• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na Rower Metropolitalny. Abonament na rok za 100 zł lub 10 gr za minutę

Kamil Gołębiowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe. Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe.

Ruszył przetarg na system roweru metropolitalnego dla Trójmiasta i pomorskich gmin. Prawdopodobnie nie będzie darmowych minut, ale zarówno oferta abonamentowa, jak i wynajem okazjonalny mają być bardzo atrakcyjne cenowo. Cena za wypożyczenie rowerów elektrycznych będzie taka sama, jak rowerów zwykłych. A może w systemie będą tylko elektryczne pojazdy? To byłby hit.



Jak oceniasz proponowane stawki za korzystanie z roweru metropolitalnego?

Zamawiającym system Roweru Metropolitalnego jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) zrzeszające Trójmiasto i pomorskie gminy. Operatorem systemu ma być prywatne przedsiębiorstwo, wyłonione w rozpisanym właśnie przetargu. Budowa systemu pochłonie ok. 20 mln zł, z czego 17 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.

Jak każdy przetarg publiczny, również i ten zawiera specyfikację istotnych warunków zamówienia, które opisuje ramy, choć nie szczegóły systemu.

Co właściwie zamawiamy?

Przedmiotem zamówienia są nie tylko rowery (co najmniej 3866 sztuk), ale też:

  • stacje postojowe (660 sztuk) - sprawdź, gdzie staną
  • system informatyczny,
  • zaplecze serwisowe
  • usługa dostarczenia, zainstalowania, operowania i serwisowania systemu.


Montaż pierwszych stacji Roweru Metropolitalnego najwcześniej jesienią

W pierwszym, trwającym pięć miesięcy etapie powinna pojawić się część stacji i pierwsze 30 proc. rowerów. Pozostała część dostawiona będzie w kolejnych miesiącach.

To wszystko przy optymistycznym założeniu, że przetarg zostanie rozstrzygnięty za pierwszym podejściem i przyjmując, że przegrani nie złożą odwołania. Takie ewentualności mogą znacznie wydłużyć czas postępowania i przy przetargach publicznych się zdarzają.

Na jakiej podstawie wybierzemy firmę, która zbuduje system Roweru Metropolitalnego?



O wyborze zwycięzcy zadecyduje:

  • w 60 proc. cena,
  • w 35 proc. liczba rowerów elektrycznych,
  • w 5 proc. zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu.


Ciekawy jest tu zwłaszcza drugi punkt. Dopuszczona w przetargu liczba rowerów elektrycznych to minimum 10 proc., a maksymalnie 100 proc.

Jest zatem możliwe, że któryś ze startujących w przetargu zdecyduje się na zaoferowanie nam systemu wyposażonego w całości w rowery elektryczne! Taki system roweru miejskiego byłby pionierski nie tylko na skalę Polski.

Czy to założenie jest w ogóle realistyczne?

Orientacyjny koszt jednego typowego roweru miejskiego waha się w granicach 1,5 tys. - 8 tys. zł w wypadku roweru konwencjonalnego i w granicach 5-10 tys. zł dla roweru elektrycznego. Niektóre modele rowerów ze wspomaganiem elektrycznym są zatem tańsze niż ich "zwykłe" odpowiedniki bez wspomagania.

Idźmy dalej. Jednym z elementów kosztu utrzymania sprawności systemu jest liczba typów rowerów. Najłatwiej serwisować flotę jednolitą, składającą się wyłącznie z jednego typu pojazdu. Na przykład dlatego, że wystarczy wtedy mieć na stanie części zamienne do tylko jednego typu pojazdu.

Można zatem przypuszczać, że albo oferenci zaproponują udział rowerów elektrycznych na poziomie 10-20 proc., albo zadeklarują od razu cały system elektryczny.

Podkreślamy, że na ten moment to tylko spekulacje. Szczegóły będą znane dopiero po rozstrzygnięciu przetargu, a to może potrwać od kilku miesięcy do ponad roku, jeśli na przykład któryś z oferentów złoży odwołanie. Przetarg nie rozstrzyga miejsca i sposobu ładowania akumulatorów rowerów elektrycznych, decyzję o tym podejmie zatem samodzielnie oferent.

Czy ma sens, by Rower Metropolitalny był całkowicie "elektryczny"?



Topografia Trójmiasta, w szczególności występujące u nas przewyższenia, są sporym wyzwaniem dla mieszkańców. Właśnie w rowerach elektrycznie wspomaganych widzimy spory potencjał, aby mimo to rower był u nas realną i naprawdę atrakcyjną alternatywą, zwłaszcza dla samochodu indywidualnego.

Rower Metropolitalny: koszt wypożyczenia



Zamawiający przewidział dla operatora systemu maksymalne stawki, które wolno mu będzie pobierać od użytkowników.

  • Jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę.
  • Abonament miesięczny będzie kosztował maksymalnie 10 zł.
  • Abonament roczny najwyżej 100 zł.
  • W abonamentach zawarte ma być 90 minut bezpłatnego wypożyczenia każdego dnia trwania abonamentu, a każda kolejna minuta kosztować będzie nie więcej niż 5 gr za minutę.


Wymienione koszty to stawki maksymalne, a operator będzie miał dowolność zaproponować użytkownikom niższe od maksymalnych opłaty, jeśli tak uzna za stosowne.

Cena za wynajęcie roweru zwykłego i elektrycznego ma być taka sama. Przecież pasażer komunikacji zbiorowej też płaci jedną stawkę, niezależnie od tego, czy jedzie starszym, czy najnowszym tramwajem.

Jednak operator ma technicznie możliwość zaoferowania dodatkowej obniżki lub promocji poniżej ustanowionych pułapów maksymalnych. Na podstawie doświadczeń z innych systemów i miast można założyć, że większość przejazdów trwa do ok. 20-25 minut.

W ramach systemu dopuszczalne jest pobranie przez operatora jednorazowej opłaty inicjacyjnej w wysokości maksymalnie 10 zł, zarówno dla użytkowników okazjonalnych, jak i abonentów.

Dowiedzieliśmy się również, że możliwe będzie wprowadzenie opłaty w wysokości maksymalnie 3 zł za pozostawienie roweru poza stacją dokującą, oczywiście w obszarze działania systemu.

W przetargu nie ma wymogu oferowania darmowych pierwszych 20 minut, jak w wielu innych miastach Polski. Dlaczego?

- Ze względu na dzienny limit 90 minut bezpłatnych przejazdów dla abonentów, sukces roweru metropolitalnego będzie zależał od liczby użytkowników bardziej niż od liczby konkretnych wypożyczeń, dlatego, że większość użytkowników powinna zmieścić się w dziennym limicie bez opłat dodatkowych - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
W niektórych innych miastach Polski, gdzie pierwsze 20 min jest bezpłatne, operator otrzymuje za każdy miesiąc działania systemu ryczałtową kwotę. W ten sposób ustalona należność nie zależy od liczby wypożyczeń i satysfakcji użytkowników.

- Nasz system chcielibyśmy ukształtować inaczej, a mianowicie tak, aby kwota należna operatorowi zależała od liczby faktycznych użytkowników. Chcemy, aby zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający nas goście korzystali z systemu często i z jak największą satysfakcją - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański.
Operator systemu będzie miał natomiast dowolność kształtowania opłat poniżej umówionego pułapu maksymalnego. Może on zatem dobrowolnie zaoferować pierwszych, na przykład 5, 10 lub 20 minut bezpłatnie, jeśli dokona takiego wyboru.

Umowa ze zwycięzcą przetargu ma zostać podpisana w sumie na 6 lat i 11 miesięcy.

Rower Metropolitalny w Trójmieście będzie całoroczny



W sezonie ciepłym system ma operować na pełnej mocy, a w grudniu, styczniu i lutym dostępnych ma być w nim ok. 30 proc. rowerów. Czynne również mają być wszystkie stacje. Innymi słowy system będzie sprawny cały rok w stu procentach, ale w zimie może działać na niższych obrotach.

Relokacja rowerów na terenie wszystkich gmin systemu

W ramach systemu dostępnych będzie 660 stacji postoju. Do każdej z nich będzie przypisana bazowa liczba rowerów i stojaki pasywne. Gdy liczba jednośladów na danej stacji spadnie poniżej 30 proc. lub wzrośnie powyżej 200 proc., to wykonawca będzie miał obowiązek zrobić tak zwaną relokację, czyli przetransportować odpowiednią liczbę rowerów pomiędzy stacjami, aby wyrównać ich stan liczbowy. Rezultaty będą mierzone codziennie o godz. 5 rano. W wypadku, gdy o tej godzinie ich stan liczbowy będzie odbiegał od standardu, to operatorowi będą naliczane kary umowne. W specyfikacji przetargu jest katalog 20 kar umownych. Do szczegółów jeszcze wrócimy.

Jest szansa na start operatorów europejskich

- Liczymy się z tym, że jeden lub kilku oferentów europejskich złoży ofertę. Rozmawialiśmy w trakcie przygotowań z dziesięcioma potencjalnymi oferentami i jest spore zainteresowanie wejściem na rynek naszej metropolii - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański.

Rower Metropolitalny: najważniejsze fakty



System roweru metropolitalnego będzie oparty o rowery czwartej generacji, wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

***

Zapisy przetargu mają decydujący wpływ na kształt roweru metropolitalnego, a dokumentacja przetargowa liczy ponad 100 stron. Dlatego w najbliższych dniach przeanalizujemy te zapisy dokładniej i podzielimy się z wami kolejnymi refleksjami.

Opinie (435) 7 zablokowanych

  • (2)

    A co z darmowym miejscem w autobusie, tramwaju, pkm i skm jak wypożyczę rower.

    • 1 1

    • (1)

      Ale po co pchać się do komunikacji miejskiej z rowerem? Przed wejściem do tramwaju/skm zostawi się rower, a po wyjściu z tramwaju/skm wypożyczy się kolejny

      • 4 0

      • za głupi jest żeby na to wpaść ;)

        • 0 1

  • Nie powinno byc darmowych minut a wypożyczenie roweru jest za tanie.Dlaczego my mieszkańcy mamy za to dopłacać! (3)

    Czy rowerzystom w Gdańsku też będą dopłacać za ich własne rowery?
    Mamy własne rowery i płacimy za wszystko z własnej kasy.A by burakom chciało sie rowerem jeździć za darmo my wszyscy będziemy dopłacać prywatnej firmie.Koszmarne pieniądze dla prywatnej firmy z kasy mieszkańców. Jesli tak to wszyscy rowerzyści zostawia swoje rowery i będą korzystać z tych miejskich ,bo poco mam zużywać własny rower.

    Dopłacanie za jazdę rowerem wyszło by taniej niz ten system wypożyczania .Wystarczy ze by każdemu rowerzyście dopłacać 100 zł miesięcznie maksymalnie,ludzie sami by rowery kupowali i z nich korzystali .Rejestrowanie roweru u straży miejskiej i przypisanie do aplikacji w telefonie dopłaty dostał by każdy kto dziennie przez miesiąc w aplikacji minimum 10km przejechał.
    Kosztowało by to 100 razy mniej niz kilkaset milionów wydawanych na ten system

    • 1 7

    • Nie powinno byc darmowych dróg i chodników. Dlaczego my mieszkańcy mamy za to dopłacać?

      a dlaczego do komunikacji publicznej mamy dopłacać?
      a dlaczego do kultury mamy dopłacać?
      do służby zdrowia itd itp

      Kiedyś pewnie zrozumiesz w czym rzecz ......

      • 1 0

    • Zatem proszę sprzedać swój rower i przerzucić się na rowery miejskie. A tak serio - wydaje mi się, że jednak system jest nastawiony na inny typ rowerzystów niż Pan

      • 1 1

    • kończ waść, wstydu oszczędź, bo przez takie wypowiedzi rowerzyści uważani są za nienachalnie ogarniętych. jeżdżę niemal cały rok własnym rowerem, ale cieszę się z tego systemu. im więcej rowerów, tym mniej samochodów w przestrzeni publicznej. nie chcę żadnych dopłat, tylko kultury na drodze.

      • 2 1

  • (3)

    skończy się jak w Sopocie kasa poszła i po roku nie pozostał nawet ślad...

    • 18 10

    • (2)

      to była zupełnie inna bajka

      • 6 1

      • (1)

        ale nasze pieniądze były prawdziwe!

        • 8 4

        • Gość w rurkach Pietrusiewicz, zarobił.

          • 0 1

  • Drogo (2)

    Byłem w naszych górach i korzystałem z wypożyczalni rowerów tam na miejscu. Potem z ciekawości zajrzałem do naszych wypożyczalni przy plaży i ceny mnie zszokowały. Trzeba jasno sobie odpowiedzieć co chcemy osiągnąć cenami. Czy propozycja ma być skierowana dla rozwijania turystyki rowerowej? Czy propozycja ma być skierowana dla mieszkańców dojeżdżających w różne punkty trójmiasta. Według mnie miejscowości turystyczne raczej powinny być nakierowane na zwiększanie turystyki. Stąd ceny za małe odcinki czasu powinny być wyższe a za dłuższe mniejsze. Jeśli chcę coś pozwiedzać w danym dniu to nie pojadę na 90 minut bo to za mało a potem ceny zaporowe? Ceny z jednej z wypożyczalni w górach to 40 zł cały dzień i 30 zł za 6 godzin. W górach zaś w różnych miejscach ceny różne i konkurencyjne. Trójmiasto w stosunku do gór jest kiepskie. Kuszenie minutami może ma sens dopóki... ktoś nie przekona się ile faktycznie zapłaci.

    • 1 1

    • (1)

      to będą rowery miejskie do przemieszczeń na krótkie odcinki, nie do turystyki.

      • 3 1

      • Dokładnie, chodzi o krótkie odcinki, a nie całodzienne wycieczki. Podejrzewam, że średnie wypożyczenie będzie trwało 10-20 minut

        • 3 0

  • Baza powinna być przed kunsztem wodnym w Forum Radunia. (5)

    Tam będzie dobra lokalizacja.

    • 17 12

    • (1)

      I jak stamtąd gdziekolwiek pojedziesz?

      • 2 0

      • Do przodu..

        • 1 0

    • Właśnie tam będzie bardzo niepraktycznie. (2)

      Raz, że będziesz się musiał przeciskać przez forum, dwa, że będziesz miał daleko na przesiadkę. lepiej wiadukt śródmieście

      • 8 0

      • (1)

        lokalizacje baz już są ustalone - były konsultacje

        • 8 0

        • No, w przypadku forum to miasto się konsultowało wyłącznie z deweloperem

          • 4 1

  • ) (13)

    Swietny pomysł,może w końcu ludzie przesiądą się z bolidów na rowerki jak na zachodzie.Tylko tę stawkę powinni dostosować do polskich zarobków a więc proponuję 25 zł/miesiąc albo 2 grosze/minuta.

    • 30 83

    • 100 zł rocznie... (8)

      to mniej niż 25 zł miesięcznie :)

      • 24 1

      • Tylko musisz zapłacić od razu za rok. (7)

        Przy żadnej innej formie komunikacji publicznej nie ma takich zobowiązań.

        • 1 13

        • ale za większość płaci się tyle za miesiąc (1)

          (lub dużo więcej) więc myślę, ze większośc zainteresowanych bez problemu przeboleje to 'zobowiązanie' nie wspominając o prostej stawce miesięcznej. 10 gr za minutę to też nie jest majątek- pół godziny nadal będzie tańsze, niż jednorazowy bilet ztm...

          • 2 0

          • A powie mi ktos, po co za to płacić? Ściągają takie podatki, ze wszystko juz powinno być darmowe...

            • 0 2

        • Dramat, że musisz zapłacić z góry? Masz problem (2)

          jak mój szwagier, który chciał wykupić płatny kanał filmowy. Mówię mu to 4 bilety do kina. Spokojnie to wypatrzysz.

          • 6 2

          • Tylko, że ja mam własny rower. Z tego mógłbym skorzystać przy okazji. (1)

            Jednorazowo. A jak za jednorazowy przejazd zapłacę 10 to dzięki. Wolę tramwaj.

            • 1 9

            • lol,

              Ty w ogóle przeczytałeś ten artykuł? 10 groszy za minutę...lub 10zl za miesiąc...rozumiem, że dla Ciebie drogo..ale jakoś się nie dziwię patrząc na Twoja umiejętność czytania ze zrozumieniem...

              • 7 1

        • Jest opcja 10PLN za miesiąc

          czyli dokładnie tak jak miesięczny w komunikacji miejskiej, w której też musisz zapłacić z góry, chociaż dzień później możesz złamać nogę i siedzieć w domu z niego nie korzystając.

          • 12 0

        • Jest wyraźnie napisane: max 10 zł miesięcznie i max 100 zl rocznie

          • 9 1

    • tak jak do 90tych lat w chinach...

      • 0 3

    • umiesz czytać przygłupie? (2)

      to przeczytaj najpierw artykuł a nie wypisujesz te brednie trollu

      • 25 8

      • Już wziąłem lekarstwa na głowę (1)

        • 8 1

        • i lewatywka też poleciała

          • 4 0

  • (3)

    Jadę do pracy rowerem 6-7min. Z pracy 11-12min. Daje to miesięcznie 80-84zl. Za tą cenę mam miesięczny na zkm i podjeżdża pod same drzwi pracy tak jak swoim rowerem.
    SŁABO

    • 10 12

    • (1)

      Zdaje się, że abonament miesięczny ma być za 10 zł więc skąd to wyliczenie?

      • 2 0

      • Z d*py :) Czytanie jest trudne, a liczenie jeszcze trudniejsze

        A potem płacz że podpisał umowę i wziął kredyt, a nie wiedział że trzeba spłacić

        • 5 0

    • Naucz się czytać pisowska gnido

      100 zł to koszt za cały rok. Można też jeździć za 10 zł za miesiąc

      • 11 2

  • przepraszam ale o ile się nie mylę to 6PLN za godzinę bez łaski w prywatnych wypozyczalniach (6)

    • 5 5

    • Tu masz 10 zł za miesiąc czyli jednak wielokrotnie taniej (4)

      A rowerów będzie min 3866 czyli będą dużo lepiej dostępne. Zwłaszcza, że w aplikacji będzie można zobaczyć rowery w twojej okolicy i zarezerwować przed wyjściem z domu

      • 4 2

      • a dlaczego uważasz, że wszyscy muszą wykupować abonament? (2)

        • 4 1

        • Nie muszą. Ale jak jeżdzą min 2h miesięcznie to im się to bardziej opłaca niż twoja wypożyczalnia za 6zł/h (1)

          • 3 2

          • to prawda - ale teraz dopiero zdałem sobie sprawę że 10PLN jest bardziej opłacalne od 100PLN na rok - bo przecież to nie jest 12 miesięcy możliwości korzystania z roweru

            • 1 0

        • 0 2

    • W prywatnej wypożyczalni nie oddasz roweru w każdej części miasta

      • 1 1

  • 20 milionów za 660 szt rowerów?..... czy to nie lekka b lekka przesada (2)

    dlaczego u nas wszystko jest 3 razy droższe niż powinno?

    • 6 4

    • mnie najbardziej szokuje cena 1 sztuki roweru (od 1500PLN)

      przecież to jest lodziarnia - nie dość że to superrower ale przy 3000 sztuk tez 1500?

      • 0 3

    • 660 stojaków, 3866 rowerów, system informatyczny (wg założeń można sobie rower zamawiać)

      • 1 2

  • "na ten moment" (6)

    Jak czytam "na ten moment" to mi się chce wymiotować, zwłaszcza w artykule bo na forum to już normalka.

    • 22 4

    • (1)

      Jaka forma jest poprawna?

      • 2 0

      • Panie redaktorze, to nie miejsce na korepetycje.

        • 2 0

    • "Na ten moment"...

      Pan redaktor zajęty jest ciężką praca nad swoim wizerunkiem zewnętrznym, język musi zaczekać.

      • 2 0

    • Nie wiem jaki to niby błąd i nie chcę wiedzieć. (1)

      Wiem za to, że języki ewoluują.

      • 0 5

      • czy uwstecznianie można nazwać ewolucją?

        na śniadanie jesz masło maślane? Jakim cudem ukończyłeś szkołę podstawową?

        • 4 2

    • Rozumiem

      Ale na ta chwile musisz się przyzwyczaić.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum