprawdź ceny postawienia przyłącza energetycznego...
Nie opłaca się inwestować kilkunastu tysięcy złotych dla każdej stacji
- 11 3
-
2023-04-12 17:31
(1)
Sorry, ale dużo wygodniejszym jest wypożyczanie i oddawanie roweru będącego w strefie niż konkretnie w stacji. Tak możesz podjechać do samego punktu docelowego (dom, praca, park czy inna restauracja) zakończyć wynajm i po sprawie. Jeśli to ma się wiązać tylko z instalacją aplikacji to jestem jak najbardziej za!
- 11 6
-
2023-04-12 21:00
Wygodniej, może tak. Ale po hulajnogach widać, że nie można liczyć na dyscyplinę osób porzucających sprzęty gdzie popadnie.
- 20 1
-
2023-04-12 16:58
systemy ze stacjami ładowania to starsze rozwiązania (10)
nie masz pojęcia ile by kosztowało zbudowanie kilkuset stacji dokujących z ładowarkami. Przyłącza, pozwolenia na budowę etc :)
- 26 9
-
2023-04-12 21:07
Flee,ming ty pojecia nie masz o kosztach a tym bardziej oczym kolwiek ale głupota musisz sie chwalic
- 1 1
-
2023-04-12 17:18
(6)
Tak, dlatego zamiast zeroemisyjnego sposobu na ładowanie rowerów i danie pewności, że będą one w pełni naładowane - proponujesz, aby baterie rowerowe były transportowane starym dizelkiem?
- 24 10
-
2023-04-12 17:22
przecież masz w artykule-rowerem cargo lub pojazdem zeroemisyjnym (5)
jaka będzie rzeczywistość można tylko przypuszczać
- 15 8
-
2023-04-12 18:25
Zero emisyjne przy prądzie z węgla, bzdura (4)
- 21 7
-
2023-04-12 21:19
(3)
Nie emitują na ulicy w pobliżu naszych domów. To wystarczy.
- 8 5
-
2023-04-13 08:12
(1)
Czyli moge wyrzucac smieci do lasu, jesli nie jest to blisko mojego domu?
- 5 0
-
2023-04-13 09:52
Nie, ale możesz sam, osobiście zawieść je na wysypisko, które znajduje się za miastem. Chociaż niektórzy budją domy w jego okolicy i potem narzekają na fetor.
- 2 1
-
2023-04-13 06:43
Czyli typowy efekt wyparcia.
- 1 7
-
2023-04-12 17:07
W komunistycznym kraju tak to niestety wygląda. (1)
Pokolenie 50+ tak nas urządziło.
- 8 35
-
2023-04-13 11:06
A wiesz,że w 89 roku to miałem 17 lat?
Ale skoro uważasz, że dzieci i młodzież też są odpowiedzialne za komunę, to powodzenia. Usprawiedliwiaj dalej swojej nieudacznictwo komuną.
- 0 0
-
2023-04-12 16:42
jak nie chcesz zaśmiecać telefonu to może w ogóle go nie kupuj? (1)
- 18 40
-
2023-04-13 08:11
Nie chcesz miec syfu w mieszkaniu, to nie kupuj mieszkania
- 13 0
-
2023-04-12 16:40
a jaki problem usunąć aplikacje kiedy jest już niepotrzebna? (4)
- 40 22
-
2023-04-12 17:45
Wszedzie aplikacje. (3)
Najgorzej zapowiada się ta fali.
- 18 8
-
2023-04-13 06:42
Przyzwyczajaj się (2)
- 1 6
-
2023-04-13 08:10
(1)
Nie zamierzam
- 6 1
-
2023-04-13 15:07
Nie ma obowiązku korzystania z aplikacji, ani MEvo
- 1 0
-
2023-04-12 16:31
Ok, niech jeżdżą. Byle nie po chodnikach. (15)
I zgodnie z przepisami.
- 88 39
-
2023-04-13 10:54
Wolny kraj, szybki rower. Piesi na ulice, rowery na chodniki, samochody na złom, a psychiczni do kopalni z kilofem wungiel fedrować.
- 1 0
-
2023-04-13 10:09
mam nadzieje, że parkujesz na miejscach tylko do tego wyznaczonych
zgodnie z prawem..- 1 0
-
2023-04-12 23:12
Właśnie odwrotnie (6)
Jeśli chcemy spopularyzować ten środek transportu, to jazda po chodniku powinna być dozwolona, z zastrzeżeniem, że piesi mają bezwzględne pierwszeństwo. Sądzę, że wiele osób boi się jeździć po ulicy i przez to rezygnuje z roweru.
- 12 6
-
2023-04-13 09:11
Spopularyzujmy samochody elektryczne pozwalając na jeżdżenie po rowerzystach.
- 0 0
-
2023-04-13 08:14
i pędzić miedzy oczekującymi na przystankach, i wyskakiwać zza pleców pieszego itp. Absolutny zakaz.
- 4 0
-
2023-04-13 00:10
Zgoda (3)
Gdy tylko sie da, to tez jezdze po chodniku. Maly blad kierowcy dla rowerzysty moze sie skonczyc tragicznie. Zbyt duza roznica mas.
I nie, nie uwazam, ze nasi kierowcy zle jezdza, ale kazdy jest tylko czlowiekiem. Rowniez rowerzysta moze sie zagapic, przez przypadek troche zjechac, miec gorszy dzien i tym sposobem doprowadzic do drobnej kolizji.- 10 1
-
2023-04-13 17:04
Masa pojazdu to coś co powinno być ograniczone ustawowo i zmniejszane z roku na rok, to samo z KM. Zmniejszać te parametry na osobę w pojeździe - zaraz będziemy jeździć lekkimi wózeczkami do 40, 50km/h, co wystarczy, 0 ofiar, 0 zanieczyszczenia, 0 hałasu.
- 0 0
-
2023-04-13 08:15
(1)
mały błąd rowerzysty na chodniku, może skończyć się tragicznie dla dziecka.
- 3 1
-
2023-04-13 13:02
Trudno, bywa.
- 0 0
-
2023-04-12 19:59
To jak mają jeździć, wszędzie kocie łby teraz robią, bez drogi dla rowerów (np. Ogarna)
- 5 4
-
2023-04-12 18:49
Zakaz dla rowerów na wszystkich drogach. (3)
Chce się pojeździć to do lasu.
- 7 28
-
2023-04-12 21:17
A może zakaz samochodu i chce się pojeździć, to na tor wyścigowy? (2)
- 20 4
-
2023-04-13 13:01
To będziesz zawoził dzieci do szkół i robił mi zakupy. Nie mieszkam w centrum miasta. (1)
- 1 1
-
2023-04-13 16:59
Zabawny argument w erze samochodów na minuty i uberów - chcesz jeździć samochodem, to przewoź więcej ludzi lub płać za 4 osoby jak jedziesz sam, i tyle. Transport indywidualny dla zabawy powinien być zabroniony, tzn. żadnego zostawiania samochodzików pod chatą lub jeżdżenia w ścisłym centrum. Chcesz przetransportować zakupy? Bierzesz wózek na
Zabawny argument w erze samochodów na minuty i uberów - chcesz jeździć samochodem, to przewoź więcej ludzi lub płać za 4 osoby jak jedziesz sam, i tyle. Transport indywidualny dla zabawy powinien być zabroniony, tzn. żadnego zostawiania samochodzików pod chatą lub jeżdżenia w ścisłym centrum. Chcesz przetransportować zakupy? Bierzesz wózek na minuty. Chcesz szafę? Przyjeżdża specjalny bus. Chcesz gdzieś jechać? Jeżdża autobsy, a nie wozisz swoje 4 litery w ogromnym samochodzie i tworzysz korki i zanieszczyszenia.
- 0 1
-
2023-04-12 18:10
Dzbanku a własnie ze bedą gdzie sie tylko da i zawala chodniki tym szrotem
- 15 24
-
2023-04-12 18:30
(3)
W Lublinie od 2014 z powodzeniem funkcjonuje rower miejski. Operatorem jest Nextbike. W Gdańsku "przestrzelono" inwestycję od razu wprowadzając m.in rowery ze wspomaganiem. Można było stopniowo ewoluować system. Poza tym w Lublinie mam wrażenie, że stacje są bardziej profesjonalne i trudniej przypiąć prywatny rower. W Gdańsku te stacje wyglądają jak w jakimś miasteczku przy PKS.
- 86 14
-
2023-04-12 21:11
W Lublinie jest Motor Lublin.
- 10 0
-
2023-04-12 18:34
(1)
Lublin jest płaski.
- 7 17
-
2023-04-12 18:37
Nie martw sie będzie mevo 3 . Się poprawi.
A potem fala 2.
- 21 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.